Sistaminuten-beslut? Stoppa M3LR och ta beg MS 2019 Raven???

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

MagnusR

Sistaminuten-beslut? Stoppa M3LR och ta beg MS 2019 Raven???

Inlägg av MagnusR »

Sitter och väntar på att hämta ny M3 LR om 8-10dagar. Allt frid och fröjd med lite ändringar fram och tillbaka.

Så får man erbjudande i sista minuten om en Model S LR 2019 Raven som gått ca 3000 som leasingbil för strax över 800 tkr, dvs i mitt fall ca 50 tkr mer än M3:an... (miljöpremie inte avräknad så iofs 50+60 tkr mer).

Jag som hade tänkt vänta till ”nya” MS och hoppa på en sådan om något år eller så. Men nu blev jag tveksam.

Ligga kvar med M3, bra ränta, ny bil, miljöpremie eller...
Häva beställningen och ta en MS Raven som egentligen mer möter familjens behov, men normal ränta, några år/mil på mätaren osv osv

Alla tankar och reflektioner mottages tacksamt :)

(Finns inga misstankar om ful-import, krockskada etc. En välskött bil helt enkelt.)
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Sistaminuten-beslut? Stoppa M3LR och ta beg MS 2019 Rave

Inlägg av AAKEE »

Jag har inget bra svar. Funderade länge på ny M3 vs beg MS. Svaret var på inget sätt givet. Lutade länge åt beg MS då det var det jag hellre ville ha inledningsvis, men till slut blev det M3.

Jag resonerade länge i att M3 skulle vara ett sundare köp, men det var inte det som fällde avgörandet utan att man kom med en refresh med värmepump som gör att räckviddstappet vintertid blir mindre. Har en resa vi gör några ggr per år i en riktning där inga snabbladdare finns än, och där tror jag VP gör stor skillnad.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

MagnusR skrev:
Sitter och väntar på att hämta ny M3 LR om 8-10dagar. Allt frid och fröjd med lite ändringar fram och tillbaka.

Så får man erbjudande i sista minuten om en Model S LR 2019 Raven som gått ca 3000 som leasingbil för strax över 800 tkr, dvs i mitt fall ca 50 tkr mer än M3:an... (miljöpremie inte avräknad så iofs 50+60 tkr mer).

Jag som hade tänkt vänta till ”nya” MS och hoppa på en sådan om något år eller så. Men nu blev jag tveksam.

Häva beställningen och ta en MS Raven som egentligen mer möter familjens behov, men normal ränta, några år/mil på mätaren osv osv

(Finns inga misstankar om ful-import, krockskada etc. En välskött bil helt enkelt.)
Finns väl inget rätt eller fel men att lägga 110000 extra på en äldre och inte direkt bättre bil hade jag inte gjort i alla fall.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har varit i samma situation men velat mellan den 3:a jag reserverat och den Y som egentligen uppfyller mina behov mycket bättre.

Har också varit inne på S och även X (vi har tre barn) men totalekonomin riskerar att bli så mycket sämre att jag inte riktigt känt att det är vettigt.

Problemet med att vänta på Y har varit att leasingen på den bilen vi har nu går ut och även om vi inte kör så mycket till vardags så blir 6-12 månader utan bil lite mycket. Nu verkar det lösa sig med övertag av en leasingbil med lagom mycket tid kvar, dessutom hårt sponsrad av tidigare leasingtagare och väldigt mycket mil kvar att köra.

2021 Model 3 är en supermodern bil, definitivt generationen nyare på många vis jämfört med S. Jag hade helt klart föredragit 3:an om jag inte haft specifika behov som pekar på S.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MagnusR skrev:

Finns inget rätt eller fel. Kan ju inte svara för dig, men här är de två valen som skiljer mest:
  • Har du behov av lastutrymme så är ju MS en klar vinnare, och ett givet val.

Vill du ha en bil med enormt mycket mer körglädje så är ju M3 (i min bok) en klar vinnare, och givet val.
Jättefina bilar bägge två, men skulle vi skaffa en MS så hade jag tagit och väntat på nya facelift/drivlineuppgraderingen. Gamla MS är för gammal teknik för min smak. Både gällande infotainment, men även alldeles för slöa batterier (i min bok) för modern snabb DC-laddning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Jag lät barnen (då 12 och 14 år) avgöra. Dom tyckte baksätet på trean kändes betydligt bättre och bekvämare, så det fick bli en sådan.
MagnusR

Inlägg av MagnusR »

Tack för alla medskick!
Tror jag vet vart åt det lutar :D
M3 LR 2021
MY LR 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
Jag lät barnen (då 12 och 14 år) avgöra. Dom tyckte baksätet på trean kändes betydligt bättre och bekvämare, så det fick bli en sådan.
Även jag föredrar helt klart även framsätena på M3 framför de i MS/MX.

Även om det säkert är till en del en smaksak, så känns ergonomin mycket bättre för min rygg i M3-sätena (påminner om min tidigare Volvo).

När jag kört MS och MX så har sätena påmint om de i vår Mercedes, vilka är OK, men inte direkt fantastiskt sköna (jämfört med M3, Volvo och Audi), och känns som sämre rent ergonomiskt för min rygg.

Men kan bara tala för mig själv, och bäst för alla att testa själva vad som passar de bäst innan de köper bil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar