Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Black »

EAP-nej tack för 39 papp.

Summon-ja tack om man kan köpa det för några tusenlappar, mer är det inte värt...

Acc boost- ja tack om trackmode ingår, alt om de sänker den till halva priset. Annars kommer jag att köpa Ingenext modulen för ca 10kkr där en enkel form av trackmode ingår plus lite finesser tex auto-trunköppnare efter garantin gått ut.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

MWall skrev:
grabben skrev:
Ok, tack. Provperioden känns lite buggig.. :|

Än så länge har de långt ifrån övertygat mig att lägga 39 papp på EAP.. Snarare mindre sugen nu än innan.. :roll:

Finns bara en sak som lockar mig något och det är filbyte på motorväg utan att behöva avaktivera AP. Men det är ett ytterst sällsynt behov för mig och värt max 10 tusen. Om ens det.
Håller med, just att behöva avbryta ap när man kör om någon är "sjukt jobbigt".
Fast det stör mig inte så mycket, men däremot störde det mina kompisar jag körde en gång cirka 4 mil. De tyckte det blippade och bloppade väldigt mycket när jag hoppade in och ur ap hela tiden.
Men det tänker man ju inte på själv.

Men, nope jag hade nog inte betalat många tusenlappar för de features som finns nu.
Speciellt då jag nog bara kommer leasa bilen knappt två år till och sen antagligen byta till en ny
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Black skrev:

Summon-ja tack om man kan köpa det för några tusenlappar, mer är det inte värt...

Acc boost- ja tack om trackmode ingår, alt om de sänker den till halva priset. Annars kommer jag att köpa Ingenext modulen för ca 10kkr där en enkel form av trackmode ingår plus lite finesser tex auto-trunköppnare efter garantin gått ut.
Skulle gärna köpa filbyte med blinkers för 10k, skulle gärnaköpa acc boost för 10k skulle gärna köpa acc boost och tackmode för 20k.
Men som det är nu är det för höga priser på tvivelaktiga funktioner.

Sitter men fingret på att köpa acc boost titt som tätt men det som stör mig är att jag ine vet om det skiljer något i prestanda när batteriet är kallt.
För idag upplever jag att det är väldigt sällan jag får full kraft av bilen redan som det är pga batteritemp och funkar bara acc boost när batteriet är 30 grader+ så är det helt värdelöst i min mening.
Måste säga att Taycan är riktigt trevlig i detta avseende, tycker den drar på som fan även när batteriet är kallt och även vid lägre SoC.
Inte jättebra för batteriet kanske men det är riktigt tråkigt ibland vid rödlysen med 50% SoC och kallt batteri och en valfri dieselbil dra ifrån.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

LasseTM skrev:
Black skrev:

Skulle gärna köpa filbyte med blinkers för 10k, skulle gärnaköpa acc boost för 10k skulle gärna köpa acc boost och tackmode för 20k.
Men som det är nu är det för höga priser på tvivelaktiga funktioner.

Sitter men fingret på att köpa acc boost titt som tätt men det som stör mig är att jag ine vet om det skiljer något i prestanda när batteriet är kallt.
För idag upplever jag att det är väldigt sällan jag får full kraft av bilen redan som det är pga batteritemp och funkar bara acc boost när batteriet är 30 grader+ så är det helt värdelöst i min mening.
Måste säga att Taycan är riktigt trevlig i detta avseende, tycker den drar på som fan även när batteriet är kallt och även vid lägre SoC.
Inte jättebra för batteriet kanske men det är riktigt tråkigt ibland vid rödlysen med 50% SoC och kallt batteri och en valfri dieselbil dra ifrån.
Det där har jag aldrig märkt, att den skulle vara sämre kall.
Du kan ju köpa, sedan har man 48 timmar på sig att ändra sig.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Ser inget värde av denna uppgraderade autopilot

Känns ganska märkligt använda navigator till och från jobbet och hemmet

Man får utstå en massa röstnavigeringar som stjäl uppmärksamhet från radion och är allmänt onödigt när man kan vägen

I utbyte får man automatisk blinkers? Vad är syftet?
Bilen tycks inte bromsa självt inför rondeller etc så självkörande blir den inte

Ganska ofta får man inte upp funktionen navigera med autopilot alls
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Arn skrev:
Ser inget värde av denna uppgraderade autopilot

Känns ganska märkligt använda navigator till och från jobbet och hemmet

Man får utstå en massa röstnavigeringar som stjäl uppmärksamhet från radion och är allmänt onödigt när man kan vägen

I utbyte får man automatisk blinkers? Vad är syftet?
Bilen tycks inte bromsa självt inför rondeller etc så självkörande blir den inte

Ganska ofta får man inte upp funktionen navigera med autopilot alls
Stänga av ljudet för navigationen är ju dock rätt enkelt.

Navigera med autopilot är väl enbart för motorväg/motortrafikled, så kör man inte på sådana så lär det ju inte dyka upp.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för klargörandet. Har märkt att den väldigt gärna styr in på motorväg även om den andra är snabbare.

Ser tyvärr ingen större mening med funktionen sålänge den inte kan bromsa vid avfart och i högre grad än den vanliga autopiloten vara självkörande.

Hade välkomnat "navigera med autopilot" om den ingått som standard men skulle inte betala något extra för funktionen.

Summon har jag inte testat pga alla varningar och förbehåll när man vill aktivera den, men ska försöka testa innan periodens slut. Möjligen kan den funktionen vara värd 10k men det är i så fall mest när man ska backa i en parkering eller fickparkera. Då jag bor på mindre ort är det inte lika intressant som om man bott i storstad
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Arn skrev:
Tack för klargörandet. Har märkt att den väldigt gärna styr in på motorväg även om den andra är snabbare.

Ser tyvärr ingen större mening med funktionen sålänge den inte kan bromsa vid avfart och i högre grad än den vanliga autopiloten vara självkörande.

Hade välkomnat "navigera med autopilot" om den ingått som standard men skulle inte betala något extra för funktionen.

Summon har jag inte testat pga alla varningar och förbehåll när man vill aktivera den, men ska försöka testa innan periodens slut. Möjligen kan den funktionen vara värd 10k men det är i så fall mest när man ska backa i en parkering eller fickparkera. Då jag bor på mindre ort är det inte lika intressant som om man bott i storstad
Fast iomed att man slipper avaktivera autopilot varje gång man ska köra om, och "bara" behöver bekräfta med blinkersspaken och låta bilen göra omkörningen, så är den ju helt klart mer självkörande än vanlig AP.
Och den tar styr ju in på rätt avfart själv, och sedan får man ta över.

Men jag håller annars med om att det är för dyrt för att motivera nyttan. Särskilt när den tar för lång tid på sig ibland med filbyte.

Samma här med summon, har inget behov av det i vardagen, så det betalar jag inget extra för.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Xeik skrev:
Fast iomed att man slipper avaktivera autopilot varje gång man ska köra om, och "bara" behöver bekräfta med blinkersspaken och låta bilen göra omkörningen, så är den ju helt klart mer självkörande än vanlig AP.
Och den tar styr ju in på rätt avfart själv, och sedan får man ta över.

Men jag håller annars med om att det är för dyrt för att motivera nyttan. Särskilt när den tar för lång tid på sig ibland med filbyte.

Samma här med summon, har inget behov av det i vardagen, så det betalar jag inget extra för.
Har också provat några dagar i Stockholmsområdet. Inte imponerad. Ser ingen nytta med detta förutom på långresor på motorväg, men även då behöver man blinka och dessutom vrida lite för att aktivera rattsensorn, så nästan samma manöver som utan enhanced AP, fast med högre puls hos föraren. Utan Mad Max-läge funkar det knappt alls i sthlm.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Håller med. Klart sämre än jag hade väntat mig med EAP. Kommer absolut inte att varken köpa eller hyra. Inte värt en enda krona för mig.

Hade de däremot demat Acceleration Boost i en månad, och sedan erbjudit att hyra det för en månadskostnad som hade jag blivit grymt frestad!

Speciellt under sommarhalvåret. Där hade Tesla, misstänker jag, lätt kunnat tjäna en hel del extra intäkter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Teslaway

Inlägg av Teslaway »

Jag måste säga att jag är ordentligt besviken på EAP. Så som den fungerar just nu är jag inte ens intresserad av att abonnera på den.

Jag känner att den kräver mer uppmärksamhet av mig än om jag bara använder den vanliga autopiloten och själv gör omkörningar och kör av motorvägen. Bilens förmåga att hantera avfarter är minst sagt under kritik. Bilen sänker hastigheten ganska ordentligt inför en avfart och blinkar först när den ska svänga av och håller sedan alldeles för låg fart på avfarten. Den uppför sig med andra ord inte på ett sånt sätt som andra förare förväntar sig att en bil ska uppföra sig. Jag har varit med om att den har svängt av motorvägen på avfarten över den heldragna linjen. Inte imponerande.

EAP ger ingen avlastning överhuvudtaget, snarare högre puls på grund av den ryckiga och oerfarna körstilen.

Det här känns inte i närheten av att vara redo för vägarna.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Det här prova på-initiativet från Tesla verkar snarare skrämma bort potentiella köpare än att locka nya.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Machine Learning. De samlar data att bygga modell ifrån.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
Det här prova på-initiativet från Tesla verkar snarare skrämma bort potentiella köpare än att locka nya.
Om vi applicerar samma logik på dig: Detta forum innehåller en majoritet av trådar relaterade till olika problem.
Du har också själv skrivit enbart negativa inlägg runt Tesla.
Men ändå kör du själv en Tesla(hävdar du åtminstone). Det går inte riktigt ihop.
Rent logiskt borde du ju då lockas att köpa funktionen. Du verkar ju gilla negativitet. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Har fått denna provgrej och är inte helt säker på hur den där omkörningsfunktionen funkar.
När jag kommer ikapp en bil med AP på, vad händer då?

Förslår den att den kan köra om och jag ska bekräfta att det är OK med en ”lättblink” eller en ”fullblink”?

Måste man vrida lätt på ratten också?

Eller måste man rentav blinka själv när man kommer ikapp en bil? Vad händer då? Måste man vrida lätt på ratten?

Lägger den sig i ursprungsfilen av sig själv efter omkörningen? Måste man bekräfta denna manöver också isf?

Jag kan ju googla och läsa instruktionerna, men tror ni kan svara bättre faktiskt.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Elof skrev:
Har fått denna provgrej och är inte helt säker på hur den där omkörningsfunktionen funkar.
Tycker också det är otydligt. Detta är vad jag kommit fram till:
Filbyten på motorväg kräver blinkers och rattsensorn, funkar bara om bilen själv föreslår filbyten. Annars inaktiveras AP. Om filbyten tar lång tid pga tvekan avbryts det och bilar bakom undrar vad man håller på med.
Avfart aktiverar den själv blinkers och svänger av. Sen inaktiveras NoAP, åtminstone om avfarten inte också är en påfart till en annan motorväg.
NoAP har en ny ljudsignal när den aktiveras/inaktiveras pga vägavsnitt.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev:
d3marcus skrev:
Om vi applicerar samma logik på dig: Detta forum innehåller en majoritet av trådar relaterade till olika problem.
Du har också själv skrivit enbart negativa inlägg runt Tesla.
Men ändå kör du själv en Tesla(hävdar du åtminstone). Det går inte riktigt ihop.
Rent logiskt borde du ju då lockas att köpa funktionen. Du verkar ju gilla negativitet. :lol:
Att du får hålla på och svinga med dina personliga påhopp. Snälla admin, ta tag i detta. Många som tröttnat på den här profilen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

FinaFisken skrev:
Elof skrev:
Tycker också det är otydligt. Detta är vad jag kommit fram till:
Filbyten på motorväg kräver blinkers och rattsensorn, funkar bara om bilen själv föreslår filbyten. Annars inaktiveras AP. Om filbyten tar lång tid pga tvekan avbryts det och bilar bakom undrar vad man håller på med.
Avfart aktiverar den själv blinkers och svänger av. Sen inaktiveras NoAP, åtminstone om avfarten inte också är en påfart till en annan motorväg.
NoAP har en ny ljudsignal när den aktiveras/inaktiveras pga vägavsnitt.
Jag tycker inte funktionen är otydlig. Rattsensorn påverkas inte mer av eap än av AP. Ni måste fortfarande visa att ni håller i ratten med samma intervall som innan.
Bilen föreslår själv filbyte. För att acceptera så blinkar man. Antingen med fullblink, eller håller in delblink en stund tills den bytt fil. Svänga med ratten själv för denna manöver behöver man inte göra. Det är ju det som eap gör till en.
När omkörningen är klar så föreslår bilen filbyte tillbaka, om den finner det lämpligt.

