Tesla har bästa appen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Tesla har bästa appen

Inlägg av Zalman3 »

Ska hjälpa min syster att sälja hennes Leaf 24kWh.
Har provat Nissan appen.
Så himla dålig app!
Men tydligen är det många som har dålig app.
VW och Volvo exempelvis.

Vi har tidigare skrivit om allvarliga problem med Volkswagens app som retar upp ägarna, särskilt eftersom den kostar drygt 850 kr om året.

– Det känns ju inte rimligt att betala så mycket för en tjänst som fungerar så dåligt, tycker Per-Arne Scotte, en av de drabbade bilägarna.

Volvo var tidigt ute med On Call-appen, men trots att den funnits i många år får den bara medelmåttigt betyg från användarna i appbutikerna som Apple och Google tillhandahåller, visar en genomgång som Vi Bilägare gjorde förra året. Högst betyg i de båda appbutikerna fick Teslas app.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... mpensation

Tesla appen är snabb och stabil.
Man tänker inte på hur bra den är innan man provar nåt annat.
appar.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Tesla har bästa appen

Inlägg av MWall »

Ja, den är väl bra men på det har börjat ta väldigt lång tid innan bilen vaknar. Återkopplingen är dock suverän. Jag använder mest den för att starta klimatiseringen. BMW-appen (Android, verkar som iPhone-appen är sämre) fungerar jättebra också nu men man kan inte stänga av klimatiseringen eller se om den redan är på tyvärr. Däremot är den mycket snabbare numera eftersom den inte behöver väcka bilen.

För övrigt har BMW släppt en nyare app också.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Bäst och bäst. Bara för att de andra har totalt värdelösa appar betyder inte bäst ett skrot. Jag vill ha BRA. Och det är den inte.

Långsam uppkoppling (ja, bilen är inställd på att alltid vakna).

Summon från appen havererar ibland halvvägs (den hade kunnat använda Bluetooth och prata direkt med bilen och uppfyllt EU-kravet på dödsmangrepp, men istället går de via Tesla servrar och använder TCP-IP, vilket gör att det hakar upp sig och inte funkar ok). När den havererar så måste man force-quitta appen för att koppla upp sig igen. Det funkar inte alltid. Bäst? Ja, säkert. Men inte bra.

Man kan inte slå på defrost av bakruta/speglar separat.

Man kan inte temporärt slå av larmet (lämnar barn kort i bilen för att hämta något, vill ha bilen låst men larm då temporärt avslaget - nix).

Man kan inte ställa in laddningsinställningar som avresetid etc.

Man kan inte ställa in pre-conditiontidpunkt för nästa dag manuellt (eller alls för den delen).

Man har en mupp-slider för att ställa in laddnivå istället för några enkla fasta val som är vettiga, säg: 70, 80, 90, 100. Vem fasen behöver ställa in 73%.

Sade jag att den var långsam på att koppla upp sig vid start? Jag förväntar mig uppkoppling <1-2s om det var vettigt implementerat, nu tar det en handfull.

BÄSTA appen, men INTE BRA (ännu).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
nicce12
Teslaägare

Inlägg av nicce12 »

thebishop skrev:
Bäst och bäst. Bara för att de andra har totalt värdelösa appar betyder inte bäst ett skrot. Jag vill ha BRA. Och det är den inte.
...
Man kan inte temporärt slå av larmet (lämnar barn kort i bilen för att hämta något, vill ha bilen låst men larm då temporärt avslaget - nix).
.
Tips, jag kör med dog mode i sådana lägen, dörrar låsa, rörelse larmet på.

(Lämnar inte barn i bilen generellt, men det finns lägen då påverkan av att väcka en 4 åring är högre än risken med att springa från bilen 30 sekunder och lämna veckans inköp utanför dörren hos farfar o farmor.)
Tesla Model S P85D 2015, AP1
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag tycker att Volvos app är bättre, där finns flera funktioner som jag saknar i Teslas app.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

nicce12 skrev:
thebishop skrev:
...
.
Tips, jag kör med dog mode i sådana lägen, dörrar låsa, rörelse larmet på.

