Polestar tar fram V2G lösning

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Polestar tar fram V2G lösning

Inlägg av Zalman3 »

Polestar med och utvecklar svensk V2X-teknik.

Polestar är en del av ett svenskt utvecklingsprojekt med syfte att påskynda utvecklingen av Vehicle-to-Everything(V2X), inklusive Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H). Det treåriga utvecklingsprojektet finansieras av Energimyndigheten och de deltagande företagen Polestar, Ferroamp, CTEK, Göteborg Energi och Chalmers.

”V2X kommer att revolutionera framtiden för elnät över hela världen”, säger Polestars R&D chef, Hans Pehrson. ”Jag kan föreställa mig en värld där tusentals elfordon, alla anslutna till elnätet, fungerar som en viktig del av ett helt förnybart energisystem. Till exempel kan en V2H-lösning maximera lagringen av lokal grön energi och ge reservkapacitet under perioder med höga förbrukningstoppar. Detta är ett steg mot en värld utan behov av kol eller kärnkraftverk.”

En del av projektet innebär att det kommer att byggas två V2X-demoladdsstationer i Göteborg – en vid Polestars globala huvudkontor och en på Chalmers campus.

V2X-tekniken gör det möjligt för elektriska fordon att fungera som strömkällor när de är anslutna till elnätet. Med en optimal laddning av en elbil med grön energi – till exempel vind- eller solkraft – kan fordonet sedan leverera sin lagrade energi tillbaka till elnätet, ungefär som avancerade elnätlösningar som för närvarande använder batteripaket med relativt liten kapacitet att lagra energi för senare användning.

”Det här är spännande för oss – vi har undersökt teknologi med tvåvägskommunikation under en tid och vi vill implementera den i våra framtida produkter”, fortsätter Hans Pehrson. "Det ger vårt R&D-team stor glädje att vara involverad i detta projekt med en så fantastisk framtida potential!"
https://us9.campaign-archive.com/?e=25d ... 097619640d

Intressant är citatet:
Detta är ett steg mot en värld utan behov av kol eller kärnkraftverk.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Polestar tar fram V2G lösning

Inlägg av Zalman3 »

Elbilar som kan ladda åt båda hållen och fungera som en rullande powerbank tros bli en viktig del i den framtida energimixen.

Ännu kan inte alla modeller ge ström, men de svenska företagen Ferroamp och CTEK arbetar nu tillsammans med Polestar på att vidareutveckla tekniken.

– Det här är spännande för oss – vi har undersökt teknologi med tvåvägskommunikation under en tid och vi vill implementera den i våra framtida produkter, säger Hans Pehrson som är chef för Research & Development hos Polestar.

Tillsammans ska företagen driva på utvecklingen av tekniken som kallas Vehicle-to-Everything, V2X. Inom det ryms även Vehicle-to-Home och Vehicle-to-Grid, men i princip kan en elbil driva vad som helst med ström. Tekniken ses som en viktig pusselbit i möjligheten att kunna lagra förnyelsebar ström.

– Till exempel kan en V2H-lösning maximera lagringen av lokal grön energi och ge reservkapacitet under perioder med höga förbrukningstoppar. Detta är ett steg mot en värld utan behov av kol eller kärnkraftverk, säger Hans Pehrson från Polestar.

Ferroamp arbetar med lösningar för att optimera energianvändningen i fastigheter och ser elbilar som en viktig del i framtidens energiförsörjning.

– Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen, säger Ferroamps grundare Björn Jenström.

De har idag ett system för att integrera bland annat solenergi med energilagring som nu ska vidareutvecklas för olika användningsområden inom V2X.

Med på båten är även Chalmers och Göteborg Energi. Tillsammans ska det sättas upp två demoladdstationer för V2X i Göteborg och projektet löper under tre år.
https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-och ... -polestar/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
På vilket sätt är de så intressant? Jag ser de som en självklarhet att man skriver så för hur skulle man annars använda detta i ett marknadsföring syfte? Denna typ av uttalande är ju politiskt korrekt och i väldigt liten utsträckning kontroversiellt.
Jag detta är min analys, berätta gärna vad du hade för tankar då du tyckte denna mening var så intressant.

Ska lägga till att de är kul att polestar går i framkanten på detta så får vi framåt se hur tekniken används.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
På vilket sätt är de så intressant? Jag ser de som en självklarhet att man skriver så för hur skulle man annars använda detta i ett marknadsföring syfte? Denna typ av uttalande är ju politiskt korrekt och i väldigt liten utsträckning kontroversiellt.
Jag detta är min analys, berätta gärna vad du hade för tankar då du tyckte denna mening var så intressant.