Men som jag skrivit innan. Ibland tar filbytet för lång tid, och därför är det väldigt tveksamt om det är värt pengarna.
På motorväg med mindre trafik fungerar det hyfsat. Men som någon annan skrev, vid mer trafik så är det för långsamt.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Vi (jag och kollegan) passade på att lägga till EAP på våra bilar, det är väl något som man bara använder på långstyrningar. Man får väl hoppas att den kommer att förbättras i snabb takt samtidigt som FSD blir bättre.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tomas L skrev:
Vi (jag och kollegan) passade på att lägga till EAP på våra bilar, det är väl något som man bara använder på långstyrningar. Man får väl hoppas att den kommer att förbättras i snabb takt samtidigt som FSD blir bättre.
Sådär tänkte jag 2017 och köpte en bil med FSD. Ungefär samma funktioner nu som då, tyvärr inget som ger värde för mig utöver AP. AP däremot är fint som snus...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Xeik skrev:
Jag tycker inte funktionen är otydlig. Rattsensorn påverkas inte mer av eap än av AP. Ni måste fortfarande visa att ni håller i ratten med samma intervall som innan.
Bilen föreslår själv filbyte. För att acceptera så blinkar man. Antingen med fullblink, eller håller in delblink en stund tills den bytt fil. Svänga med ratten själv för denna manöver behöver man inte göra. Det är ju det som eap gör till en.
När omkörningen är klar så föreslår bilen filbyte tillbaka, om den finner det lämpligt.

Men som jag skrivit innan. Ibland tar filbytet för lång tid, och därför är det väldigt tveksamt om det är värt pengarna.
På motorväg med mindre trafik fungerar det hyfsat. Men som någon annan skrev, vid mer trafik så är det för långsamt.
Ok, får göra ett nytt försök. Jag kör vanligtvis bara ett tryck på delblink på motorväg, det kanske inte räcker för NoAP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Mig har det iaf. övertygat att inte köpa det. :)

Iofs. inte varit så intresserad innan, men bra att kunna testa och få bekräftat själv direkt. Verkligen ointresserad av funktionen, och fick det bekräftat nu, men det sagt tycker jag det är väldigt positivt med att Tesla låter oss användare testa betalfunktioner på detta sättet.

Hoppas att de, och gärna andra tillverkare (vet att Audi haft något liknande med ljusen), fortsätter med det.

Så inget köp för mig gällande EAP, men mycket bra initiativ av Tesla tycker jag!

Men det sagt så är jag (som en del andra i tråden) lite nyfiken på vad du gillar med din bil och med Tesla (som jag inte betvivlar att du har)?

Förstår dock att alla bilar har sina +/- och Teslas är verkligen inget undantag (finns gott om båda delar).

Tycker ivf. att EAP inte är någon större idé för dig att skaffa (om du inte redan testat). :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

Remuz skrev:
Tomas L skrev:
Sådär tänkte jag 2017 och köpte en bil med FSD. Ungefär samma funktioner nu som då, tyvärr inget som ger värde för mig utöver AP. AP däremot är fint som snus...
Men om man tittar på vad FSD-beta gör i USA nu är det väl ganska solklart att ljuset i slutet av tunneln inte är ett godståg.

Frågan är väl inte huruvida Tesla kommer klara nivå 4 utan huruvida Sverige kommer tillåta att det används innan Volvo kommit ikapp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

McFace skrev:
Men om man tittar på vad FSD-beta gör i USA nu är det väl ganska solklart att ljuset i slutet av tunneln inte är ett godståg.

Frågan är väl inte huruvida Tesla kommer klara nivå 4 utan huruvida Sverige kommer tillåta att det används innan Volvo kommit ikapp.
Är grymt imponerad av den nuvarande FSD-betan, inklusive den video som Tibor postade på nyhetssidan. Så Teslas nya FSD-kodbas (som skiljer sig helt från den nuvarande AP/EAP-kodbasen) verkar enormt lovande för framtiden.

Sjukt fina framsteg som skett på AD-området, och inte minst hos Tesla! :)

Bild
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

martinot skrev:
McFace skrev:

Är grymt imponerad av FSD-beta, och den video som Tibor postade på nyhetssidan. Så Teslas nya kodbas (som skiljer sig helt från den nuvarande AP/EAP) verkar enormt lovande för framtid. Sjukt fina framsteg som skett på AD-området! :)

Jo men precis. Det jag menar är att så länge man räknar med att behålla bilen ett tag och att man utgår från att full FSD blir billigare om man redan betalat för EAP (vilket man förvisso inte kan ta för givet?) så är det just redan demonstrerat att FSD inte längre är opiumdrömmar, och att EAP inte är bortkastade pengar.
Skriv svar