Förmånsvärde för 90 och 90D
Moderator: Redaktion
Förmånsvärde för 90 och 90D
När jag var inne på skatteverkets sida för bilförmånsberäkning hittade jag 4 nya modeller i listan:
Tesla 90 kWh, miljöbil med förmånsvärde 5758 kronor per månad
Tesla 90 kWh Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 6133 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 9341 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD Ludicrous, miljöbil med förmånsvärde 11116 kronor per månad
Sedan kommer jag inte ihåg om modellen Tesla 70 kWh, miljöbil varit med i listan innan. Den har förmånsvärde 3925 kronor i månaden i alla fall.
Tesla 90 kWh, miljöbil med förmånsvärde 5758 kronor per månad
Tesla 90 kWh Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 6133 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 9341 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD Ludicrous, miljöbil med förmånsvärde 11116 kronor per månad
Sedan kommer jag inte ihåg om modellen Tesla 70 kWh, miljöbil varit med i listan innan. Den har förmånsvärde 3925 kronor i månaden i alla fall.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Holy crap. Det blev alltså som jag befarade, att 90 kWh-modellerna registrerades som egna modeller och inte bara som extrautrustning till 85 kWh. Det innebär också förmånsvärden baserade på de senaste priserna. Så en 90D producerad 2015 har alltså 2333 kr mer per månad i förmånsvärde än en 85D producerad 2015. Det är väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt dyra 5 kWh det. Jag är så innerligt glad att jag inte valde att uppgradera till 90 kWh just nu (vilket jag inte ens försökte med just för osäkerheten med förmånsvärdena).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Ingen elbil i din avatar?fnystrom skrev:När jag var inne på skatteverkets sida för bilförmånsberäkning hittade jag 4 nya modeller i listan:
Tesla 90 kWh, miljöbil med förmånsvärde 5758 kronor per månad
Tesla 90 kWh Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 6133 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD, miljöbil med förmånsvärde 9341 kronor per månad
Tesla Performance 90 Dual Motor AWD Ludicrous, miljöbil med förmånsvärde 11116 kronor per månad
Sedan kommer jag inte ihåg om modellen Tesla 70 kWh, miljöbil varit med i listan innan. Den har förmånsvärde 3925 kronor i månaden i alla fall.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Precis så. 6% extra räckvidd är ju najs, men inte till den totalkostnad det blev nu.danni skrev:Jag är så innerligt glad att jag inte valde att uppgradera till 90 kWh just nu (vilket jag inte ens försökte med just för osäkerheten med förmånsvärdena).
Har vi någon här som beställt 90D som förmånsbil och hoppades förmånsvärdet skulle vara nästan samma som 85D? I så fall tycker jag officiellt synd om er nu.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Snubblade också över dessa på skatteverkets hemsida och förvånades över att de hade relativt höga förmånsvärden :/
Priserna har ju skenat under 2015. Listpriset hos skatteverket för 85D ligger 100k under vad den kostar. Även 70D ligger mer än 50k över och den är ändå satt under 2015. Reduceringen för likvärdig bil verkar maxa på 420000 så nästa år lär vi se förmånsvärdet på 70D klättra över 4000, 85D över 5500. Detta utan att räkna på förändringarna av förmånsvärdesberäkningen.
Priserna har ju skenat under 2015. Listpriset hos skatteverket för 85D ligger 100k under vad den kostar. Även 70D ligger mer än 50k över och den är ändå satt under 2015. Reduceringen för likvärdig bil verkar maxa på 420000 så nästa år lär vi se förmånsvärdet på 70D klättra över 4000, 85D över 5500. Detta utan att räkna på förändringarna av förmånsvärdesberäkningen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Motsvarande bil till Model S P90D kostar väl ungefär lika mycket så motsvarande fossilbil ger inte så mycket där.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Man får vänta några år till då, tills man faktiskt börjar göra det fördelaktigt med elbil.
Mercedes E220 skulle kosta mig cirka 4000kr mindre per månad nästa år, men då tillkommer ju bränsle för cirka 1500kr/mån i snitt.
Mercedes E220 skulle kosta mig cirka 4000kr mindre per månad nästa år, men då tillkommer ju bränsle för cirka 1500kr/mån i snitt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Jag känner mig tveksam till att dom kommer sänka förmånsvärdet på elbilar. I takt med att antalet elbilar ökar så kommer dom vilja ha in mer skattepengar.
När elbilarna blir billigare så kommer förmånsvärdet till slut att höjas så att det ligger på samma nivå som dagens ice-bilar som ligger på samma pris.
När elbilarna blir billigare så kommer förmånsvärdet till slut att höjas så att det ligger på samma nivå som dagens ice-bilar som ligger på samma pris.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Det där är ju redan inbyggt i dagens system. Förmånsvärdet sätts ner till pris för “motsvarande bil”. Om elbilar kostar som andra bilar blir det ingen sån nedsättning.Martinen skrev:Jag känner mig tveksam till att dom kommer sänka förmånsvärdet på elbilar. I takt med att antalet elbilar ökar så kommer dom vilja ha in mer skattepengar.
När elbilarna blir billigare så kommer förmånsvärdet till slut att höjas så att det ligger på samma nivå som dagens ice-bilar som ligger på samma pris.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Fast efter det så "Därefter sätts förmånsvärdet ner med 40 procent, max 16 000 kronor.", vilket väl sjunker nästa år, så lite mer rabatt än så finns i systemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Ja så är det, men förr eller senare så kommer dom att justera detta också tror jag. Det här med motsvarande bil tycker jag är lite otydligt också och funkar dåligt. Det är ju ingen skillnad på 85d och 90D mer än 6% längre räckvidd. Det motsvarar att du köper en bensinbil där du får i några fler liter. Då borde inte förmånsvärdet ökas så mycket.danni skrev:Det där är ju redan inbyggt i dagens system. Förmånsvärdet sätts ner till pris för “motsvarande bil”. Om elbilar kostar som andra bilar blir det ingen sån nedsättning.Martinen skrev:Jag känner mig tveksam till att dom kommer sänka förmånsvärdet på elbilar. I takt med att antalet elbilar ökar så kommer dom vilja ha in mer skattepengar.
När elbilarna blir billigare så kommer förmånsvärdet till slut att höjas så att det ligger på samma nivå som dagens ice-bilar som ligger på samma pris.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Men tänk på att en fossilbil som har samma pris börjar på 21.500 kr/månad.Martinen skrev:Fan över 11000 för p90d ludicrous.
Det är lite saftigt.
Och du väljer inte primärt den modellen för att den är en bra miljöbil, då kunde du lika gärna valt 90D. Så frågan är väl om inte P90DL köps för att man vill ha det absolut värsta och senaste och en att det är en miljöbil, men ska man då få en massa lättnader som är större i absoluta tal eller inte jämfört med likadan bil men utan den enorma max prestandan??? Jag vet inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
ok, då är man i den officiella "tycka synd om" gruppen nu då
"Fördelen" är att det "försvinner" 31900.- från extra utrustning.
En annan sak jag började fundera på,
har ju beställt en P85D med extra utrustningen räckviddsuppgrad. a 31900.-
Kan man få Tesla att skriva P85D på köpeavtalet?
Och hjälper detta isf?
Detta är första förmånsbilen här, så är lite grön på detta.
För enligt Teslas hemsida eller beställningsformulär så finns det ingen (P)90D.
"Fördelen" är att det "försvinner" 31900.- från extra utrustning.
En annan sak jag började fundera på,
har ju beställt en P85D med extra utrustningen räckviddsuppgrad. a 31900.-
Kan man få Tesla att skriva P85D på köpeavtalet?
Och hjälper detta isf?
Detta är första förmånsbilen här, så är lite grön på detta.
För enligt Teslas hemsida eller beställningsformulär så finns det ingen (P)90D.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Nejdå, du har beställt en P90D så dig kan vi inte tycka synd om. Vi tycker bara synd om de som beställt 90(D).drakbane skrev:ok, då är man i den officiella "tycka synd om" gruppen nu då
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
O jag som va såå nära o beställa en 90D. Ska nog tänka om i sista minuten... tack för det tipset.danni skrev:Holy crap. Det blev alltså som jag befarade, att 90 kWh-modellerna registrerades som egna modeller och inte bara som extrautrustning till 85 kWh. Det innebär också förmånsvärden baserade på de senaste priserna. Så en 90D producerad 2015 har alltså 2333 kr mer per månad i förmånsvärde än en 85D producerad 2015. Det är väldigt, väldigt, väldigt, väldigt, väldigt dyra 5 kWh det. Jag är så innerligt glad att jag inte valde att uppgradera till 90 kWh just nu (vilket jag inte ens försökte med just för osäkerheten med förmånsvärdena).
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Notera att det här bara gäller bilar producerade 2015, och även om du beställer nu är det inte ens säkert att du får produktionsår 2015. Med produktionsår 2016 kommer nytt förmånsvärde gälla för 85D som även det baserar sig på det nya, högre priset, och då kommer förmånsvärdet gå upp så det inte är någon större skillnad på 85D och 90D längre.bullen skrev:O jag som va såå nära o beställa en 90D. Ska nog tänka om i sista minuten... tack för det tipset.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Om man beställer i år Räknas det väl som ett vanligt tillbehör. Hur mycket skiljer förmånsvärdet då?danni skrev:Notera att det här bara gäller bilar producerade 2015, och även om du beställer nu är det inte ens säkert att du får produktionsår 2015. Med produktionsår 2016 kommer nytt förmånsvärde gälla för 85D som även det baserar sig på det nya, högre priset, och då kommer förmånsvärdet gå upp så det inte är någon större skillnad på 85D och 90D längre.bullen skrev:O jag som va såå nära o beställa en 90D. Ska nog tänka om i sista minuten... tack för det tipset.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Nej, det är ju det som det inte verkar göra. Tittar du i Skatteverkets listor så behandlar de 85 kWh och 90 kWh som olika modeller och det är ju just den stora skillnaden som uppstår då som vi diskuterar i den här tråden. Anledningen till det är ju att det räknas som en ny modell som då förs in i listorna med det pris som gäller för den bilen just nu, medan 85D fortfarande räknas som en äldre modell med det pris den hade när listorna senast uppdaterades vid årsskiftet.Martinen skrev:Om man beställer i år Räknas det väl som ett vanligt tillbehör. Hur mycket skiljer förmånsvärdet då?
Däremot vid nästa årsskifte kommer det utjämnas eftersom även 85D kommer uppdateras till sitt nya, högre pris (tror jag - Skatteverkets regler pratar om det pris bilen hade vid lansering på svenska marknaden, men jag tror ändå priserna uppdateras från år till år). Och efter att det gjorts är det ingen skillnad på om det är en egen modell eller ett vanligt tillval.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Ahh trodde du menade att de nya modellerna räknades från 2016. Skummade texten för snabbt.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2010:21) anges följande.danni skrev:Nej, det är ju det som det inte verkar göra. Tittar du i Skatteverkets listor så behandlar de 85 kWh och 90 kWh som olika modeller och det är ju just den stora skillnaden som uppstår då som vi diskuterar i den här tråden. Anledningen till det är ju att det räknas som en ny modell som då förs in i listorna med det pris som gäller för den bilen just nu, medan 85D fortfarande räknas som en äldre modell med det pris den hade när listorna senast uppdaterades vid årsskiftet.Martinen skrev:Om man beställer i år Räknas det väl som ett vanligt tillbehör. Hur mycket skiljer förmånsvärdet då?
Däremot vid nästa årsskifte kommer det utjämnas eftersom även 85D kommer uppdateras till sitt nya, högre pris (tror jag - Skatteverkets regler pratar om det pris bilen hade vid lansering på svenska marknaden, men jag tror ändå priserna uppdateras från år till år). Och efter att det gjorts är det ingen skillnad på om det är en egen modell eller ett vanligt tillval.
”En bilmodell som är ny endast på grund av nytt tillverkningsår bör anses introducerad på den svenska marknaden vid detta tillverkningsårs ingång."
Så 85D får nytt pris för att 2016 är nytt modelår. Det märkliga är dock att Skatteverket i början när Tesla kom verkade använda nypriset delat med två som pris för "motsvarande bil utan miljöteknik". Numera så har man istället en nedsättning på runt 400k. 85D lär hamna på runt 5700kr och 85 RWD lär hamna runt 5400kr om man chansar lite. En uppgång för 85D med 2000kr. Lägg där till att man tar bort 500kr av den extra nedsättningen, men den drabbar ju även de som har modelår 2015. Tesla blir mindre fördelaktig som förmånsbil och utvecklingen går bakåt. Hela poängen är ju att man ska låta miljötekniken vara billig så att det efter tre år finns massor av fina miljöbilar på begagnatmarknaden till de mindre köpstarka spekulanterna.
Undrar vilken bil man jämför Tesla Model S med? Har den bilen gått upp galet mycket i värde?skatteverket skrev:Med miljöbil avses här en bil som är utrustad med teknik för drift helt eller delvis med elektricitet eller med andra mer miljöanpassade drivmedel än bensin och dieselolja. Om sådan bils nybilspris är högre än nybilspriset för närmast jämförbara bil utan sådan teknik, ska förmånsvärdet sättas ned till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen (61 kap. 8 a § 1 st. IL). I prop. 1999/2000:6, s. 46–47 behandlas hur sådan nedsättning ska ske. Jämförelse bör i första hand göras med bilar av samma märke och bilmodell. De flesta bilar som drivs med andra drivmedel än bensin och dieselolja bygger på modifikationer av redan framtagna originalmodeller. I andra hand kan jämförelsen göras med nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller med ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen. Vid jämförelsen ska, i de fall förmåns- värdet för miljöbilen innefattar kostnader för extrautrustning, motsva- rande värde läggas till nybilspriset för den jämförbara bilen. Vidare anges att om det saknas en konventionell motsvarighet på bilmarkna- den torde förmånsvärdet för den aktuella miljöbilen kunna jämföras med förmånsvärdet för andra liknande miljöbilar som i sin tur jämförs med motsvarande konventionella bil. En elbil som inte har någon konventionell motsvarighet på marknaden skulle exempelvis kunna jämföras med andra elbilar, som i sin tur jämförs med motsvarande konventionella bil.
P85D svart/svart med gratis SuC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Aha, det där med tillverkningsår förklarar ju saken.
Ja, nu blir det dyrare på alla fronter. Just det där att fortfarande kunna få ett lågt förmånsvärde på en 85D är faktiskt anledningen till att jag köpte en nu under hösten. Jag hade tänkt vänta längre men skillnaden blir så stor att det kändes bättre att slå till.
Jag undrar förresten om det här kan påverka andrahandsvärdet på min bil. Det är ju inte jättevanligt att man köper begagnade bilar som tjänstebilar eftersom det normal sett knappt blir billigare ändå, men jag kan tänka mig att när det gäller en bil som Tesla finns det nog många som kan tänka sig en särskilt i och med det redan låga förmånsvärdet men inte vill behöva lägga ut fullt så mycket för leasingen.
Regeltexten för nedsättningen är minst sagt kryptisk. Det sista gör att man skulle kunna tänka sig att de tittar på hur stor procentuell nedsättning exempelvis en e-Golf får ner till priset för en vanlig Golf, och sen sätter man ner Teslan med samma procentsats. Fast så har man ju uppenbarligen inte gjort heller...
Ja, nu blir det dyrare på alla fronter. Just det där att fortfarande kunna få ett lågt förmånsvärde på en 85D är faktiskt anledningen till att jag köpte en nu under hösten. Jag hade tänkt vänta längre men skillnaden blir så stor att det kändes bättre att slå till.
Jag undrar förresten om det här kan påverka andrahandsvärdet på min bil. Det är ju inte jättevanligt att man köper begagnade bilar som tjänstebilar eftersom det normal sett knappt blir billigare ändå, men jag kan tänka mig att när det gäller en bil som Tesla finns det nog många som kan tänka sig en särskilt i och med det redan låga förmånsvärdet men inte vill behöva lägga ut fullt så mycket för leasingen.
Regeltexten för nedsättningen är minst sagt kryptisk. Det sista gör att man skulle kunna tänka sig att de tittar på hur stor procentuell nedsättning exempelvis en e-Golf får ner till priset för en vanlig Golf, och sen sätter man ner Teslan med samma procentsats. Fast så har man ju uppenbarligen inte gjort heller...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Skatteverket tolkningarna av reglerna enligt eget huvud. Biltillverkarna/importörerna får lägga "ett förslag" men sen fattar Skatteverket ändå ett eget beslut. Oftast i linje med förslaget. Men med en Tesla där det inte finns någon direkt "motsvarande fossilbil" blir det lite mer "Freestyle" så att säga!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Vad säger säljarna är motsvarande bil när dom ska sälja på dig en Tesla och är det samma bil som de skickade in som förslag till skatteverket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärde för 90 och 90D
Egentligen ska vi nog vara väldigt glada att skatteverket "räknat ned" förmånsvärdet neremot 300"-500". I min värld finns INGEN motsvarande fossilbil oavsett! Finns ju liksom ingen sportbil/långfärdsbil/miljöbil som motsvarar denna. Javisst finns det bilar som klarar av det ena eller andra men ingen med Teslas "kombination" så att säga.
Vi ska också ha klart för oss att skatteverket inte har som uppgift att driva något miljöbilstänk. De tillämpar bara de regler politikerna beslutat. Så skatteverket kunde lika gärna valt att en "motsvarande" bil är en Porsche Panamera med motsvarande utrustning och prestanda... Kollade för skojs skull på en Panamera GTS 0-100 på 4,4 sec med 100" i extrautrustning (typ som min P85 med förmånsvärde 6000kr) så blir panamerans förmånsvärdet drygt 20000kr/mån Så tro mig det kunde varit betydligt värre!
Vi ska också ha klart för oss att skatteverket inte har som uppgift att driva något miljöbilstänk. De tillämpar bara de regler politikerna beslutat. Så skatteverket kunde lika gärna valt att en "motsvarande" bil är en Porsche Panamera med motsvarande utrustning och prestanda... Kollade för skojs skull på en Panamera GTS 0-100 på 4,4 sec med 100" i extrautrustning (typ som min P85 med förmånsvärde 6000kr) så blir panamerans förmånsvärdet drygt 20000kr/mån Så tro mig det kunde varit betydligt värre!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil