Leveransdatum

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Leveransdatum

Inlägg av JonPersson »

Jag har beställt en Model S 85 kWh (alltså ej P85) med order confirm date 12 december 2013. Statusen på beställningen är fortfarande "We have begun sourcing parts for your Model S". I den här tråden kan väl ni andra som också väntar på sin bil lägga in sina uppgifter kring orderdatum och status. På så sätt kanske vi kan skapa oss en bild av de nuvarande leveranstiderna. Även ni som fått era bilar nyligen (tydligen 3 pers i februari i Sverige) kan väl posta info om hur länge ni fått vänta.
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Leveransdatum

Inlägg av Mikael Karlberg »

Jag har också beställt en S 85 den 30/12 med utlovad leverans i maj. Enligt Andy skall det inte vara några problem då vissa har fått sina bilar tidigare än utlovat.
Osäker på vad VIN nummer är men jag har en lång harang av siffror och bokstäver som slutar på 34937.
Senast redigerad av Mikael Karlberg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Leveransdatum

Inlägg av Daniel »

Bra om samtliga kan skriva ut sina VIN också. Även om inte alla bilar tillverkas strikt efter VIN-ordning så ger det iaf ett hum om vart i serien produktionen ligger för tillfället. Jag beställde en P85 i början på februari, VIN 34581 med "preferred delivery" i slutet på april, vilket var tidigaste månaden att välja leverans på för mig. På de amerikanska forumen så verkar det som att produktionen ligger på VIN 325XX just nu. Givet att dom tillverkar ca 600 bilar i veckan så borde det innebära att min bil "borde" gå i produktion om ca 4 veckor, varför leverans i slutet på april verkade osannolikt (då bilen även ska fraktas över atlanten). Ringde därför Tesla igår för att fråga om när jag kunde förvänta mig bilen och fick svaret "I början på juni", följt av ett "vi är hellre försiktiga i våra utsagor kring leveransdatum och hoppas istället kunna överraska positivt".

Läser man amerikanska forumen så framgår det också att "estimerat leveransdatum" framgår när man loggar in på sin dashboard på tesla. Denna syns dock inte för oss svenskar (iaf inte för mig, inte ens om jag byter region till usa) pga att det är så osäkert när skeppning av bilen kan ske efter det att produktionen är färdigställd. Bilarna hit till skandinavien fraktas ju på båtar i batcher, inte en och en, varför en tillräckligt stor kvantitet med bilar, och till rätt region, måste beställas samt produceras för att en båt ska åka över. Leveransdatumen får våra bilar lär därmed variera väldigt mycket känns det som rent spontant, där några kommer bli lyckligt överraskade för en betydligt snabbare leverans än förväntat, medan andra kommer bli grymt besvikna.
Senast redigerad av Daniel, redigerad totalt 1 gånger.
Lars
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 mar 2014 11:41
Ort: Göteborg

Re: Leveransdatum

Inlägg av Lars »

Beställde min den 17 februari, men kan inte se något VIN nummer i den dokumentation jag fått. Några tips om var man hittar det ?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Leveransdatum

Inlägg av martinsson »

Beställde 13:e december. Fick chassinummer den 24:e februari.
Leverens skall ske i Maj.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Leveransdatum

Inlägg av Daniel »

Mikael Karlberg skrev:
Jag har också beställt en S 85 den 30/12 med utlovad leverans i maj. Enligt Andy skall det inte vara några problem då vissa har fått sina bilar tidigare än utlovat.
Osäker på vad VIN nummer är men jag har en lång harang av siffror och bokstäver som slutar på 34937.
34937 är ditt VIN (Vehicle Identification Number). Det visar vilken bil i sekventiell ordning som din bil är. Dvs du har den 34.937 tillverkade bilen.
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Leveransdatum

Inlägg av b232 »

Har nu beställt (27 februari) men har inte fått någon uppgift om VIN nummer eller liknande.
Ingen info går att hitta på "my tesla".
.... väntan är olidlig! ;)

/b232
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Leveransdatum

Inlägg av Bengt »

VIN kommer automatiskt upp i "Min instrumentpanel" i ställt för Rxxxxx-numret så snart bilen har lagts in i produktionssystemet. Jag beställde min bil 11 December, så baserat på mitt VIN och en produktion av 600 bilar per vecka tillverkas den om ca 2 veckor. Sen är det bara transporten kvar....
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Leveransdatum

Inlägg av b232 »

Bengt skrev:
VIN kommer automatiskt upp i "Min instrumentpanel" i ställt för Rxxxxx-numret så snart bilen har lagts in i produktionssystemet. Jag beställde min bil 11 December, så baserat på mitt VIN och en produktion av 600 bilar per vecka tillverkas den om ca 2 veckor. Sen är det bara transporten kvar....
Tänk om man hade varit så förutseende att man hade beställt 11 dec.... Bengt! vill du byta VIN nummer med mig ;)
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 mar 2014 17:49

Re: Leveransdatum

Inlägg av Matsson »

