Jag har hela vintern haft problem med regen och antispin på min SR+. Får alltid antispin varning (gula symbolen) vid acceleration och regen bromsar ytterst lite eller inte alls vid ”gassläpp”.
Hade min bil inne hos SC Norrköping för detta och lite missljud (vindljud) i en dörr.
De identifierade också att regen inte funkade som det skulle och la ned 20 timmar på att felsöka utan att hitta fel. Sen bytte de till sommarhjul och problemet var borta. De stämde av med ingenjörer centralt på Tesla och kunde bara konstatera att systemet inte klarar de mjukare och dubbade däcken på bakhjulsdrivna SR+. Istället luras systemet att tro att det är halt varpå regen reduceras eller stängs av vid gassläpp och antispin går in vid acceleration.
Måste berömma SC Norrköping för bra service och kontakt. Jag kunde få en bra tid, fick lånebil hela tiden, teknikern beskrev vad som vad gjort och vad de kommit fram till och jag betalade inte en krona.
Någon mer som känner igen problemen med bakhjulsdrift och dubbdäck?
Har ni andra samma positiva erfarenhet av SC Norrköping?
M3SR+ regen & antispin med dubbdäck
Moderator: Redaktion
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: M3SR+ regen & antispin med dubbdäck
Jag hade samma problem när dubbdäcken var helt nya. Efter ett par hundra mil så fungerade både regen och antispin som vanligt igen. Dubbdäcken var 18” Hakka.
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Jag har Michelin 18” dubb och ganska högt tryck 2,9-3,0 bar.
Dock bytte jag till sommarsulor idag och fick tillbaka körglädjen!
Dock bytte jag till sommarsulor idag och fick tillbaka körglädjen!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Bytte igår till sommardäck (Michelin) men saknar redan den mjuka, tysta gången hos mina vinterdäck (GoodYear Sound Comfort, odubbat).
Jo, jag fick på mina halvslitna 21" Michelin med alldeles för högt däcktryck igår också. Trodde faktiskt det skulle bli ännu värre än det blev. Särskilt som jag kör utan hatthyllan numera pga hundgallret.ducce916 skrev:Bytte igår till sommardäck (Michelin) men saknar redan den mjuka, tysta gången hos mina vinterdäck (GoodYear Sound Comfort, odubbat).
Ska åka och fixa trycket senare idag. Glömde bort att säga till däck-gubben om rätt tryck så han fyllde i 3,4 för säkerhets skull.

Det var dock ganska varmt igår. Är värre när det är kallare.
Har odubbade vinterdäck 18" Nokian. Regen, har funkat för mig men betett sig som en Fosilare när jag släpper acceleratorn, dvs långsam "inbromsning". Nu när det börjar bli varmare ute har Regen dock funkat i stort sätt som med sommardäcken.
Model Y, 2024, Long Range, Bakhjulsdrift
Model 3 SR+, Deep Blue Metallic, Dragkrok
Solceller, Windon
Solceller, Windon