Var är "Hemma?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Var är "Hemma?
Jag har ställt in så att Vaktläge inte skall vara aktivt hemma.
Frågan är hur stort område som räknas som hemma?
Bilen står nu 50 meter från där den stod när jag la in hemadressen, och i appen står det Vaktläge aktivt.
Bilen står nu 50 meter från där den stod när jag la in hemadressen, och i appen står det Vaktläge aktivt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Re: Var är "Hemma?
Intressant.mikebike skrev:Jag har ställt in så att Vaktläge inte skall vara aktivt hemma.
Jag har tvärtom upplevt att områdena är alldeles för stora.
Har inte sentry på vid jobbet men åker jag till en affär som ligger 300-400 meter bort fågelvägen, kanske ännu mer, så anser bilen fortfarande att jag är inom området för jobbet.
Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
Nej, det gör man inte.ErikHallq skrev:Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Intressant frågeställning, hemma är oftast väldigt litet område för en villaägare medans det kan
vara ganska stort för övriga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Kanske inte du, men jag menar majoriteten, i de fall man inte vill använda sig av sentry mode. De flesta elbilsägare laddar väl ändå sin bil hemma, vilket då begränsar området "hem" väldigt mycket i de allra flesta fallen.mikebike skrev:Nej, det gör man inte.ErikHallq skrev:Bara en gissning, men "hem" kanske är mindre och kanske tom förväntar sig att bilen ska vara inkopplad medans jobb och andra områden är större och mer otydliga. Hemma parkerar man ju oftast på exakt samma ställe, och oftast inkopplad
Ja men precis. Men även för många med lägenhet kan området för hemma vara väldigt litet då bilen oftast parkeras på samma ställe.Bjelke skrev:Intressant frågeställning, hemma är oftast väldigt litet område för en villaägare medans det kan
Är det så att man inte har en egen parkeringsplats, utan parkerar på gatan där det är ledigt vilket gör att hemma helst plötsligt blir ett stort område, då tänker jag att alternativet med att exkludera "hemma" inte är aktuellt då man kanske snarare faktiskt vill ha sentry mode på. Det hade åtminstone jag velat.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
Jag kan (delvis) svara mig själv. Nu står jag 40 meter längre bak på gatan och då är inte Vaktläget aktivt.
Jag har gärna Vaktläge på, men jag har inte "råd" eftersom det drar för mycket energi, vilket innebär att jag måste åka iväg och ladda enkom för det.
Ikväll laddade jag medan vi veckohandlade, 12 kWh.
Vaktläget drar 35 kWh i veckan.
Sedan senaste uppdateringen drar bilen dessutom extra mycket, ungefär 4% per dygn utan Vaktläge.
Tesla service säger att något väcker bilen flera gånger per dygn.
EDIT: Jag står bara 15 meter längre bak jämfört med förut. Man får tydligen hålla koll på detta själv...
Jag har gärna Vaktläge på, men jag har inte "råd" eftersom det drar för mycket energi, vilket innebär att jag måste åka iväg och ladda enkom för det.
Ikväll laddade jag medan vi veckohandlade, 12 kWh.
Vaktläget drar 35 kWh i veckan.
Sedan senaste uppdateringen drar bilen dessutom extra mycket, ungefär 4% per dygn utan Vaktläge.
Tesla service säger att något väcker bilen flera gånger per dygn.
EDIT: Jag står bara 15 meter längre bak jämfört med förut. Man får tydligen hålla koll på detta själv...
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden
Lugn och fin nu.Elof skrev:Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden
Sentry drar ~250W/h.
Det blir ~25 kilometer räckvidd om dagen beroende på bil, räknat något högt. 912 mil om året om du kör Sentry konstant, inte 1000 mil om du kör det "ofta".
Att det skulle slita lika mycket på batteriet som att faktiskt köra den sträckan tror jag inte ett dugg på. Det handlar om mycket större effektuttag att faktiskt köra bilen 25km. Om du nu inte råkar köra 1 km/h då.
Men visst drar det mycket. Sentry är en eftertanke - tyvärr inget bilen designades för. Så i princip hela MCU:en är igång. Det är klart det finns lösningar på det men där är Tesla inte än.
OK, 250 watt i timmen, bra info. Inte fullt så illa då, men ändå inget man vill ligga och dra ur batteriet konstant. Vad det gäller batteridegraderingen tänkte jag laddcykler, men superlångsam urladdning är väl kanske gynnsammare. Sen beror det ju på hur man laddar det man tömt ur. Hursomhelst, vakten har inte heltidsjobb hos mig längre.
- mikebike
- Teslaägare
Det finns inget som heter 250 Watt i timmen....
- mikebike
- Teslaägare
Jag kör 1100 mil per år. Om man då räknar med att Vaktläget "drar" 900 mil, och sedan räknar mef den energi som går åt till förvärmning så betyder det att bilen drar mer energi när den står parkerad än när den körs!Curik skrev:Lugn och fin nu.Elof skrev:Det är ju galet vad mycket batteri vaktläget drar. Använder man det ofta unplugged kan det lätt slita på batteriet som 1000 mils körning, årligen. Dessutom mängder av värdefull el som går åt. Känns inte rimligt att vaktläget drar typ hälften så mycket el som körningen under ett år. Jag slutar använda det utanför extrema högriskområden
Sentry drar ~250W/h.
Det blir ~25 kilometer räckvidd om dagen beroende på bil, räknat något högt. 912 mil om året om du kör Sentry konstant, inte 1000 mil om du kör det "ofta".
Att det skulle slita lika mycket på batteriet som att faktiskt köra den sträckan tror jag inte ett dugg på. Det handlar om mycket större effektuttag att faktiskt köra bilen 25km. Om du nu inte råkar köra 1 km/h då.
Men visst drar det mycket. Sentry är en eftertanke - tyvärr inget bilen designades för. Så i princip hela MCU:en är igång. Det är klart det finns lösningar på det men där är Tesla inte än.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Precis, det är skillnad på effekt och energi. Den drar ju 250 W även om den bara är påslagen en minut.mikebike skrev:Det finns inget som heter 250 Watt i timmen....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri