Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Vinter - nu måste jag använda den där andra pedalen

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
kanylbullen skrev:
Mitt tips är att öka önskad laddnivå några procent upp en halvtimme innan avfärd, då batteriet laddas värms det nämligen upp.
Ofta med viss begränsad återvinning fortfarande, men inte som att köra med ett helt kallt batteri. Den torde värma batteriet till 0 grader åtminstone, för att undvika de skador som kan uppstå då man laddar ett fruset batteri.
Har inte testat detta vid minusgrader än, men när jag testat vid en 5-6 plus, så känns det som om det var marginell skillnad.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Förvärmer den även på 13A 230v?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kontakten2 skrev:
Förvärmer den även på 13A 230v?
Ganska säker på att den inte förvärmer bara för att du laddar, men laddningen i sig genererar ju lite värme, så den gör såklart även det på 13 A, men det blir ju betydligt mindre än 3-fas 16 A. jag märker ytterst lite skillnad när jag laddar precis innan jag kör, så du märker nig ingen skillnad alls.
Skillnaden blir mer på laddnivån. Om jag laddade så jag hade 90% kl 11 på kvällen, så hinner den tappa en del tills på morgonen, men om jag ser till att den blir klar precis när jag ska köra så slipper jag i alla fall detta.
Skriv svar