OfarligTesla skrev:MWall skrev:
Ja, det är väl ännu bättre. Men då åker man å andra sidan på ett förmånsvärde på nästan 7000:-/mån.
I mitt excelark med 1000 extramil per år (totalt 2000 mil per år) så hamnar erbjudandet om 3700+moms via firman på ca 7300:-/mån. Privatleasingerbjudandet hamnar på ca 8300:-/mån inkl el, försäkring och vinterhjul.
Mitt excelark är verkligen inget facit men som referenser så kostar min Model S 100D ca 6500:-/mån att behålla efter de första 36 månaderna när jag räknar med en inbromsande värdeminskning. Där kan dock en del dyra reparationer tillkomma. En viss osäkerhet. Men säg 1000:-/mån ungefär. Då är den på nivå med E-Tron business lease.
En ny Model S LR Refresh hamnar på uppåt 11000:-/mån räknat på 36 månader. En begagnad BMW 530d/540i G31 för 400-500 tkr ligger runt 9-11 tusen i månaden inklusive soppa.
I vilket fall så finns det väldigt få argument för mig att byta bil. Samma sak gäller vår i3. Den är utköpt privat och nästan gratis att ha. Väldigt lite värdeminskning och väldigt låga omkostnader. Helförsäkring för 5200:-/år t ex.
Ja, men det blir ju ändå bra när man pratar nettopengar (3500 kr/mån för förmånsvärdet). Men ja, dessa rabatter som ges nu gör ju att skillnaden mellan privat och företag krymper på de bilar med högre förmånsvärden.
Och oftast är det ju ändå fördelaktigt att behålla bilarna längre när värdeminskningen står för en så pass stor del av kostnaden de första 36 månaderna. Det är ju fördelen med att köpa privat, allt är dyrt så då kan man lika gärna säga YOLO

.
Jag räknar lite annorlunda då jag är egenföretagare. Jag räknar förmånsvärdet som en nettokostnad eftersom jag gör nettolöneavdrag och så lägger jag till kostnad för el, service, försäkring osv samt skillnaden mellan leasingavgift och förmånsvärde.
Ex på min Model S nu.
Förmånsvärde: 6544:-/mån
Leasingkostnad med halva momsen avdragen: 7191:-/mån
Skatt: 30:-/mån
Försäkring: 1200:-/mån
Reparation: 1000:-/mån (antagande)
Elkostnad: 500:-/mån
Lön upp till brytpunkten. Nettolöneavdrag.
Bolaget får då följande kostnader: 7191 + 30 + 1200 + 1000 = 9421:-/mån
Privat kostar det 6544 + 500 = 7044 :-/mån
Dock går 6544 till bolaget i form av minskad lönekostnad (sociala avgifter och skatt betalas ju ändå) så då hamnar bolagets kostnader på 2877:-/mån.
Bolagsskatt på 20,6% och utdelningsskatt på 20% är billigaste sättet att få ut pengarna privat vilket ger att 1 krona i bolaget är värd 63,52 öre privat. Då kostar alltså 2877:- för firman 1827:-/mån privat.
Totalkostnaden är då 7044 + 1827 = 8871:-/mån.
Men hallå, det där är ju mer än de 6500:-/mån jag utlovade. Jo, jag har gjort ett antagande om att min Model S 100D är värd ca 490 000:- om 2 år (baserat på vad man får ge för en 90D pre-facelift -16 som gått runt 12000 mil). Fortsätter jag leasa så kommer restvärde vara ~400 000:-. Det innebär en minskad kostnad för företaget på 90000/24=3750:-/mån. Visserligen finns det lite momseffekter på detta och kanske nåt annat som slår en aning men det kan inte vara jättemycket. Då är den privata besparingen 2382:-/mån. Alltså totalt 8871-2382=6489:-/mån.
Fan vet om det stämmer dock.

Jag lägger även vikt vid vad den "privata direktkostnaden" är och det är förmånsvärde + elkostnad. Jag har även räknat åt andra hållet med kostnader för sociala avgifter och skatt på förmånsvärdet men det visade sig bli EXAKT lika mycket som det här nya sättet jag ändrat till.
Om jag kan köpa ut den för 580' och den är värd 490' om 2 år och försäkring, reparationer osv också stämmer mot mina antaganden så innebär också det en kostnad på ~6500:-/mån. Den ligger alltså och balanserar på när det börjar bli värt att köpa ut den. Varför gör jag då inte det?
1. Krångel med värderingsintyg och ev tvist med skatteverket. Tror det blir svårt att köpa ut den för 581' på ett legitimt sätt i höst. (Däremot svårare att få den såld för så mycket mer)
2. Vill inte momssmitta den.
3. Privat kapitalkostnad i form av mindre besparingar eller högre huslån. Tråkigt att ljuga för banken och säga att jag ska "renovera" när jag egentligen ska köpa bil.
4. Skydd mot om nåt riktigt dyrt händer. (dyrt fel eller oväntat hög värdeminskning) Då är det skönt att ta det med oskattade pengar. Lite som en försäkring.
5. Tvätt, nya fälgar o däck , lackbehandlingar osv blir billigare om man kan betala med oskattade pengar.
Enda fördelen med att ha den privat är att man får ut 9:-/mil extra i milersättning. Dock är det bara värt (1-0,6352)*9 för mig eftersom det bara är den minskade skatten som är en vinst för mig då det är mitt bolag som betalar ut samma summa. Det är 3,3:-/mil. Kör väldigt lite tjänstemil nu så det blir inga pengar att tala om. Visserligen skulle det minska "privata direktkostnaden" med 9:-/mil men hur mycket det är värt beror på hur långsiktigt man ser på det. Jag ser ett tidsvärde i att få ut bil/kronor snabbare än att behöva vänta på kommande utdelningar så normalt har jag inte 0,6352 som omvandlingsfaktor mellan företagspengar och privata pengar utan 0,6.