Massiv torque steer?
Moderator: Redaktion
Massiv torque steer?
Märkte idag att min Model S drar kraftigt åt vänster vid fullgas. Alltså riktigt rejält.
Är det normalt? Kan inte minnas att jag märkt det förut. Nästan som att bilen inte driver på vänster fram. Kan det vara nåt fel?
Är det normalt? Kan inte minnas att jag märkt det förut. Nästan som att bilen inte driver på vänster fram. Kan det vara nåt fel?
Re: Massiv torque steer?
Det där låter ju o-bra...
Inget jag har märkt på någon Tesla jag kört. Hur märkbart är det, jag kanske bara är ignorant?
Inget jag har märkt på någon Tesla jag kört. Hur märkbart är det, jag kanske bara är ignorant?

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Min förra S drog konstigt åt ett håll när bakaxeln på ena sidan hade pajat och nästan bokstavligen hängde i en lös tråd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Testa att släppa ratten en aning när du gasar fullt. Har googlat lite och det verkar vara såhär. Är väl jag som inte märkt det tidigare bara. Hoppas jag kan "omärka" det igen. Nu retar jag mig på det nåt otroligt.mans71 skrev:Det där låter ju o-bra...

Vid gas eller jämt? Min går rakt i normala fall.HelectriC skrev:Min förra S drog konstigt åt ett håll när bakaxeln på ena sidan hade pajat och nästan bokstavligen hängde i en lös tråd.
Har tid den 9 mars. Jag får fråga då.
Vid gaspådragVerdi skrev:Vid gas eller jämt? Min går rakt i normala fall.HelectriC skrev:Min förra S drog konstigt åt ett håll när bakaxeln på ena sidan hade pajat och nästan bokstavligen hängde i en lös tråd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Shit. Min knakar också vid gas. Inga vibrationer dock men kanske nåt är trasigt? Det är alltså inget litet ryck åt vänster den gör...HelectriC skrev:Vid gaspådragVerdi skrev:Vid gas eller jämt? Min går rakt i normala fall.HelectriC skrev:Min förra S drog konstigt åt ett håll när bakaxeln på ena sidan hade pajat och nästan bokstavligen hängde i en lös tråd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Låter som att något är paj, kan ju vara en bussning ”bara” om du har tur, men kan ju
vara något ännu värre också
HelectriCs bil var väl en bakhjulsdriven? Eller?
vara något ännu värre också

HelectriCs bil var väl en bakhjulsdriven? Eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
På min var det ganska enkelt att se när någon ställer sig vid sidan av bilen och kolla om hjulet rör sig i hjulhuset när man kör iväg, inte megagaspådrag men iaf mer än smygstart. Dvs hjulet har inte en fix position i hjulhuset. Rör det på sig (alltså inte vanlig rotation) så är nog hjulupphängningen på väg att ge sig. Då bör du inte fortsätta köra.Verdi skrev:Shit. Min knakar också vid gas. Inga vibrationer dock men kanske nåt är trasigt? Det är alltså inget litet ryck åt vänster den gör...HelectriC skrev:Vid gaspådragVerdi skrev:Vid gas eller jämt? Min går rakt i normala fall.HelectriC skrev:Min förra S drog konstigt åt ett håll när bakaxeln på ena sidan hade pajat och nästan bokstavligen hängde i en lös tråd.
Min gamla var RWD ja.
Model 3-24/Polestar 3-24
Hur gick det med detta? Fick ni ett svar från Tesla?
Jag upplever nämligen likande med min Model S (2015) dvs att vid gaspådrag så känns det som att bilen dras åt ett håll. I mitt fall åt höger.
Det känns typ som att bilen möts av en kraftig vind från sidan som puttar till den...
Är väldigt orolig ifall det är något allvarligt.
Jag upplever nämligen likande med min Model S (2015) dvs att vid gaspådrag så känns det som att bilen dras åt ett håll. I mitt fall åt höger.
Det känns typ som att bilen möts av en kraftig vind från sidan som puttar till den...
Är väldigt orolig ifall det är något allvarligt.
Kan ju vara bärarmsbussning eller värre... eller bara hjulinställning.
Absolut läge att boka service iaf!
Absolut läge att boka service iaf!
Tesla Y LR -22 EAP
- AndersBosson
- Teslaägare
Jag skulle gissa på bussningar i bärarn/toelink bak, själv bytte jag båda på både höger och vänster sida, arbete ca 2-3 timmar på garageuppfarten och sedan en hjulinställning. Bilen var en S85D med ca 14000 mil