Frågor om ny Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Frågor om ny Performance

Inlägg av rolundb »

Hämtade ut min nya Performance igår. Supernöjd överlag. Men jag har några funderingar, som mer inbitna ägare säkert har koll på :)

1) Det har varit fukt/imma på kamerorna flera ggr, som sitter vid dörrarna. Så pass att datorn klagat vid körning. Är det normalt?

2) Har upplevt vibrationer i ratten vid hög fart. Är det normalt?

3) Laddade idag på supercharger vid Sillekrog. Inga andra bilar, ändå var bara laddhastigheten runt 50. Är det normalt?

4) Har ni "kört in" era däck som man ska? Dvs undvika kraftiga accelerationen och inbromsningar första ca 100 milen? Är svårt att hålla sig när man hämtat ut en ny leksak, jag har ingen koll på hur mkt detta spelar roll.

Tack på förhand!
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
SwedishAdvocate

Re: Frågor om ny Performance

Inlägg av SwedishAdvocate »

rolundb skrev:
.../ 2) Har upplevt vibrationer i ratten vid hög fart. Är det normalt? /...
Har inte någon egen M3, men upplevt vibrationer i ratten vid hög fart på åtminstone en annan bil jag ägt. Den gången var det ett eller båda framhjulen som var dåligt balanserade.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

SwedishAdvocate skrev:
rolundb skrev:
.../ 2) Har upplevt vibrationer i ratten vid hög fart. Är det normalt? /...
Har inte någon egen M3, men upplevt vibrationer i ratten på åtminstone en annan bil jag ägt. Den gången var det ett eller båda framhjulen som var dåligt balanserade.
Okej, kan säkert vara det.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

rolundb skrev:
Hämtade ut min nya Performance igår. Supernöjd överlag. Men jag har några funderingar, som mer inbitna ägare säkert har koll på :)

1) Det har varit fukt/imma på kamerorna flera ggr, som sitter vid dörrarna. Så pass att datorn klagat vid körning. Är det normalt?
Jag har bara haft det någon enstaka gång. Fuktigt väder?
rolundb skrev:
Jag hade rejäla vibrationer med original Überturbine. Har kört dem i balanseringsmaskin och de var ganska dåligt balanserade. Antagligen normalt.
Jag bytte till egeninköpta vinterhjul efter att ha kört 15km från Trosta Park, efter det upphörde alla former av vibrationer.

rolundb skrev:
3) Laddade idag på supercharger vid Sillekrog. Inga andra bilar, ändå var bara laddhastigheten runt 50. Är det normalt?
Beror på laddningsnivån. Med låg SOC bör du nå mellan 140-250kW beroende på vilken sorts Supercharger det är.
Du bör planera resan i reseplaneraren/navigatorn så att bilen förvärmer batteriet. Utan förvärmning = lägre laddning.
Ju mer ström i batteriet ju långsammare laddning. Vid cirka 50% SOC passerar laddningen genom 100kW.

Om du hade 70% i batteriet eller inte förvärmt batteriet får du långsammare laddning.
rolundb skrev:
4) Har ni "kört in" era däck som man ska? Dvs undvika kraftiga accelerationen och inbromsningar första ca 100 milen? Är svårt att hålla sig när man hämtat ut en ny leksak, jag har ingen koll på hur mkt detta spelar roll.
Pratar vi dubbade vinterdäck ? Om inte behövs ingen inkörning av något.
Är det frågan om dubbade vinterdäck var det en bra åtgärd förr men med moderna dubbade vinterdäck kan man fundera om det ens behövs.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

AAKEE skrev:
rolundb skrev:

Jag har bara haft det någon enstaka gång. Fuktigt väder?
rolundb skrev:
Jag hade rejäla vibrationer med original Überturbine. Har kört dem i balanseringsmaskin och de var ganska dåligt balanserade. Antagligen normalt.
Jag bytte till egeninköpta vinterhjul efter att ha kört 15km från Trosta Park, efter det upphörde alla former av vibrationer.

rolundb skrev:
Beror på laddningsnivån. Med låg SOC bör du nå mellan 140-250kW beroende på vilken sorts Supercharger det är.
Du bör planera resan i reseplaneraren/navigatorn så att bilen förvärmer batteriet. Utan förvärmning = lägre laddning.
Ju mer ström i batteriet ju långsammare laddning. Vid cirka 50% SOC passerar laddningen genom 100kW.

Om du hade 70% i batteriet eller inte förvärmt batteriet får du långsammare laddning.
rolundb skrev:
Pratar vi dubbade vinterdäck ? Om inte behövs ingen inkörning av något.
Är det frågan om dubbade vinterdäck var det en bra åtgärd förr men med moderna dubbade vinterdäck kan man fundera om det ens behövs.
Tack för bra svar!

Okej förstår. Skönt att det inte är något värre problem. Balanseringen är inget Tesla kan åtgärda på garantin eller?

Batteriet låg runt 50% och var förvärmt. Så, det låter lite konstigt då att jag hade så pass låg laddhastighet. Men det kanske var en tillfällighet.

Det gäller sommardäck original som sitter på. Ok det låter ju bra.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

rolundb skrev:
Okej förstår. Skönt att det inte är något värre problem. Balanseringen är inget Tesla kan åtgärda på garantin eller?

Batteriet låg runt 50% och var förvärmt. Så, det låter lite konstigt då att jag hade så pass låg laddhastighet. Men det kanske var en tillfällighet.

Det gäller sommardäck original som sitter på. Ok det låter ju bra.
Självklart ska Tesla ordna balanseringen!
Annars går skam på torra land.
Jag bor närmare 100 mil från Servicecenter så jag har inte åkt in än. Inväntar att SC öppnar i Umeå.
Har tillgång till balanseringsmaskin själv, så det slutar väl att det är enklast ändå.

Laddhastighet, jag har börjat på kring 140kW alla ggr och passerat 50% med kring 100kW. Bara laddat på V2 än.
Det är nog en tillfällighet gissar jag. Har läst att folk skrivit om några superchargers som är könda för att gå sakta.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar