Köp andra fälgar?neptune skrev:Jag bor bara några minuters promenad från där din bil blev av med hjulen. Jag har blivit av med 21" hjulen på min Model S ett antal gånger. Larmet går mitt i natten när de lyfter upp bilen på några stenar, men sedan tar det inte många sekunder innan de åker iväg.abreeze skrev:Det här hände i Älvsjö på en gästparkering till en bostadsrättsförening. Stölden skedde i november, bara jag som varit lat med att plocka ut nya däck av försäkringsbolaget, men nu kom ju behovet när det är bra väglag![]()
Låsbultar hade inte hjälpt alls enligt både Polisen, Försäkringsbolaget och Tesla Segeltorp. Trist som fan.
Bilen är skadebesiktad undertill och bromsar av Tesla. Sen hade tjuvarna även (förmodligen) bankat verktyg på två skärmar med bucklor som följd samt bakre kofångaren hade en skön repa. Antar att de jobbade snabbt.
Enligt Tesla Segeltorp var det tydligen en "våg av stölder" just vid den här tidpunkten så tippar utländsk liga som härjade.
"Tänk på att tjuvarna vet att du har nya däck på bilen nu, de kan komma tillbaka" var kommentaren när jag satte på de helt nya vinterdäcken (performance fälgar fast de ljusa). Sen den dagen har jag aldrig parkerat nattetid på gemensamma parkeringar. Nu står den endast tryggt i garaget eller på min tomt.
Jagar på Tesla för en offert för likadana däck, hittills går det trögt...
Återkommer
Senast tog det försäkringsbolaget flera månader att fixa fram nya hjul. Jag skulle snart kunna ha förtrycka förlustblanketter hemma och skicka in varje gång detta händer.
Nu kommer jag snart byta till en Model 3 Performance 2021 men uppenbarligen kommer den bilen också vara utsatt. Det som är frustrerande är att det inte finns någon bra lösning på detta, för oss som inte har tillgång till garage. Tesla som är ett tech företag borde ju klura ut något smart här.
Rimguard är säkert bästa lösningen för 20" före 2021. Däremot verkar det inte finnas någon lösning för de nyare 20" Uberturbine. Någon som har några bra idéer?
Stulna däck M3 Performance
Moderator: Redaktion
Re: Stulna däck M3 Performance
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag har ingen lösning, men jag vet att vid tillräckligt stort intresse så kommer Rimgard utveckla en lösning även för Uberturbine. Det var i alla fall vad som sades till mig, blankett finns här https://se.rimgard.com/pages/tell-me-whenneptune skrev:Jag bor bara några minuters promenad från där din bil blev av med hjulen. Jag har blivit av med 21" hjulen på min Model S ett antal gånger. Larmet går mitt i natten när de lyfter upp bilen på några stenar, men sedan tar det inte många sekunder innan de åker iväg.abreeze skrev:Det här hände i Älvsjö på en gästparkering till en bostadsrättsförening. Stölden skedde i november, bara jag som varit lat med att plocka ut nya däck av försäkringsbolaget, men nu kom ju behovet när det är bra väglag![]()
Låsbultar hade inte hjälpt alls enligt både Polisen, Försäkringsbolaget och Tesla Segeltorp. Trist som fan.
Bilen är skadebesiktad undertill och bromsar av Tesla. Sen hade tjuvarna även (förmodligen) bankat verktyg på två skärmar med bucklor som följd samt bakre kofångaren hade en skön repa. Antar att de jobbade snabbt.
Enligt Tesla Segeltorp var det tydligen en "våg av stölder" just vid den här tidpunkten så tippar utländsk liga som härjade.
"Tänk på att tjuvarna vet att du har nya däck på bilen nu, de kan komma tillbaka" var kommentaren när jag satte på de helt nya vinterdäcken (performance fälgar fast de ljusa). Sen den dagen har jag aldrig parkerat nattetid på gemensamma parkeringar. Nu står den endast tryggt i garaget eller på min tomt.
Återkommer
Senast tog det försäkringsbolaget flera månader att fixa fram nya hjul. Jag skulle snart kunna ha förtrycka förlustblanketter hemma och skicka in varje gång detta händer.
Nu kommer jag snart byta till en Model 3 Performance 2021 men uppenbarligen kommer den bilen också vara utsatt. Det som är frustrerande är att det inte finns någon bra lösning på detta, för oss som inte har tillgång till garage. Tesla som är ett tech företag borde ju klura ut något smart här.
Rimguard är säkert bästa lösningen för 20" före 2021. Däremot verkar det inte finnas någon lösning för de nyare 20" Uberturbine. Någon som har några bra idéer?
