Northvolt
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Northvolt
Hm, vill man vara lite misstänksam mot tyskarna så finns det ju en risk att detta är en affär för att frigöra sig från och konkurrera med Northvolt istället för att fortsätta deläga.
VW har till slut insett att det är kört för fossilbilarna och att det är batterier som gäller och då vill dom satsa själva och för att komma igång på det spåret så ville dom friköpa den andra fabriken. För att Northvolt skulle gå med på det så krävde dom att VW skulle förbinda sig att även köpa massor med batterier från Northvolt.
Det behöver inte vara dåligt för Northvolt. Det säkrar förmodligen finansieringen av ett antal fabriker i snabb takt. Men det innebär också att dom kommer att ha VW som en formidabel konkurrent när dom byggt sina planerade sex fabriker.
VW har till slut insett att det är kört för fossilbilarna och att det är batterier som gäller och då vill dom satsa själva och för att komma igång på det spåret så ville dom friköpa den andra fabriken. För att Northvolt skulle gå med på det så krävde dom att VW skulle förbinda sig att även köpa massor med batterier från Northvolt.
Det behöver inte vara dåligt för Northvolt. Det säkrar förmodligen finansieringen av ett antal fabriker i snabb takt. Men det innebär också att dom kommer att ha VW som en formidabel konkurrent när dom byggt sina planerade sex fabriker.
Re: Northvolt
LG, CATL mfl har ju också stora fabriker i Europa och planerar enorm tillväxt.TomParkering skrev:Hm, vill man vara lite misstänksam mot tyskarna så finns det ju en risk att detta är en affär för att frigöra sig från och konkurrera med Northvolt istället för att fortsätta deläga.
VW har till slut insett att det är kört för fossilbilarna och att det är batterier som gäller och då vill dom satsa själva och för att komma igång på det spåret så ville dom friköpa den andra fabriken. För att Northvolt skulle gå med på det så krävde dom att VW skulle förbinda sig att även köpa massor med batterier från Northvolt.
Det behöver inte vara dåligt för Northvolt. Det säkrar förmodligen finansieringen av ett antal fabriker i snabb takt. Men det innebär också att dom kommer att ha VW som en formidabel konkurrent när dom byggt sina planerade sex fabriker.
Det finns fler fordonstillverkare än VW som behöver batterier helt enkelt.
Det kommer alltså inte vara en brist på kunder närmaste decenniet.
Bristen kommer vara tillverkningskapacitet av battericeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Northvolt har levererat batterier.Mickep skrev:Har de ens producerat något batteri så man kan säga hur produkterna deras är jämfört med konkurrenterna?
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... et-6928547Northvolt har levererat sitt första batteripaket
2018-09-03
Första anläggningen är inte klar, men Northvolt har redan levererat sina första batteripaket till gruvindustrin.
Fast vem som tillverkat cellerna vill man inte avslöja.
Västerås – Nortvolt Labs
En mindre anläggning med fokus på att utveckla och testa batterier håller på att byggas i Västerås.
Lokalerna ska stå klara efter årsskiftet 2018/2019 och verksamheten beräknas vara igång till sommaren 2019.
Den totala tillverkningskapaciteten ska ligga på omkring 125 MWh per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Northvolt
Självklart är det så. Men det blir ju en konkurrent mer och en kund mindre (efter att VW fått igång sina egna fabriker). Men som sagt förmodligen den bästa lösningen för Northvolt i nuläget.taliz skrev:LG, CATL mfl har ju också stora fabriker i Europa och planerar enorm tillväxt.TomParkering skrev:Hm, vill man vara lite misstänksam mot tyskarna så finns det ju en risk att detta är en affär för att frigöra sig från och konkurrera med Northvolt istället för att fortsätta deläga.
VW har till slut insett att det är kört för fossilbilarna och att det är batterier som gäller och då vill dom satsa själva och för att komma igång på det spåret så ville dom friköpa den andra fabriken. För att Northvolt skulle gå med på det så krävde dom att VW skulle förbinda sig att även köpa massor med batterier från Northvolt.
Det behöver inte vara dåligt för Northvolt. Det säkrar förmodligen finansieringen av ett antal fabriker i snabb takt. Men det innebär också att dom kommer att ha VW som en formidabel konkurrent när dom byggt sina planerade sex fabriker.
Det finns fler fordonstillverkare än VW som behöver batterier helt enkelt.
Det kommer alltså inte vara en brist på kunder närmaste decenniet.
Bristen kommer vara tillverkningskapacitet av battericeller.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Northvolt
De har alltså kopplat ihop ett gäng battericeller, det kan ju jag göra också.Zalman3 skrev:Northvolt har levererat batterier.Mickep skrev:Har de ens producerat något batteri så man kan säga hur produkterna deras är jämfört med konkurrenterna?
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... et-6928547Northvolt har levererat sitt första batteripaket
2018-09-03
Första anläggningen är inte klar, men Northvolt har redan levererat sina första batteripaket till gruvindustrin.
Fast vem som tillverkat cellerna vill man inte avslöja.
Västerås – Nortvolt Labs
En mindre anläggning med fokus på att utveckla och testa batterier håller på att byggas i Västerås.
Lokalerna ska stå klara efter årsskiftet 2018/2019 och verksamheten beräknas vara igång till sommaren 2019.
Den totala tillverkningskapaciteten ska ligga på omkring 125 MWh per år.
Men de har alltså inte tillverkat och sålt några egna celler?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Northvolt
Lär man inte behöva en fabrik innan man börjar bygga celler till försäljning? Cellerna från labbet i Västerås är ju inte vits att sälja, de vill man ju ha att forska på snarare än att slumpa bort till kunder.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Northvolt
Hur som haver så är det en helt sjuk orderstock och jag tror fortfarande, som jag skrev
för länge sedan att det kan bli ett av Sveriges största företag, kanske det största till och med
för länge sedan att det kan bli ett av Sveriges största företag, kanske det största till och med
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Northvolt
Vitsen med Västerås fabriken är ju att kunder vill ha prover på batterier som de kan testa innan de lägger en stor beställning.tor-ake skrev:Lär man inte behöva en fabrik innan man börjar bygga celler till försäljning? Cellerna från labbet i Västerås är ju inte vits att sälja, de vill man ju ha att forska på snarare än att slumpa bort till kunder.
Att deras batterier skulle vara undermåliga ser jag inte som ett alternativ, de frågetecken som kan finnas gäller ju snarare om de kan nå tillräckligt låg tillverkningskostnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Verkligen kul detta men när ska de börja leverera i volym? Allt går ju så galet fort, man expanderar gång på gång utan att ha fått igång första linan för volym produktion.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
chaffis75 skrev:Verkligen kul detta men när ska de börja leverera i volym? Allt går ju så galet fort, man expanderar gång på gång utan att ha fått igång första linan för volym produktion.
https://northvolt.com/skelleftea/Under slutet av 2021 beräknar vi starta produktionen av världens grönaste batterier i vår fabrik i Skellefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Hur stort blir Northvolts batteritillverkning i Skellefteå egentligen?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Alltid kul att lyssna på Peter även om de var lite tekniska problem..Zalman3 skrev:Hur stort blir Northvolts batteritillverkning i Skellefteå egentligen?
Nu har man ytterligare en order från VW på 120 miljarder.
Totalt 247 miljarder i order.
Och det pratas om ännu mera utbyggnad I Skellefteå.
Tidigare har man pratat om 2 TWh i elbehov.
Men nu pratar Peter om 3-4 TWh behov i Skellefteå.
Ökar man från 40 GWh batteriproduktion till 60-80TWh i Skellefteå?
Ska bli så kul att se de påbörja sin produktion..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
160 kWh och 1,8 ton? Lite sådär vad det gäller energidensiteten eller?Zalman3 skrev:Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Northvolt
Om maskinen ändå behöver en motvikt på 1,8 ton. Då är ett tungt batteri inget problem.iAkita skrev:160 kWh och 1,8 ton? Lite sådär vad det gäller energidensiteten eller?Zalman3 skrev:Northvolts batterier letar sig ut i verkligheten!
https://www.nyteknik.se/premium/forsta- ... on-7011923
Första eldrivna gruvskrotaren har ett batteri på 1,8 ton.
Det 1,8 ton tunga batteriet, med kapaciteten 160 kilowattimmar, har levererats av Northvolt.
Priset per kWh är nog betydligt mera intressant.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Eskilstuna kuriren skriver idag att de erfar att Northvolt skall etablera sig i Eskilstuna.
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
frippan skrev:Eskilstuna kuriren skriver idag att de erfar att Northvolt skall etablera sig i Eskilstuna.
Imorgon torsdag skall det i så fall presenteras.
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Eskilstuna-Kuriren erfar att etableringen kan sättas i samband med batteritillverkaren Northvolt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Kan nån förklara hur det kommer sig att personalkostnaderna är så höga?
Får de anställda aktier?
Får de anställda aktier?
https://www.allabolag.se/5590158894/bokslut
Personalkostnader per anställd (tkr) 2.383.000kr
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Zalman3 skrev:Kan nån förklara hur det kommer sig att personalkostnaderna är så höga?
Får de anställda aktier?
https://www.allabolag.se/5590158894/bokslut
Personalkostnader per anställd (tkr) 2.383.000kr
De flesta anställda hittills är väl på högre positioner med relativt höga löner.
Är ju först när man kommer igång med produktion som "fotfolket" anställs, och då sjunker snittkostnaden per anställd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Northvolt
Inte många startups som har fasta order för hundratals miljarder...Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Northvolt
Får se vad morgondagen säger
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Skickat från min Pixel 3 XL via Tapatalk
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Northvolt
Nej, men tror man på sitt bolag får man ju bättre hävstång på optioner än lön.taliz skrev:Inte många startups som har fasta order för hundratals miljarder...Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Northvolt
Nja, kvalificerad arbetskraft ligger ofta däromkring.Remuz skrev:Normalt i start-up så jobbar man ju mot låg lön men med fina optionsprogram. Att i ett läge av uppstart plocka ut en lön på över 100k/mån tycker jag är märkligt
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Northvolt
Nyheten från Eskilstuna är att Senior material group ab skall etablera en fabrik och ett Europahuvudkontor i Eskilstuna och leverera seperatorer till Northvolts batterier.
Och avtalet som NV fick med VW ingick det leveranser från Senior att leverera seperatorer
Och avtalet som NV fick med VW ingick det leveranser från Senior att leverera seperatorer
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver