Tips ifall du inte redan vet det, du behöver inte helt avaktivera ap för att byta fil, blinka och vrid på ratten samtidigt så behåller du farthållaren.Xeik skrev:Fast iomed att man slipper avaktivera autopilot varje gång man ska köra om, och "bara" behöver bekräfta med blinkersspaken och låta bilen göra omkörningen, så är den ju helt klart mer självkörande än vanlig AP.Arn skrev:Tack för klargörandet. Har märkt att den väldigt gärna styr in på motorväg även om den andra är snabbare.
Ser tyvärr ingen större mening med funktionen sålänge den inte kan bromsa vid avfart och i högre grad än den vanliga autopiloten vara självkörande.
Hade välkomnat "navigera med autopilot" om den ingått som standard men skulle inte betala något extra för funktionen.
Summon har jag inte testat pga alla varningar och förbehåll när man vill aktivera den, men ska försöka testa innan periodens slut. Möjligen kan den funktionen vara värd 10k men det är i så fall mest när man ska backa i en parkering eller fickparkera. Då jag bor på mindre ort är det inte lika intressant som om man bott i storstad
Och den tar styr ju in på rätt avfart själv, och sedan får man ta över.
Men jag håller annars med om att det är för dyrt för att motivera nyttan. Särskilt när den tar för lång tid på sig ibland med filbyte.
Samma här med summon, har inget behov av det i vardagen, så det betalar jag inget extra för.
Provperiod EAP
Moderator: Redaktion
Re: Provperiod EAP
Fast FSD har ju sålts i rätt många år nu, bilar med FSD börjar ju nästan fasas ut.McFace skrev:Jo men precis. Det jag menar är att så länge man räknar med att behålla bilen ett tag och att man utgår från att full FSD blir billigare om man redan betalat för EAP (vilket man förvisso inte kan ta för givet?) så är det just redan demonstrerat att FSD inte längre är opiumdrömmar, och att EAP inte är bortkastade pengar.martinot skrev:Är grymt imponerad av FSD-beta, och den video som Tibor postade på nyhetssidan. Så Teslas nya kodbas (som skiljer sig helt från den nuvarande AP/EAP) verkar enormt lovande för framtid. Sjukt fina framsteg som skett på AD-området!McFace skrev:Men om man tittar på vad FSD-beta gör i USA nu är det väl ganska solklart att ljuset i slutet av tunneln inte är ett godståg.
Frågan är väl inte huruvida Tesla kommer klara nivå 4 utan huruvida Sverige kommer tillåta att det används innan Volvo kommit ikapp.
Nu hade Tyskland som förslag att godkänna nivå 5 om jag minns rätt i slutet på 2022 men det vet man ju inte om det händer.
Men räkna med att Sverige ska starta en utredning som tar minst 2 år innan det blir verklighet så du kan sitta ner i båten som det är just nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
MarkusL skrev:Tips ifall du inte redan vet det, du behöver inte helt avaktivera ap för att byta fil, blinka och vrid på ratten samtidigt så behåller du farthållaren.Xeik skrev:Fast iomed att man slipper avaktivera autopilot varje gång man ska köra om, och "bara" behöver bekräfta med blinkersspaken och låta bilen göra omkörningen, så är den ju helt klart mer självkörande än vanlig AP.Arn skrev:Tack för klargörandet. Har märkt att den väldigt gärna styr in på motorväg även om den andra är snabbare.
Ser tyvärr ingen större mening med funktionen sålänge den inte kan bromsa vid avfart och i högre grad än den vanliga autopiloten vara självkörande.
Hade välkomnat "navigera med autopilot" om den ingått som standard men skulle inte betala något extra för funktionen.
Summon har jag inte testat pga alla varningar och förbehåll när man vill aktivera den, men ska försöka testa innan periodens slut. Möjligen kan den funktionen vara värd 10k men det är i så fall mest när man ska backa i en parkering eller fickparkera. Då jag bor på mindre ort är det inte lika intressant som om man bott i storstad
Men jag håller annars med om att det är för dyrt för att motivera nyttan. Särskilt när den tar för lång tid på sig ibland med filbyte.
Samma här med summon, har inget behov av det i vardagen, så det betalar jag inget extra för.
Jo, det vet jag

- Vulgarsonic
- Teslaägare
Just det där är nåt som jag tydligen inte lyckas göra konsekvent eller är det bilen som är extra känslig i vissa lägen?Xeik skrev:MarkusL skrev:Tips ifall du inte redan vet det, du behöver inte helt avaktivera ap för att byta fil, blinka och vrid på ratten samtidigt så behåller du farthållaren.Xeik skrev:Fast iomed att man slipper avaktivera autopilot varje gång man ska köra om, och "bara" behöver bekräfta med blinkersspaken och låta bilen göra omkörningen, så är den ju helt klart mer självkörande än vanlig AP.Arn skrev:Tack för klargörandet. Har märkt att den väldigt gärna styr in på motorväg även om den andra är snabbare.
Jo, det vet jagVar nog lite otydlig där.
Jag ligger i höger fil, blinkar och svänger sedan ut, 3 olika scenarion brukar uppstå :
1: bilen släpper inte AP:n utan jag får prova igen alt. avaktivera manuellt
2: bilen avaktiverar AP:n men börjar trots det larma hysteriskt då jag lämnar vänsterfilen.
3: AP avaktiveras och jag kan lämna filen, göra en omkörning och återvända samt slå på AP:n utan några problem.
Jag tycker ju att jag gör likadant vid varje tillfälle...
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner
Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.
Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag
Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.
Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv
Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.
Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig
En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.
Så om jag ska rangordna:
1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)
TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.
Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. I princip alla begränsningar och nackdelar med självkörande funktionerna är ju pga eu regler. Sen väljer tillverkarna olika approacher. Mercedes är mer erkännande att detta endast är assistans och är helt enkelt försiktigare. Den är mer sömlös mellan självkörande och assist, dock betydligt mer självsäker än tex VW motsvarighet som jag inte alls gillar.
Tesla är mer självsäker, men kör mer som en ivrig tonåring när något är lite oroligt/oklart runtomkring. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, båda har sina fördelar och nackdelar. VWs "autopilot" är dock alldeles för feg för mig. Volvo är något mittemellan Mercedes och Tesla i hur självsäker den känns, men var lite "dummare", dock har jag inte kört den senaste versionen av denna som ska erbjuda mer i linje av vad Tesla och Mercedes har idag
Enligt mig är EAP något som motsvarar vad tex Volvo och Mercedes erbjuder idag om man väljer de tillval som krävs (Mercedes är mycket otydliga i detta). Mercedes erbjuder också en "light" version av AP som bara håller sig i filen och har adaptiv farthållare. Den byter inte filer och anpassar inte farten efter kurvor, rondeller och korsningar, vilket den mer påkostade drive pilot hade som jag hade på min mercedes.
Det som EAP ger mig och som jag haft hos andra tillverkare
- Byter fil om jag slår på blinkers, oavsett om det är ett förslag från bilen eller ej. Dvs antingen bekräftar jag eller så "berättar" jag för bilen vad jag vill. Jag tycker att förslagen som bilen ger funkar rätt dåligt här i Sverige. Den tycker om att ligga för mycket i vänsterfilen, även fast jag har valt "mesigaste" läget på omkörning.
- Autoparkering
- Summon (om man blivit inparkerad)
- Kör av avfarten själv
Den fetmarkerade är väl i princip det enda nya för mig, men detta fungerar dåligt. Den blinkar alldeles för sent, precis när den börjar svänga, dvs precis (eller precis efter) att avfartsfilen börjar. Mercedesen är lite "försiktigare" med allt, men i grunden gör de precis samma sak.
Anledningen till att jag valde EAP var att för det första få samma samma funktioner som min tidigare bil och kunna låta bilen sköta filbyte, speciellt eftersom vanliga AP inte tillåter filbyte. Ett väldigt irriterande moment med vanliga AP. En annan anledning var auto parkering. Använder det ofta här i Stockholm, tycker det är så enkelt att låta bilen avgöra om jag får plats eller inte när jag ska fickparkera. När jag började kika på model 3 så var dock inte EAP ett alternativ, utan bara dubbelt så dyra FSD, och då hade jag bestämt mig för att inte köpa det. Sen dök EAP upp i precis rätt tid för mig
En sak som Mercedes gör bättre är att det räcker att endast dutta på blinkersen så byter den fil, men frågar inte efter handen på ratten direkt efter. Nu är jag ju rätt ny med Teslan, och jag märker att jag störs mindre och mindre av detta då jag hittat hur jag ska hålla handen för att sitta bekvämt och inte bli "plingad" på av systemet. Då sköter sig även filbytet sig väldigt smidigt också.
Så om jag ska rangordna:
1. Tesla EAP
2. Mercedes Drive pilot (Men väldigt stark 2a. Gillar man inte att Tesla är så bestämd, även när den inte kör helt "rätt" så skulle nog de byta plats i listan)
3. Tesla AP / Volvo Drive assist (nya versionen)
TLDR
Är det då värt att köpa EAP för ca 37k? Om du kör mycket motorväg, tex bor i Stockholmsområdet, är det värt. Om du utöver detta även fickparkerar mycket så är det definitivt värt det.
Hade det varit värt 70k (som var det enda alternativet förr) Nej, absolut inte.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Har nu provat EAP och håller fast vid att det är ovärt att lägga ca 35tkr på EAP.
Bilen (har Tesla Model 3) är superkul att köra och EAP är rätt "buggigt" fortfarande.
MVH
Bilen (har Tesla Model 3) är superkul att köra och EAP är rätt "buggigt" fortfarande.
MVH
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker EAP helt klart är värt det, halva priset av FSD men större delen av innehållet. La till det till min S order så fort de återintroducerade det.
Jag har inte fått någon prövoperiod ännu.
Kanske de kontrollerar lite körstilen så kanske jag inte kvalificerar mig där med min körstil?
Tror det var lite så i USA med FSD:n
Kanske de kontrollerar lite körstilen så kanske jag inte kvalificerar mig där med min körstil?

Tror det var lite så i USA med FSD:n
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
Testade nu Navigate On Autopilot på väg till landet (Sth-Nyköping) idag och jag tycker inte det funkar bra. Var inte intuitivt hur man skull få det funka smidigt. Vid något tillfälle påbörjade den filbytet men svängde hastigt tillbaka till ursprungsfilen. Kan vara att jag slutade hålla ner blinkersspaken för att visa att jag vill byta fil.
Att byta fil utan att avbryta autopilot var dock en bra funktion men skulle nog inte betala mer en 10k för det. Får se om EAP eller FSD har hunnit bli bättre när vi byter till den beställda model Y till hösten (eller när man nu kan få den ), kanske kan bli aktuellt då , fast jag är tveksam.
Att byta fil utan att avbryta autopilot var dock en bra funktion men skulle nog inte betala mer en 10k för det. Får se om EAP eller FSD har hunnit bli bättre när vi byter till den beställda model Y till hösten (eller när man nu kan få den ), kanske kan bli aktuellt då , fast jag är tveksam.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Testade EAP Stockholm - Alingsås - Stockholm. Min första X 2017 med AP1 körde lika bra på motorväg och man kunde byta fil genom att blinka. Efter det hade jag en AP2 som inte funkade nånsin. Sen blev det en AP2.5 som väl fungerande hjälpligt, men fortfarande inte var ikapp AP1.