Håller verkligen med om att Tesla själva borde ta fram en lösning.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
MYP -22 (nuvarande)
Nästa Model S kommer definitivt bli på 19". För den Model 3 Performance som jag snart får så är det enda som Tesla levererar 20" Uberturbine. Möjligen att man kan sälja dem och köpa något annat, i hopp om att det man köper istället inte anses vara attraktivt.taliz skrev:Köp andra fälgar?neptune skrev:Jag bor bara några minuters promenad från där din bil blev av med hjulen. Jag har blivit av med 21" hjulen på min Model S ett antal gånger. Larmet går mitt i natten när de lyfter upp bilen på några stenar, men sedan tar det inte många sekunder innan de åker iväg.abreeze skrev:Det här hände i Älvsjö på en gästparkering till en bostadsrättsförening. Stölden skedde i november, bara jag som varit lat med att plocka ut nya däck av försäkringsbolaget, men nu kom ju behovet när det är bra väglag![]()
Återkommer
Model Y LR 2022
Jag mailade Rimguard om detta tidigare i veckan och har faktiskt fyllt i det där formuläret också. Jag skulle vilja uppmana andra Model 3 Performance 2021 ägare med intresse för Rimguard att också anmäla intresse på länken ovan.rolundb skrev:Jag har ingen lösning, men jag vet att vid tillräckligt stort intresse så kommer Rimgard utveckla en lösning även för Uberturbine. Det var i alla fall vad som sades till mig, blankett finns här https://se.rimgard.com/pages/tell-me-when
Håller verkligen med om att Tesla själva borde ta fram en lösning.
Model Y LR 2022
Bor också nära Älvsjö, mina 22" försvann i oktober 2019, bara dagar efter jag fått två bytta pga en skada så det kändes som att verkstan "läckt"
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- PoloPrinsen
Det finns alltid något mer och/eller annorlunda man kan göra för att ändra på förhållandena som råder för tjuvarna. Det är fantasin, tid, ork, ekonomi och lagen som sätter gränsen.
Sätt upp skyltar om och starta upp grannsamverkan etc.
Bygg garage.
Hyr garage.
Låna garage.
Att då och då ha garage KAN göra att tjuvarna råkar missa tillfället. Har man tur och koll så kanske man kan se när de spanar in området extra många gånger efter stöldoffer och då kanske man hinner varna grannarna om den okända bilen som glider omkring.
Sätt upp ett diskret tält som agerar förråd/garage. (låt det stå en skitbil i det i början så alla intresserade tror att det bara är för den gamla volvo 945 ans skull du har tältet uppsatt, typ.
Övervakningskamera i kombination med X antal kronor i belöning till de 3 första ungdomarna som ringer in till dig på (separat mobilnummer) och anmäler pågående stöld/suspekt beteende nära bilen.
Som jag redan skrivit i tråden; ordna med minst 1, gärna 2, andra bilar som parkerar in din Teslas sidor (hjulen skall ej gå att få rum mellan bilarna.
Sker det inne på villans egen tomt innanför lilla staketet; skaffa hund som vistas utomhus mycket och dressera den att ge skall om någon icke familjemedlem är inne på tomten/nära bilen.
Starta upp eget bolag och anställ lämpligt antal personer som bevakar det inhägnade p-området. (Funkat svinbra för mig när jag rest i Rumänien och Ukraina att ta in på en sådan bevakad parkering).
Köp en P-klamp (eller vad det nu heter) som används i vissa länder och.... ja kan ju inte vara så svårt att P-klampa sin egen bil, viktigaste är väl att den är smidig att låsa upp och lossa när man skall iväg själv.
Nåja det var lite idéer för stunden, vissa passar kanske inte alls och någon kanske passar finfint.
Mvh PP.
Bygg garage.
Hyr garage.
Låna garage.
Att då och då ha garage KAN göra att tjuvarna råkar missa tillfället. Har man tur och koll så kanske man kan se när de spanar in området extra många gånger efter stöldoffer och då kanske man hinner varna grannarna om den okända bilen som glider omkring.
Sätt upp ett diskret tält som agerar förråd/garage. (låt det stå en skitbil i det i början så alla intresserade tror att det bara är för den gamla volvo 945 ans skull du har tältet uppsatt, typ.
Övervakningskamera i kombination med X antal kronor i belöning till de 3 första ungdomarna som ringer in till dig på (separat mobilnummer) och anmäler pågående stöld/suspekt beteende nära bilen.
Som jag redan skrivit i tråden; ordna med minst 1, gärna 2, andra bilar som parkerar in din Teslas sidor (hjulen skall ej gå att få rum mellan bilarna.
Sker det inne på villans egen tomt innanför lilla staketet; skaffa hund som vistas utomhus mycket och dressera den att ge skall om någon icke familjemedlem är inne på tomten/nära bilen.
Starta upp eget bolag och anställ lämpligt antal personer som bevakar det inhägnade p-området. (Funkat svinbra för mig när jag rest i Rumänien och Ukraina att ta in på en sådan bevakad parkering).
Köp en P-klamp (eller vad det nu heter) som används i vissa länder och.... ja kan ju inte vara så svårt att P-klampa sin egen bil, viktigaste är väl att den är smidig att låsa upp och lossa när man skall iväg själv.
Nåja det var lite idéer för stunden, vissa passar kanske inte alls och någon kanske passar finfint.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
PoloPrinsen skrev:Det finns alltid något mer och/eller annorlunda man kan göra för att ändra på förhållandena som råder för tjuvarna. Det är fantasin, tid, ork, ekonomi och lagen som sätter gränsen.
Bygg garage.
Hyr garage.
Låna garage.
Mvh PP.
Om man står längs en vanlig väg med trottorakant så skall man backa precis emot trottoarkanten, med hjälp av kameran, och när man är klar så vrider man ratten kraftigt vänster så däcket skär in i kanten. Det blir sjukt jobbigt att ta av hjulen då.
- PoloPrinsen
Låter helt klart vettigt, anar att det minskade avståndet mellan trottoarkant och bil gör att man kanske inte kan (från den sidan iaf) få in en domkraft och därmed får svårt att lyfta bilen.pejvic skrev:PoloPrinsen skrev:Det finns alltid något mer och/eller annorlunda man kan göra för att ändra på förhållandena som råder för tjuvarna. Det är fantasin, tid, ork, ekonomi och lagen som sätter gränsen.
Bygg garage.
Hyr garage.
Låna garage.
Mvh PP.
Om man står längs en vanlig väg med trottorakant så skall man backa precis emot trottoarkanten, med hjälp av kameran, och när man är klar så vrider man ratten kraftigt vänster så däcket skär in i kanten. Det blir sjukt jobbigt att ta av hjulen då.
Blir lite att just DEN bilen blir inte den lägst hängande frukten så man ger sig på en annan bil istället.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PoloPrinsen
Polisen av idag har väl prioriterat annat helt enkelt, och det skall man nog inte klandra just dom för, även om man kan tycka att viss smidighet saknas. Ibland borde de kanske agera i "lägre prioriterade fall" om allt redan är förberett åt dom så att säga.point1 skrev:Troligen så är de inte på väg ur landet, mina blev stulna och hamnade på blocket, polisen gjorde ingenting trots flera samtal, de la ned utredningen istället, men det fick jag aldrig veta av den som la ned den, utan när jag ringde för att höra hur det gick. Utredaren som la ned ärendet svarade aldrig i telefonen så fick aldrig veta varför. Var någon person som utgav sig för att bo i Vallentuna som sålde båda sina egna och sina kompisars Teslahjul. Sitter nog på någon svensk Tesla nu vars ägare tyckte han gjorde en bra deal kanske när han hitta de billigt på blocket.PoloPrinsen skrev:Tråkigt, hoppas det löser sig snabbt, smidigt och bra iaf.
Hjulen är väl antingen nära eller på väg utomlands redan. Och isåfall borta för alltid, typ.
Eller så sitter de nystulna hjulen nu/snart på en annan svensk Tesla om denne vill ha på sommarsulor redan, annars avvaktande i garaget tills sommaren kommit...
Och dennes orginafälgar blir antingen ägarens "nya" vinterfälgar och de 4 sommardäcken blir utlagda på blocket + inskaffas vinterdäck till dessa fälgar.
Eller så säljs ägarens nuvarande Teslahjul som dom är, han kan ju redan ha haft 2 omgångar hjul, men som numera är lite uppgraderade genom stölden.
Vore dock jättekul om TS fick tillbaka sina hjul i oskadat skick!!
-------------------
Jag tror att effektivaste och nu tillgängliga typ/metod av däckstöldsskydd i TS fall hade varit att parkerat in sin Tesla med hjälp av minst en annan bil så att alltså minst ena sidan inte hade gått att komma åt. Helst borde man inte komma åt Teslan varken från ena eller andra sidan utan alltså ha 3 bilar ståendes tätt intill varandra.
Mvh PP.
Så mitt tips är köp Rimgard. Håll koll på blocket och lös det på eget sätt, polisen är värdelös.
Att lösa det på eget sätt fungerar nog i vissa fall, i andra kanske det inte gör det. Själv försöker jag undvika kanske komma att hamna i den situationen överhuvudtaget. Jag har tex en rattkrycka på min bil fast det eg inte skall behövas då den har larm, startspärr och lång värde.
Mvh PP.
Ser inte så stor nytta av rattkrycka förutom att kanske försvåra för airbagsstölder (som iofs. är rätt vanliga). Hade aldrig orkat med det böket.
