Kilometerersättning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Kilometerersättning

Inlägg av Simon »

Jag har börjat undra hur det kommer bli i framtiden, när det gäller kilometer-ersättning som betalas ut av arbetsgivare eller organisationer, när någon kör sin privata bil för deras räkning.
Jag har för mig att km-ersättningen kan se olika ut från olika arbetsgivare eller organisationer. Min arbetsgivare betalar 3 kronor och 70 öre per km (hälften skattefritt och hälften skattepliktigt), men jag har hört andra siffror från andra organisationer. Har skatteverket eller annan myndighet beslutat om hur stor km-ersättningen ska vara? Eller har de givit riktlinjer som organisationen kan använda som en rekommendation?
I vissa sammanhang påstås det att km-ersättningen alls inte täcker kostnaderna för att köra bilen, om bränsle, slitage, värdeminskning och allt annat ska räknas med.
Men som vi alla vet är dessa siffror baserade på bilar drivna av fossilt bränsle, och eldrivna bilar har billigare service, och mycket billigare drivmedel. Vi har också all anledning att tro att elbilar kommer bli vanligare än fossilbilar i framtiden.
Hur kommer kilometer-ersättning att påverkas av den utvecklingen? Den spontana gissningen är förstås att den kommer att minska, men hur kommer det bli när hälften av bilarna är eldrivna? Kommer vi ha olika taxor beroende på vilket fordon vi kör?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Kilometerersättning

Inlägg av bylund »

Simon skrev:
Jag har för mig att km-ersättningen kan se olika ut från olika arbetsgivare eller organisationer. Min arbetsgivare betalar 3 kronor och 70 öre per km (hälften skattefritt och hälften skattepliktigt), men jag har hört andra siffror från andra organisationer. Har skatteverket eller annan myndighet beslutat om hur stor km-ersättningen ska vara? Eller har de givit riktlinjer som organisationen kan använda som en rekommendation?
18,50 kr/mil kan man få skattefritt i ersättning för att köra egen bil. Allt därutöver beskattas som lön (och allt därutunder kan du göra avdrag för mellanskillnaden på)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Simon skrev:
Min arbetsgivare betalar 3 kronor och 70 öre per km (hälften skattefritt och hälften skattepliktigt), men jag har hört andra siffror från andra organisationer.
Tror detta är en ganska vanlig nivå i dagsläget.
Har hört en hel del andra som ligger på den nivån.
Sist jag fick milersättning fick jag ca 25 kr.
Minns inte hur stor den skattefria delen var då, men det var ca 15 år sedan. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har också reflekterat över det där. Men man har ju aldrig tagit hänsyn till hur dyr bilen har varit i inköp, dvs hur stor kapitalkostnad du har på den. Det har betalats samma milersättning ändå. Jag, som alltid har kört gamla skrotbilar som jag har mekat med själv har ju gjort en ren vinst när jag har använt bilen i tjänsten och fått milersättning.
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

Privat bil i tjänst får ersättas med 18.50 skattefritt. Oavsett drivmedel. Som tjänstebil tillåts 6.50 för diesel och allt annat 9.50.
Jag som arbetsgivare tänker såhär, mina anställda ska få ut all ersättning mitt företag får in på körning för kunds räkning. (Konsultbolag).
Vanlig milkostnad för kund är i många av våra avtal 43kr. Det blir 37 till anställd. (ca 43 inkl arbetsg.avg på allt över 18.50)

Det dröjer nog innan priserna vid körningar som konsulter gör för kund beror på drivmedel. Däremot kan ju skatteverket ändra summan som får betalas ut skattefritt.
Jag pratade med skatteverket om elbilar och milersättning och de kände inte till att det vsr någon ändring pågång inom kort i alla fall.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

MSE skrev:
Jag pratade med skatteverket om elbilar och milersättning och de kände inte till att det vsr någon ändring pågång inom kort i alla fall.
Skatteverket har oftast ingen koll ändå, även om det hade varit nått på g. Inte ovanligt att man får fel info tyvärr.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Sen är det klart, om det skulle ske någon ändring lär väl den börja hos arbetsgivarna, som tycker att de anställda får alldeles för mycket i ersättning. Det blir kanske en känslig debatt att ta. En betydligt enklare lösning är väl då att skaffa en eldriven firmabil och ett förmånligt elavtal.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

En elbil är ju dyrare i inköp, och har ju även annat slitage tex däck. Dessutom så påverkas väl andrahandsvärdet även på en elbil som har gått väldigt långt?
Användarvisningsbild
MSE
Teslaägare

Inlägg av MSE »

Simon skrev:
Sen är det klart, om det skulle ske någon ändring lär väl den börja hos arbetsgivarna, som tycker att de anställda får alldeles för mycket i ersättning. Det blir kanske en känslig debatt att ta. En betydligt enklare lösning är väl då att skaffa en eldriven firmabil och ett förmånligt elavtal.
Hallå där. Dra inte alla arbetsgivare över en kam :-)
Skriv svar