{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Håller med om ratten, den ser sjukt billig ut :( Typ billigt skit från leksaksindustrin...
Roligt hur det kan vara, jag tycker tvärtom. Den gamla såg riktigt billig och gammal ut med det kromade Tesla T:t i mitten och de "silvriga" plastinläggen medan den nya ser modern ut.

Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Jag håller med. Innovation för innovationens egen skull. Det är väl inget fel på en vanlig blinkersspak? Har fungera bra i många decennier.

Det köpsug jag kände vid presentationen är lite borta nu tyvärr. Känner mer och mer att det inte är nåt fel på min 100D även om det alltid är kul att byta bil.
Just växelspaken känns ju riktigt skönt att ha på scrollhjulet, mycket smidigare än att hålla på med någon spak. Detsamma gäller blinkers förutom att blinka ut ur en rondell man "svänger vänster" i, ifall de inte håller på och fixar med variabel styrning med med yoke såklart. Precis sådana här saker som jag tycker är vettiga att göra faktiskt.

Jag håller inte med. Spakarna är smidiga och naturliga.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
Bjelke skrev:
Håller med om ratten, den ser sjukt billig ut :( Typ billigt skit från leksaksindustrin...
Roligt hur det kan vara, jag tycker tvärtom. Den gamla såg riktigt billig och gammal ut med det kromade Tesla T:t i mitten och de "silvriga" plastinläggen medan den nya ser modern ut.

Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Håller helt med dig... Den gamla ratten kan så klart bli mer moderna, hade önskat att man hade tittat lite på t.ex BMW/Mercedes för att få inspiration.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Är väl samma som på dörrarna? Där är det iaf plast vad jag vet (haft lånebil där färgen var avskavd där) kan dock inte säga att jag skrapat bort färgen på ratten för att se vad det är.
MWall skrev:

Jag håller inte med. Spakarna är smidiga och naturliga.
Inget med att köra bil är naturligt, allt är bara lärt beteende. Hade vi kontrollerat bilarna med en joystick de senaste 100 åren hade det varit det vi tyckte var rimligt.

Rattväxel var ovant för mig när jag började köra Tesla men det tar ju en timme så har man lärt om beteendet. Kommer garanterat bli samma sak med knapparna och scrollen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Inget med att köra bil är naturligt, allt är bara lärt beteende. Hade vi kontrollerat bilarna med en joystick de senaste 100 åren hade det varit det vi tyckte var rimligt.

Rattväxel var ovant för mig när jag började köra Tesla men det tar ju en timme så har man lärt om beteendet. Kommer garanterat bli samma sak med knapparna och scrollen.
I dom flesta fall skulle jag hålla med dig, men att använda höger rattknapp som "växelspak" tror jag inte är en bra idé öht, av skäl som diskuterats ovan.

Knappen kommer ju vara på olika ställen beroende på rattutslag, vilket jag tror kommer vara mycket irriterande just när man behöver växla, t.ex. när man skall vända, fickparkera, etc och av naturliga skäl också vrider ratten mycket.

Jag har redan idag problem att stänga av radion när jag kör nedför spiral-rampen till mitt garage, mottagningen försvinner halvvägs ned och jag lyckas alltid trycka på fel knapp eftersom vänster knapp då sitter till höger :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
I dom flesta fall skulle jag hålla med dig, men att använda höger rattknapp som "växelspak" tror jag inte är en bra idé öht, av skäl som diskuterats ovan.

Knappen kommer ju vara på olika ställen beroende på rattutslag, vilket jag tror kommer vara mycket irriterande just när man behöver växla, t.ex. när man skall vända, fickparkera, etc och av naturliga skäl också vrider ratten mycket.

Jag har redan idag problem att stänga av radion när jag kör nedför spiral-rampen till mitt garage, mottagningen försvinner halvvägs ned och jag lyckas alltid trycka på fel knapp eftersom vänster knapp då sitter till höger :D

/fth
Jag tror som sagt inte det kommer bli något större problem. Framförallt tror jag den AI styrda varianten kommer välja rätt för det mesta så man sällan måste göra det manuellt till att börja med. Men även om man gör det helt manuellt så tror jag inte det kommer vara så irriterande utan man kommer lära sig rätt snabbt att göra rätt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag tror som sagt inte det kommer bli något större problem. Framförallt tror jag den AI styrda varianten kommer välja rätt för det mesta så man sällan måste göra det manuellt till att börja med. Men även om man gör det helt manuellt så tror jag inte det kommer vara så irriterande utan man kommer lära sig rätt snabbt att göra rätt.
Ja kanske, men jag är som sagt lite skeptisk, vid växling D-R med 0 grader rattutslag skall du trycka till höger och rulla nedåt, vid 90 grader skall du trycka nedtill och rulla till vänster, vid -90 grader skall du trycka upptill och rulla åt höger, etc... :?

Med tanke på hur jag som sagt idag inte hittar avstängningen till radion med ratten vriden så känns det som en uppenbar risk att jag stänger av radion när jag skall växla och växlar när jag skall byta kanal med nya bilen :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av mans71 »

Undrar om dom fixar det verkliga problemet, att jag vill iväg. Idag lägger jag i en växel och försöker åka några gånger innan bilen har tänkt klart - jaha, du vill visst åka!. Det förstås om bilen bara är vanligt seg och inte djup-somnat för då tar längre tid...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Alla inlägg i min bil MX är grå plast, ingen metall. Ratten är inte i läder heller, den är i samma plast som sätena.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Drag strip mode.
Screenshot_20210323-053633_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Alla inlägg i min bil MX är grå plast, ingen metall. Ratten är inte i läder heller, den är i samma plast som sätena.
Ja, det grå på ratten på min S var faktiskt plast. Däremot kändes de grå listerna runt skärmen och på dörrarna kalla så det måste väl vara metall? Förr var det iaf det, när det var aluminium.

I vilket fall har jag åtminstone riktigt skinn på ratten. Känns på doften om inte annat. När byttes materialet? Antar att din X är ganska ny?

Saknar skinnet på stolarna ibland. Gav en annan doft och känsla i kupén.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av mikebike »

Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »


Ja, den löser kanske doften. Men känslan blir nog ännu sämre. ;)
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1236
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Hertsh skrev:
MWall skrev:
Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Alla inlägg i min bil MX är grå plast, ingen metall. Ratten är inte i läder heller, den är i samma plast som sätena.
Ja, det grå på ratten på min S var faktiskt plast. Däremot kändes de grå listerna runt skärmen och på dörrarna kalla så det måste väl vara metall? Förr var det iaf det, när det var aluminium.

I vilket fall har jag åtminstone riktigt skinn på ratten. Känns på doften om inte annat. När byttes materialet? Antar att din X är ganska ny?

Saknar skinnet på stolarna ibland. Gav en annan doft och känsla i kupén.
Min X är en Raven, juni 2019.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
MWall skrev:
Silvriga plastinlägg? Är väl ändå metall? Förutom kanske just Tesla-T:et i mitten då. Själva ratten kommer väl från Mercedes dessutom. I riktigt skinn! :)
Alla inlägg i min bil MX är grå plast, ingen metall. Ratten är inte i läder heller, den är i samma plast som sätena.
Ja, det grå på ratten på min S var faktiskt plast. Däremot kändes de grå listerna runt skärmen och på dörrarna kalla så det måste väl vara metall? Förr var det iaf det, när det var aluminium.

I vilket fall har jag åtminstone riktigt skinn på ratten. Känns på doften om inte annat. När byttes materialet? Antar att din X är ganska ny?

Saknar skinnet på stolarna ibland. Gav en annan doft och känsla i kupén.
Min X är en Raven, juni 2019.

Det kanske var en sak som byttes i och med Raven-uppdateringen? Min S är från hösten 2018.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Drag strip mode.
Screenshot_20210323-053633_YouTube.jpg
Vart kommer den bilden ifrån? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Drag strip mode.
Screenshot_20210323-053633_YouTube.jpg
Vart kommer den bilden ifrån? :)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... percharger

EDIT:
https://insideevs.com/news/496160/refre ... tware-v11/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Tesla har sökt bygglov för General assembly S/X.
Screenshot_20210323-155220_YouTube.jpg

Snabb AMD speldator i nya MS/MX.
Screenshot_20210323-155352_YouTube.jpg

Här ser skärmen platt ut. Den ser dock tiltad ut på andra foton. Kanske går att justera.
Screenshot_20210323-155504_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av mans71 »

Verkar vara infälld i en mjuk rundning av instrumentpanelen i nederkant? Ser väldigt lyckat ut tycker jag!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Drag strip mode.
Screenshot_20210323-053633_YouTube.jpg
Vart kommer den bilden ifrån? :)
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... percharger

EDIT:
https://insideevs.com/news/496160/refre ... tware-v11/
Shit va coolt ju :) tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Max3
Inlägg: 171
Blev medlem: 04 jan 2019 19:32

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Max3 »

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Max3 skrev:
Trevlig med en Plaid på bild!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av erbo73 »

Max3 skrev:
Riktigt snyggt med röd bil och svarta 21" . Hoppas verkligen den kommer med dragkrok så får det bli en sådan nästa gång!
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fakerlind »

Det här känns ju som ett spännande alternativ till att växla med scrollhjulet

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Skriv svar