Cruise unavailable
Moderator: Redaktion
Cruise unavailable
Flera gånger senaste tiden har jag fått felmeddelandet "Cruise unavailable" följt av att både TACC och autosteer inte går att aktivera. Ibland kommer funktionen tillbaka under färd men oftast inte förrän bilen varit parkerad.
Nån som känner igen detta? Hände aldrig före v7.0 men behöver inte vara något samband.
Funderar på om radarn glappar eller nåt?
Nån som känner igen detta? Hände aldrig före v7.0 men behöver inte vara något samband.
Funderar på om radarn glappar eller nåt?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Re: Cruise unavailable
Får det också numera, men det försvinner alltid efter en stund.
Kan det inte vara is/imma på radar & kamera?
Kameran blir väl imfri när rutan blir det, men det finns kanske ingen uppvärmning av radarn?
Kan det inte vara is/imma på radar & kamera?
Kameran blir väl imfri när rutan blir det, men det finns kanske ingen uppvärmning av radarn?
Jag hade lite problem idag. Jag hämtade dock ut bilen från RM Bilservice igår där bl a en ultraljudssensor har bytts ut, så jag tänkte att den kalibrerade systemet igen, för det blev bättre och bättre. Jag hoppas att det inte är några minusgrader den har problem med, för i så fall kommer farthållaren tillbaka i vår....
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Japp det är alldeles säkert kameran som är täckt eller nått sånt.
Har hänt mig både före och efter v7
Har hänt mig både före och efter v7
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Är det någon som vet, eller orkat läsa manualen, finns det uppvärmning av radarn?
Hm, känns osannolikt då jag parkerar i varmgarage hela tiden och haft 99% isfritt och imfritt...
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ok, men är inte risken för imma stor just då? Varm bil och kommer ut i kylan?
Har själv verkligen kopplat det till imma. Hände flera ggr. före V7 också, alltid när rutan är immig eller blöt med små vattendroppar. Även sommar morgon med kall natt som vi hade några. Det verkar inte hjälpa mycket med 15min förvärmning. Efter ett fåtal tag med torkarna och 10 minuter körning har hittills alltid systemet funkat.
Jag har funderat över detta men inte kollat om det kan vara så. Kameran värms inte så snabbt av bilens luft eftersom den sitter instängd. Imman är på insidan, mellan rutan och kamerans lins eller kanske mellan lins och CCD. Kameran värms när man kör antingen genom medveten konstruktion eller bara lite slumpartad spillvärme. Bara en obekräftad teori alltså.
Jag har funderat över detta men inte kollat om det kan vara så. Kameran värms inte så snabbt av bilens luft eftersom den sitter instängd. Imman är på insidan, mellan rutan och kamerans lins eller kanske mellan lins och CCD. Kameran värms när man kör antingen genom medveten konstruktion eller bara lite slumpartad spillvärme. Bara en obekräftad teori alltså.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Eller så betyder det att Tom Cruise är väldigt upptagen just då?
Trodde radar var bra att ha i (d)immaovelundkvist skrev:Kan det inte vara is/imma på radar & kamera?

Mer troligt att det är kameralinsen som immar igen
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Jag bokade tid för kalibrering av kamera och radar när min inte hade fungerat på 2,3 dagar. Plötsligt så började allt funka igen utan att temperaturen hade ändrats eller några andra yttre omständigheter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kollade nyss när jag var ut en sväng och det finns något som ser ut som en värmeslinga vid kameran. När jag körde med fönstervärme på fungerade det bättre. Vet såklart inte än om det var ett sammanträffande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej men vi har ju redan konstaterat att dom bara flippar med dig.HelectriC skrev:Jag bokade tid för kalibrering av kamera och radar när min inte hade fungerat på 2,3 dagar. Plötsligt så började allt funka igen utan att temperaturen hade ändrats eller några andra yttre omständigheter.

Jag har haft det nyss (se min tråd om ärendet) och ringde till Tesla Kundsupport. De kollade online och kunde se felmeddelandet, men inte åtgärda saken. Jag meddelade även mitt Servicecenter vad som hade hänt, eftersom min bil är bokad för service kommande vecka, och där fick jag veta att det handlar sig om en "tillfällig bugg" i systemet. Sedan dess har det aldrig hänt igen. Mysko...Kilowatt skrev:Nån som känner igen detta? Hände aldrig före v7.0 men behöver inte vara något samband.