Andra intressanta aktier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Andra intressanta aktier

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tråden om Teslas aktie på det här forumet – TSLA – är ju uppe i 670 sidor… (när jag skriver detta)

På det amerikanska forumet Tesla Motors Club (TMC) finns en tråd som heter ”What other tech stock to consider?”

Länk till sista sidan i den tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 3/page-189

Tänkte jag kunde vara lite mer inkluderande och inte ’bara’ ta med teknikaktier…

Så... Som OP skrev i det amerikanska forumet:
[quote]”…/ Is anybody following other stories similar to TSLA - hot tech companies that just crossed the chasm and ready for a huge growth? /…"[/quote]
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Andra intressanta aktier

Inlägg av MWall »

Är jättesvårt att hitta rätt. Tech-aktier har ju gått som tåget under pandemin också. Tror det mesta är övervärderar vid det här laget.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Några branscher som tagit mycket stryk av pandemin men som från nuläget har en
positiv resa framför sig?
Jag kikade tex för kul på SAS bara av ren nyfikenhet... den hade tagit mycket stryk fram tills
i Januari när jag tittade på den.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

SAS pengar (kassa) med nuvarande BR tar slut i juni/juli. Jag gissar på NE i sommar, samt halverad kurs (minst). Den market CAP som är nu på 13mdr går inte att motivera alls, dom kommer behöva sälja av delar av sin flotta i en tid då det inte finns köpare och sedan försöka skala upp långsamt. Dock tror jag inte staten låter dom konka
Senast redigerad av Remuz, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
SAS pwngar med nuvarande BR tar slut i juni/juli. Jag gissar på NE i sommar, samt halverad kurs (minst). Den market CAP som är nu på 13mdr går inte att motivera alls, dom kommer behöva sälja av delar av sin flotta i en tid då det inte finns köpare och sedan försöka skala upp långsamt. Dock tror jag inte staten låter dom konka
BR?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
BR?
BR=Burn rate, SAS har stora utgifter och i princip inga intäkter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per52083

Inlägg av perkabolo »

Ferroamp tycker jag är spännande. Lite som med tesla för mig, intresset kommer från produkten och potentialen i den.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

BR = Burn Rate, dvs utgifter minus intäkter (i SAS fall, massor med personal och underhåll, nästan inga biljetter sålda)
NE = NyEmission, mer aktier så de aktier som finns nu får mindre ägarandel, oftast lägre kurs
Market CAP = bolagets totala värde, detta värde säger inte mycket egentligen, men genom att kolla tillgångarna i bolaget så får man veta vad som ramlar ut om man konkar, i SAS fall är tillgångarna flygplan i stor utsträckning och dessa är inte värda så mycket just nu, därav nämns detta

När man i oktober gjorde en rekapitalisering så slutade det med att svenska staten äger närmare 22%, i min värld visar det att Sverige som land tycker att det är viktigt med ett skandinaviskt flygbolag. Därav min slutsats att jag inte tror staten låter SAS konka. Dock tror jag att nästa NE kommer späda ut aktierna rejält då man antingen låter statliga lån konverteras till aktier eller emitterar nya aktier i någon typ av företrädesemission.

Åter, mina gissningar och analyser. Jag kommer personligen köpa SAS vid en market cap på 4.5mdr, vilket betyder att det är när kursen står i strax över 62öre (innan ev emissioner. Om det är rätt eller fel vet vi om 5år :roll:
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Jag vill tro att THCB/microvast och ALUS/Freyr har framtiden för sig. De har en värdering på ca 4b$ respektive 1,3b$ vilket jag inte tycker känns övervärderat för batteriföretag med chans att bli någorlunda stora.
Dessa är sånär nere på introduktionspris då så gott som alla spacar har rasat när spacbubblan sprack.

En annan är PSAC/FaradayFuture värderat ca 10ggr lägre än CCIV/Lucid. Jag gillar deras idéer kring the third Internet living space. Synd bara att bilen är ganska stygg och deras dåliga historia men det verkar som att Carsten har börjat styra skutan i rätt riktning.
Väldigt spekulativa aktier med hög risk. Men lyckas dom med sina satsningar borde de kunna göra X10 på 3-4 år.
Tror att tiden är förbi att snabbt göra 300-400% och sen hoppa på nästa hype.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Jag tycker Ferroamp och Minesto är spännande med. Men den aktie som har gått bäst för mig och som jag gärna skulle ha ägt mycket mer av är Cellink.
Skriv svar