Iaf. inte på en normal vardagsbil (och har man extrema sportbilar för ett par miljoner så har man säkert bättre bevakade parkeringsförhållanden för de).
Iaf. inte på en normal vardagsbil (och har man extrema sportbilar för ett par miljoner så har man säkert bättre bevakade parkeringsförhållanden för de).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- PoloPrinsen
Jag motiverar mig till detta för jag tror att det först och främst antyder att jag kan vara en jobbig jävel till bilägare som inte lämnar nått vettigt/värdefullt i bilen då jag precis som du påpekar gör det mestadels i onödan och att det nog bara skyddar mot airbagstöld i mitt fall. En ca 15 år gammal S60 är nog inte sååå het numera. haha.martinot skrev:Ser inte så stor nytta av rattkrycka förutom att kanske försvåra för airbagsstölder (som iofs. är rätt vanliga). Hade aldrig orkat med det böket.
Vill slippa trasig sidoruta helt enkelt.
Hade faktiskt låsbara hjulbultar förut men de blev utslitna och på direkt fråga på volvoverkstaden om mina 16 tums orginalfälgar var i behov av nyköpta dito så framkom det att de helt klart är onödigt att lägga pengar på nya låsbultar.
Mvh PP.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har han kvitto på dom så är det någon som kommer göra en väldigt bra affär.
Postnummer på Fjäderholmarna...Daven skrev:Har han kvitto på dom så är det någon som kommer göra en väldigt bra affär.
Testa att ge namn och nummer så kanske Fabian ringer upp och berättar mer.Gangalo skrev:Postnummer på Fjäderholmarna...Daven skrev:Har han kvitto på dom så är det någon som kommer göra en väldigt bra affär.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Är det bara jag eller är det sedan Sverige fick en Model 3 boom som dessa annonser med ”skriv meddelande med namn och nummer så ringer jag upp” dykt upp? Sjukt märkliga ändå.
@moderator: Kanske läge med en tråd för misstänkt stöldgods där man kan länka till tveksamma annonser? Dvs att uppmärksamma tveksamma annonser/säljare på tex Blocket. Eller åtminstone ”annonser där det finns anledning att vara särskilt uppmärksam”...
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Kanske ska ligga i ägardelen, om buset läser här?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- smashinlovely
- Teslaägare
Jag har svarat på annonsen,
verkar det vara rent mjöl i påsen så ser jag inga fel i att befria honom från dessa. Rimligtvis bör han kunna styrka sitt köp på något sätt om dom är inköpta i januari i år.
verkar det vara rent mjöl i påsen så ser jag inga fel i att befria honom från dessa. Rimligtvis bör han kunna styrka sitt köp på något sätt om dom är inköpta i januari i år.
Tänk på att även med kvitto kan det vara orent mjöl i påsen. Han kan ha en kompis som lagligt köpt bil/hjul och "lånar ut" kvittot för att sälja stöldgods av samma typ som det lagligt inköpta.smashinlovely skrev:Jag har svarat på annonsen,
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Min tanke också...bonath skrev:Kanske ska ligga i ägardelen, om buset läser här?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- smashinlovely
- Teslaägare
Så kan det såklart vara, men låter lite väl sofistikerat. Eller så är det jag som underskattar busets intellekt.evilirish skrev:Tänk på att även med kvitto kan det vara orent mjöl i påsen. Han kan ha en kompis som lagligt köpt bil/hjul och "lånar ut" kvittot för att sälja stöldgods av samma typ som det lagligt inköpta.smashinlovely skrev:Jag har svarat på annonsen,

Tveksamt att jag hör något från honom dock. Antingen är det sålt eller så är det något skumt.
Just "Fabian" ringer en klocka när en annan forum-medlems hjul blev stulna. Kom ganska snart upp en suspekt annons med, om jag kommer ihåg rätt, just en Fabian.
Hade buset lagt en bråkdel av energin på att göra något konstruktivt istället för hitta på jävelskap hade vi inte haft någon brottslighet. Tror jag iaf.smashinlovely skrev:Så kan det såklart vara, men låter lite väl sofistikerat. Eller så är det jag som underskattar busets intellekt.evilirish skrev:Tänk på att även med kvitto kan det vara orent mjöl i påsen. Han kan ha en kompis som lagligt köpt bil/hjul och "lånar ut" kvittot för att sälja stöldgods av samma typ som det lagligt inköpta.smashinlovely skrev:Jag har svarat på annonsen,
Tveksamt att jag hör något från honom dock. Antingen är det sålt eller så är det något skumt.
En annan sak som de tydligen håller på med är att först lägga upp en annons, sen när folk hör av sig (dvs när de har en köpare på kroken) så åker de ut och stjäl en uppsättning, på förhand rekade, däck. Annonsen kom ju upp innan stölden skedde, så där får man då bort några misstankar..