BR = Burn Rate, dvs utgifter minus intäkter (i SAS fall, massor med personal och underhåll, nästan inga biljetter sålda)
NE = NyEmission, mer aktier så de aktier som finns nu får mindre ägarandel, oftast lägre kurs
Market CAP = bolagets totala värde, detta värde säger inte mycket egentligen, men genom att kolla tillgångarna i bolaget så får man veta vad som ramlar ut om man konkar, i SAS fall är tillgångarna flygplan i stor utsträckning och dessa är inte värda så mycket just nu, därav nämns detta
När man i oktober gjorde en rekapitalisering så slutade det med att svenska staten äger närmare 22%, i min värld visar det att Sverige som land tycker att det är viktigt med ett skandinaviskt flygbolag. Därav min slutsats att jag inte tror staten låter SAS konka. Dock tror jag att nästa NE kommer späda ut aktierna rejält då man antingen låter statliga lån konverteras till aktier eller emitterar nya aktier i någon typ av företrädesemission.
Åter, mina gissningar och analyser. Jag kommer personligen köpa SAS vid en market cap på 4.5mdr, vilket betyder att det är när kursen står i strax över 62öre (innan ev emissioner. Om det är rätt eller fel vet vi om 5år