Ska lägga till att de är kul att polestar går i framkanten på detta så får vi framåt se hur tekniken används.
Kul att Svenska företag är med i utvecklingen av gröna tekniker. Utgår ifrån att det blir stora exportframgångar.
Sol, vind och batterier verkar vara framtiden.
Bara Northvolt hoppas kunna sälja för ca 500 miljarder kr per år 2025.
Att kunna använda elbilar I en VPP kan vara en större omvälvning än att gå från fossila bilar till elbilar.
Tänk på att en bil kanske bara används 5% av tiden medans en V2G ansluten bil kan brukar i princip 100% av tiden.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:

Kul att Svenska företag är med i utvecklingen av gröna tekniker. Utgår ifrån att det blir stora exportframgångar.
Sol, vind och batterier verkar vara framtiden.
Bara Northvolt hoppas kunna sälja för ca 500 miljarder kr per år 2025.
Att kunna använda elbilar I en VPP kan vara en större omvälvning än att gå från fossila bilar till elbilar.
Tänk på att en bil kanske bara används 5% av tiden medans en V2G ansluten bil kan brukar i princip 100% av tiden.
Ja observera ordet kan.. Men vill man? Ja för mig beror de på vad jag får betalt..
Sen bygger dessutom på att de finns v2g uttag överallt också.. Min arbetsplats har idag 8-10 uttag med en parkering som jag uppskattar till runt 200 bilar.. Mm.. Ja du förstår nog problemet, där står ju alla bilar under dagtid när de kan få ström från solceller.

Men ja oavsett alla problem jag kan se så är de spännande.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ersättningen höjs från 1,5 miljarder till över 3 miljarder för de som kan tillföra nätnytta.
Laddande elbilar kan hjälpa svajigt elnät: ”En del av lösningen”

Tusentals elbilar och varmvattenberedare som snabbt kan kopplas på och av. Hushållen får en allt viktigare roll att spela när elnätet blir svajigare.

Och samtidigt som man bidrar till grönare el går det att tjäna pengar.

Plötsligt dör vinden, eller så dyker något annat oväntat upp. Då måste elanvändare kopplas bort, eller ibland på, ofta sekundsnabbt.

Det är Svenska Kraftnät som har till huvuduppgift att hålla balansen. Lika mycket el in som ut, varje sekund, året runt, är superviktigt för att inte en kollaps med stora strömavbrott ska ske.

För det betalar myndigheten runt 1,5 miljarder kronor i år till olika företag som erbjuder att snabbt kunna skjuta till och/eller dra ifrån el i det svenska systemet. Enligt en ny prognos väntas den summan stiga till 3-3,5 miljarder kronor de närmaste åren för att möta ett allt väderkänsligare elsystem.

”Vi måste kunna hantera snabbare förlopp”, säger Anna Jäderström, balanschef på Svenska Kraftnät.

Om något år väntas vindkraften ha gått om kärnkraften som den näst största elproducenten i Sverige. Ett mer väderberoende, grönare elsystem måste snabbare än i dag kunna ställa om för att upprätthålla balansen – ett lika stort utbud som efterfrågan hela tiden.

Den förväntat ökade elanvändning i samhället kräver också bättre flexibilitet, enligt Anna Jäderström. Och det är här hushållen kommer in. För den ökade elektrifieringen kan samtidigt bli dess räddning. Elbilar på laddning kan med smarta system fås att pausa när det behövs, men också erbjuda el från batteriet in i elnätet.

”Det kan gå åt båda hållen”, säger Anna Jäderström.

Åtminstone i teorin, utvecklingen är inte riktigt där ännu, vilket bland annat hänger ihop med elbilstillverkarnas batterigarantier.

En bil räcker förstås inte långt men flera tusen kan ge den effekt som behövs för att kunna påverka balansen i elnätet.

Elbolaget Tibber är igång med detta unika projekt i skarpt läge sen årsskiftet och har kontrakt med Svenska Kraftnät. En elbil drar cirka fem kilowatt vid tankning, ungefär lika mycket som ett hushåll drar momentant. Med en park på tiotusentals elbilar uppkopplade via sina laddboxar kan Tibber sekundsnabbt variera elkonsumtionen upp och ner med i storleksordningen lika många hushåll.

”På det här viset blir elbilen inte bara ett problem, utan en del av lösningen”, säger Daniel Lindén, en av grundarna av Tibber.

Tibber får betalt av Svenska Kraftnät för tjänsten – pengar som elbilsägaren får del av i form av 50 procents rabatt på elen.

Ungefär på samma vis kan tusentals varmvattenberedare eller värmepumpar fås att slås på och av för att balansera efterfrågan. Olika pilotprojekt tittar på detta, men än så länge inte i större skala. Andra stödtjänster Svenska Kraftnät använder sig av är flexibel elanvändning från stora datacenter, serverhallar. Myndigheten har också liknande kontrakt med svenska elslukande ”fabriker” av kryptovalutan bitcoin och även olika typer av batterilager.
https://www.di.se/nyheter/laddande-elbi ... losningen/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Ersättningen höjs från 1,5 miljarder till över 3 miljarder för de som kan tillföra nätnytta.
Laddande elbilar kan hjälpa svajigt elnät: ”En del av lösningen”

Tusentals elbilar och varmvattenberedare som snabbt kan kopplas på och av. Hushållen får en allt viktigare roll att spela när elnätet blir svajigare.

Och samtidigt som man bidrar till grönare el går det att tjäna pengar.

Plötsligt dör vinden, eller så dyker något annat oväntat upp. Då måste elanvändare kopplas bort, eller ibland på, ofta sekundsnabbt.

Det är Svenska Kraftnät som har till huvuduppgift att hålla balansen. Lika mycket el in som ut, varje sekund, året runt, är superviktigt för att inte en kollaps med stora strömavbrott ska ske.

För det betalar myndigheten runt 1,5 miljarder kronor i år till olika företag som erbjuder att snabbt kunna skjuta till och/eller dra ifrån el i det svenska systemet. Enligt en ny prognos väntas den summan stiga till 3-3,5 miljarder kronor de närmaste åren för att möta ett allt väderkänsligare elsystem.

”Vi måste kunna hantera snabbare förlopp”, säger Anna Jäderström, balanschef på Svenska Kraftnät.

Om något år väntas vindkraften ha gått om kärnkraften som den näst största elproducenten i Sverige. Ett mer väderberoende, grönare elsystem måste snabbare än i dag kunna ställa om för att upprätthålla balansen – ett lika stort utbud som efterfrågan hela tiden.

Den förväntat ökade elanvändning i samhället kräver också bättre flexibilitet, enligt Anna Jäderström. Och det är här hushållen kommer in. För den ökade elektrifieringen kan samtidigt bli dess räddning. Elbilar på laddning kan med smarta system fås att pausa när det behövs, men också erbjuda el från batteriet in i elnätet.

”Det kan gå åt båda hållen”, säger Anna Jäderström.

Åtminstone i teorin, utvecklingen är inte riktigt där ännu, vilket bland annat hänger ihop med elbilstillverkarnas batterigarantier.

En bil räcker förstås inte långt men flera tusen kan ge den effekt som behövs för att kunna påverka balansen i elnätet.

Elbolaget Tibber är igång med detta unika projekt i skarpt läge sen årsskiftet och har kontrakt med Svenska Kraftnät. En elbil drar cirka fem kilowatt vid tankning, ungefär lika mycket som ett hushåll drar momentant. Med en park på tiotusentals elbilar uppkopplade via sina laddboxar kan Tibber sekundsnabbt variera elkonsumtionen upp och ner med i storleksordningen lika många hushåll.

”På det här viset blir elbilen inte bara ett problem, utan en del av lösningen”, säger Daniel Lindén, en av grundarna av Tibber.

Tibber får betalt av Svenska Kraftnät för tjänsten – pengar som elbilsägaren får del av i form av 50 procents rabatt på elen.

Ungefär på samma vis kan tusentals varmvattenberedare eller värmepumpar fås att slås på och av för att balansera efterfrågan. Olika pilotprojekt tittar på detta, men än så länge inte i större skala. Andra stödtjänster Svenska Kraftnät använder sig av är flexibel elanvändning från stora datacenter, serverhallar. Myndigheten har också liknande kontrakt med svenska elslukande ”fabriker” av kryptovalutan bitcoin och även olika typer av batterilager.
https://www.di.se/nyheter/laddande-elbi ... losningen/
Nu bytte du väl ämne? Detta handlar ju om att begränsa effekt vid behov..
Detta säger inget om vad jag får i min plånbok för att låta någon ta effekt från min bil..
Skriv svar