Har VIN 34562 med lev datum i maj - bra ide att hålla varandra uppdaterade med den info vi får - är det nått man vill veta så är det ju när man verkligen kan förvänta leverans....
Ketil
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2014 07:28

Re: Leveransdatum

Inlägg av Ketil »

Jeg og min svenske forlovede bestilte bilen 11.10.2013 i Oslo. Vi skal få den utlevert lørdag 29.03.2014 :) Det blir 169 dager. Vil tro det er ganske likt for hele Skandinavia.
Användarvisningsbild
Jowe
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 05 mar 2014 12:37
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Leveransdatum

Inlägg av Jowe »

Jag bekräftade min beställning av S 85 (Pearl White) 140106 och har fått VIN 34638. Vid beställningen angavs leverans i maj. Nuvarande status: "Vi har börjat beställa delar". Jag hittar ingen info om aktuell leveranstid på min instrumentpanel nu. Går det att se någonstans om leveranstiden avviker från den som angavs vid beställningen eller måste man vänta på det magiska telefonsamtalet?
Användarvisningsbild
Anders N
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 06 mar 2014 09:13
Ort: Skärhamn

Re: Leveransdatum

Inlägg av Anders N »

5YJSA3H12EFP34104 order den 22 november och vid förfrågan i februari säger de att leveransen blir i mitten av maj.
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Leveransdatum

Inlägg av b232 »

Hittade en intressant länk när det gäller leveranser i förhållande till beställningsdatum / VIN nr.. osv..
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... er-Q1-2014

Kanske något att ta tag i här också...

//b232
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

beställde i slutet på September.
leveransmånad: januari
VIN: 28xxx
P85+
på väg från fabrik och prel leverans i slutet på mars dvs ca 6 månader från order...
samtidigt sett hur USA får sina bilar på en månad eller tom kortare ibland...

Sätt förväntningarna rätt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
KennethH
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 mar 2014 23:29

Re: Leveransdatum

Inlägg av KennethH »

Beställde i början av december - S 85. xx32690 med lev i april. har nu fått besked om leverans i slutet av mars :D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av z balata »

Jag beställde en P85 och betalade handpenning 12 dec. Jag har VIN 309XX. Jag har fått besked att den levereras andra halvan av april.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

besked av vem? innan en leveransansvarig från Europaorgen ringer kan du inte lite på något som lovas... och för mig fick jag ett exakt datum för två veckor sedan. dvs när bilen skall levereras.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av z balata »

hybris skrev:
besked av vem? innan en leveransansvarig från Europaorgen ringer kan du inte lite på något som lovas... och för mig fick jag ett exakt datum för två veckor sedan. dvs när bilen skall levereras.
En kille som heter Floris ringde från Holland
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Leveransdatum

Inlägg av z balata »

b232 skrev:
Hittade en intressant länk när det gäller leveranser i förhållande till beställningsdatum / VIN nr.. osv..
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... er-Q1-2014

Kanske något att ta tag i här också...

//b232
Intressant länk. Det verkar dock inte vara så att VIN-nummer är kronlogiska. Så nån slutsats utifrån vad man har för VIN nummer går inte att dra.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Leveransdatum

Inlägg av hybris »

VIN säger mycket om leveranstid! man kan inte jämföra med bilar i USA. men man kan räkna ut när bilen går i produktion. Sedan är det svåra för europa när bilen skickas på en båt... Men bilarna tillverkas i VIN ordning mer eller mindre... (med undantag för de med orders innan Tesla började bygga bilar)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
fleijerstam
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 07 mar 2014 20:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Leveransdatum

Inlägg av fleijerstam »

Har VIN 19020 på min Model S som levererades i slutet av november... 8-)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Leveransdatum

Inlägg av Bengt »

Har svårt att få ihop VIN med beställningsdatum när jag läser inläggen i denna tråd. Den 11 december fick jag order agreement confirmation på min beställning med VIN 335xx. ingen har kontaktat mig ännu angående leverans, så slutet av april/början av maj är vad jag har att förhålla mig till just nu. :|
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
JonPersson
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 05 mar 2014 09:06

Re: Leveransdatum

Inlägg av JonPersson »

Bengt skrev:
Har svårt att få ihop VIN med beställningsdatum när jag läser inläggen i denna tråd. Den 11 december fick jag order agreement confirmation på min beställning med VIN 335xx. ingen har kontaktat mig ännu angående leverans, så slutet av april/början av maj är vad jag har att förhålla mig till just nu. :|
Då ligger vi ju väldigt nära varandra, jag har VIN 33541 och 12 december som confirmation date. Sannolikheten är väl därför rätt hög att våra bilar levereras samtidigt. Jag har inte heller hört något från Tesla därefter och min status är "Vi har börjat beställa delar...". I mitten av maj ska jag köra Stockholm-Göteborg och det vore jäkligt skoj att få göra det i en ny Tesla :)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Leveransdatum

Inlägg av Bengt »

mitt VIN är numret efter ditt, så vi borde bli uppringda samma dag. Min conformation kom också den 12 dec (det var den 11e som jag betalade...) :)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar