Uppdatering utan wifi?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare

Uppdatering utan wifi?

Inlägg av Hampus M3 »

Jag har en uppdatering att hämta och bilen ber mig ansluta till wifi.
Problemet är att min bostadsrättsförening inte har Wi-Fi i garaget. På jobbet når wifin inte utanför tegelfasaden.
För visso kan jag dela internet från min telefon, men det är ju knappast bättre än det bilen har inbyggt?

Kan man inte få bilen att ladda ned mjukvaran med dess egna internet?
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Uppdatering utan wifi?

Inlägg av Trean »

Nej. Om du inte har tillgång till Wi-Fi är det enklaste att ladda ned uppdateringen medan du kör. Normalt är Wi-Fi avslaget när du kör, men det är enkelt att slå på. Efter att du har lagt i D och innan du kör iväg kan du slå på Wi-Fi och koppla upp dig till mobilens internet. Då laddas uppdateringen ned medan du kör och är troligen färdignedladdad när du kommer fram.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare

Inlägg av Theodad »

Jo men visst är det så att det efter ett tag öppnas det för att ladda ner uppdateringen via bilens egen uppkoppling?
Dvs med Wi-Fi får man uppdateringen lite tidigare. Jag upplever det som att det rör sig om någon vecka fördröjning om man väljer att vänta ut bilen.....
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Theodad skrev:
Jo men visst är det så att det efter ett tag öppnas det för att ladda ner uppdateringen via bilens egen uppkoppling?
Dvs med Wi-Fi får man uppdateringen lite tidigare. Jag upplever det som att det rör sig om någon vecka fördröjning om man väljer att vänta ut bilen.....
Beror nog också på om man har Premium Connectivity eller ej. Verkar dock som att Tesla vill att man laddar hem uppdateringar över WiFi oavsett men det du skriver bekräftas av Tesla:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/software-updates
Hur får jag programvaruuppdateringar och hur lång tid tar det?
Bilen får dessa uppdateringar automatiskt när den är ansluten till Wi-Fi. När du får ett meddelande att en uppdatering finns tillgänglig kan du välja att installera den omedelbart eller schemalägga den till ett senare tillfälle. Den tid det tar att slutföra installationen av en programvaruuppdatering kan variera och meddelandet kommer att ge dig en uppskattning. Det kommer att ta längre att ta emot uppdateringar i bilar som inte är anslutna till Wi-Fi.
Amerikanska sidan har lite annorlunda och mer info men inget som talar emot det som står på svenska:
https://www.tesla.com/support/software- ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hampus M3 skrev:
Jag har en uppdatering att hämta och bilen ber mig ansluta till wifi.
Problemet är att min bostadsrättsförening inte har Wi-Fi i garaget. På jobbet når wifin inte utanför tegelfasaden.
För visso kan jag dela internet från min telefon, men det är ju knappast bättre än det bilen har inbyggt?

Kan man inte få bilen att ladda ned mjukvaran med dess egna internet?
Håller helt med om att det är dumt att Tesla inte laddar ner uppdateringar över sin inbyggda 4G.

Speciellt för oss som betalar 99/mån extra för premiumabonnemanget (som ingår första året) så är det oförlåtligt snålt av Tesla.

Men rent praktiskt så löser jag det normalt, om jag inte står tillräckligt nära parkerad min närmaste WiFi-punkt hemma (antennen på Teslorna för WiFi är extremt, extremt dålig), genom att lämna mobilen i bilen och dela ut WiFi via den. Vilket fungerar bra, även om det varit mycket enklare om bilen uppdaterat via sitt inbyggda 4G-modem.

Så kör på det sättet tills att Tesla ordnar en mer användarvänlig lösning (om de någonsin gör det).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Säkerhetsuppdateringar lär nog alltid laddas ned automatiskt även ifall det kanske inte görs direkt. Det verkar som alla uppdateringar kommer laddas ned men man får vänta längre enligt Teslas sida.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Säkerhetsuppdateringar lär nog alltid laddas ned automatiskt även ifall det kanske inte görs direkt. Det verkar som alla uppdateringar kommer laddas ned men man får vänta längre enligt Teslas sida.
Ja, när Tesla bedömer att en specifik uppdatering är viktig för bilens funktion så skickas den ut över 4g-uppkopplingen.
Det sker då och då.
Dvs man behöver inte koppla sig till wifi, det är endast om man vill uppdatera så snabbt som möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar