Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.


Moderator: Redaktion
Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.
Kollade också med min ÅF för en liten stund sedan (Atteviks i Växjö), han sa också att de bara laddade till 80% inför leverans och att man aldrig ska ladda till 100% om man inte tänkt köra ganska omgående.pingflood skrev:Det var ju intressant, kontaktade min ÅF för att se vad de gör och om de har koll på detta. Hur skadligt kan det bli för batteriet i längden?taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
(edit: hittade denna länk från VW själva, där står det att man inte ska ladda till 100% om den ska sitta mer än 12 timmar
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-waranty
)
(edit2: pratade med min säljare och de sade att de naturligtvis bara laddar till 80%, så de verkar ha lite koll)
Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).iAkita skrev:Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.taliz skrev:En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).iAkita skrev:Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Jo, det går. Man kan ange en minimigräns för laddning. Jag har ställt den på 80%. Och så fort jag ansluter bilen till laddboxen så laddar den upp till miniminivån igen. 80%, helt utan timer.Leo skrev:Har för mig att ID.3 har 4% som buffert i toppen. ID.4 har säkert samma så ingen fara skulle jag säga.
Mina tidigare elbilar (e-Golf/e-up) laddade jag alltid till 100%. Märkte aldrig av någon försämring av kapacitet. Hade man ingen avgångstid inställd på de gick det inte ens att välja något annat än 100%.
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.iAkita skrev:Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.taliz skrev:En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).iAkita skrev:Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Spännande! Grattis till bilen!taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Helt klart ett fall där biltillverkaren och ÅF inte är vana eller förstår sig på att sälja och hantera elbilar.taliz skrev:Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.Bjelke skrev:Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.![]()
I Sverige har ju i och för sig vw/audi-handlarna levererat lite drygt 12000 elbilar så helt ovana är dom ju inte.martinot skrev:Spännande! Grattis till bilen!taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Helt klart ett fall där biltillverkaren och ÅF inte är vana eller förstår sig på att sälja och hantera elbilar.taliz skrev:Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Klar fördel för renodlade elbilstillverkare som Tesla och (nästan renodlade) Polestar. De förstår sig på elbilar och hur de skall hanteras.
Låter vettigt. Själv kommer jag behålla bilen ett par år om jag gillar den så jag gick för Max. Gillar jag den inte hoppas jag också kunna sälja den till bra pris så snart miljöbonusen trillar in. 1st Max visade sig vara bra prissatta jämfört med de ordinarie versionerna som nu släppts, så det borde vara lugnt. Men visst, det är sällan man får betalt fullt ut för tillvalen.taliz skrev:Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.iAkita skrev:Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.taliz skrev:En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).iAkita skrev:Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.Leo skrev:taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten.
Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?taliz skrev:Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.iAkita skrev:Varför inte Max? Tycker 1st kändes väldigt basic utrustningsmässigt. Ska du sälja den snabbt känns det inte som ett jätteproblem om den stått fulladdad i tre dagar, även om det skulle irriterat mig också.taliz skrev:En grå 1st, icke max. Men vi får som sagt se nu om det blir någon. Jag har meddelat dom att jag inte är så sugen på att acceptera en bil som stått 3 dagar på 100%(om dom nu verkligen sänkt SOC nu, annars blir det ännu längre..).iAkita skrev:Kul, vad blev det för version? Någon mer kritisk ID4 ägare och samtidigt positiv f.d. Teslaägare har jag svårt att tänka mig, så det ska bli intressant att höra om dina intryck och jämförelser med Tesla framöver (förutom uppenbara saker som att den är mycket slöare).taliz skrev:Trots allt jag gnällt på om VW och ID-bilarna så har jag faktiskt beställt en ID4. Tror/hoppas att den inte kommer tappa alltför mkt värde innan jag kan få tag på en Model Y med 4680-celler.
Hursomhelst, nu har den tydligen ankommit till ÅF.
Fick dock reda på att de tydligen laddar alla bilar till 100% när de anländer. Sedan står de fulladdade till det är dags för leverans, vilket kan handla om veckor.
