Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Det ni behöver fundera på är relevansen av videos som visar att det ”kan funka” i några minuter.
Vad är relevansen av mobileyes video då?

Tycker bägge är mycket imponerande, men på olika sätt (en mycket längre i sträcka och tid, men den andra med mångfaldigt mer komplexa trafiksituationer).

Roligt att se att utvecklingen går starkt framåt! :)
spacecoin skrev:
Funktionen är trafikfarlig och oanvändbar om den inte ”alltid” funkar. Men har ni lust att sitta på helspänn och jobba som testare till Tesla, så gör för all del det.

Att rulla ut betan till vanliga konsumenter skulle vara livsfarligt, och ni bör fråga er vad syftet med att ha 50-100 utvalda super-fans som sprider propaganda om FSD. Testningen borde skötas av anställda som jobbar med QA, eftersom det inte är i närheten av klart.
Vad får dig att tro att det QA-jobbet inte sker hos Tesla? Jag är ganska övertygad att de har många anställda som jobbar på heltid med QA och säkerhet.

Dessutom så är jag ganska övertygad att de inte valt ut testare efter hur stora "fans" de är av Teslas bilar, aktien, etc. Mycket mer troligt att de valt ut testare efter data hur de tror att de ansvarsfullt de kör och hur ansvarsfullt de kan testa den publika betan. Säkerligen också en bladning av de som bor i olika regioner och förhållanden får att få rätt mix av data att samla in.

Att ha en publik beta är inget nytt. Volvo Cars har gjort så med deras tidigare Monileye-lösning som testades i Göteborg av ett antal vanliga familjer under DriveMe-programmet.

Man ser publika testare ofta som ett bra funktion i tillägg till sina egna testare och QA-människor. Ger en bredd i datan och den validering man vill utföra.

Man ser det helt enkelt som ett komplement, och inte ersättning, till sina egna tester.

Känns som du kanske inte riktigt är helt insatt i vad du pratar om här?
spacecoin skrev:
Chansen att detta släpps till konsumenter i år bedömer jag till 0%.
Den beror på hur du definierar "släpps" ovan?

Den har släppts till betatestning till konsumenter i USA (som den videon vi såg nyss) redan förra året (2020).

Avser du när vi kan ha det färdigutvecklat i (ej någon form av beta/testversion alls, som faktiskt dagens AP och EAP är fortfarande), så beror det vilken nivå av autonomi du avser (L4, L5), vilken marknad (olika lagstiftning på olika marknader, olika väderförhållanden, etc), etc.

Så lite oklar påstående av dig (minst sagt). Du får gärna förtydliga vad du avser. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Men jösses Svensson... Större typsnitt... Är det så man vinner på internet?

Om man säger "antagiigen" eller "troligen" om något som inte är möjligt eller troligt så är det alltså inte en lögn?
Jag kan konstatera att du verkar ignorera när någon sätter i system att lura folk att betala för luft.

Vad betyder "extremely confident" för dig? Det betyder i alla fall 80-90% chans för mig. Level 5. I år. Sova i Teslan (rent tekniskt, inte lagstiftning). Det finns absolut ingen chans att detta händer. Men det är väl ingen lögn heller, eftersom den där Elon alltid har son jäkla otur.

Om du tror att Elon tror på det så är du ju bortom all räddning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Funktionen är trafikfarlig och oanvändbar om den inte ”alltid” funkar. Men har ni lust att sitta på helspänn och jobba som testare till Tesla, så gör för all del det.

Att rulla ut betan till vanliga konsumenter skulle vara livsfarligt, och ni bör fråga er vad syftet med att ha 50-100 utvalda super-fans som sprider propaganda om FSD. Testningen borde skötas av anställda som jobbar med QA, eftersom det inte är i närheten av klart.
Vad får dig att tro att det QA-jobbet inte sker hos Tesla? Jag är ganska övertygad att de har många anställda som jobbar på heltid med QA och säkerhet.

Man ser det helt enkelt som ett komplement, och inte ersättning, till sina egna tester.

spacecoin skrev:

Den har släppts till betatestning till konsumenter i USA (som den videon vi såg nyss) redan förra året (2020).

Avser du när vi kan ha det färdigutvecklat i (ej någon form av beta/testversion alls, som faktiskt dagens AP och EAP är fortfarande), så beror det vilken nivå av autonomi du avser (L4, L5), vilken marknad (olika lagstiftning på olika marknader, olika väderförhållanden, etc), etc.

Så lite oklar påstående av dig (minst sagt). Du får gärna förtydliga vad du avser. :)
Ang "släpps": Jag har redan sagt det i tråden. Full tillgång till alla förare som köpt FSD i t ex USA.
Det Tesla bedriver är i huvudsak marknadsföring, inte testning. Third Row Tesla och TUG-ordförande är väl knappast utvalda med slumpen?
Det är klart dom testar själva. Jag har inte sagt något annat.

Elon säger att det "är extremt troligt" att det ska vara L5 i år (rent tekniskt, inte legalt), så det får väl anses vara väldefinierat att det är vad dom ska leverera?

Jag tror inte NoA on City Streets ("fsd-betan") kommer att släppas i någon form till samtliga FSD-köpare i USA under 2021. Och om så ändå sker så lär det bli personskador och bilskador utan dess like och kanske till och med dödsfall.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Om man säger "antagiigen" eller "troligen" om något som inte är möjligt eller troligt så är det alltså inte en lögn?
Jag kan konstatera att du verkar ignorera när någon sätter i system att lura folk att betala för luft.

Vad betyder "extremely confident" för dig? Det betyder i alla fall 80-90% chans för mig. Level 5. I år. Sova i Teslan (rent tekniskt, inte lagstiftning). Det finns absolut ingen chans att detta händer. Men det är väl ingen lögn heller, eftersom den där Elon alltid har son jäkla otur.

Större typsnitt valde jag för att slippa köra med väldigt många citat och för att få det tydligt att han inte har lovat eller ljugit i de citat du lada fram där ett var felciterat. Jag är övertygad att han har trott på de tidplaner han sagt även ifall det antagligen har varit best case scenario. Flertalet av citaten från 2019 har han dessutom fått rätt i vilket du ignorerar. Det är du som säger att han ljuger och luras men kan ändå inte visa på något där han lovar något han inte kan hålla, kör med felaktiga citat eller citat där Elon har fått rätt i det han trott.

Ljuger du nu när du skriver "Det finns absolut ingen chans att detta händer."? Det är ju starkare ordval än vad Elon säger om Level 5 i år. Kundbilar har redan körts helt utan avbrytning mellan Los Angeles och San Francisco. Regelverket säger dock att de inte får köra enligt Level 5 i USA. Det är 9 månader kvar för utveckling och förfining av tekningen och Tesla är nära nu. Han säger inget om bred leverans till alla i USA, det är något du lägger till. Det kan ändå hända, utvecklingen går snabbt nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Större typsnitt valde jag för att slippa köra med väldigt många citat och för att få det tydligt att han inte har lovat eller ljugit i de citat du lada fram där ett var felciterat. Jag är övertygad att han har trott på de tidplaner han sagt även ifall det antagligen har varit best case scenario. Flertalet av citaten från 2019 har han dessutom fått rätt i vilket du ignorerar. Det är du som säger att han ljuger och luras men kan ändå inte visa på något där han lovar något han inte kan hålla, kör med felaktiga citat eller citat där Elon har fått rätt i det han trott.

Ljuger du nu när du skriver "Det finns absolut ingen chans att detta händer."? Det är ju starkare ordval än vad Elon säger om Level 5 i år. Kundbilar har redan körts helt utan avbrytning mellan Los Angeles och San Francisco. Regelverket säger dock att de inte får köra enligt Level 5 i USA. Det är 9 månader kvar för utveckling och förfining av tekningen och Tesla är nära nu.
Att Teslor kör på motorväg mellan två städer utan disengagements "ofta" är bra.
Att Teslor kör i stadsmiljö utan disengagements "ibland" är också fantastiskt bra.

Problemet är att man måste köra lika bra som en människa för att kunna släppa systemet om man inte ska döda folk med filt. I stadsmiljö är det extremt svårt att få till L2 på ett säkert sätt. Jag ser inte att det händer i närtid.

Det är inte "nära" att FSD-betan kör lika bra som en människa (som har körkort, ska tilläggas).

Lyssnar man på Karpathy, så använder Tesla i det närmaste en "brute force"-modell som verkar rätt bräcklig. Det gör mig negativt inställd till deras chanser att komma i mål "med många nior". Det är imponerande att dom kommit en bra bit, i alla fall.

Jag tycker fortfarande att Elon ljugit medvetet om tidplanen. Din definition av "releasing it to the Tesla customer base next year" är vad?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Att Teslor kör i stadsmiljö utan disengagements "ibland" är också fantastikst bra.

Problemet är att man måste köra lika bra som en människa för att kunna släppa systemet om man inte ska döda folk med filt. I stadsmiljö är det extremt svårt att få till L2 på ett säkert sätt. Jag ser inte att det händer i närtid.
Tesla kommer inte ge alla tillgång till det utan att det är mycket säkrare (pratas om en magnitud, dvs faktor 10) än för en människa och det är vad Elon säger. Att du inte tror det är möjligt i närtid gör inte dig till en lögnare även ifall du kallar andra som tror på motsatsen för lögnare.

