Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).
Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).
Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
Snålt? Är väl bara Tesla som överhuvud taget har skickat med en trefas UMC. Kanske inte alla som vill betala för det i bilpriset. En enfas är bra som nödladdare. Vill man ha trefas får man köpa till det. Helt ok för min del.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Snålt? Absolut säger jag. Knappast har nån tänkt att: Vi levererar bilen med en billigare laddare än tidigare så kan vi sälja den billigare. Utan såklart tar de den delen som en extra marginal.
Snålt? Absolut säger jag. Knappast har nån tänkt att: Vi levererar bilen med en billigare laddare än tidigare så kan vi sälja den billigare. Utan såklart tar de den delen som en extra marginal.
Varför det? Antingen hade de fått ta mer betalt för Model 3 eller så hade de fått ta mer betalt för de uppdateringar som de har gjort på Model S och X över tid. Ingenting är gratis. Ser hellre att man har valfrihet på den delen efter behov.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Tack för alla svar, då är jag lite extra glad att jag har en gammal Model-S UMC v1 liggande (innan tesla kom med väggladdare hade jag trefas och en permanent UMC hemma, den kommer ju väl till pass nu då
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Jo, det är snålt att Tesla (och alla andra biltillverkare) numera kör med 1-fas portabel EVSE som följer med vid leverans (istället för 3-fas som tidigare hos iaf. Tesla).
Teslas 3-fas (och 1-fas för den delen) UMC är inte modellunika, eller ens unika för Tesla, utan fungerar för alla bilar med Typ2-intag.
Snålt? Är väl bara Tesla som överhuvud taget har skickat med en trefas UMC. Kanske inte alla som vill betala för det i bilpriset. En enfas är bra som nödladdare. Vill man ha trefas får man köpa till det. Helt ok för min del.
Egentligen är ju CEE 3-fas eller 1-fas en bättre nödladdare än en schuko. Jag försöker ju alltid hitta ett CEE uttag ändå för att vara ”säker” på ledningarna.
Hur lång är typ 2 kabeln som levereras med Tesla 3 idag?
Vet ej. Tror det varierar.
Jag fick en blå Mennekes på 4m vid mittan av 2019. Andra har fått blåa Mennekes på 7,5m. Andra har fått svarta Phoenix Contact (vet ej hur långa, men tror det var 5m).
Hur lång kabel behöver du?
Finns ju att beställa Typ2-kablar i valfria längder (beställde själv en Typ2 på 11-12m).
Tackar för era svar! Beställde Eease laddbox och en sladd med Teslaknapp. Tyvärr var sladden restnoterad där min leverantör köper in sina grejer så därför tänkte jag använda bilens sladd tills de får in den.
Klarar mig nog med 4-5 meter så det skall nog funka då!
Tackar för era svar! Beställde Eease laddbox och en sladd med Teslaknapp. Tyvärr var sladden restnoterad där min leverantör köper in sina grejer så därför tänkte jag använda bilens sladd tills de får in den.
Klarar mig nog med 4-5 meter så det skall nog funka då!
Gott, då skall det nog gå fint i mellantiden!
Jo, det är ju nackdelen med Grönt Bidrag (eller vad det heter nu förtiden) jämfört med det som hanterades av NV tidigare där man kunde få 50% betalt av allt runt detta, även om det var ifrån olika leverantörer som man själv köpte ifrån (var inte tvungen att köpa allt material från elektrikern).