mikebike skrev:martinot skrev:Att ta betalt för en app och grundläggande funktioner i appen är inte OK i min bok. Sådant skall ingå från start och utan kostnad i alla moderna bilar (inte bara premiumbilar).
Är lite som att man skulle ta extra betalt för att kunna snabbladda bilen, eller för sätesvärme i vårt nordiska klimat.
I början var själva hårdvaran/funktionen i bilen extrautrustning, men numera är det standard.
Det är såklart inte appen som kostar, utan bilens uppkoppling.
Precis som hos Tesla, men mycket billigare.
Tesla tar väl extra betalt för sätesvärme, bak i SR+?
Jo, det är dåligt att SR+ inte har sätesvärme bak. Tror att det dessvärre inte ens går att köpa till (men kan förhoppningsvis ha fel). Speciellt på elbilar i vårt nordiska klimat så skall det finnas värme på alla bilens säten hos alla bilar som standard (inklusive de billigaste snikversionerna som tex. SR+). Håller helt med dig där.
Fjärrstyrning av bilen med app ingår utan kostnad på alla Tesla (tror inte heller vi betalar för det på vår Mercedes).
Det är för att streama Netflix, YouTube, Spotify, TuneIn och annat som det är abonnemangsavgift hos Tesla. Att fjärrstyra bilen med appen (som i värme, ventilation, lås, etc.) kostar aldrig något, hos någon Tesla-modell.
Precis som hos de flesta nya moderna bilar. Det är närmast en basfaktor/hygienfaktor på bilmarknaden idag påstår jag. Volvo kommer riskera att tappa försäljning om de inte rättar till detta asap skulle jag gissa.
Läget är annorlunda idag än för 10 år sedan. Det är inte samma marknad längre, och köparna har nya krav och förväntningar.
Att fjärrstyra bilen fysiskt via appen, som i att köra bilen ur garage eller trång parkeringsplats (Summon), kostar däremot extra och är inte standard hos Teslorna.