Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Moderator: Redaktion
Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Nu börjat det bli kallt på morgonen. Problemet som nu uppstått är att det gula sträcket inte försvinner ifrån regenereringen. Idag provade jag att värma bilen till 30 grader och ladda batteriet i mer än 1,5 timme innan vi åkte. Efter 30 minuters körning var sträcket kvar på 30 kW. Hur gör man och är det så här för alla, måste jag börja använda den där andra pedalen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Du hade inte Range mode på va? Häromdagen när det var frostnatt försvann mina streck på en kvart utan förvärme.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Skickat från min D6603 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Det gör lite skillnad att ladda innan, men om det är hemmaladdning, så tycker jag det är marginell skillnad.
Att för värma inne i bilen verkar inte göra nån skillnad alls när jag testat. Kör man aggressivt Och hårt verkar det linjen försvinna snabbare.
Med eller utan range mode påverkar nog en del också.
Att för värma inne i bilen verkar inte göra nån skillnad alls när jag testat. Kör man aggressivt Och hårt verkar det linjen försvinna snabbare.
Med eller utan range mode påverkar nog en del också.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Skulle vara intressant att stanna vid en Supercharger med ett kallt tomt batteri och se vad den laddar med för effekt och även hur lång tid det tar innan den tycker att den kan ladda med mer.Pontus skrev:Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Var på SC i veckan med ca 120 km kvar i batteriet och ej helt uppvärmt batteri. Då gav den som mest 120 A och ca 380 V tror jag dvs. ca 45 kW. Kan prova igen vid lunch idag med kallare batteri.Martinen skrev:Skulle vara intressant att stanna vid en Supercharger med ett kallt tomt batteri och se vad den laddar med för effekt och även hur lång tid det tar innan den tycker att den kan ladda med mer.Pontus skrev:Ska prova att stanna på SC i 5 min på väqen till jobbet på måndag bara för att se om det är värt att köpa en hem
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Nu började den på 17 kW vilket stämmer bra då gula sträcket var vid 15 kW ungefär. 5 min senare är det 25 kW. 10 min ger 31 kW. Tråkigt, borde gå att förvärma bättre 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Ja det var ju ganska sunkigt.Pontus skrev:Nu började den på 17 kW vilket stämmer bra då gula sträcket var vid 15 kW ungefär. 5 min senare är det 25 kW. 10 min ger 31 kW. Tråkigt, borde gå att förvärma bättre
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
I natt stod bilen på laddning ändå tills jag skulle åka i morse och då var gula sträcket på 30kW så det lär väl aldrig bli bättre än så. Då laddade jag med 220.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier 

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
jjmaskin skrev:Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier
Undrar var infon kommer ifrån. Brukar inte orka titta på hans video, för det är väldigt mycket snack och väldigt lite info. Dessutom de jag sett verkar vara mycket egna teorier.
Det kan ju vara så som du skriver att detta bara gäller när det är kallare än vad vi har nu.
Verkar inte som om min bil drar några 6KW när jag drar igång värmen. I så fall bara när jag kör upp den på max, men då går ju denna energi till att värma kupén
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
.. spekulerar..
Kan det ha skett ändringar i en uppdatering? (Så att det var annorlunda förr.)
Kan det vara så att det inte är energieffektivt att värma batteriet för att det skall kunna ta emot mer regen?
Kan det ha skett ändringar i en uppdatering? (Så att det var annorlunda förr.)
Kan det vara så att det inte är energieffektivt att värma batteriet för att det skall kunna ta emot mer regen?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Misstänker att huvudsyftet med att värma batteriet är för att bevara livslängden. Att värma av andra anledningar kan ju vara slöseri.Bjorn skrev:.. spekulerar..
Kan det ha skett ändringar i en uppdatering? (Så att det var annorlunda förr.)
Kan det vara så att det inte är energieffektivt att värma batteriet för att det skall kunna ta emot mer regen?
Är det inte så att man med Ludicrous-uppdateringen får en option att kunna förvärma batteriet för att få maximum power.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Jag har fått uppfattningen att livslängden är större ju kallare det är bara att man inte kan ladda eller ladda ur så mycket då.
För kallt = minskade prestanda.
För varmt = minskad livslängd.
En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det.
Spoiler Allert!
Vid 1:12:10 svarar han på en fråga om temperatur.
För kallt = minskade prestanda.
För varmt = minskad livslängd.
En dryg timme fantastisk info om Li Ion. Enormt med diagram för den som gillar det.

Spoiler Allert!
Vid 1:12:10 svarar han på en fråga om temperatur.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Nä. Den tar väl bara från batteriet istället då. Men med range mode är batterivärmning avstängd.jjmaskin skrev:Enligt teslaprofessorn björn nyland så dras ju även 6 kw värme elementet till batteriet igång vid förvärmning. det kanske inte är tillräkligt med ström och då prioriterar bilen laddning och värmning av kupen ( 6kw) eller så kanske det är för varmt ute än. Bara ett par små morgon teorier
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Testade idag att inte förvärma bilen.
Det tig precis lika lång tid att bli av med det gula strecket som när jag förvärmde igår. Körde samma strecka och det var ungefär samma temp.
Den enda skillnaden är att jag fick högre förbrukning i början för att jag fick värma kupén.
Det tig precis lika lång tid att bli av med det gula strecket som när jag förvärmde igår. Körde samma strecka och det var ungefär samma temp.
Den enda skillnaden är att jag fick högre förbrukning i början för att jag fick värma kupén.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.Pontus skrev:Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?Martinen skrev:Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.Pontus skrev:Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Nej detta är en funktion man aktiverar i bilen, sen när den är aktiverad så förvärmer den förmodligen bara när bilen är igång. Har inte testat den så vet inte om den gör det även när man aktiverar klimat via mobilen.Pontus skrev:Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?Martinen skrev:Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.Pontus skrev:Ingen som frågat SC om det är möjligt att förvärma batteriet? Idag var det NOLL regen för mig de första 10 minuterna, VÄLDIGT obehagligt. Nästan på gränsen till trafikfarligt om man inte är beredd på det. Idag var det inte så kallt när jag åkte heller, runt nollan. Vad händer när det är ner mot -20 grader?
Tänkte mest att den kanske värmer sig snabbare om man har den funktionen. Får kanske testa nån dag och återkomma med rapport.
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Vore ju dumt att inte ha den funktionen för alla modeller om det hjälper till att hålla batteriet optimalt tempererat. Känns som det bara är mjukvara och om det i förlängningen minskar batteriregression, så hjälper det ju TM att undvika garantianspråk pga batteriregression.Martinen skrev:Nej detta är en funktion man aktiverar i bilen, sen när den är aktiverad så förvärmer den förmodligen bara när bilen är igång. Har inte testat den så vet inte om den gör det även när man aktiverar klimat via mobilen.Pontus skrev:Men du kan väl fortfarande inte aktivera den ifrån telefonen?Martinen skrev:
Vet inte om detta bara gäller P-modellerna, men det finns ju en funktion som heter maximum power eller nått liknande, då förvärmer den batterier för att man ska kunna få ut mer effekt. Det kanske går att använda denna funktion för att förvärma batteriet snabbare.
Tänkte mest att den kanske värmer sig snabbare om man har den funktionen. Får kanske testa nån dag och återkomma med rapport.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Undrar hur lång tid innan man behöver "höja". Värt att testa iafkanylbullen skrev:Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
HelectriC skrev:Undrar hur lång tid innan man behöver "höja". Värt att testa iafkanylbullen skrev:Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Ahh, shoot, såg HELA din text nu

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen
Ofta med viss begränsad återvinning fortfarande, men inte som att köra med ett helt kallt batteri. Den torde värma batteriet till 0 grader åtminstone, för att undvika de skador som kan uppstå då man laddar ett fruset batteri.kanylbullen skrev:Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS