Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.Fingk skrev:Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?MWall skrev:pejvic skrev:Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.
I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.
Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.
Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.
Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad
Skillnaden är bara 1348:-/mån.
När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Long Range vs. Performance? (2021)
Moderator: Redaktion
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Känns som Fingk tänker på när man stoppar in pengar i bolaget motsvarande hela förmånsvärdet och därmedholden skrev:Lite oklart vad du menar här. Om du får ett förmånsvärde på 6327 är det som att du får en löneförhöjning på 6327 som du deklarerar privat, dock utan att vara pensionsgrundande. Hur mycket det kostar dig privat beror på din marginalskatt.Fingk skrev:Ni som har eget AB och betalar förmånsvärdet med nettolöneavdrag. Även om förmånsvärdet är högre så går de pengarna tillbaka till AB som sedan kan tas ut som aktieutdelning. Blir ju lite extra skatt men förutsatt att alternativet är att köpa privat så borde det fortfarande vara förmånligare med leasing av en performance? Jag tänker att lönen inte höjs med förmånsvärdet utan jag får leva på mindre rena pengar under året innan de kan tas ut igen. Eller missar jag någon som gör att jag tänker fel?MWall skrev:pejvic skrev:Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.
I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.
Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.
Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.
Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad
Skillnaden är bara 1348:-/mån.
När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
”slipper” förmånen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Nettolöneavdrag är svaret på den. Blir ingen skillnad ekonomiskt förutom pension och utdelningsutrymme. Är bara ett annat sätt att bokföra.holden skrev:Att ta ut lägre lön kan istället påverka utdelningsutrymmet negativt om man inte når upp till brytpunkten för lönebaserad utdelning, så allt beror på som vanligt - närmast raketforskning att räkna på förmånsbil eftersom det är så många parametrar som påverkar som man får försöka uppskatta på tre års sikt.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Skatteverket borde ju fundera över varför ett företag ska administrera privata bilkostnader med nettolöneavdrag om det inte finns någon förmån inblandad.MagnusR skrev:Nettolöneavdrag ”konsumerar” normalt ditt förmånsvärde. Dvs har du 5000 kr i förmånsvärde men betalar tex 4000 kr i nettolöneavdrag blir det förmånsvärde på 1000 kr. Betalar du 5000 kr i nettolöneavdrag får du inget förmånsvärde alls.
Viktigt som MWall skrev att hålla koll på nivåer för pension mm.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Se detta förslag
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna
Det skulle innebära att Performance blir mer intressant då förmånsvärdet blir bara marginellt högre änLR. Hur LR påverkas vet jag inte
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna
Det skulle innebära att Performance blir mer intressant då förmånsvärdet blir bara marginellt högre änLR. Hur LR påverkas vet jag inte
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Mycket bra förslag!Arn skrev:Se detta förslag
https://www.vibilagare.se/nyheter/har-a ... ansbilarna
Bra mycket mer rättvist än dagens "tombola", och mycket mer förutsägbart för alla parter (både företag, anställda och myndigheter).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
https://youtu.be/htGXA4McmGU
Stämmer bra med min känsla av bilarna. Jag kommer från en rad prestandabilar, AMG C63S senast, och kör 2021 M3LR nu, testat både LR och P innan och såg inget starkt skäl att välja M3P som förmånsbil. I allt väsentligt samma bil. Ingen Tesla känns speciellt sportig i traditionell mening men kul ändå på sitt eget sätt. Privat håller jag dock med om att M3P är ett rimligt val pga den lilla prisskillnaden.
Stämmer bra med min känsla av bilarna. Jag kommer från en rad prestandabilar, AMG C63S senast, och kör 2021 M3LR nu, testat både LR och P innan och såg inget starkt skäl att välja M3P som förmånsbil. I allt väsentligt samma bil. Ingen Tesla känns speciellt sportig i traditionell mening men kul ändå på sitt eget sätt. Privat håller jag dock med om att M3P är ett rimligt val pga den lilla prisskillnaden.
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.
Tack för all input och bra diskussioner.
/J.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.
Tack för all input och bra diskussioner.
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Grattis!JazzMatazz skrev:Eftersom jag drog igång den här tråden kan jag glatt avslöja att valet föll på en Performance tillslut (förmånsbil). Inväntar leveransdag i närtid.
Har provkört båda versionerna och även om det är marginella skillnader så tycker jag att en Performance vinner sammantaget; det är en plusmeny värd varenda spänn.
Tack för all input och bra diskussioner.
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten.HelectriC skrev:Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Beställer ni massor av bilar, och leker bilnasare för att få extrainkomster vid sidan om era vanliga jobb?HelectriC skrev:Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Classic LR snabbare än refresh performance vid flygande start i högre hastigheter. Beror det på batteritemp? Båda har panasonic dock.Teslared skrev:
Vill se test med classic performance

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Du menar som uppdaterade Model S/X? Det är helt korrekt, jag gillar inte inredningen i 3/Y.taliz skrev:Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten.HelectriC skrev:Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ja precis, tjänar ju så dåligt att jag behöver dryga ut kassanmartinot skrev:Beställer ni massor av bilar, och leker bilnasare för att få extrainkomster vid sidan om era vanliga jobb?HelectriC skrev:Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.HelectriC skrev:Du menar som uppdaterade Model S/X? Det är helt korrekt, jag gillar inte inredningen i 3/Y.taliz skrev:Ja jag menar det, inte skulle väl du stå ut med att köra en bil utan tjocktv framför ratten.HelectriC skrev:Jepp, har en Y i beställning, men är ytterst tveksam till att jag ska behålla den. Beställde när priset var lågt, så det blir nog flipping direkt på den.taliz skrev:Skrev du fel nu?HelectriC skrev:Jag tycker bara fälgarna, bromsarna och sänkningen gör Performance värd tillägget. Själva prestandan är lite jaja, använder den knappt ändå. På Model Y, så har jag beställt Performance, men inte pga prestandan. På Polestar har jag definitivt inte beställt Performance för prestandan eftersom det där de facto inte är någon skillnad mot de utan Performancepaket
Eller menar du att du beställt en Y?!
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Vilken bil har ett instrumentkluster ivägen i synfältet. Tvärt om innebär det ju valmöjligheter. Instrumentkluster och HUD hade ju varit mest flexibelt.taliz skrev:Ja, antagligen är snittåldern hos köpare av S/X högre så de kände sig tvingade att tillmötesgå dem.
Tycker dom kunde stoppat in en HUD istället. Då kunde de som vill ha irrelevanta saker mitt i synfältet få det, och de som inte vill det kan disabla skiten.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Inte säker på det. Tror det är en viss liten kostnad, men absolut inte någon jättekostnad. Finns många ICE-bilar runt 100-150 papp som har instrumentkluster bakom ratten, och även många billigare elbilar som ID3, Leaf, Kona, e-niro, Zoe, etc. har det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
Själv gillar jag den rena designen hos M3 mer än den i MS/MX, men hade som andra gärna sett en HUD som option. Men det var mest alldeles i början jag saknade HUD. Numera är jag nöjd utan, och kom över det efter de första veckornas körning med M3.
Men en HUD kan ju vara trevligt för att slippa ta blicken från vägen på alla bilar tycker jag (inte bara M3). Som sagt inte nödvändigt, men trevligt som extra alternativ/option.
Är däremot mer skeptisk till att blinker och färdriktningsspak är borta på nya MS/MX. Skulle även gärna sett en vindrutetorkarspak på M3/MY. Där tycker jag man sparat i onödan. Speciellt som vindrutetorkatautomatiken är väldigt blandad (första gången som den verkar fungera någorlunda dagtid är med nyaste mjukvaran jag kört senaste veckorna).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Även en Dacia Sandero har tjocktv framför ratten, så det handlar knappast om det.HelectriC skrev:Nej, det handlar nog om att S/X är premiummodeller och 3/Y är budgetmodeller och där sparar man in så mkt det går.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.