Wifi under körning
Moderator: Redaktion
Wifi under körning
Min premium connect idag. Eftersom jag redan har wifi konstant i bilen tänkte jag låta bilen köra Spotify via det. Bilen är dock knäpp så den slår av wifi varje gång man lägger i D. Jag kopplar då upp manuellt på wifi, men varför måste jag göra det varje gång? Min X körde jag med wifi hela tiden och den stängde inte av när man körde igång efter man satt wifi en gång under körning. (Kanske håret version att göra och inte bilmodell, men ändå)
Hur i hela världen löser man det? Orka koppla upp manuellt varje gång man sätter sig i bilen. Är det gjort så för man ska köpa premium?
Hur i hela världen löser man det? Orka koppla upp manuellt varje gång man sätter sig i bilen. Är det gjort så för man ska köpa premium?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Wifi under körning
Min X kopplar också ned wifi när man lägger i D, så det har nog som du säger mer med version än modell att göra.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Här kan du hitta lite mer info
Tldr;
Tesla klantade till det när de skrev om wifi-koden. Sen har det väl passat syftet att uppmuntra till prenumeration.
Tldr;
Tesla klantade till det när de skrev om wifi-koden. Sen har det väl passat syftet att uppmuntra till prenumeration.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Blir sur nu. 99kr/mån för Spotify i bilen känns sådär faktiskt (när man redan har Spotify premium).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- FinaFisken
- Teslaägare
Fast du betalar inte för Spotify, utan för internetaccessen.Remuz skrev:Blir sur nu. 99kr/mån för Spotify i bilen känns sådär faktiskt (när man redan har Spotify premium).
Sedan är ju WiFi-hanteringen helt kass och störig (antingen medvetet, eller av klantighet). Det håller jag 100% med i.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det är om möjligt än mer onödigt då jag har en 4G router i bilenmartinot skrev:Fast du betalar inte för Spotify, utan för internetaccessen.Remuz skrev:Blir sur nu. 99kr/mån för Spotify i bilen känns sådär faktiskt (när man redan har Spotify premium).
Sedan är ju WiFi-hanteringen helt kass och störig (antingen medvetet, eller av klantighet). Det håller jag 100% med i.

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Vet ju inte om det påverkade deras beslut men det var för några år sedan ett säkerhetsproblem som upptäcktes där det var möjligt för en "angripare" att påverka körningen genom att en WiFi-hotspot.
https://www.theverge.com/2016/9/19/1298 ... -keen-labs
https://www.theverge.com/2016/9/19/1298 ... -keen-labs
Driver sajten Car.info
Sjukt lack på detta nu. Man kan säga "wifi on" så får man upp wifi på skärmen och kan trycka på den manuellt. Då funkar spotify men inte realtidsdata på vägarna i Google maps (användbart i Stockholm).
Det känns som en plot för att få folk att köpa premium connect...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Håller med om att WiFi-funktionen är helt kass, och kunde göras mycket bättre. Idiotiskt att den stänger av sig när man går från P till D tex. Även antennen för WiFi i M3 är ju sämre än sämst och under all kritik.Remuz skrev:Sjukt lack på detta nu. Man kan säga "wifi on" så får man upp wifi på skärmen och kan trycka på den manuellt. Då funkar spotify men inte realtidsdata på vägarna i Google maps (användbart i Stockholm).
Däremot så har realtidsdatan med trafik från Google, eller fotovy från Google, aldrig ingått i standard på M3 (dvs. utan Premium Connectivity). Detta beror på att det numera är en betaltjänst som Google själva tar betalt för och fakturerar Tesla (och andra kunder/biltillverkare) för.
Så det kan jag faktiskt köpa 100%, och tycka att det är helt OK.
Annars blir det de kunder som betalar för Premium Connectivity som får sponsra de "gratiskunder" som inte betalar för det (som då åker "free ride" på de betalande kunderna).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Går det inte att komma åt antennanslutningen från wifi-antennen och sätta dit en egen?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Förstår inte riktigt? Jag vill alltså att bilen behåller det wifi den har på parkeringen eftersom det bor i bilenkenjon skrev:Går det inte att komma åt antennanslutningen från wifi-antennen och sätta dit en egen?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag menar för att förbättra den dåliga wifi-mottagningen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Aha, problemet är att när du lägger i D/R så går bilen alltid över på LTE. Förr så gjorde den inte det om man lagt till wifi en gång under körning
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Vet inte, men om det finns något bra vardagshack på detta så är jag mycket intresserad (har aldrig varit med om en pryl som haft så dålig WiFi-mottagning som M3)!kenjon skrev:Går det inte att komma åt antennanslutningen från wifi-antennen och sätta dit en egen?

Hoppas även att Tesla fixar så att man kan behålla WiFi när man kör iväg, men det är ju ren mjukvara som bara de kan ändra på. Hade varit bra om det iaf. kom en inställning för detta så att man själv kan välja.