Hund i baksäte

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Vovve i M3
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2021 19:19

Hund i baksäte

Inlägg av Vovve i M3 »

Hej,

Jag får imorgon en Model 3 som tjänstebil och ställer frågan med kort varsel - har någon en klipsk lösning för säker och smidig transport av hund?

Ett alternativ är givetvis att ställa en bur i baksätet, men det blir lite ostadigt. Har även kollat på skyddsklädsel/täcke, men det blir opraktiskt att behöva ta bort om man behöver använda baksätet.

Hur har ni hundägare fått till det på ett bra sätt?

Tacksam för alla tips.

PS. Har givetvis använt sökfunktionen men det är främst äldre trådar som detta ämne har diskuterats i och min förhoppning är att det har kommit nya smarta lösningar sedan dess.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hund i baksäte

Inlägg av mati »

Är det en stor eller liten hund?
Jag har mina hundar visserligen i bagageutrymmet nu, det är såklart att föredra, men när jag hade en Mazda Miata brukade jag ta med min hund i passagerarsätet. Fastbältad med sele fick hon sitta på en stor handduk. Det gick finemang.
Det är en rätt stor gråhund-schäfer på drygt 40kg. Samma lösning borde gå att tillämpa i baksätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Hund i baksäte

Inlägg av Fluffy »

MIM Krockselen Allsafe

En bur är säkrare men den här är krocktestad och känns gedigen. Använder den för min lilla dvärgschnauzer bak i mitten mellan barnen.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Hund i baksäte

Inlägg av jak »

Vi använder en Meadowlark dog cover för baksätet. Den krokas över fyra nackstöd och har meshnät som gör att det är lätt att få fram luft från ventilen i mittkonsolen.

Sedan sele och en krok i en kort stropp som sitter i säkerhetsbältet.

Det är lite mer arbete att sätta på selen jämfört med en bur men känns som en vettig lösning i en 3a. Och bara några minuter att plocka bort om vi ska ha passagerare istället för hund i baksätet.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Hund i baksäte

Inlägg av ChristerSjo »

jak skrev:
Och bara några minuter att plocka bort om vi ska ha passagerare istället för hund i baksätet.
Men hunden är väll passagerare också ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 sep 2019 09:14

Re: Hund i baksäte

Inlägg av ERR »

mati skrev:
Är det en stor eller liten hund?
Jag har mina hundar visserligen i bagageutrymmet nu, det är såklart att föredra, men när jag hade en Mazda Miata brukade jag ta med min hund i passagerarsätet. Fastbältad med sele fick hon sitta på en stor handduk. Det gick finemang.
Det är en rätt stor gråhund-schäfer på drygt 40kg. Samma lösning borde gå att tillämpa i baksätet.
Hur ser reglerna ut kring detta egentligen? Jag och min sambo pratade om det häromdagen då jag har fått för mig att man inte får köra hundar i slutet bagage?

Våran har en bur i passagerarsätet men funderar på om det inte är bättre att fästa ett sele i stolens underrede på något sätt så att han kan ligga på golvet istället.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Hund i baksäte

Inlägg av jak »

ChristerSjo skrev:
jak skrev:
Och bara några minuter att plocka bort om vi ska ha passagerare istället för hund i baksätet.
Men hunden är väll passagerare också ;)
Ja, jo, eller kanske mer baksätesförare! ;)
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Vovve i M3
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2021 19:19

Re: Hund i baksäte

Inlägg av Vovve i M3 »

Vilka snabba svar, fantastiskt! :)
Jag googlade runt lite och landade i denna:

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B08884PQ2 ... UTF8&psc=1

Tillsammans med en krocksäker sele. Storleken kändes rimlig och kvalitén verkar ok för ett väldigt lågt pris. Hunden är en 11kg mellanspets, så det är mest päls och inget odjur. :mrgreen:

Den beräknas komma den 17e, jag återkommer med bilder i tråden ifall någon annan skulle halka in från Google och vara i samma sits som mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hund i baksäte

Inlägg av mati »

Den var ju fin. :) Men jag inser att mina vovvar är lite överdimensionerade för sånt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Hund i baksäte

Inlägg av simonk »

Såg denna video för något år sedan,



handlar egentligen om annat, men han har också en ganska stor hund i baksätet med någon form av hundsits.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Hund i baksäte

Inlägg av point1 »

ERR skrev:
mati skrev:
Är det en stor eller liten hund?
Jag har mina hundar visserligen i bagageutrymmet nu, det är såklart att föredra, men när jag hade en Mazda Miata brukade jag ta med min hund i passagerarsätet. Fastbältad med sele fick hon sitta på en stor handduk. Det gick finemang.
Det är en rätt stor gråhund-schäfer på drygt 40kg. Samma lösning borde gå att tillämpa i baksätet.
Hur ser reglerna ut kring detta egentligen? Jag och min sambo pratade om det häromdagen då jag har fått för mig att man inte får köra hundar i slutet bagage?

Våran har en bur i passagerarsätet men funderar på om det inte är bättre att fästa ett sele i stolens underrede på något sätt så att han kan ligga på golvet istället.
Mati har en e-tron så tror han menade att i den har dom i bagageutrymmet, inte i en Model 3. I en Model 3 får man så klart inte ha dom i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 sep 2019 09:14

Re: Hund i baksäte

Inlägg av ERR »

point1 skrev:
ERR skrev:
mati skrev:
Är det en stor eller liten hund?
Jag har mina hundar visserligen i bagageutrymmet nu, det är såklart att föredra, men när jag hade en Mazda Miata brukade jag ta med min hund i passagerarsätet. Fastbältad med sele fick hon sitta på en stor handduk. Det gick finemang.
Det är en rätt stor gråhund-schäfer på drygt 40kg. Samma lösning borde gå att tillämpa i baksätet.
Hur ser reglerna ut kring detta egentligen? Jag och min sambo pratade om det häromdagen då jag har fått för mig att man inte får köra hundar i slutet bagage?

Våran har en bur i passagerarsätet men funderar på om det inte är bättre att fästa ett sele i stolens underrede på något sätt så att han kan ligga på golvet istället.
Mati har en e-tron så tror han menade att i den har dom i bagageutrymmet, inte i en Model 3. I en Model 3 får man så klart inte ha dom i bagageutrymmet.
Jasså! Ja,i en e-tron är ju helt klart bagageutrymmet att föredra. :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1798
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hund i baksäte

Inlägg av tor-ake »

Har inte hund,bara nyfiken - kan man inte ha en lite lägre hundbur även i en sedan, om man fäller baksätet blir det ju en stor öppning till kupén? Eller bara ett bagagegaller så kan hunden få hela bagaget för sig själv?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
b0urne
Inlägg: 59
Blev medlem: 30 nov 2020 15:05

Re: Hund i baksäte

Inlägg av b0urne »

Ruffwear har sele.
https://www.doggie.se/transport-resa/re ... -harness-m

Vi köpte en äldre variant till gammel hunden som gått ur tiden,.den var bara framben tyvärr och kunde hända att hon klev ur.

Jag skulle kolla på den ovan som ser mer rejäl stabil ut.
NiklasEr
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 aug 2020 13:34

Re: Hund i baksäte

Inlägg av NiklasEr »

Jag köpte en skyddsmatta från Hampi och sedan en sele som man fäster i vanliga bältfästet. Skyddet är enkelt att montera och demontera, tar 5sek att ta bort om man behöver använda baksätet.

Har för övrigt en 8mån labbe på 25kg så funkar för större hundar också.

https://hamphi.com/model-x/skyddsmatta-interior
Vovve i M3
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2021 19:19

Re: Hund i baksäte

Inlägg av Vovve i M3 »

Nu har jag haft korgen i några dagar, kvaliteten är långt över förväntan med tanke på priset och jag har inget att klaga på. Täcker upp exakt 1 säte så det lämnar gott om utrymme till passagerare.

Hunden godkänner även :mrgreen:
D268A113-09B4-44A8-883B-BECBAB537B45.jpeg
Användarvisningsbild
MarLev
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 aug 2020 14:30
Ort: Småland

Re: Hund i baksäte

Inlägg av MarLev »

Vi köpte en sån här till vår vovve. 4pets caree heter modellen. Sitter med ISO-fix och är supersmidig att plocka in och ur.
Hunden är en pudelblandning på typ 5kg.
A3187167-F40B-42C4-AD42-5205C60B42A6.jpeg
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hund i baksäte

Inlägg av Walker »

MarLev skrev:
Vi köpte en sån här till vår vovve. 4pets caree heter modellen. Sitter med ISO-fix och är supersmidig att plocka in och ur.
Hunden är en pudelblandning på typ 5kg.
Vi kör också en sådan till vår dvärgschnauzer. Funkar kanon. Glöm bara inte stänga grinden innan man slår igen dörren..... :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MarLev
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 aug 2020 14:30
Ort: Småland

Re: Hund i baksäte

Inlägg av MarLev »

Walker skrev:
MarLev skrev:
Vi köpte en sån här till vår vovve. 4pets caree heter modellen. Sitter med ISO-fix och är supersmidig att plocka in och ur.
Hunden är en pudelblandning på typ 5kg.
Vi kör också en sådan till vår dvärgschnauzer. Funkar kanon. Glöm bara inte stänga grinden innan man slår igen dörren..... :?
Testat. Funkar inte.. Lyckligtvis ingen skada skedd... :roll:
Skriv svar