Nu har jag en M3P med AP3 och nu är AP3 med EAP på samma nivå som AP1 vat 2017. Jag är inte imponerad, men det har ju framgått tidigare från mig.
Jag är också imponerad av FSD beta i USA, men det man faktiskt får för pengarna idag är inte värt mer än 50 spänn från mig. Jag saknar min första X60D
Nu har jag en M3P med AP3 och nu är AP3 med EAP på samma nivå som AP1 vat 2017. Jag är inte imponerad, men det har ju framgått tidigare från mig.
Jag är också imponerad av FSD beta i USA, men det man faktiskt får för pengarna idag är inte värt mer än 50 spänn från mig. Jag saknar min första X60D
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Testat EAP några dagar nu med ganska mycket motorväg. Fungerar ok, men misslyckas på flera ställen. Klara tex inte vänsterfil som tar slut, tex vid landbettermotet eller Tingstadtunneln.
Jag vill behålla auto-filbyte. Ser inte så mycket behov av resten. Kan inte se att det är värt kostnaden. Lägger hellre pengarna på nästa bilbyte.
Jag vill behålla auto-filbyte. Ser inte så mycket behov av resten. Kan inte se att det är värt kostnaden. Lägger hellre pengarna på nästa bilbyte.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Jag körde lite mer idag, och nu funkar det bättre.
För att få bäst utfall så väljer man själv när man ska byta fil genom att blinka. Tidigare så lät jag bilen själv föreslå filbyte, och då tog det ofta alldeles för lång tid.
Så bättre att köra som vanligt och själv bestämma när man vill byta fil, inte vänta på att bilen ska föreslå bytet.
Sedan så ger man lite lätt motstånd som vanligt precis innan eller under filbyte. Detta verkar ta bort beteendet där den ibland avbryter mitt i.
Mycket mer behaglig körning på det sättet.
Även om det är skönt att slippa plingplog, så är det däremot fortfarande inte värt 39k.
För att få bäst utfall så väljer man själv när man ska byta fil genom att blinka. Tidigare så lät jag bilen själv föreslå filbyte, och då tog det ofta alldeles för lång tid.
Så bättre att köra som vanligt och själv bestämma när man vill byta fil, inte vänta på att bilen ska föreslå bytet.
Sedan så ger man lite lätt motstånd som vanligt precis innan eller under filbyte. Detta verkar ta bort beteendet där den ibland avbryter mitt i.
Mycket mer behaglig körning på det sättet.
Även om det är skönt att slippa plingplog, så är det däremot fortfarande inte värt 39k.
Har noterat förut, men tänkte speciellt på det idag; EAP är en helt värdelöst dålig bilförare när det gäller att använda blinkers. När man kör Navigate on AP och bilen svänger av från en led, så blinkar den i absolut sista stund. Faktiskt kort efter att den börjat svänga av. Helt meningslöst, för då är det för sent (andra förare bakom har ju redan sätt att bilen börjat svänga av).
Vad är detta för idioti hos Tesla?
Har de AI som bara tränats av idioter till bilförare?
Vad är detta för idioti hos Tesla?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nej, men väl Amerikaner. Trafikbilden där är ju milt sagt annorlunda.martinot skrev:Har noterat förut, men tänkte speciellt på det idag; EAP är en helt värdelöst dålig bilförare när det gäller att använda blinkers. När man kör Navigate on AP och bilen svänger av från en led, så blinkar den i absolut sista stund. Faktiskt kort efter att den börjat svänga av. Helt meningslöst, för då är det för sent (andra förare bakom har ju redan sätt att bilen börjat svänga av).
Vad är detta för idioti hos Tesla?![]()
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Fortfarande ingen testperiod för mig.
(Ja, jag har en klase bananer i frunken ....
)

(Ja, jag har en klase bananer i frunken ....

Tesla Model Y
McFace skrev:Nej, men väl Amerikaner. Trafikbilden där är ju milt sagt annorlunda.martinot skrev:Har noterat förut, men tänkte speciellt på det idag; EAP är en helt värdelöst dålig bilförare när det gäller att använda blinkers. När man kör Navigate on AP och bilen svänger av från en led, så blinkar den i absolut sista stund. Faktiskt kort efter att den börjat svänga av. Helt meningslöst, för då är det för sent (andra förare bakom har ju redan sätt att bilen börjat svänga av).
Vad är detta för idioti hos Tesla?![]()
På vilket sätt kan trafikbilden vara annorlunda så att det blir logiskt och riktigt att blinka _efter_ man redan börja svänga?
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Logiskt, nej. Men så gör väl de flesta i Sverige också, tar med sej spaken när de vrider på ratten....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Så kallad Stockholmsblinkers, men det var förr.kenjon skrev:Logiskt, nej. Men så gör väl de flesta i Sverige också, tar med sej spaken när de vrider på ratten....
Nu är det bara jag som använder blinkers, eller någon som skall tränga sig in i en lucka som inte finns.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jo men precis. Det är olika trafikkulturer. Den skillnaden märker man ju redan mellan Stockholm och Kalix.mikebike skrev:Så kallad Stockholmsblinkers, men det var förr.kenjon skrev:Logiskt, nej. Men så gör väl de flesta i Sverige också, tar med sej spaken när de vrider på ratten....
Nu är det bara jag som använder blinkers, eller någon som skall tränga sig in i en lucka som inte finns.
Så min poäng är att man antagligen kan spåra autopilotens beteende från generellt trafikvett i USA.
Så ni menar att Stockholm ligger i Förenta Staterna?McFace skrev:Jo men precis. Det är olika trafikkulturer. Den skillnaden märker man ju redan mellan Stockholm och Kalix.mikebike skrev:Så kallad Stockholmsblinkers, men det var förr.kenjon skrev:Logiskt, nej. Men så gör väl de flesta i Sverige också, tar med sej spaken när de vrider på ratten....
Så min poäng är att man antagligen kan spåra autopilotens beteende från generellt trafikvett i USA.

Samt om man endast gått på trafikdata från Teslor i Kalix så hade AI:n blivit en perfekt förare?

(skämt)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Någon måste lära autopiloten att köra. Lär den sig av Per-Ola i Kalix kommer den nog bete sig lite annorlunda än Conny i Segeltorp. Conny har inte haft fungerande blinkers sedan 2007.martinot skrev:Så ni menar att Stockholm ligger i Förenta Staterna?McFace skrev:Jo men precis. Det är olika trafikkulturer. Den skillnaden märker man ju redan mellan Stockholm och Kalix.mikebike skrev:Så kallad Stockholmsblinkers, men det var förr.kenjon skrev:Logiskt, nej. Men så gör väl de flesta i Sverige också, tar med sej spaken när de vrider på ratten....
Så min poäng är att man antagligen kan spåra autopilotens beteende från generellt trafikvett i USA.![]()
Samt om man endast gått på trafikdata från Kalix så hade AI:n blivit en perfekt förare?![]()
(skämt)
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag har själv haft svårt att förstå den massiva kritiken mot FSD. Nu handlade ju denna tråd om EAP.. men.. kanske att mina reflektioner är relevanta ändå.
För mig som åker långa sträckor ofta så är FSD en enorm avlastning. Men när jag läser här så förstår jag att det kanske har att göra med hur man själv anpassar sin körning.
Min mentala upplevelse av FSD är att det inte är bilen som kör och det är inte heller jag själv som kör - det är istället en kombination. Jag blir den mjuka faktorn (då bilen är lite mer kantig i sina beslut, vilket beror på uppdateringen för tillfället) och med lätt motstyrning (vilket behövs med tanke på reglerna att inte släppa självkörande bilar fria..) och genom att ge bilen direktiv med blinkers så upplever i alla fall jag att kombinationen FSD + mina egna beslut som bilförare resulterar i riktigt behaglig bilkörning där det går att hitta ett flöde i bilkörningen som INTE innebär att man (om man är som jag är normalt) behöver stoppa plattan i mattan för att få timmarna att gå. Istället blir det lite som att vara ute på en segeltur.
För mig som åker långa sträckor ofta så är FSD en enorm avlastning. Men när jag läser här så förstår jag att det kanske har att göra med hur man själv anpassar sin körning.
Min mentala upplevelse av FSD är att det inte är bilen som kör och det är inte heller jag själv som kör - det är istället en kombination. Jag blir den mjuka faktorn (då bilen är lite mer kantig i sina beslut, vilket beror på uppdateringen för tillfället) och med lätt motstyrning (vilket behövs med tanke på reglerna att inte släppa självkörande bilar fria..) och genom att ge bilen direktiv med blinkers så upplever i alla fall jag att kombinationen FSD + mina egna beslut som bilförare resulterar i riktigt behaglig bilkörning där det går att hitta ett flöde i bilkörningen som INTE innebär att man (om man är som jag är normalt) behöver stoppa plattan i mattan för att få timmarna att gå. Istället blir det lite som att vara ute på en segeltur.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Instämmer!bjornnilsson skrev:Jag har själv haft svårt att förstå den massiva kritiken mot FSD. Nu handlade ju denna tråd om EAP.. men.. kanske att mina reflektioner är relevanta ändå.
Jag bor i södra delen av Stockholm och använder väldigt ofta AP och ibland även NoA. Uppskattar filbytesfunktionen som kom med EAP väldigt mycket.
Viktigt att komma ihåg är hur bilen känner av att man håller i ratten. Genom en momentsensor. Att bara hålla händerna på ratten eller att röra ratten lite fram och tillbaka ger inte bilen den signal den behöver för att veta att du håller i ratten. När jag har AP eller NoA aktiverat så kör jag oftast med bara vänster hand på ratten. Det ger ett konstant, svagt drag åt vänster, vilket är precis tillräckligt för att bilen ska veta att jag håller i ratten.
Man behöver heller inte ha ett tryck åt vänster för att bilen ska byta till vänsterfilen, eller till höger för att bilen ska byta till högerfilen. Så länge momentsensorn känner ett motstånd i ratten låter den dig svänga åt vilket håll som helst. Men utan motstånd, inget filbyte eller alternativt avbrutet filbyte.
Genom ovanstående kan jag köra timmar i sträck på AP/NoA utan att bilen frågar om jag håller i ratten eller plötsligt avbryter filbyten och abrupt svänger tillbaka.
Fungerar inte öht på min bil.
Navigate on Autopilot:
95 % av gångerna så får jag upp "Navigate on Autopilot ej tillgänglig just nu. Funktioner kan återställas vid nästa körning".
Utan att röra något så kan den hoppa igång ändå efter 5 minuter, för att sedan slå av igen efter max 30 sek.
Auto filbyte har inte funkar en enda gång:
"Automatiskt filbyte otillgängligt. Ultraljudsensorer kommunicerar ej."
Verkar fungera bättre för er andra, vet inte om det är något som är fel hos mej, men detta är inte värt en krona extra.
Navigate on Autopilot:
95 % av gångerna så får jag upp "Navigate on Autopilot ej tillgänglig just nu. Funktioner kan återställas vid nästa körning".
Utan att röra något så kan den hoppa igång ändå efter 5 minuter, för att sedan slå av igen efter max 30 sek.
Verkar fungera bättre för er andra, vet inte om det är något som är fel hos mej, men detta är inte värt en krona extra.
Du verkar ju helt klart ha något annat problem. Fungerar vanliga AP som den ska?Gr1pen skrev:Fungerar inte öht på min bil.
Navigate on Autopilot: