Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Moderator: Redaktion
Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Tycker att Björn Nylands gamla MS med 35.000 mil hållit bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Vår Tesla Model S fyller 7 år i sommar. Jag kommer inte att sälja och skulle inte tveka att köpa en som var årsbarn med den. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Jag blir nyfiken på om Bosch Service i Sverige är lika kunniga när det gäller Tesla.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Jag hoppas på det också. Står snart för ett byte av länkarmar och tycker det borde vara smidigt att göra det på hemorten. Säkert billigare också än att ta det via tesla.Kriper skrev:Jag blir nyfiken på om Bosch Service i Sverige är lika kunniga när det gäller Tesla.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Var inte så säker, Mekonomen offererade byte av hjullager fram, de ville ha en dryg tusenlapp mer än Tesla...frippe skrev:Jag hoppas på det också. Står snart för ett byte av länkarmar och tycker det borde vara smidigt att göra det på hemorten. Säkert billigare också än att ta det via tesla.Kriper skrev:Jag blir nyfiken på om Bosch Service i Sverige är lika kunniga när det gäller Tesla.
Hoppas att det kommer fler märkesoberoende verkstäder som har denna kompetens.
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Tesla har generellt sett vare sig dyr service eller dyra reservdelar i jämförelse med andra märken. Särskilt inte om man jämför med andra bilar i samma prisklass... vilket ofta verkar anses vara den bästa jämförelsen.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881

Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881

Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Min bil har 8 års garanti på drivlina, innefattar elmotor, transmission och batteri.MWall skrev:En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Obegränsade mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Ok, tack för informationen. Min poäng är att den garantin snart går ut på en bil som är 7 år gammal. Men visst, man kan ju köpa en 7 år gammal och sälja den när den blir 8...Zalman3 skrev:Min bil har 8 års garanti på drivlina, innefattar elmotor, transmission och batteri.MWall skrev:En 7 år gammal bil blir snart 8 år gammal.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
Obegränsade mil.

Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
De har ju även en fossilmotor.
Och de är ju en av de bilar med minst fel på besiktningen och en av dom bästa begbils köpen man kan göra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Nu var det Tesla och inte Toyota han funderade på att köpa :pZalman3 skrev:Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
De har ju även en fossilmotor.
Och de är ju en av de bilar med minst fel på besiktningen och en av dom bästa begbils köpen man kan göra.
,
Skämt åsido, här är en tråd kring detta från Teslaforum i Usa, där verkar de flesta rekommendera killen som har en gammal Toyota och funderar på att köpa en gammal Tesla MS att behålla Toyotan...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204182/
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Har nån statistik över hur mycket fel MS har på besiktningen?backe skrev:Nu var det Tesla och inte Toyota han funderade på att köpa :pZalman3 skrev:Toyota har ju sålt mer än 15 miljoner bilar med elmotor och batteri.Lessmog skrev:Utan att orka kika efter: Var det inte så att garantin på drivlinan gäller i 8 år? Dit borde höra både batteri och motor. Men jag är bra på att ha fel ...Zalman3 skrev:Kan ju vara affär att köpa en beg Tesla i Norge och plocka delar ifrån.Jerka skrev:Jag hade nog inte vågat det. En Model S från 2015 kostar fortfarande 350-400 000 och jag tycker det är mycket pengar för en så gammal bil utan garantier kvar. Vill inte hamna i ett läge där man t.ex. måste byta drivenhet för 100 000 kr för att bilen ska gå att köra.
Men jag kanske tänker fel, eller har felaktiga uppgifter om priserna på delar. Vad är egentligen det dyraste som kan gå sönder på en äldre Tesla utan att försäkringen täcker det?
Tesla Model S85
173.700 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210077134
Tesla Model S85
197.843 kr
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=211978881
De har ju även en fossilmotor.
Och de är ju en av de bilar med minst fel på besiktningen och en av dom bästa begbils köpen man kan göra.
,
Skämt åsido, här är en tråd kring detta från Teslaforum i Usa, där verkar de flesta rekommendera killen som har en gammal Toyota och funderar på att köpa en gammal Tesla MS att behålla Toyotan...
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ty.204182/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Här är fortsättningen från Björn:
Mekanikern tycker ändå att det är bra kvalité på det mesta och att den kommer hålla många många år till. Många saker är ändå rätt lika som på en fossilbil och går att byta ut/underhålla till en rimlig peng låter som.
Mekanikern tycker ändå att det är bra kvalité på det mesta och att den kommer hålla många många år till. Många saker är ändå rätt lika som på en fossilbil och går att byta ut/underhålla till en rimlig peng låter som.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Tesla hade tidigt problem med Drive units och batterier.MWall skrev:De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Men de har fått ordning på detta nu.
Min MS modell har ju förfinats i snart 10 år.
Mina 2 tidigare bilar en Audi A6 Quattro och en Toyota Auris, var efter 4 år och 12.000 mil båda i sämre skick än min nuvarande S75D.
12.000 mila servicen på Audin gick på ca 50.000kr.
Kamrem, vattenpump, bromsar runt om mm fick bytas.
"Normalt slitage" sa Audi verkstaden.
Vad koster tex att byta partikelfilter?
Frågade vad ett komplett avgassystem med Adblue, turbo, partikelfilter, Lambdasond, datorer mm skulle kosta att byta, över 100.000kr blev svaret.
Men Euro 7 blir det orimligt dyrt när katalysatorvärmare mm krävs.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Min första MSP85 från 2014 som jag bytte 2017 har enligt Car.info gått 37726 mil.
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Zalman3 skrev:Tesla hade tidigt problem med Drive units och batterier.MWall skrev:De tidiga Teslorna har det ju bytts batterier på ganska ofta. Taxibilar har ofta haft flera batteribyten. Det är inte billigt eller roligt att råka ut för.Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Men de har fått ordning på detta nu.
Min MS modell har ju förfinats i snart 10 år.
Mina 2 tidigare bilar en Audi A6 Quattro och en Toyota Auris, var efter 4 år och 12.000 mil båda i sämre skick än min nuvarande S75D.
12.000 mila servicen på Audin gick på ca 50.000kr.
Kamrem, vattenpump, bromsar runt om mm fick bytas.
"Normalt slitage" sa Audi verkstaden.
Vad koster tex att byta partikelfilter?
Frågade vad ett komplett avgassystem med Adblue, turbo, partikelfilter, Lambdasond, datorer mm skulle kosta att byta, över 100.000kr blev svaret.
Men Euro 7 blir det orimligt dyrt när katalysatorvärmare mm krävs.
Förlåt, men har du en 7 år gammal Model S? Om inte, varför tar du hela tiden upp den som ett exempel?
Varför villa du byta ett komplett avgassystem?
I övrigt hade du en Audi. Då får man skylla sig själv.

Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Skrotade han en 7 år gammal Volvo för att svänghjulet gick sönder?Zalman3 skrev:Jag tycker det är mindre risk att köpa en 7 år gammal Tesla än en 7 år gammal avgasbil.
Ta bara AdBlue, katalysator, Lambdasond, turbo, svänghjulsdämpare, vattenpump, kamrem, DSG-låda mm mm som kan rasa.
Och vissa fabrikat har bara 2 års garanti!
Snacka om att man snabbt är ute i kylan!
Dessutom brinner ju BMW, Ford, Audi, VW, Volvo,
Citroën, Opel, Peugeot, Renault, Hyundai onormalt ofta.
En kompis fick skrota sin Volvo pga svänghjulsdämparen havererade.
Re: Vågar man köpa en 7 år gammal Tesla?
Jag ser inget fel med Audi. Tycker det är mycket trevliga bilar (även vi aldrig ägt någon). Gillar stolarna hos Audi, och tycker de har bra finish och byggkvalitet på interiören.MWall skrev:I övrigt hade du en Audi. Då får man skylla sig själv.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/