FSD kör idag i stadsmiljö där disengagements bara behövs ibland, tex i situationer som ännu inte stöds (U-sväng tex) eller där trafikanterna runt om kanske blir irriterade pga att de tycker det går för långsamt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Att Teslor kör i stadsmiljö utan disengagements "ibland" är också fantastikst bra.

Tesla kommer inte ge alla tillgång till det utan att det är mycket säkrare (pratas om en magnitud, dvs faktor 10) än för en människa och det är vad Elon säger. Att du inte tror det är möjligt i närtid gör inte dig till en lögnare även ifall du kallar andra som tror på motsatsen för lögnare.

FSD kör idag i stadsmiljö där disengagements bara behövs ibland, tex i situationer som ännu inte stöds (U-sväng tex) eller där trafikanterna runt om kanske blir irriterade pga att de tycker det går för långsamt.
Elon är ju självklart medveten om att det i särklass största hotet mot fullt självkörande bilar är omständigheterna runt dom incidenter som ju är ofrånkomliga när systemen släpps till allmänheten.
Lagstiftarna kommer inte tolerera att ett företag tar ansvar för körningen och sen misslyckas och skyller på föraren. Går det riktigt illa kan han riskera hela företaget i såna processer.

Visst är det bekvämt att kunna skylla på lagstiftningen, myndigheterna men det finns ju rimligen få som tror att Teslor som rullar på gatorna nu skulle kunna bli full självkörande med existerande hårdvara bara det blev tillåtet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Tesla med AP aktiv krockar med polisbil

Inlägg av spacecoin »

Det verkar ju inte vara Svenssons bild. Vi kan väl diskutera vidare 2022 då så får vi se vem som har ”rätt”.
Då har vi säkert en massa nya Eloncitat som Svenssons kan försvara :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Visst är det bekvämt att kunna skylla på lagstiftningen, myndigheterna men det finns ju rimligen få som tror att Teslor som rullar på gatorna nu skulle kunna bli full självkörande med existerande hårdvara bara det blev tillåtet.
Vad är det med hårdvaran som gör att det inte kommer att fungera? Det är väl främst de som tjatar om LIDAR som hävdar att det inte räcker men vi har ju nu filmbevis vad Tesla med FSD-hårdvaran klarar av med mjukvaran som finns idag. Bilarna kommer oavsett "se" mer än vad en människa ser vid varje ögonblick. Huvudproblemet är hur input ska behandlas, inte hårdvaran som jag fattar det. Tesla verkar oavsett vara övertygade om att hårdvaran de har kan klara av full självkörning.
spacecoin skrev:
Det verkar ju inte vara Svenssons bild. Vi kan väl diskutera vidare 2022 då så får vi se vem som har ”rätt”.
Jag behöver inte försvara några citat. Pekar bara på ord som du verkar ignorera eller på faktum att Tesla uppnått de som Elon sagt att de ska uppnå på den tid som uppgavs. Du har inte heller sagt något om det falska citatet som du postade.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Vad är det med hårdvaran som gör att det inte kommer att fungera? Det är väl främst de som tjatar om LIDAR som hävdar att det inte räcker men vi har ju nu filmbevis vad Tesla med FSD-hårdvaran klarar av med mjukvaran som finns idag. Bilarna kommer oavsett "se" mer än vad en människa ser vid varje ögonblick. Huvudproblemet är hur input ska behandlas, inte hårdvaran som jag fattar det. Tesla verkar oavsett vara övertygade om att hårdvaran de har kan klara av full självkörning.
Rengöring av kameror till exempel. Ja, det är ju den där detaljen med att bearbeta data. Datorer är ju otroligt mycket snabbare att beräkna än människor men ändå har den mänskliga hjärnan en otrolig förmåga att värdera situationer utifrån erfarenheter. Det är ju därför kombinationen människa/maskin är svårslagen.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

spacecoin skrev:
Jag behöver inte försvara några citat. Pekar bara på ord som du verkar ignorera eller på faktum att Tesla uppnått de som Elon sagt att de ska uppnå på den tid som uppgavs. Du har inte heller sagt något om det falska citatet som du postade.
Pekar bara på ord som du verkar ignorera eller på faktum att Tesla uppnått de som Elon sagt att de ska uppnå på den tid som uppgavs.
Du måste vara en av de få som tycker att Tesla uppnått det Elon sagt inom den tid som uppgetts?
Roadster 2, Semi, Plaid, 1 miljon producerade bilar 2020, FSD, Robotaxis är alla efter ursprunglig tidsplan. Sen är det såklart så att om man skjuter upp tidsplanen hela tiden så kommer man nån gång kanske få rätt, men den ursprungliga planen har man definitivt inte klarat av på dessa.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
spacecoin skrev:

spacecoin skrev:

Ang "släpps": Jag har redan sagt det i tråden. Full tillgång till alla förare som köpt FSD i t ex USA.
Det Tesla bedriver är i huvudsak marknadsföring, inte testning. Third Row Tesla och TUG-ordförande är väl knappast utvalda med slumpen?
Det är klart dom testar själva. Jag har inte sagt något annat.

Elon säger att det "är extremt troligt" att det ska vara L5 i år (rent tekniskt, inte legalt), så det får väl anses vara väldefinierat att det är vad dom ska leverera?

Jag tror inte NoA on City Streets ("fsd-betan") kommer att släppas i någon form till samtliga FSD-köpare i USA under 2021. Och om så ändå sker så lär det bli personskador och bilskador utan dess like och kanske till och med dödsfall.
Vad är "FSD" - som du definierar det?

Själv så har jag ingen aning om vad som avses med det begreppet.

Noterar att du, medvetet eller av misstag, inte svarar på övriga frågor kring både varför du enbart värdesätter videor från Mobileye, och frågor kring QA och betatestning som komplement till varandra (som du ivrigt opponerade dig emot tidigare i tråden, utan någon som helst substans som jag kunde se iaf.).

Det är lite som med politiker, vad en del låter bli att svara på säger ibland mer än vad de svarar på. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:

Elon är ju självklart medveten om att det i särklass största hotet mot fullt självkörande bilar är omständigheterna runt dom incidenter som ju är ofrånkomliga när systemen släpps till allmänheten.
Lagstiftarna kommer inte tolerera att ett företag tar ansvar för körningen och sen misslyckas och skyller på föraren. Går det riktigt illa kan han riskera hela företaget i såna processer.

Vid L4 och L5 så är jag övertygad att det måste vara företagen som tar ansvar för att AD fungerar korrekt. Både juridiskt/skadeståndsmässigt och principiellt. L3 är ju däremot lurigt, och något som jag personligen (som jobbat med just detta) inte är något fan av. Lite av ett minfält både säkerhetsmässigt och juridiskt.
Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:

Du måste vara en av de få som tycker att Tesla uppnått det Elon sagt inom den tid som uppgetts?
Roadster 2, Semi, Plaid, 1 miljon producerade bilar 2020, FSD, Robotaxis är alla efter ursprunglig tidsplan. Sen är det såklart så att om man skjuter upp tidsplanen hela tiden så kommer man nån gång kanske få rätt, men den ursprungliga planen har man definitivt inte klarat av på dessa.
Läs tråden istället för att bara hoppa på ett inlägg och lägga in helt andra saker än vad som har diskuterats. I denna tråd syftar jag på specifika citat som Elon Musk gjort och som har uppfyllts inom tiden som han sa. Du kan hitta på egna saker om du vill det men dra inte in mig i de sakerna.

Alla dessa saker är citat som Elon Musk sagt och som sedan uppfyllts under förra året:
Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"
April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."
"A year from now, we'll have over a million cars with the full self-driving computer, hardware, everything."
May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:

Noterar att du, medvetet eller av misstag, inte svarar på övriga frågor kring både varför du enbart värdesätter videor från Mobileye, och frågor kring QA och betatestning som komplement till varandra (som du ivrigt opponerade dig emot tidigare i tråden, utan någon som helst substans som jag kunde se iaf.).

Det är lite som med politiker, vad en del låter bli att svara på säger ibland mer än vad de svarar på. :)
Men ärligt talat. Har du aldrig läst om "Total självkörningsförmåga"??? https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot?redirect=no
"Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig."
Fattar inte vad du snackar om i övrigt. Alls. FSD-betan eller Navigate on Autopilot (NoA) City Streets kommer aldrig att kunna köra i snöstorm (vilket krävs för Level 5) eftersom bef HW inte klarar det.
Elon säger "högst troligen i år". Jag säger omöjligt. Svenssons tror som Elon, eftersom Elon aldrig ljuger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:

Men ärligt talat. Har du aldrig läst om "Total självkörningsförmåga"??? https://www.tesla.com/sv_SE/autopilot?redirect=no
"Allt du kommer behöva göra är att kliva in i bilen och berätta vart du vill åka. Om du inte säger något kommer bilen kolla i din kalender och ta dig dit som din nästa destination eller bara hem om din kalender är tom. Din Tesla kommer räkna ut den optimala rutten, navigera genom stadsgator (även utan filmarkeringar), klara av komplexa korsningar med trafikljus, stoppskyltar och cirkulationsplatser, och hantera tätt packade motorvägar med bilar som rör sig i hög hastighet. När du kommer fram kan du helt enkelt kliva ur vid entrén, din bil kommer gå in i parkeringssökningsläge, automatiskt leta upp en plats och parkera sig själv. Ett tryck på din telefon kallar tillbaka bilen till dig."
Fattar inte vad du snackar om i övrigt. Alls. FSD-betan eller Navigate on Autopilot (NoA) City Streets kommer aldrig att kunna köra i snöstorm (vilket krävs för Level 5) eftersom bef HW inte klarar det.
Elon säger "högst troligen i år". Jag säger omöjligt. Svenssons tror som Elon, eftersom Elon aldrig ljuger.
Nu tillskriver du nog mig saker som jag aldrig sagt (lite politikervarning på det också). Vad får du detta ifrån?

Själv så tror jag inte vi kommer ha L4 eller L5 färdigt och legalt för alla (alltså inte i begränsade tester) och 100% färdigt i de första vanliga personbilarna (oavsett vilka som blir först, är inte säkert att det blir Tesla då konkurrensen är enormt stor på området) förens runt 2030.

Troligen lite tidigare i USA och Kina (låt oss säga om ca 5-7 år), och troligen lite senare i EU (låt oss säga om närmare ca 9-10 år).

Men det är bara en kvalificerad och högst personlig gissning. Tror det är extremt svårt för alla, även de direkt inblandade, att kunna förutsäga detta.

Noterar att du fortsatt undviker att svara på mina frågor kring dina tidigare rätt skrikiga och provocerande (och i mitt tycke galet felaktiga) uttalanden om både videofilmerna, och om hur QA/testning går till hos Tesla och andra tillverkare av AD.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:

Fattar inte vad du snackar om i övrigt. Alls. FSD-betan eller Navigate on Autopilot (NoA) City Streets kommer aldrig att kunna köra i snöstorm eftersom bef HW inte klarar det.
Sluta upp med att lägga in dina vantolkningar med varför jag tror att Tesla kan uppnå de som de säger att de kan. Tror nog att Elon Musk kan ljuga men jag väntar fortfarande med något citat där han verkligen gör det från dig vilket du hittills misslyckats med. Det är du som hävdar att han ljuger utan att kunna peka på något falskt i ett enda citat. Du verkar istället hävda att man ljuger när man säger att man tror att något skall hända. Du står också på dig om att en kund som spelar in beteendet för FSD utan några som helst klipp eller kommentarer är en vinklad film. Du postar falska citat utan att erkänna att de är felaktiga.

Du säger att det är omöjligt, jag tror det är möjligt baserat på de filmer vi kan se hur det fungerar idag och hur snabbt utvecklingen gått. Ljuger du om det visar sig vara möjligt? Gissar att du kommer komma med någon undanflykt för att ändå hävda att du har rätt. Kanske kommer du säga att det inte är Level 5 om inte samtliga Teslas bilar på hela klotet kör enligt Level 5 eftersom det inte får finnas någon geofencing på Level 5?
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:

Läs tråden istället för att bara hoppa på ett inlägg och lägga in helt andra saker än vad som har diskuterats. I denna tråd syftar jag på specifika citat som Elon Musk gjort och som har uppfyllts inom tiden som han sa. Du kan hitta på egna saker om du vill det men dra inte in mig i de sakerna.

Alla dessa saker är citat som Elon Musk sagt och som sedan uppfyllts under förra året:
Feb 19 2019: "We will be feature complete full self driving this year. The car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention this year. I'm certain of that. That is not a question mark. It will be essentially safe to fall asleep and wake up at their destination towards the end of next year"
April 22nd 2019: "We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around the second quarter of next year."
"A year from now, we'll have over a million cars with the full self-driving computer, hardware, everything."
May 9th 2019: "We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too"

Ok, my bad, jag har läst tråden men tydligen inte bra nog.

Jag är dock tveksam till om dessa punkter är uppfyllda?
Du menar alltså att under 2019 så finns det bevis som du har och kan dela med dig av att en Tesla plockat upp en person och att den kunde köra till valfri plats utan någon interaktion från föraren?
Och om den kunde göra detta 2019, varför skulle man behöva vänta till slutet på 2020 för att man skulle kunna vara säker och somna på vägen till målen? Den kunde göra detta redan under 2019 enligt den första meningen?
Vet inte säkert vad detta betyder, man ska kunna titta ut genom rutan och inte röra ratten? Lite diffust mål? Är det egentligen samma sak som i första citatet?
Tveksamt om det finns en miljon Tesla med den hårdvaran som krävs för självkörande bilar(L4-L5), då varken Tesla eller någon annan uppnått det ännu vad jag känner till så känns det inte som att man kan säga säkert att man har all den hårdvaran som krävs(både tekniskt och legalt), det blir mer en förhoppning/gissning som jag ser det. Sen om man räknar det som att dom har en miljon bilar med någon form av hårdvara med körassistans i sig så kan det mycket väl stämma, sen att dom inte bevisat klarar L4-L5 är en helt annan sak.
Gjorde man detta under 2019? Kunde alla med Tesla FSD göra detta under 2019?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Jag ber om ursäkt om något vad fel. Jag hittade en lista som någon annan sammanställt.
Poängen är ju inte enbart att enskilda uttalanden är missledande eller direkta lögner, utan det är narrativet över många år.

Säger man "antagligen i år" som menar man med större än 50% chans, eller? Det har Elon gjort sedan sent 2018 eller så. Vad är oddsen?

Hela diskussionen är lite löjligt för hela Autonomy day var ett stort skämt och jag har redan pekat ut i en annan tråd vad som vår falskt där. Varför det ens ska behövas är konstigt. En normalbegåvad människa fattar ju att han ljuger om Robotaxi och autonomi mest hela dagen. Det är ju praktiskt taget en meme.
Svenssons skrev:
Tror nog att Elon Musk kan ljuga men jag väntar fortfarande med något citat där han verkligen gör det från dig vilket du hittills misslyckats med.
Stort av dig! Här kommer detaljer, eftersom det är det som krävs:

Definitionen av Level 5 är:
"Level 5 vehicles do not require human attention―the “dynamic driving task” is eliminated. Level 5 cars won’t even have/need steering wheels or acceleration/braking pedals. They will be free from geofencing, able to go anywhere and do anything that an experienced human driver can do.".

Elon har flera gång sagt att HW3 ska klara level 5. Han sa detta i China AI-intervjun 2020 och i Axel Springer-intervjun i december: (från och med 22:48 till och med 23:33)

China AI conference:

Sedan säger han emot sig själv i princip, men avslutar med att det är helt säkert att han kan göra det med befintlig hårdvara.

Elon Musk Axel Springer intervju skrev:
Elon: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year.”
[rant]
Interviewer: "We are discussing Level 5 autonomy, full anatonomy?"
Elon: "Yes."
Jag skulle vilja påstå att alla experter på området vet att detta är skitsnack och en lögn. Man KANSKE kan uppnå L4 i bra väder och inte snöslask/snö. Men det finns ingen chans att Tesla kan köra på ens Level 4 under 2021. Även om man skulle mot förmodan ha en exponentiell förbättring (vilket man knappast kan säga att man har haft hittills) under de releaser man hinner med i år.
Just nu håller man på att gör om NN för sjuttielfte gången.

När Elon säger "and releasing it to the customer base" så tror jag inte folk uppfattar det som 50 You Tubers och 150 andra randos, utan det han just säger: "släpper det till kundbasen".

Han säger vidare, i Axel Springer och/eller China AI att AutoPilot är säkrare än en människa:
Detta stämmer inte. Se bland annat: https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... 6158741d73
Svenssons skrev:
Kan bara konstatera att du verkar ignorera betydelsen av ord, använder felaktiga citat och verkar ignorera att FSD är ute hos kunder sedan förra året.
Du verkar väldigt fokuserad på detaljerna och att hitta fel i det jag säger, men jag tycker inte jag misstolkar Elon. Där kan vi tycka olika. Jag ber om ursäkt för det felaktiga citatet igen. När det gäller vantolkningar tror jag inte jag värst på det av dig och mig.

Nu har du några exempel på när han ljuger från mig, och du kan ju svara på det Backe säger för de övriga "tveksamheterna".
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Ok, my bad, jag har läst tråden men tydligen inte bra nog.

Jag är dock tveksam till om dessa punkter är uppfyllda?
Du menar alltså att under 2019 så finns det bevis som du har och kan dela med dig av att en Tesla plockat upp en person och att den kunde köra till valfri plats utan någon interaktion från föraren?
Och om den kunde göra detta 2019, varför skulle man behöva vänta till slutet på 2020 för att man skulle kunna vara säker och somna på vägen till målen? Den kunde göra detta redan under 2019 enligt den första meningen?
Vet inte säkert vad detta betyder, man ska kunna titta ut genom rutan och inte röra ratten? Lite diffust mål? Är det egentligen samma sak som i första citatet?
Tveksamt om det finns en miljon Tesla med den hårdvaran som krävs för självkörande bilar(L4-L5), då varken Tesla eller någon annan uppnått det ännu vad jag känner till så känns det inte som att man kan säga säkert att man har all den hårdvaran som krävs(både tekniskt och legalt), det blir mer en förhoppning/gissning som jag ser det. Sen om man räknar det som att dom har en miljon bilar med någon form av hårdvara med körassistans i sig så kan det mycket väl stämma, sen att dom inte bevisat klarar L4-L5 är en helt annan sak.
Gjorde man detta under 2019? Kunde alla med Tesla FSD göra detta under 2019?
Smart Summon släpptes 2019 och krävde inte den nya FSD-hårdvaran eller mjukvaran och denna funktion fungerar en aningen bättre i USA än i Europa:

Tesla släppte också några filmer där man fick se bilen köra själv. Länkar in ett klipp men där finns inte t.ex. fortsättningen med där bilen åker och parkerar av sig själv efter att "föraren" har klivit ut.

Att man inte släpper detta direkt till kunderna är väl inte särskilt konstigt. Oavsett hur Tesla gör kommer de bli ifrågasatta, bara i denna tråd är de ifråga satta varför de släppte mjukvaran till kunder redan 2020 samtidigt som de blir ifrågasatta varför de väntade till slutet av 2020 med att låta kunder testa det.

Huruvida de körde en "LA/NY Autopilot journey" under 2019 är oklart, troligen har de flera resor med olika resultat under året. De säger inte att kunderna ska få mjukvaran 2019, utvalda kunder fick som sagt var mjukvara 2020 och kan sedan dess själva testa köra LA-NY. Vet inte om någon har gjort det i och med Corona. Det finns dock film på LA-SF som går lite snabbare och är inom samma delstat. Nu har många delstater lättat på reglerna vilket underlättar resandet. Ordvalen som gjordes kan tyvärr tolkas både som "everyone with Tesla Full Self-Driving [hardware]" och "everyone with Tesla Full Self-Driving [software]". Självklart krävs mjukvaran för FSD för att få autonom körning och den lovade inte Tesla (eller Elon Musk) skulle släppas under 2019 och enbart till ett mindre urval under 2020.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Jag ber om ursäkt om något vad fel. Jag hittade en lista som någon annan sammanställt.
Poängen är ju inte enbart att enskilda uttalanden är missledande eller direkta lögner, utan det är narrativet över många år.

Säger man "antagligen i år" som menar man med större än 50% chans, eller? Det har Elon gjort sedan sent 2018 eller så. Vad är oddsen?

Hela diskussionen är lite löjligt för hela Autonomy day var ett stort skämt och jag har redan pekat ut i en annan tråd vad som vår falskt där. Varför det ens ska behövas är konstigt. En normalbegåvad människa fattar ju att han ljuger om Robotaxi och autonomi mest hela dagen. Det är ju praktiskt taget en meme.
Svenssons skrev:
Tror nog att Elon Musk kan ljuga men jag väntar fortfarande med något citat där han verkligen gör det från dig vilket du hittills misslyckats med.
Stort av dig! Här kommer detaljer, eftersom det är det som krävs:

Definitionen av Level 5 är:
"Level 5 vehicles do not require human attention―the “dynamic driving task” is eliminated. Level 5 cars won’t even have/need steering wheels or acceleration/braking pedals. They will be free from geofencing, able to go anywhere and do anything that an experienced human driver can do.".

Elon har flera gång sagt att HW3 ska klara level 5. Han sa detta i China AI-intervjun 2020 och i Axel Springer-intervjun i december: (från och med 22:48 till och med 23:33)

China AI conference:

Sedan säger han emot sig själv i princip, men avslutar med att det är helt säkert att han kan göra det med befintlig hårdvara.

Elon Musk Axel Springer intervju skrev:
Elon: “I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year.”
[rant]
Interviewer: "We are discussing Level 5 autonomy, full anatonomy?"
Elon: "Yes."
Jag skulle vilja påstå att alla experter på området vet att detta är skitsnack och en lögn. Man KANSKE kan uppnå L4 i bra väder och inte snöslask/snö. Men det finns ingen chans att Tesla kan köra på ens Level 4 under 2021. Även om man skulle mot förmodan ha en exponentiell förbättring (vilket man knappast kan säga att man har haft hittills) under de releaser man hinner med i år.
Just nu håller man på att gör om NN för sjuttielfte gången.

När Elon säger "and releasing it to the customer base" så tror jag inte folk uppfattar det som 50 You Tubers och 150 andra randos, utan det han just säger: "släpper det till kundbasen".

Han säger vidare, i Axel Springer och/eller China AI att AutoPilot är säkrare än en människa:
Detta stämmer inte. Se bland annat: https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... 6158741d73
Svenssons skrev:
Kan bara konstatera att du verkar ignorera betydelsen av ord, använder felaktiga citat och verkar ignorera att FSD är ute hos kunder sedan förra året.
Du verkar väldigt fokuserad på detaljerna och att hitta fel i det jag säger, men jag tycker inte jag misstolkar Elon. Där kan vi tycka olika. Jag ber om ursäkt för det felaktiga citatet igen. När det gäller vantolkningar tror jag inte jag värst på det av dig och mig.

Nu har du några exempel på när han ljuger från mig, och du kan ju svara på det Backe säger för de övriga "tveksamheterna".
Att Elon är en tidsoptimist är känt men detta gör honom inte till en lögnare som du skriver. Ser han en möjlighet till att något ska ske inom en viss tid så säger han detta. Det som hände var att de gick in på en återvändsgata med mjukvaran och fick i princip börja om helt. Det är därför de uttalanden som gjordes före 2019 är off vad gäller tiden men inte i övrigt. I hans uttalanden som du citerade så kan vi ju alla se att det inte var några löften utan just vad Elon trodde var sannolikt då ("probably/expect/pretty certain/think/could" som du skrev också antagligen eftersom du själv såg dessa när du skrev in citaten).

Du hävdar återigen att han ljuger "om Robotaxi och autonomi mest hela dagen" utan att skriva något citat som visar detta, det är bara din tro som gör det till en lögn för dig.

Det är väl ingen hemlighet eller konstigt i att Elon Musk pratar om att Tesla skall nå Level 5 och med befintlig hårdvara? Det är du som hävdar att detta är omöjligt men utan att kunna backa upp detta eftersom det är något som ligger i framtiden att visa om det kommer att gå eller ej. För dig verkar det som att Elon ljuger för att han tror att det är möjligt med Level 5 med dagens hårdvara. Hur skulle han sluta ljuga ifall Tesla lyckas med just detta? Det är snarare så att du tror han ljuger för du kan inte tro att Level 5 är möjligt i närtid. Elon Musk tror att det är möjligt och därför ljuger han inte och än har Tesla brutit något de lovat. Jag hävdar inte att du ljuger om att Level 5 är omöjligt i närtid, jag tror du har fel i ditt antagande för det är inte mer än ett antagande från dig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Det är väl ingen hemlighet eller konstigt i att Elon Musk pratar om att Tesla skall nå Level 5 och med befintlig hårdvara? Det är du som hävdar att detta är omöjligt men utan att kunna backa upp detta eftersom det är något som ligger i framtiden att visa om det kommer att gå eller ej. För dig verkar det som att Elon ljuger för att han tror att det är möjligt med Level 5 med dagens hårdvara. Hur skulle han sluta ljuga ifall Tesla lyckas med just detta? Det är snarare så att du tror han ljuger för du kan inte tro att Level 5 är möjligt i närtid. Elon Musk tror att det är möjligt och därför ljuger han inte och än har Tesla brutit något de lovat. Jag hävdar inte att du ljuger om att Level 5 är omöjligt i närtid, jag tror du har fel i ditt antagande för det är inte mer än ett antagande från dig.
Det här snacket med "tidsoptimist" kan du ju tro på i din rosa värld. FSD är som den här sången "I en sal på lasarettet"...

Alltså, det GÅR INTE att uppnå Level 5 med befintlig hårdvara. Det är inte en tolkningsfråga. Det är ett faktum. Kamerorna regnar/snöar/slaskar igen, och innan det ser inte kamerorna vägmarkeringar och systemet har inte koll på exakt position som t ex med Lidar.

Du kan väl förklara för mig hur det ska funka om du tror på motsatsen.

Angående Robotaxi så kan du väl seriöst inte mena att Elon trodde på det till 2020? Att folk skulle tjäna $30K USD per år på sin bil?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tycker inte heller att man kan kalla Elon för en lögnare. Jag tror faktiskt han trott själv på allt han uttalat sig om när det gäller FSD.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Alltså, det GÅR INTE att uppnå Level 5 med befintlig hårdvara. Det är inte en tolkningsfråga. Det är ett faktum. Kamerorna snöar/slaskar igen, och innan det ser inte kamerorna vägmarkeringar och systemet har inte koll på exakt position som t ex med Lidar.

Du kan väl förklara för mig hur det ska funka om du tror på motsatsen.
Det är som att säga att det går inte köra bil för rutor snöar igen...

Det är framtiden som får visa om det funkar eller ej. Det finns lägen där det inte går att köra en bil, samma sak kommer gälla både mänsklig förare och AI även ifall det kommer vara delvis olika scenarier.

När det kommer till exakt position så är synligt ljus (tex via kamera) mer exakt än LIDAR, problemet är datorkapacitet att tolka bilderna. Är detta löst är synligt ljus som sagt var mer exakt så det är fel att hävda att det krävs LIDAR för det, det gör dig dock inte till en lögnare. Att du tror att det inte är möjligt gör dig inte heller till lögnare, du vet inte hur framtiden ser ut.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Tycker inte heller att man kan kalla Elon för en lögnare. Jag tror faktiskt han trott själv på allt han uttalat sig om när det gäller FSD.
Det går ju inte att bevisa bortom all rimlig tvivel. Han kanske bara är inkompetent eller missat att det finns dåligt väder? Eller så vet han inte vad Level 5 innebär. Är det då en lögn? Ja, och inkompetens.

Men om någon på detta forum vill ta ett vad om Tesla, som Musk säger att han är "extremely confident" att han når Level 5 i år så ger jag 10 gånger pengarna om Tesla kan köra en halvtimme i snöstorm i en stad i rusningstrafik som en "experienced driver" under 2021. PM:a mig, eller för all del, så tar vi det här.

Svenssons, är du på?
Skriv svar