(Lämnar inte barn i bilen generellt, men det finns lägen då påverkan av att väcka en 4 åring är högre än risken med att springa från bilen 30 sekunder och lämna veckans inköp utanför dörren hos farfar o farmor.)
Tack, skall testa. Lämnar inte heller generellt, men 6.5-åring kan lugnt sitta kvar om man skall plocka upp hämtmat, större nersida att ta med (och inte alltid uppskattat i corona-tider...).
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mikebike skrev:
Jag tycker att Volvos app är bättre, där finns flera funktioner som jag saknar i Teslas app.
Då blir jag nyfiken (som inte har någon Volvo) - vad är det som finns där som du gillar?
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

thebishop skrev:
mikebike skrev:
Då blir jag nyfiken (som inte har någon Volvo) - vad är det som finns där som du gillar?
Ur minnet:
-Att kunna ställa avresetid för förvärmningen (två olika tider).
-Körjournal. Alla resor de senaste 6 månaderna i appen, de senaste 12 på nätet. Valda resor kan mejlas som excel. Perfekt för tjänsteresor. Det saknar jag mest.
-Att kunna skicka resmål till bilen direkt i appen utan att behöva gå omvägen via en annan app.

Att Teslas app inte fungerar om man har wifi aktiverat och har parkerat där hemmanätverket är för svagt är skrattretande.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ytterligare en fördel med Tesla appen är att det är gratis!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

mikebike skrev:
thebishop skrev:
mikebike skrev:
Ur minnet:
-Körjournal. Alla resor de senaste 6 månaderna i appen, de senaste 12 på nätet. Valda resor kan mejlas som excel. Perfekt för tjänsteresor. Det saknar jag mest.
-Att kunna skicka resmål till bilen direkt i appen utan att behöva gå omvägen via en annan app.

Att Teslas app inte fungerar om man har wifi aktiverat och har parkerat där hemmanätverket är för svagt är skrattretande.
Tack, bra saker!

Den sista hade jag glömt. Wifi på ap1-bilar ivf är helt under all kritik. Har en Orbi AX6000 3m ifrån. När bilen kör fem m. Med Summon tappar den. Alla andra enhet har typ sextiotvå pluppar minst på alla de ställena (ja, skalan är upp till 5 typ...).

Inte särskilt imponerad över att det är gratis faktiskt, det är ju en hygienfaktor med app. Om någon annan är korkad nog att ta betalt för det betyder det inte att tesla är duktiga för att de sköter hygienen.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
mikebike skrev:
thebishop skrev:
mikebike skrev:
Ur minnet:

Tack, bra saker!

Den sista hade jag glömt. Wifi på ap1-bilar ivf är helt under all kritik. Har en Orbi AX6000 3m ifrån. När bilen kör fem m. Med Summon tappar den. Alla andra enhet har typ sextiotvå pluppar minst på alla de ställena (ja, skalan är upp till 5 typ...).

Inte särskilt imponerad över att det är gratis faktiskt, det är ju en hygienfaktor med app. Om någon annan är korkad nog att ta betalt för det betyder det inte att tesla är duktiga för att de sköter hygienen.
Volvo tar betalt för VOC vet jag men hur det är med övriga vet jag inte. Förutom BMW som har gratis app. Har jag iaf för mig. Kan inte minnas att jag betalat något. :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

VOC kostar 390 kr/år. Klart värt.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Att ta betalt för en app och grundläggande funktioner i appen är inte OK i min bok. Sådant skall ingå från start och utan kostnad i alla moderna bilar (inte bara premiumbilar).

Är lite som att man skulle ta extra betalt för att kunna snabbladda bilen, eller för sätesvärme i vårt nordiska klimat.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Volvo On Call (VOC) är gratis de fyra första åren.
Måste säga att jag är imponerad av driftsäkerheten på VOC. Har under mina senaste 6 år med Volvo (två olika bilar) aldrig haft ett problem där VOC inte fått kontakt med bilen för att kunna starta värmaren etc. Sen kanske jag mest har haft tur? :D Blir iaf väldigt spännande med min inkommande E-tron, för Audi verkar ha ett jäkla strul med sin app.

Gällande att betala för en app etc. så kan man ju även anse att Tesla gör det i form av Premium connectivity? Innehåller snarlika funktioner som ingår i VOC abonnemanget.

Edit; var tydligen fyra år som var gratis och inte tre!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Att ta betalt för en app och grundläggande funktioner i appen är inte OK i min bok. Sådant skall ingå från start och utan kostnad i alla moderna bilar (inte bara premiumbilar).

Är lite som att man skulle ta extra betalt för att kunna snabbladda bilen, eller för sätesvärme i vårt nordiska klimat.
I början var själva hårdvaran/funktionen i bilen extrautrustning, men numera är det standard.

Det är såklart inte appen som kostar, utan bilens uppkoppling.
Precis som hos Tesla, men mycket billigare. ;)

Tesla tar väl extra betalt för sätesvärme, bak i SR+?

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:

I början var själva hårdvaran/funktionen i bilen extrautrustning, men numera är det standard.

Det är såklart inte appen som kostar, utan bilens uppkoppling.
Precis som hos Tesla, men mycket billigare. ;)

Tesla tar väl extra betalt för sätesvärme, bak i SR+?
Jo, det är dåligt att SR+ inte har sätesvärme bak. Tror att det dessvärre inte ens går att köpa till (men kan förhoppningsvis ha fel). Speciellt på elbilar i vårt nordiska klimat så skall det finnas värme på alla bilens säten hos alla bilar som standard (inklusive de billigaste snikversionerna som tex. SR+). Håller helt med dig där.

Fjärrstyrning av bilen med app ingår utan kostnad på alla Tesla (tror inte heller vi betalar för det på vår Mercedes).

Det är för att streama Netflix, YouTube, Spotify, TuneIn och annat som det är abonnemangsavgift hos Tesla. Att fjärrstyra bilen med appen (som i värme, ventilation, lås, etc.) kostar aldrig något, hos någon Tesla-modell.

Precis som hos de flesta nya moderna bilar. Det är närmast en basfaktor/hygienfaktor på bilmarknaden idag påstår jag. Volvo kommer riskera att tappa försäljning om de inte rättar till detta asap skulle jag gissa.

Läget är annorlunda idag än för 10 år sedan. Det är inte samma marknad längre, och köparna har nya krav och förväntningar.

Att fjärrstyra bilen fysiskt via appen, som i att köra bilen ur garage eller trång parkeringsplats (Summon), kostar däremot extra och är inte standard hos Teslorna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det skulle kunna vara värt att betala (ytterligare) 390 kr/år för Teslas app om den hade samma funktionalitet som Volvos, fast det borde inte behövas.

En av de vanligaste frågorna på olika Tesla-sidor är vilka appar man skall ha förutom Teslas app.
Någon motsvarande fråga har jag aldrig sett på något Volvo-forum.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Vad jag saknar mest hos Tesla är en app för Apple Watch. Det finns för vår Mercedes och massor av andra bilar, men saknas märkligt nog hos Tesla.

Fick köpa till "Watch för Tesla" för 99.- men grymt trevlig app, och kan varmt rekommendera den (även om jag önskar att Tesla haft en egen som standard).
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Om någon vill titta på Volvos app så går det bra att ladda ned och köra demoläge.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Mercedes me 2020 App

Bild
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

När det gäller volvo så kan man sätta 8st olika uppvärmningstider och upprepa dem olika dagar.
Men en volvo behöver mer tid för att bli varm i kupe`n.
Går volvon i viloläge så tar det lång tid innan man kan skicka tiderna till bilen.
Direktstart av värme eller fjärrstart fungerar inte heller då när den är i viloläge.
Så det är bara till att sätta sig i en kall bil.
Teslan blir ju varm på 5-15min.
Så visst hade det varit bra att kunna ställa tiden från appen men behövs det egentligen?
Det räcker att starta kupevärmningen 15min innan man hoppar in i bilen.
Bilen blir förvånansvärt snabbt varm. :)
Och är teslan i viloläge så vaknar den snabbt och det är bara till att direktstarta kupevärmningen.
Det finns alltid för och nackdelar med alla bilar.
Men Teslan har många fördelar.
Underbar bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

martinot skrev:
Vad jag saknar mest hos Tesla är en app för Apple Watch. Det finns för vår Mercedes och massor av andra bilar, men saknas märkligt nog hos Tesla.

Fick köpa till "Watch för Tesla" för 99.- men grymt trevlig app, och kan varmt rekommendera den (även om jag önskar att Tesla haft en egen som standard).
Finns här (för de som är intresserade):
https://apps.apple.com/se/app/watch-app ... appleWatch
Bild
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Dexter skrev:
När det gäller volvo så kan man sätta 8st olika uppvärmningstider och upprepa dem olika dagar.
Går volvon i viloläge så tar det lång tid innan man kan skicka tiderna till bilen.
Direktstart av värme eller fjärrstart fungerar inte heller då när den är i viloläge.
Så visst hade det varit bra att kunna ställa tiden från appen men behövs det egentligen?
Och är teslan i viloläge så vaknar den snabbt och det är bara till att direktstarta kupevärmningen.
Underbar bil.
När går Volvon i viloläge? För jag har aldrig haft problem med varken direktstart av motor eller parkeringsklimatet på mina två Volvo bilar. Däremot kan det ta tid (max 1 min) att skicka/uppdatera nya tider.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Ska hjälpa min syster att sälja hennes Leaf 24kWh.
Har provat Nissan appen.
Så himla dålig app!
Men tydligen är det många som har dålig app.
VW och Volvo exempelvis.

Vi har tidigare skrivit om allvarliga problem med Volkswagens app som retar upp ägarna, särskilt eftersom den kostar drygt 850 kr om året.

– Det känns ju inte rimligt att betala så mycket för en tjänst som fungerar så dåligt, tycker Per-Arne Scotte, en av de drabbade bilägarna.

Volvo var tidigt ute med On Call-appen, men trots att den funnits i många år får den bara medelmåttigt betyg från användarna i appbutikerna som Apple och Google tillhandahåller, visar en genomgång som Vi Bilägare gjorde förra året. Högst betyg i de båda appbutikerna fick Teslas app.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... mpensation

Tesla appen är snabb och stabil.
Man tänker inte på hur bra den är innan man provar nåt annat.

Bild
Intressant att se!

Helt klart att alla tillverkares appar kan bli bättre, inklusive Teslas som jag skulle vilja se utvecklas mycket mer (känns som den står helt stilla jämfört med bilens mjukvara som ständigt utvecklas och uppdateras).

Men jag undrar om den verkligen stämmer?

Vår Mercedes Me app fungerar väldigt stabilt för vår Mercedes, både på iPhone och Apple Watch.

Den har fått 2,2 i bilden ovan du postar, men när jag själv går in och kikar i Apples Appstore så har den fått 4,5 av 5,0 i betyg (högre än tom. Tesla).

Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev:
Dexter skrev:
Underbar bil.
När går Volvon i viloläge? För jag har aldrig haft problem med varken direktstart av motor eller parkeringsklimatet på mina två Volvo bilar. Däremot kan det ta tid (max 1 min) att skicka/uppdatera nya tider.
Efter 5 dygn går den ner i viloläge och kopplar bara upp sig en gång per timme i dom nästföljande 17 dygnen. Därefter, efter 22 dygn går den off-line helt och måste väckas fysiskt.
Det jag saknar på Volvos app är att kunna reglera temperaturen. Jag tycker den blir för varm om det inte är vansinnigt kallt ute. Den sprutar på för fullt hela tiden. Jag brukar sätta avfärdstid 10-15 min innan jag ska åka så den får svalna lite. I Teslan kan man ställa temperaturen som jag förstått och ha bilen lagom uppvärmd lagom tills man ska åka.
Skriv svar