Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Fredrik j skrev:
Angående solceller på villan fick jag en offert från Telge på 204000kr och enligt deras beräkningar (dom har ju koll på vår förbrukning) skulle jag få vänta 14år innan jag ser första besparade kronan. Var finns incitamentet om man inte har något teknikintresse i solkraft?
14 år låter länge. Antar att dina förutsättningar inte är optimala?

De offerter jag fått har legat på 9-10 år.

Jag bor i södra Sverige och har ett ok söderläge men egentligen lite för låg takvinkel. Med ännu mer optimala förutsättningar hade det kunnat bli ännu bättre.
12,6 kW i rakt söderläge. 45grader takvinkel. Beräknad årsproduktion 11500 kWh. Menar du att det är pessimistiskt räknat? Jag bor i Trollhättan.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Angående solceller på villan fick jag en offert från Telge på 204000kr och enligt deras beräkningar (dom har ju koll på vår förbrukning) skulle jag få vänta 14år innan jag ser första besparade kronan. Var finns incitamentet om man inte har något teknikintresse i solkraft?
Exakt. Det är en usel "investering". Jämför med börsens utveckling på 14 år... (Eller 9-10 år)

Solceller kan man skaffa av ideologiska skäl eller för att man tycker det känns kul och man är intresserad av tekniken. Men inte för att spara pengar.
Får nog hålla med.. Jag skaffade solceller för tekniken och för att görs något litet för klimatet (ja ett eget kärnkraftverk kändes inte helt rimligt :ugeek: :D) ekonomiskt räknar jag med att de ska funka och ge någon krona på lång sikt men en bra ekonomisk investering ser jag nog de inte som men inte dålig heller.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Exakt. Det är en usel "investering". Jämför med börsens utveckling på 14 år... (Eller 9-10 år)

Solceller kan man skaffa av ideologiska skäl eller för att man tycker det känns kul och man är intresserad av tekniken. Men inte för att spara pengar.
Det här inlägget är iof några år gammalt men att kalla det en usel investering är ju lite att ta i: https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/ ... a.html?m=1
Det kommer dessutom från någon som förespråkar kärnkraft mer än någon annan här.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Jag kan ju dock tycka att en avkastning på ca 10% inte är så dålig. Bättre än det sparkonto som många ändå använder iaf.

Börsen ligger väl nånstans runt 8% i snitt sett över längre perioder typ 20 år?

Sen är ju frågan vad man tror om elpriset i framtiden. De offerter jag fått antas att elpriset följer antagen inflation om ca 2%.

Om framtiden innehåller mer av efterfrågeflexibilitet (vilket jag tror) kommer man i framtiden kunna trimma sitt system med batteri. Men batteri är ju väldigt svårt att räkna hem idag.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Jag kan ju dock tycka att en avkastning på ca 10% inte är så dålig. Bättre än det sparkonto som många ändå använder iaf.

Sen är ju frågan vad man tror om elpriset i framtiden. De offerter jag fått antas att elpriset följer antagen inflation om ca 2%.

Om framtiden innehåller mer av efterfrågeflexibilitet (vilket jag tror) kommer man i framtiden kunna trimma sitt system med batteri. Men batteri är ju väldigt svårt att räkna hem idag.
Men då utgår du från att anläggningen håller sitt värde till 100%. Att sälja grejorna om 15år kommer väl inte ge mig pengarna tillbaka? Eftersom jag inte planerar att sälja huset dom närmaste 20-30åren får jag ju se investeringen som en utgift.
Noterar också att man lämnar 10år garanti på omvandlaren.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
Fredrik j skrev:
14 år låter länge. Antar att dina förutsättningar inte är optimala?

De offerter jag fått har legat på 9-10 år.

Jag bor i södra Sverige och har ett ok söderläge men egentligen lite för låg takvinkel. Med ännu mer optimala förutsättningar hade det kunnat bli ännu bättre.
12,6 kW i rakt söderläge. 45grader takvinkel. Beräknad årsproduktion 11500 kWh. Menar du att det är pessimistiskt räknat? Jag bor i Trollhättan.
Jag bor i Skåne men har blivit offererad 7,7 kW som ger 7150 kWh (genom IKEA) september 2019. Prislappen var då 99600 kr inkl. 20% stöd. Stödet har ju gått ner till 15% nu men jag gissar att även solcellerna blivit något billigare så prislappen borde vara ungefär på samma nivå.

Kan tycka att du borde kunna komma ner lite till i avbetalningstid (vet dock inte förutsättningarna för Trollhättan).
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Fredrik j skrev:
pefreli skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Men då utgår du från att anläggningen håller sitt värde till 100%. Att sälja grejorna om 15år kommer väl inte ge mig pengarna tillbaka? Eftersom jag inte planerar att sälja huset dom närmaste 20-30åren får jag ju se investeringen som en utgift.
Noterar också att man lämnar 10år garanti på omvandlaren.
Väldigt svårt (omöjligt?) att säga hur mkt värdet på huset påverkas pga solceller. Men om man planerar att bo kvar länge är det ett argument att investera som jag ser det.

För min del är detta den svåra biten, jag ser inte att jag kommer bo kvar i detta huset när barnen flyttar hemifrån om 5-10 år.

Jag tror tillslut att jag ändå kommer investera i solceller och kan nöja mig med betydligt lägre avkastning än 10%.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Placerar du 204 000:- på börsen och får 8% i snitt så har du efter 10 år 440 420:-. En vinst på 236 420:-. Placerar du 204 000:- i solceller kommer du börja tjäna ~20 tusen per år efter de första 10 åren där allt gått till att få ihop till anskaffningskostnaden.

Ok, men sen då? Nu kommer väl solcellerna sopa banan med börsen? Tar dock 12 år innan du tjänat in de pengarna vi ligger efter. Men efter ytterligare 12 år på börsen är de pengarna värda 1,1 miljoner.

Alltså. Räknat på 22 år så har du ca 860 000:- mer i fickan om du lagt de på en indexfond än om du investerat i solceller. Vid det laget är värdet i själva anläggningen nära noll. Säkert har det kostat en och annan krona att hålla det igång under 22 år också.

Största problemet är att solceller inte ger någon ränta på ränta-effekt. Pengarna på börsen växer ju som en snöboll på lång sikt. Visst kan elpriset höjas från dagens nivåer men aldrig så att det gör någon större skillnad på den här utvecklingen.

Att jämföra solceller med sparkonto som ger ~0% i ränta är jättekonstigt i mina ögon. Har man en sparhorisont på ~20 år (som man måste ha om man skaffar solceller) så har man ju alla möjligheter att satsa på ganska hög risk och hög avkastning via börsen eller nåt annat istället. Tror man ganska lätt kan slå 8% med den horisonten. För mig som är 44 år gammal är 20 års horisont ganska skrämmande. Det är ju då jag ska bli pensionär. Jag blir hellre pensionär med en extra miljon på banken än med solceller som börjar bli gamla och ger mig 20 tusen per år i besparing. Om vi ens bor kvar om 20 år.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Förutsättningarna framgår väl av beräknad produktion på ett år per investerad krona?

När jag räknar på din anläggning blir kostnaden ungefär samma då den jag fått offererad är 60% större.
204’/14år var innan bidrag.
Med ”grönt bidrag” på 15% blir det 176’ och 12år.

Vet inte hur ni tänker men jag blir lite skeptisk när säljare får räkna fram min fördel utan att egentligen lova något.

Eftersom jag inte ska sälja huset blir ju varje utgift på bekostnad av något annat. En 20-30år gammal solcellsanläggning antar jag vara värd nära 0.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Förutsättningarna framgår väl av beräknad produktion på ett år per investerad krona?

När jag räknar på din anläggning blir kostnaden ungefär samma då den jag fått offererad är 60% större.
204’/14år var innan bidrag.
Med ”grönt bidrag” på 15% blir det 176’ och 12år.

Vet inte hur ni tänker men jag blir lite skeptisk när säljare får räkna fram min fördel utan att egentligen lova något.

Eftersom jag inte ska sälja huset blir ju varje utgift på bekostnad av något annat. En 20-30år gammal solcellsanläggning antar jag vara värd nära 0.
En kompis säger att han kommer tjäna igen solcellerna på 6-7år.
Ska se om jag får fram hans offert.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210327-132637_Office.jpg
Det är en anläggning på 11.250W.

Montering på ett garagetak gör han själv.
En kompis åt honom, som är elektriker gör elinstallationen.
Han sökte 20% bidrag förra året, som han är beviljad.

Han räknar med att det tar ca 7 år innan anläggningen är betald.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Så här ser min offert ut:
6F69FE26-29D8-4DB4-BBDE-2FF4A9DC9086.jpeg
Så stort garagetak har inte jag. Dom här panelerna skulle behöva spridas ut på både huset och garaget.

Ska han göra jobbet själv / svartjobbande kompis haltar ju jämförelsen något.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Så här ser min offert ut:
Så stort garagetak har inte jag. Dom här panelerna skulle behöva spridas ut på både huset och garaget.

Ska han göra jobbet själv / svartjobbande kompis haltar ju jämförelsen något.
Ja men 140 000kr i arbete känns blodigt. Jag skulle höra med en annan leverantör faktiskt. Säg 40000kr i arbete, lika mycket som min bergvärme gick på, så har du en återbetalningstid på 6 år. Ja, börsen är bättre men så skulle jag ju kunnat resonera runt bergvärmen också i så fall... och elbilen... och plastkassar... ja osv.

Jag skulle helt klart välja att installera solpanelerna i sig själv och sedan bara ha en elektriker för att ansluta dem. Onödigt att betala folk för skruvande.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kan man få nått tips på var man kan få en seriös offert? Som sagt är jag måttlig intresserad av tekniken utan det behöver vara monterat och besparingen rimligt beräknad.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Kan man få nått tips på var man kan få en seriös offert? Som sagt är jag måttlig intresserad av tekniken utan det behöver vara monterat och besparingen rimligt beräknad.
Jag skulle också kunna vara intresserad av någon i Göteborgs trakten som har rimliga priser. Gärna med delning av arbetet, tex att jag lägger mitt tak själv och hänger dit panelerna. Men jag behöver hjälp med val av paneler och inverter och elinstallation.

Startar en tråd om bara solceller:

viewtopic.php?f=28&t=24646&p=514131#p514131
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

MWall skrev:
pefreli skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Placerar du 204 000:- på börsen och får 8% i snitt så har du efter 10 år 440 420:-. En vinst på 236 420:-. Placerar du 204 000:- i solceller kommer du börja tjäna ~20 tusen per år efter de första 10 åren där allt gått till att få ihop till anskaffningskostnaden.

Ok, men sen då? Nu kommer väl solcellerna sopa banan med börsen? Tar dock 12 år innan du tjänat in de pengarna vi ligger efter. Men efter ytterligare 12 år på börsen är de pengarna värda 1,1 miljoner.

Alltså. Räknat på 22 år så har du ca 860 000:- mer i fickan om du lagt de på en indexfond än om du investerat i solceller. Vid det laget är värdet i själva anläggningen nära noll. Säkert har det kostat en och annan krona att hålla det igång under 22 år också.

Största problemet är att solceller inte ger någon ränta på ränta-effekt. Pengarna på börsen växer ju som en snöboll på lång sikt. Visst kan elpriset höjas från dagens nivåer men aldrig så att det gör någon större skillnad på den här utvecklingen.

Att jämföra solceller med sparkonto som ger ~0% i ränta är jättekonstigt i mina ögon. Har man en sparhorisont på ~20 år (som man måste ha om man skaffar solceller) så har man ju alla möjligheter att satsa på ganska hög risk och hög avkastning via börsen eller nåt annat istället. Tror man ganska lätt kan slå 8% med den horisonten. För mig som är 44 år gammal är 20 års horisont ganska skrämmande. Det är ju då jag ska bli pensionär. Jag blir hellre pensionär med en extra miljon på banken än med solceller som börjar bli gamla och ger mig 20 tusen per år i besparing. Om vi ens bor kvar om 20 år.
Jag hävdar egentligen inte att solceller slår börsen på sikt, men du jämför verkligen äpplen med päron.

Om jag sätter in den avkastning jag får från solcellerna (1.667 kr/mån) på börsen med 8% avkastning så är värdet av detta ca 2,36 Mkr på 30 års sikt. Av detta är 600 tkr den direkta avkastningen från solcellerna.

Dra av 200 tkr för investeringen i solceller (restvärde=0) samt underhållskostnader och man landar på ca 2,1 Mkr.

Om jag istället gör en engångsinsättning på börsen om 200.000 till 8% ränta är värdet ca 2,0 Mkr efter 30 år.

Det du borde göra är dock att ta samma synsätt och lägga det på en 100-miljardersinvestering i kärnkraft.

Vad är restvärdet på ett 30 år gammalt kärnkraftverk 2050?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/premium/olkiluo ... ar-7012258

Äntligen börjar de närma sig start..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pefreli skrev:

Jag hävdar egentligen inte att solceller slår börsen på sikt, men du jämför verkligen äpplen med päron.

Om jag sätter in den avkastning jag får från solcellerna (1.667 kr/mån) på börsen med 8% avkastning så är värdet av detta ca 2,36 Mkr på 30 års sikt. Av detta är 600 tkr den direkta avkastningen från solcellerna.

Dra av 200 tkr för investeringen i solceller (restvärde=0) samt underhållskostnader och man landar på ca 2,1 Mkr.

Om jag istället gör en engångsinsättning på börsen om 200.000 till 8% ränta är värdet ca 2,0 Mkr efter 30 år.

Det du borde göra är dock att ta samma synsätt och lägga det på en 100-miljardersinvestering i kärnkraft.

Sant, jag tänkte in på att man kunde sätta in vinsten/besparingen från solcellerna på börsen. :oops:

Då blir det väl hyfsat ok ändå på riktigt lång sikt. Antagligen valde du 30 år och inte 20 för att du skulle komma förbi men ändå. ;)

Hade jag varit 25 år och nyinflyttad i en villa så hade det kanske varit annorlunda. Nu fyller jag snart 45 och tror inte jag bor kvar här om 15 år.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

MWall skrev:
pefreli skrev:

Sant, jag tänkte in på att man kunde sätta in vinsten/besparingen från solcellerna på börsen. :oops:

Då blir det väl hyfsat ok ändå på riktigt lång sikt. Antagligen valde du 30 år och inte 20 för att du skulle komma förbi men ändå. ;)

Hade jag varit 25 år och nyinflyttad i en villa så hade det kanske varit annorlunda. Nu fyller jag snart 45 och tror inte jag bor kvar här om 15 år.
Man kan testa sig fram här.

https://www.kalkyleramera.se/ekonomi/ranta-pa-ranta

På 20 år blir det jämnare och det skiljer bara ca 20 tkr till solcellernas fördel. Men då ska justering göras för restvärde och underhåll vilket innebär att börsen vinner.

Så vi kan väl säga att vi båda har rätt :lol:

Avgörande för solcellsinvesteringen är ju vilken avkastning/återbetalningstid du får men även elprisutvecklingen samt ett antal andra parametrar. Där kan man ju försöka sig på en gissning men men...

Jag fyller själv snart 45 och ser inte att vi bor kvar här när barnen flyttat ut. Men jag får se hur vi gör, vår elförbrukning är hiskligt hög. Pool, elbil och tonårsdöttrar hjälper inte till... ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Slänger in ett vedträ till i debatten ;) : Efterfrågan.

Efterfrågan på förnybar el verkar vara enorm.
Några exempel (ca 300 företag) med 100% förnybart som mål finns här. Många har redan nått målet.

https://www.there100.org/re100-members

Många av de etableringar som gjorts i Sverige har bäring på vår stora mängd förnybara el.

H2 Steel exempelvis.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -karnkraft

Men även serverhallar från Google, Amazon, Facebook etc. Samtliga har 100% förnybart worldwide som målsättning och några har redan nått målet.

Är det rimligt att tro att de kommer sänka ribban i framtiden?

Även stora koncerner med många underleverantörer som VW har mkt högt ställda målsättningar kring förnybarhet. Har du som underleverantör till VW råd att inte satsa på förnybart? Eller riskerar du då att tappa din affär till någon annan?

Blir det enbart hushåll och statliga myndigheter som kommer tvingas köpa kärnkraftsel i framtiden?

Företagen visar iaf mkt litet intresse vad det verkar.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det vätgas, sol och vindkraftverk som gäller.
Därför byts styrelsen ut på Uniper, så att kärnkrafts anhängarna försvinner.
Fortum-ägda Uniper har utsett Klaus-Dieter Maubach till VD och Tiina Tuomela till CFO.

Andreas Schierenbeck och Sascha Bibert, båda avgår med omedelbar verkan efter mindre än två år i sina respektive befattningar. De tjänstgjorde 22 månader som VD respektive CFO.

Finländska Fortum tog över Uniper i början av 2020, och som en del av Fortum-koncernens strategiuppdatering i december 2020 uppgavs det att koncernen strävar efter betydande samarbetsvinster inom områden nordisk vattenkraft och fysisk optimering, utveckling av vätgas, sol- och vindkraft i Europa.

Fortum säger i ett pressmeddelande att koncernens förändrade strategi kräver annan ledning i Uniper med starkare fokus på gemensamt värdeskapande och mer integrerad strategiutförande.

Därför har Unipers styrelse, Unipers VD Andreas Schierenbeck och CFO Sascha Bibert gemensamt kommit fram till ”insikten om att dessa båda ledande befattningshavare bör avgå från sina befattningar med omedelbar verkan.”
https://www.energinyheter.se/20210331/2 ... rs-ledning
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

pefreli skrev:
Slänger in ett vedträ till i debatten ;) : Efterfrågan.

Efterfrågan på förnybar el verkar vara enorm.
Några exempel (ca 300 företag) med 100% förnybart som mål finns här. Många har redan nått målet.

https://www.there100.org/re100-members

Många av de etableringar som gjorts i Sverige har bäring på vår stora mängd förnybara el.

H2 Steel exempelvis.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... -karnkraft

Men även serverhallar från Google, Amazon, Facebook etc. Samtliga har 100% förnybart worldwide som målsättning och några har redan nått målet.

Är det rimligt att tro att de kommer sänka ribban i framtiden?

Även stora koncerner med många underleverantörer som VW har mkt högt ställda målsättningar kring förnybarhet. Har du som underleverantör till VW råd att inte satsa på förnybart? Eller riskerar du då att tappa din affär till någon annan?

Blir det enbart hushåll och statliga myndigheter som kommer tvingas köpa kärnkraftsel i framtiden?

Företagen visar iaf mkt litet intresse vad det verkar.
De är inte konstigt man efterfrågar förnybart, de är ju på modet.. Om jag skulle driva ett förstag och på något sätt ha nytta av att köra förnybart i marknadsföring syfte så skulle jag lätt göra de även om jag är för kärnkraften.
Sen skulle jag nog göra de ändå för jag vill verkligen bort från kol och annan fossil kraft.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Det verkar som att förra sommarens höga elpriser i södra Sverige kommer i repris även denna sommar.

https://www.nyteknik.se/premium/darfor- ... ar-7012549
vigge50

Inlägg av vigge50 »

[JM] skrev:
Det verkar som att förra sommarens höga elpriser i södra Sverige kommer i repris även denna sommar.

https://www.nyteknik.se/premium/darfor- ... ar-7012549
Har du tillgång till hela artikeln? Det är en låst artikel så har ingen aning om anledningen.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Svenska kraftnät, som ansvarar för det svenska elsystemet, meddelade nyligen att överföringskapaciteten kommer att begränsas rejält till och från elområde 3 under två olika tidsperioder. Det betyder att ledningarnas fulla kapacitet inte finns tillgänglig för marknaden för elöverföring.

Den första tidsperioden gäller från den 29 mars till den 30 april. Som mest begränsas då överföringen från elområde 3 till elområde 4 i Sverige, med maximalt 1 500 MW.

Men även sjökabeln Fenno-Skan mellan Sverige och Finland sätts ned, med som mest 950 MW. Det betyder att Sveriges möjligheter att importera el från Finland via Fenno-Skan skärs ned kraftigt. Mellan 21 och 71 procent av kabelns maxkapacitet bedöms vara tillgänglig för marknaden under april.

Därmed riskerar Svenska kraftnät att bryta mot EU-lagstiftningen, som säger att 70 procent av en utlandsförbindelses kapacitet måste vara tillgänglig för marknaden.

Men Svenska kraftnät har gjort bedömningen att åtgärden är tillåten.

– Det är dock Energimarknadsinspektionen som ytterst bedömer Svenska kraftnäts efterlevnad och beslutar om eventuella påföljder, säger Stefan Svensson på Svenska kraftnäts systemdivision.

Exporten till Norge begränsas också kraftigt. Mellan 41 och 72 procent av utlandsförbindelsens kapacitet beräknas vara tillgänglig under tidsperioden. Men enligt Svenska kraftnät omfattas den förbindelsen inte av 70-procentsregeln eftersom Norge inte är med i EU.

Östvästligt energiflöde överraskade Svenska kraftnät
Senare i maj blir det nya begränsningar för överföring till och från elområde 3. Från 22 maj till 20 juni stängs Fenno-Skan helt för import till Sverige. Från 1 200 MW installerad kapacitet till 0 MW.

Störst begränsning i absoluta tal blir det dock från elområde 3 till elområde 4, samt från elområde 2 till elområde 3. Där försvinner 2 200 MW vardera i överföringskapacitet.

Åtgärderna för våren respektive sommaren beror på olika saker enligt Anna Guldbrand, enhetschef på Svenska kraftnät. Medan vårens begränsning görs för att energiflödet genom Mellansverige har börjat gå i en ny östvästlig riktning, vilket systemet inte mäktar med, handlar sommarens begränsning främst om att kärnkraftverk ställs av för revision samtidigt som många ledningsarbeten ska genomföras på stamnätet.

Det östvästliga flödet beror i sin tur på att elproduktionen i Västsverige har minskat när Ringhals 1 och 2 har stängt, samtidigt som Norge och Danmark exporterar mer el till Tyskland. Det ökar behovet av överföring av el västerut.

På den östra delen av Sverige ökar i stället överskottet. Elförbrukningen minskar när temperaturen stiger på våren samtidigt som Forsmark producerar med full kapacitet.

Fenomenet förstärks av att el från norra Sverige matas in i Finland utan att förbrukas där och istället tar vägen tillbaka till Uppland genom Fenno-Skan.

Elsystemet är främst byggt utifrån tanken att el ska gå från norr till söder. Det nya östvästliga flödet har tagit Svenska kraftnät på sängen, berättar driftchef Pontus de Maré i ett pressmeddelande. Flödet har funnits med i framåtblickande kraftsystemanalyser men omfattningen och snabbheten i förändringen har överraskat myndigheten.

– Vi har förväntat oss dessa variationer i flödet lite längre fram, särskilt när North Sea Cable tas i drift mellan Norge och Storbritannien samtidigt som kärnkraftverket Olkiluoto 3 driftsätts i Finland. Men nu har dessa förändringar inträffat tidigare, säger Pontus de Maré i pressmeddelandet.

Svenska kraftnät: Behöver återkommande göra begränsningar
Nu ska Svenska kraftnät analysera brytare och frånskiljare i olika stationer och byta ut dessa vid behov så att förbindelserna ska klara högre strömstyrka och effektnivåer. På längre sikt ska behovet av mer ledningskapacitet i östvästlig riktning ses över.

Pontus de Maré håller dock för troligt att Svenska kraftnät återkommande kommer att behöva införa begränsningar för att hantera den nya situationen.

Eftersom ni gör begränsningarna under våren respektive sommaren på grund av olika orsaker, finns det inte risk för att det östvästliga flödet fortsätter under sommaren, så att ni måste skruva åt kranen ännu mer då?

– Nej under sommaren har vi ändå begränsat Fenno-Skan på grund av ledningsarbeten, så då kommer inte överlappning att inträffa. Hoppas vi, säger Anna Guldbrand.

När det gäller sommarens begränsning finns inte heller problemet med att bryta mot EU-lagstiftningen, enligt Anna Guldbrand.

– Vi har rätt att ha avbrott på grund av arbeten. Där har vi ingen skyldighet utan ska lämna kapacitet så mycket vi kan, säger hon.

Kritik mot begränsningarna
Begränsningarna möttes dock omedelbart av kritik. IVA-ledamoten Magnus Olofsson till exempel ifrågasätter om förändringarna i energiflöden verkligen är överraskningar, med tanke på att nya exportkablar från Norge och Danmark har varit kända, och undrar varför brytare och frånskiljare inte redan har bytts ut.

– Det är inte bra att våra ledningar inte kan användas fullt ut. De investeringar som är gjorda ska användas fullt ut så långt det är möjligt. Jag tror att det hade gått och fortfarande går att göra mer för att motverka tendensen att infrastrukturen används mindre och mindre, säger han.

En annan kritiker är Carl Berglöf, ansvarig för kärnkraftsfrågor på Energiföretagen.

– Återigen ser vi hur helt vanliga händelser i kraftsystemet leder till exceptionella åtgärder som ger stora samhällskostnader. I energidebatten har det varit stort fokus på kalla vinterdagar. Men numera verkar det vara sommaren som är den riktiga utmaningen för kraftsystemet, säger han till Second Opinion.

Maja Lundbäck, tidigare medarbetare på Svenska kraftnät och numera anställd på Försvarsmakten, twittrar:

”Det är kända förutsättningar för systemdriften som ska kunna hanteras utan exceptionella åtgärder. Att vi nu hamnar här trots att inget felfall har skett utan pga att elsystemet är planerad in i dessa situationer är mkt mkt oroande och visar på en oförmåga att agera förebyggande.”
Skriv svar