I mitt fall har den nu stått 3 dagar med 100%. Minst sagt OBRA för batteriet, toppbuffern på MEB-bilarna är ju i det närmaste obefintlig.
Jag har förstås diskuterat detta med ÅF, och som förväntat har dom inte riktigt förståelse för detta. De har involverat VW centralt som kommit med diverse felaktiga uppgifter(inkl att det skulle finnas 10% toppbuffer...).
Det enda något sånär kloka de kom med var att de föreslog att ÅF skulle dra igång värmen så att SOC går ned.
Men, det känns ju inte bra att ta leverans av en ny bil med ett batteripack som misshandlats på detta vis. Stackars alla som inte vet hur VW ÅF behandlar deras elbilar.
Funderar nu hur jag skall gå vidare med detta. Om jag skall hoppa av, eller kräva en ny bil.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).taliz skrev:ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.Leo skrev:taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten.
Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Det vore minst sagt udda.iAkita skrev:Fast det beror ju på hur de beräknat bruttokapaciteten. Om de beräknat bruttokapaciteten baserat på maximalt 4,2V per cell (vilket är det vanligaste) men cellerna i själva verket har en kemi som medger att batterierna laddas till 4,35-4,4V, då har de 4% buffert i toppen (+6% i botten).taliz skrev:ID3 1st har ju ett batteri på 62kwh, där 58kwh är usable.Leo skrev:taliz: Nej 4% i topp och 6% i botten.
Min-nivå är bara inblandad som en tillfällig ”platånivå” innan den slutladdar till inställd maxnivå då man har en aktiv avgångstid/tidur. Annars laddar de (åtminstone tidigare) direkt och alltid till 100% utan avgångstid.
Dvs 4kwh, eller 6,4%, är total buffer.
Så det går inte riktigt ihop.
Håller med till fullo!taliz skrev:Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.Bjelke skrev:Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.![]()
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Jag kan bara instämma. Det är också därför jag aldrig är märkestrogen. Vad är vitsen med att byta till en exakt likadan bil liksom? Då kan man ju lika väl behålla den gamla.taliz skrev:Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.Bjelke skrev:Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.![]()
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.
Har diskuterat med dem såväl på plats som via mail. Efter diskussioner med säljaren, som hade kontakt med VW centralt(som kom med massa felaktiga uppgifter), så sänkte dom SOC på min bil till 80% genom att dra igång värmaren.Bjelke skrev:Håller med till fullo!taliz skrev:Ja, jag är en sån person som aldrig reser till samma ställe 2ggr.Bjelke skrev:Kul å testa lite annat ibland också jutaliz skrev:Jo, det stämmer. Jag förstår också att skadeglädjen är stor när jag var dum nog att beställa en VW.![]()
Skulle inte köpa samma bil 2ggr heller, hur bra den än var.
Livet är för kort för att inte prova nya grejer.(förutom att jag är inne på tredje model S men inget annat har funkat hittills helt enkelt).
Får man fråga, enbart ren nyfikenhet, hur vet du att din bil verkligen har laddats till 100%? Med lite tur så
är det ju bara vad någon antar tänkte jag...eller har du t.o.m. fått kika på den irl redan?
600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.backe skrev:Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?taliz skrev:
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
taliz skrev:600k för en 2wd 200hk VW är för mkt IMO. För det priset får jag en Tesla med ca 300hk.backe skrev:Jag betalade 578 000 kr för min id4 1st max, vilken elbil med AWD, 300+Hk, likvärdig utrustning och storlek skulle jag få för dom pengarna?taliz skrev:
Tycker att för de pengar Max kostar så borde man fått 4wd och 300+hk.
Tog den billigaste just för att jag ser den som något temporärt, förhoppningsvis kan jag sälja den när bonusen trillat in utan mkt förlust.
Tror inte heller det är något problem på kort sikt, men varför ska jag acceptera en bil dom misshandlat...
500k är på smärtgränsen för VWn, åtminstone för mig(499 får jag pynta för min).
Sägs ju att Audi Q4 presenteras om några veckor, med 4wd från start. Hade nog valt den framför en välutrustad ID4.