ABRP - Referens förbrukning?
Moderator: Redaktion
ABRP - Referens förbrukning?
Hur hänger referensförbrukningen ihop i ABRP ?
Jag har 210Wh/km på min M3LR, har kört mycket med takbox när jag använt ABRP.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: ABRP - Referens förbrukning?
Kanske bör du använda MS istället när du planerar, passar bättre om du har typical på 210.yps skrev:Hur hänger referensförbrukningen ihop i ABRP ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Referensförbrukningen är förbrukningen i 110 km/h på plan mark och vindstilla i 20 graders värme.Gustafsson skrev:Kanske bör du använda MS istället när du planerar, passar bättre om du har typical på 210.yps skrev:Hur hänger referensförbrukningen ihop i ABRP ?
Nej inte byta till Model S då blir ju laddkurvan fel. Bättre att ändra referensförbrukningen för sin Model 3 när han kör med takbox.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Med korrekt referensförbrukning och korrekt införd temperatur, vind m m så är min erfarenhet att ABRP stämmer riktigt bra med faktisk förbrukning. Om något så har min förbrukning blivit aningen lägre i verkligheten, men gissningsvis beror det på att min genomsnittliga fart blivit aningen lägre pga trafik.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Lånar tråden lite.
Har laddat ner ABRP nu.
Ni som använder ABRP, är det som app i telefonen ni kör?
Man kan inte få upp den direkt i bilen?
Jag angav att jag har en SR+.
Ser den att man kan ändra average consumtion som nu är angivet till 169.
Men ska man ange hur mkt man förbrukar när man kör 110km/h?
Svårt att veta
Gjorde 2 st 20 milsresor igår och landade på 155 respektive 157 i förbrukning.
Men då var snittfart lägre, mindre vägar, så kanske 90km/h.
Vad tror ni jag ska ange på 110km/h baserat på ovan info?
Har laddat ner ABRP nu.
Svårt att veta
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
ville9 skrev:Lånar tråden lite.
Har laddat ner ABRP nu.
Svårt att veta
Man kan köra ABRP i bilens webläsare.
Din referensförbrukning stämmer nog bra med det som står där. Det är baserat på hela flottan av vad jag förstår. Är svårt att åstadkomma nåt bättre själv eftersom det är så mycket som spelar roll i form av lutning, vind, regn, temperatur... Däremot kan man ju gå in och höja den om man t ex sätter på en takbox eller hänger på cyklar bakom. Där får man testa/gissa sig fram. Däremot tar ABRP hänsyn till allt annat. Väder, vind, temp, extra last, väglag, höjdskillnader...
Ändras inte den siffran i ABRP om du låter den följa din bil över tid? Tycker mig ha sett att den justerats lite upp och ned efter förutsättningar och körmönster.
Model Y LR.
Model S70D
Förbrukning i 145km/h 6 grader ute är runt 235wh/km på en 3P iaf, vad det blir i 110 vet jag dock inte.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jo fast det där sköter ABRP automatiskt. Referensen är vid 20 grader och 110 km/h har jag för mig.Remuz skrev:Förbrukning i 145km/h 6 grader ute är runt 235wh/km på en 3P iaf, vad det blir i 110 vet jag dock inte.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Se till att du kopplar din bil till ABRP, då kommer referensförbrukning automatiskt kalibreras.ville9 skrev:Vad tror ni jag ska ange på 110km/h baserat på ovan info?
Tills dess att ABRP har tillräckligt mycket data för individuell kalibrering så kan du lugnt använda default-värden, dom är bra, om än något konservativa.
Att försöka kalibrera bättre själv än vad ABRP gör automatiskt är nog svårt, du behöver i så fall hitta en helt plan, lång vägsträcka, som du kan köra några gånger i exakt 110 km/h, vid exakt rätt väderleksförhållanden, ingen vind, etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag vet, var mest exalterad över den låååååga förbrukningenMWall skrev:Jo fast det där sköter ABRP automatiskt. Referensen är vid 20 grader och 110 km/h har jag för mig.Remuz skrev:Förbrukning i 145km/h 6 grader ute är runt 235wh/km på en 3P iaf, vad det blir i 110 vet jag dock inte.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Du kan ju också välja att ha en standard och en takboxprofil för att skilja resorna du kör med eller utan takbox och få en mer rättvisande standardförbrukning.yps skrev:Hur hänger referensförbrukningen ihop i ABRP ?
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Okej så för att öppna ABRP från bilen så går skriver man adressen i bilens webbläsare bara?
Men jag har inte premium connect eller vad det heter.
Då funkar det inte antar jag?
Men jag har inte premium connect eller vad det heter.
Då funkar det inte antar jag?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
Var har ni andra för refernsförbrukning på en M3LR ?
Jag har kört de flesta långresorna med ARBR, och säkert 70% med takbox, och nu är referensen som sagt på 210, förstår inte om det är med eller utan "box" den har räknat ut den siffran ifrån?
Jag har kört de flesta långresorna med ARBR, och säkert 70% med takbox, och nu är referensen som sagt på 210, förstår inte om det är med eller utan "box" den har räknat ut den siffran ifrån?
För att kunna se skillnaden måste du manuellt välja en konfiguration i ABRP när du kör med takbox (och inte glömma att byta tillbaka när du kör utan). I inställningarna när du valt bil klickar du på kugghjulet för att välja konfiguration.yps skrev:Var har ni andra för refernsförbrukning på en M3LR ?
Jag har en M3LR -19
För min konfiguration med takbox är referensförbrukningen idag 226Wh/km. När det var som värst i vintras med snöväder var den uppe på runt 245Wh/km.
För min konfiguration utan takbox är referensförbrukningen idag 183Wh/km.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
- Gustafsson
- Teslaägare
Nej, det blir förstås lite kaiko på flera sätt. Batteristorlek, räckvidd mm. Tar tillbaka mitt förslag ....MWall skrev:Referensförbrukningen är förbrukningen i 110 km/h på plan mark och vindstilla i 20 graders värme.Gustafsson skrev:Kanske bör du använda MS istället när du planerar, passar bättre om du har typical på 210.yps skrev:Hur hänger referensförbrukningen ihop i ABRP ?
Nej inte byta till Model S då blir ju laddkurvan fel. Bättre att ändra referensförbrukningen för sin Model 3 när han kör med takbox.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16