Fredrik j skrev:Hur menar du? Skulle någon på Tesla sitta och titta på filmer där kunderna kör runt i vardagen och försöka hitta farligt beteende? Ska dessa beteenden graderas på något sätt då? Efter vilken skala?
Eftersom du säger att Tesla behöver hitta förarna innan olyckan innebär det ju tusentals timmar med film på vanlig körning att analysera.
Eller missuppfattar jag vad du menar?
Det är nog varken videomaterial eller manuell analys som öht är aktuellt, snarare AI-baserad analys av enklare telemetri från fordonen kombinerat med GPS. Det behövs inte särskilt avancerad analys för att gradera förare baserat på körd hastighet jämfört med hastighetsbegräsning, antal kraftiga accelerationer och inbromsningar, många och plötsliga filbyten etc etc. Detta är då bara några exempel på enkla, "intuitiva", faktorer för riskbedömning, med data mining kan man med högsta sannolikhet hitta andra, mindre intuitiva faktorer och beteenden som kan visas ha direkt samband med skadefrekvens.
Detta är idag tämligen enkelt att genomföra, för ett företag som Tesla bör det vara trivialt i jämförelse med t.ex. den data mining, deep learning etc som krävs för FSD-arbetet.
Jag skulle kunna sätta pengar på att jag själv, med tillgång till all telemetri, GPS- och kartdata, skadestatistik etc från Tesla, med open source-verktyg på tämligen kort tid skulle kunna producera en "bättre" (definierat som mer direkt kopplat till förväntad skadefrekvens) profilering och premiesättning av dessa förare än vad dom stora försäkringsbolagen har tillgång till idag.
Föreställ dig då vad Tesla, med sin AI-expertis, obegränsad beräkningskapacitet, obegränsad tillgång till ytterligare mer detaljerad information, mer begåvade personer än mig, etc, kan göra.
/fth