Tesla ska återkalla alla Model S
Moderator: Redaktion
Re: Tesla ska återkalla alla Model S
Är inte en återkallelse när man tar tillbaka produkt p.g.a. fel?
Tesla kallar in bilar för kontroll
Tycker inte det är samma sak eller lika alvarligt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla kallar in bilar för kontroll
Tycker inte det är samma sak eller lika alvarligt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Så här stod det i mitt mail:Martinen skrev:Nej det är helt omöjligt att dra med samma kraft som vid en krock. Men är inte ens i närheten.Kilowatt skrev:Vet inte om jag skulle våga nöja mig med ett så simpelt test faktiskt. Inget man vill gambla med.Franz skrev:Jag gick ut och drog i mina säkerhetsbälten så hårt jag kunde utan att de lossade. Känner att jag inte behöver oroa mig mer men Tesla kan kolla på det hela när bilen är på service nästa år...
"Om du innan inspektion önskar undersöka dina sätesbälten så kan du med en kraft på minst 37 kg dra hårt i midjedelen av ditt sätesbälte. Denna metod kan upptäcka ett felaktigt fastkopplat bälte men eliminerar inte behovet av en inspektion utförd av tekniker från Tesla."
Det tolkar jag som att ifall det är fel är felet av sådan natur att det inte håller alls ens under mindre belastning.
Driver sajten Car.info
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Citat från artikeln:Franz skrev:Så här stod det i mitt mail:
"Om du innan inspektion önskar undersöka dina sätesbälten så kan du med en kraft på minst 37 kg dra hårt i midjedelen av ditt sätesbälte. Denna metod kan upptäcka ett felaktigt fastkopplat bälte men eliminerar inte behovet av en inspektion utförd av tekniker från Tesla."
Det tolkar jag som att ifall det är fel är felet av sådan natur att det inte håller alls ens under mindre belastning.
Hon kan ju lika gärna kommit åt knappen när hon vred på sigAbout two weeks ago, Tesla said, a customer in Europe reported that her seat belt disconnected when she turned to talk to rear passengers.

Det verkar inte krävas mycket kraft...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast från vad jag läst mig till verkar det som om de kunnat konstatera ett fel på den bilen. Det är ju en förutsättning för att servicecenter ska kunna leta efter felet, att man vet hur det uppstått. Såhär skrev de ju i maielt: "Tesla fann nyligen en Model S i Europa med ett främre sätesbälte som var ofullständigt fastkopplat till den yttre bältesförspännaren."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nej inte ricktigt sant, de har haft recals i början gällande en ofulständig svets som höll fast sätena om ja mins rettTiborBlomhall skrev:Så efter 3 års produktion hittades det ett fel som inte kunde lösas via mjukvaruuppdatering.
Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper?
då lär man ju göra sig illa..
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper?

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Bokade igår kväll och fick det kollat nu på morgonen. Fick också en mycket trevlig pratstund med en annan Teslaägare och personalen på Tesla.
Riktigt kul att diskutera de spännande förändringarna som Tesla och elbilar innebär.
Riktigt kul att diskutera de spännande förändringarna som Tesla och elbilar innebär.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Genomförd kontroll u.a. Riktigt trevlig personal och såklart andra trevliga Tesla-ägare på plats. Detta stärkte bara mitt förtroende för Tesla!
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...bladh skrev:Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper?då lär man ju göra sig illa..
Driver sajten Car.info
Håller med, mycket smidigt och snyggt att ta in rejält med bemanning på en lördag!C Johan skrev:Genomförd kontroll u.a. Riktigt trevlig personal och såklart andra trevliga Tesla-ägare på plats. Detta stärkte bara mitt förtroende för Tesla!
Fick bältena kontrollerade nu på eftermiddagen. Ingen rusning direkt, men de sa att de skulle hålla öppet några lördagar framöver så att detta inte skulle påverka den vanliga verksamheten alltför mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.Franz skrev:Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...bladh skrev:Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Är inte så sugen på att ställa mig och dra med 37 kg kraft. Vad händer om det släpper?då lär man ju göra sig illa..
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Klarade mig också u.a.
Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.

Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag vet inte vilka nyheter det var, men syrran hade snappat upp den här återkallelsen "på nyheterna" och undrade om jag inte får nån bil nu. Så det faktum att det tar i princip några minuter att kolla detta hade nog inte gått fram där.Pontus skrev:Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Min DS sa förresesten att min bil redan är kontrollerad u.a.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Det var tv4 och de sa som hastigast att tesla återkallar samtliga s modeller för fel i bältes anordningenSurfaren skrev:Jag vet inte vilka nyheter det var, men syrran hade snappat upp den här återkallelsen "på nyheterna" och undrade om jag inte får nån bil nu. Så det faktum att det tar i princip några minuter att kolla detta hade nog inte gått fram där.Pontus skrev:Väntar nu bara på att någon tidning slår upp det stort som ett jätte misslyckande av Tesla.
Min DS sa förresesten att min bil redan är kontrollerad u.a.
Helt fel info där men man hadde inte väntat sig nåt annat heller
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
50km/h till 0km/h borde ta lite längre tid i en model S, därför tror jag att krockvåldet blir skonsammare.HelectriC skrev:Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.Franz skrev:Man brukar säga att i en krock i 50 km/h för en 70 kg tung person utsätts man för en kraft motsvarande 2000 kg. Det är säkert en äldre siffra och i en ICE-bil med små deformationszoner men troligtvis är det ändå ganska påfrestande för kroppen med en krock i 50 km/h även i en Tesla. Nu verkar det ju vara väldigt osannolikt att ens bil är defekt men i sådant fall är det ju bra att man testade med den relativt låga kraften av 37 kg istället för att få det testat i en krock...bladh skrev:Det blir nog till att försöka få tid på Kastrup och köra över där asap.
Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.point1 skrev:Nej. F = m*a där F är kraft, m är massa och a är acceleration. Accelerationen blir högre om sträckan är kortare eller om förloppet sker under en kortare period. Med en bra deformationszon så har du en längre sträcka att deformera, jämför med om du har en motor fram som inte kommer kunna deformera på samma sätt som en Tesla kan.HelectriC skrev:Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Hm, många Tesla har numera motor även fram 

Dock en helt annan konstruktion, men vid en olycka som orsakas av en missil som kommer från marken, så kanske effekten blir likadan.Leo skrev:Hm, många Tesla har numera motor även fram
Model 3-24/Polestar 3-24
Tror det gör betydligt större skillnad än man tror. Teslas deformstionszon är väldigt mycket större än många andra bilar. Det måste göra ganska ska stor skillnad. Det är givetvis ändå massiva krafter som man utsätts för vid krock, så inget man kan rekommendera.HelectriC skrev:Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.point1 skrev:Nej. F = m*a där F är kraft, m är massa och a är acceleration. Accelerationen blir högre om sträckan är kortare eller om förloppet sker under en kortare period. Med en bra deformationszon så har du en längre sträcka att deformera, jämför med om du har en motor fram som inte kommer kunna deformera på samma sätt som en Tesla kan.HelectriC skrev:Kraften som kroppen utsätts för borde väl vara oberoende av deformstionszoner? Det handlar väl bara om retardation och utgångshastighet. Eller hur tänker du kring de 2000kg? Att det är plåt som trycks med 2000kg mot kroppen och att inte lika mycket plåt träffar dig i en Tesla? Låter konstigt.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nja, utan motor att tänka på fram så har man ju en dryg meter som kan användas som deformationszon för att fånga upp kraften och därmed minska kraften som passagerare upplever. När väl deformationszonen är slut så vill man att det ska bli stopp eftersom man inte vill att passagerarna fram skall deformeras. I en bil med motor eller kortare deformationszon kan inte lika mycket av kraften fångas upp utan den får bältet istället fånga upp för passagerarna.HelectriC skrev:Det måste ju vara en marginellt kortare sträcka pga bortfallet av motorn. Den stora fördelen vid en kock måste ju vara att motorn inte hamnar i knät. Kraften som kroppen påverkas av måste ju vara näst intill identisk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förr (70-talet) hamnade faktiskt motorn bokstavligen i knät på föraren vid en kraftig kollision. Numera är det konstruerat så att motor/växellåda trycks neråt/under bilen vid en kraftig kollision framifrån.
Vid tillräckligt hög fart så blir du en integrerad del av motorn och fronten...
- Gustafsson
- Teslaägare
Förutom stor deformationszon (vilket är synnerligen viktigt) är Teslan en tung bil. Det är en stor fördel för Teslapassagerare vid krock med andra bilar jämfört med om bilen hade varit liten och lätt.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Och 90D är tyngre än 60, är det någon märkbar skillnad i krocksäkerhet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit