Överström i vägguttag

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Överström i vägguttag

Inlägg av perre »

Förra veckan så var Elevio hemma hos oss och bytte elmäter i elcentralen på min villa. När jag kom hem i natt från en vecka hemifrån så gick det inte att ladda bilen.

Jag har en Tesla wall connect laddare med trefas 16 A som har fugerat klanderfritt i två år nu.
Denna gång så lyste det rött istället för grönt och ett felmeddelande på skärmen i bilen sa

"Kan ej ladda, Överström i vägguttag. Koppla bort försök igen eller byt utrustning"
"Laddutrustningen rapporterar fe!. Kontrollera felkod el. meddelande på laddutrustning"

Laddskärmen i bilen visar 239V och 16/16 , vilket torde vara inom gränserna. Typ i 10-20 sekunder innan laddningen avbryts.

Är det någon som upplevt nåt liknande och har nån erfarenhet vad det kan bero på?
Jag söker givetvis kontakt med Elevio samtidigt, men tänkte höra om någon av er råkat ut för något liknande.

Laddar nu med enfas 220V t.v. Är det någon risk för överhettning i ett hus med max 15 år gamla eldragningar? Använder den sladd som Tesla leveerade med min model 3.
Model 3 LR AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av Svenssons »

Kan dels vara ett fel som uppstod under bytet och som kräver att Wall Connector startas om (svar göras strömlös) eller så har du fel på nollan men då borde det inte stått 239V tycker jag.

I Sverige så har vi 230V +-10% så spänningen kan variera mellan 207V och 253V utan att det skulle vara fel även ifall jag själv tycker att allt under 215V och allt över 245V är lite udda.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av Remuz »

Svarar ju knappast på frågan men när vi hade stuga vid en trafo-station modell stor så hade vi 242V i vägguttaget stadigt och WC klarade det fint. 242V är den högsta siffra jag sett.

Enda gången jag haft problem var när spänningen låg på 210V, men genom att sänka strömuttaget från 10A till 6A gick det ändå att ladda
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av Svenssons »

Har du testat att starta om Wall Connector genom att koppla loss bilen, bryta strömmen till Wall Connector, vänta tio sekunder och sedan slå på strömmen igen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av perre »

Svenssons skrev:
Har du testat att starta om Wall Connector genom att koppla loss bilen, bryta strömmen till Wall Connector, vänta tio sekunder och sedan slå på strömmen igen?
Daniel på Emma El ringde alldeles nyss. Söndagkväll!! Jag hade skrivit ett mail till dem.
Han tipsade mig om att prova en återsställning via den röda knappen som sitter på vänster sida. Det fungerade direkt.

Vidare berättade han att detta kunde behöva göras om den röda lampan börjat lysa av andra anledningar. Som tex att man inte tryckt in kontakten ordentligt. Då kunde också en reset behövas.
Skönt att det löste sig i alla fall och förjhoppningsvis fick någon annan ett tips.
Model 3 LR AWD
Skriv svar