Power swap - batteribyte

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Power swap - batteribyte

Inlägg av Tenk »

Såg om https://powerswap.se/ som jobbar för batteribyten. Fattar dock inte idén, det är väl biltillverkarna som de tänker sig ska designa bilar för deras batterier. Låter ju extremt långsökt...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Power swap - batteribyte

Inlägg av fth »

X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Hårt sågat koncept kan man sammanfatta tidigare tråd

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag kan tänka att det skulle funka bra för fordon som inte har så lång räckvidd. I Asien verkar det ju finnas utbyggda system för mopeder/ scooters typ. Mc har fortfarande lite kort räckvidd tycker jag. Fanns där en standard så why not? Men sannolikt skulle det bli en kortvarigt fluga, då batterierna är tillräckligt bra även för MC inom några år spår jag...
Även viss tung trafik typ lastbilar kanske kan ha nytta av möjligheten.
För personbilar är det däremot inget alternativ enligt tidigare trådar
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Motpolen är ju strukturella batterier, alltså där batterierna är en del av ramverket i fordonet. Nu har ju Tesla börjat doppa tårna i detta koncept genom att använda batteriet i bottenplattan som en bärande del av bilen. Jag tror det kommer lösningar på samma tema för både motorcyklar/mopeder och lastbilar. Och när batteriet är integrerat i fordonet så blir ju ett swap helt omöjligt, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

LarsL skrev:
Motpolen är ju strukturella batterier, alltså där batterierna är en del av ramverket i fordonet. Nu har ju Tesla börjat doppa tårna i detta koncept genom att använda batteriet i bottenplattan som en bärande del av bilen. Jag tror det kommer lösningar på samma tema för både motorcyklar/mopeder och lastbilar. Och när batteriet är integrerat i fordonet så blir ju ett swap helt omöjligt, helt enkelt.
Innebär det också att batteriet inte går att byta i exempelvis en gammal bil? Det vore ju synd. Tycker utvecklingen på mobiltelefoner (där batteriet inte lätt går att byta) är olycklig.
Skriv svar