https://candelaspeedboat.com/public-transport/
Energiförbrukning per passagerare och km 0.05kWh, det är alltså lägre än vad man räknar med för tågtrafik (0.07 kWh)

/fth
Moderator: Redaktion
Riktigt coolt. Heja!fth skrev:Stort!
Energiförbrukning per passagerare och km 0.05kWh, det är alltså lägre än vad man räknar med för tågtrafik (0.07 kWh)![]()
![]()
/fth
Tusan vad coolt. En riktigt glad nyhet! Inte bara ett stort steg framåt miljömässigt utan riktigt bra hastighet på båtarna också.fth skrev:Stort!
Energiförbrukning per passagerare och km 0.05kWh, det är alltså lägre än vad man räknar med för tågtrafik (0.07 kWh)![]()
![]()
/fth
Bra och bra, som en cykel ungefär.Legato skrev:Tusan vad coolt. En riktigt glad nyhet! Inte bara ett stort steg framåt miljömässigt utan riktigt bra hastighet på båtarna också.fth skrev:Stort!
![]()
/fth
...och mina tankar går till äpplen och päron.mikebike skrev:Bra och bra, som en cykel ungefär.Legato skrev:Tusan vad coolt. En riktigt glad nyhet! Inte bara ett stort steg framåt miljömässigt utan riktigt bra hastighet på båtarna också.fth skrev:Stort!
![]()
/fth
Skulle båtarna gå lika fort som ett tåg skulle energiförbrukningen skena.
Dels är det imo ganska irrelevant att jämföra med cykel, det relevanta är för mig att jämföra med nuvarande båtar samt med övrig kollektivtrafik. Dels så tror jag att med tanke på att man ofta kan "gena" med båten så bör 60 km/h som maxfart räcka bra för att slå exempelvis tunnelbana i snitthastighet sett till "landvägen".mikebike skrev:Bra och bra, som en cykel ungefär.Legato skrev:Tusan vad coolt. En riktigt glad nyhet! Inte bara ett stort steg framåt miljömässigt utan riktigt bra hastighet på båtarna också.fth skrev:Stort!
![]()
/fth
Enligt länken:mikebike skrev:Bra och bra, som en cykel ungefär.
Jag tror inte det är många som cyklar med en snitthastighet på 60km/h?The ability to travel at an average speed of 60 km/h between stops makes it a compelling alternative to cars and buses.
Varför tror du det?Bjelke skrev:Fast jag tror det blir lite dyra biljetter på dessa...
Svindyr båt med få platser tänker jag...olza skrev:Varför tror du det?Bjelke skrev:Fast jag tror det blir lite dyra biljetter på dessa...
Jag antar att namnet P-30 betyder 30 passagerare per båt, och enligt press-releasen skall dessa vara kostnadseffektiva jmf med traditionella färjor:Bjelke skrev:Svindyr båt med få platser tänker jag...
Det måste ju betyda att typ 10-15 Candela P-30 skall ha samma investerings- och driftkostnader som en stor ICE-färja. Det låter ju lite för bra för att vara sant, men jag antar att bränsle, underhåll etc utgör hyfsat stora kostnader för traditionella färjor?A flexible fleet of P-30 shuttles is a cost-effective replacement for bigger diesel ferries in the 300-500 passenger range.
Det skrev de ju att de har; undantag alltså.[JM] skrev:Min fråga blir omedelbart:
När börjar den plana och hur väl kommer det fungera med hastighetsgränserna i skärgården och ev mälaren.
Har inte båt själv men det sitter ju en massa 5-knopsskyltar överallt känns det som....
Å andra sidan så skulle man ju kunna ge undantag för bärplansbåtar pga mindre svall.
Jag hittar bara föjande info, begravd i deras dropbox.samuelsu skrev:Det skrev de ju att de har; undantag alltså.[JM] skrev:Min fråga blir omedelbart:
När börjar den plana och hur väl kommer det fungera med hastighetsgränserna i skärgården och ev mälaren.
Har inte båt själv men det sitter ju en massa 5-knopsskyltar överallt känns det som....
Å andra sidan så skulle man ju kunna ge undantag för bärplansbåtar pga mindre svall.
Någon info om undantag ser inte jag iaf....Dessutom är
bärplansfärjans svall enbart tio centimeter höga vilket kraftigt minskar den stranderosion som nuvarande skärgårdsbåtar orsakar.
Ja, man undrar ju lite, det borde iofs vara enkelt att få svar på det, dom håller till på Lidingö och brukar vara bra på att svara på mail o dyl.wheels skrev:Har dom ens börjat utveckla båten?
Sagt och gjort, med blixtsnabbt svar som jag misstänktefth skrev:Jag skickar nog ett mail och ber om lite mer info, för TCS och en FB-grupp för elektriska båtar/fartyg som jag är med i.
/fthQ: Tidplanen verkar extremt ambitiös (överoptimistisk?), hur ska ni hinna få fram färjor, infrastruktur etc på lite över ett år?
A: Vi har växlat upp R&D enormt mycket, så tidsplanen är realistisk. Detta är projektplanen som vi ska hålla, och måste hålla – så det tänker vi göra. Vi har nu 50 anställda varav hälften är ingenjörer.
Q: Har ni påbörjat konstruktion av P-30, eller är det bara en "pappersprodukt" ännu?
A: Konstruktionen börjar i maj, enligt projektplanen.
Q: Hur stora och vilken typ av batterier rör det sig om, har ni säkrat leveranser för detta?
A: Detta kan jag ej gå in på i dagsläget.
Q: Hur kommer laddningen gå till, AC/DC, effekt, etc?
A: Samma som ovan, men någon typ av snabbladdning blir det.
Q: Bygger ni egen laddinfrastruktur? Kommer den kunna utnyttjas även av privatbåtar.
A: Planen är att lansera ett virtuellt laddnätverk i vår, där vi knyter samman existerande laddpunkter i UI:et – restauturanger, hamnar etc, med trefas.
På sikt bygger vi ut ett dedikerat laddnätverk, exakt hur detta ser ut är ej klart.
Dom är optimistiska i alla fallBjelke skrev:Så princip inget alls som dom börjat med än...
Hm, jag kanske är obotlig optimist, men så tolkade inte jag alls Mikaels svar.Bjelke skrev:Så princip inget alls som dom börjat med än...