Fortum Charge&Drive inför kWh pris
Moderator: Redaktion
Fortum Charge&Drive inför kWh pris
Nu har Charge&Drive gått över till att ta betalt per kWh. Väldigt bra att vi börjar en transparent och jämförbar kostnad mellan leverantörer. Hyfsat bra pris för snabbladdning tycker jag också.
Re: Fortum Charge&Drive inför kWh pris
Du hann före med din tråd. Har tagit bort min igen 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr dyrare än tidigare om man räknar med ultrasnabbladdning. Men fortfarande billigare än de flesta andra.
Tycker ändå att det är rätt ok priser. För mig skulle det ändå vara billigare per mil än när jag körde diesel och DC-laddning för mig är bara 21 % av all laddning. Men your milage may vary, det är jag medveten om.mati skrev:Tyvärr dyrare än tidigare om man räknar med ultrasnabbladdning. Men fortfarande billigare än de flesta andra.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- Off Grid Byggaren
Tidigare priser:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jo, det är inga stora pengar det handlar om. Men hittills har priset varit 2,40kr/minut. Det är <1kr/kWh när man laddar med 150kW så som e-tron gör största delen av laddningen. Så sett är det i värsta fall en prisökning med 450% och det är mindre kul.themax skrev:Tycker ändå att det är rätt ok priser. För mig skulle det ändå vara billigare per mil än när jag körde diesel och DC-laddning för mig är bara 21 % av all laddning. Men your milage may vary, det är jag medveten om.mati skrev:Tyvärr dyrare än tidigare om man räknar med ultrasnabbladdning. Men fortfarande billigare än de flesta andra.
Fast <1kr/kWh innebär en ren förlustaffär för laddföretaget. Så även fast man fått betala det så kan man förstå att det inte var hållbart i längden. Och att de nuvarande priserna faktiskt är helt Ok.mati skrev:Jo, det är inga stora pengar det handlar om. Men hittills har priset varit 2,40kr/minut. Det är <1kr/kWh när man laddar med 150kW så som e-tron gör största delen av laddningen. Så sett är det i värsta fall en prisökning med 450% och det är mindre kul.themax skrev:Tycker ändå att det är rätt ok priser. För mig skulle det ändå vara billigare per mil än när jag körde diesel och DC-laddning för mig är bara 21 % av all laddning. Men your milage may vary, det är jag medveten om.mati skrev:Tyvärr dyrare än tidigare om man räknar med ultrasnabbladdning. Men fortfarande billigare än de flesta andra.

Ladda hemma kommer alltid att vara billigast (jaja ej de med fri SuC

Edit; vänta bara tills kilometerskatten kommer. Då blir det dyrt att åka elbil! Eller i alla fall lika dyrt som fossilt idag... så då kommer vi till och med tycka dagens ionity-priser är värsta rean

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det begriper jag såklart. Och jag klagar inte över priserna heller, för de är som sagt fortfarande billigare än alla andra.Nect skrev:Fast <1kr/kWh innebär en ren förlustaffär för laddföretaget. Så även fast man fått betala det så kan man förstå att det inte var hållbart i längden. Och att de nuvarande priserna faktiskt är helt Ok.![]()
Det jag gillar är som sagt att det blir tydliga kWh priser så att det går att jämföra med Ionity och Tesla. På sikt tror jag att tydliga priser gör att det blir bättre konkurrens och billigare priser.mati skrev:Tyvärr dyrare än tidigare om man räknar med ultrasnabbladdning. Men fortfarande billigare än de flesta andra.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Vad tycker ni om namnvalen?
Allt över 50 kW är ”ULTRAsnabbladdning”...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Eon kallar väl sina 175kw för UFC också...slugger75 skrev:Vad tycker ni om namnvalen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
"Gammaltekniskt" är snabbladdning = 0-100% på mindre än 1 timme.slugger75 skrev:Vad tycker ni om namnvalen?
Nu verkar DC = snabbladdning, oavsett effekt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dom verkar ha gott om 50kW stationer vad jag kan se, men hur är det med deras "UFC"? Lätträknade?
Typ. Finns väl några i mitten på landet bara(?).wheels skrev:Dom verkar ha gott om 50kW stationer vad jag kan se, men hur är det med deras "UFC"? Lätträknade?
Gbg, Kristinehamn(?) och Linköping tror jag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Det finns några till. Men inte vansinnigt många.