Provperiod EAP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MWall »

DanneLKPG skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Den ser rätt klumpig ut.

Problemet är att man inte kan vila armen på dörrsidan eftersom man måste lägga vikt på ratten. Dessutom vill man ju växla ställning ibland.

Det är alltså något i denna stil jag menar:
Jag skojar bara. Tror inte nån är så dum att de gör sånt här på riktigt.
https://electrek.co/2019/09/19/tesla-au ... ervention/
:lol:

Kardborre-vikt minsann! 8-)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Dexter »

Jag kan inte få bilen till att identifiera parkeringslucka någonstans.
Kört sakta runt i 5km/h på olika parkeringar där det varit flertal luckor mellan bilarna.
Får inte fram något "P"
Måste man aktivera något innan?
Har jag missat någon inställning?
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LasseTM »

Dexter skrev:
Jag kan inte få bilen till att identifiera parkeringslucka någonstans.
Kört sakta runt i 5km/h på olika parkeringar där det varit flertal luckor mellan bilarna.
Får inte fram något "P"
Måste man aktivera något innan?
Har jag missat någon inställning?
Samma här, jag har hunnit fickparkera 25 gånger innan jag ser ett P
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Provperiod EAP

Inlägg av ErikHallq »

LasseTM skrev:
Dexter skrev:
Jag kan inte få bilen till att identifiera parkeringslucka någonstans.
Kört sakta runt i 5km/h på olika parkeringar där det varit flertal luckor mellan bilarna.
Får inte fram något "P"
Måste man aktivera något innan?
Har jag missat någon inställning?
Samma här, jag har hunnit fickparkera 25 gånger innan jag ser ett P
De gånger jag provat har det fungerat förvånansvärt bra. Men inte utnyttjat det så mycket ännu, så jag kan ha haft tur också. Men jag har för vana att köra nära luckan, sakta förbi, jag har behövt köra lite längre fram än vad jag normalt hade gjort själv. Dvs jag hade stannat tidigare och börjat backa in själv om jag inte hade förväntat mig att bilen skulle göra det. Svårt att uppskatta, men kanske 20-30cm mer. Men som sagt, jag kan ha haft tur också
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Provperiod EAP

Inlägg av subarctic2123 »

LasseTM skrev:
ErikHallq skrev:
ErikHallq skrev:
Jag hämtade min tesla i tisdags och har köpt EAP från start. Tänkte att jag kunde dela med mig av mitt perspektiv av detta när jag samtidigt kört andra tillverkares motsvarighet rätt mycket. Det ger en liten bakgrund till vad jag är van med och vad jag förväntar mig av bilen. TLDR längst ner

Jag visste ungefär vad jag hade att förvänta mig då jag hade motsvarande funktioner på min Mercedes. ........./
Jag insåg precis en sak, blir ett lite tillägg till det jag skrev innan, samt en fråga. Min mercedes justerade hastigheten automatiskt efter skyltar, alternativt GPS. Både upp och ned i hastighet, det var väldigt bekvämt. Detta verkar inte Teslan göra :o , utan jag måste trycka på skylten som visas på displayen. Har jag förstått detta rätt? eller är det någon inställning jag missat?
Du måste trycka på skylten en gång.
Har du gjort det så justeras hastigheten resten av resan.
Förutom ca 2km hemifrån där det är 50 på en annars 70 väg. Efter det avsnittet får jag ALLTID trycka på 70, annars så missar den det eller så ökar den till 56 km. Skylten är väl synlig och ren och när man passerar den så ser man att den läser av 70.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
Beppo
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 feb 2021 08:14
Ort: Kvicksund

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Beppo »

Jag tycker det verkar vara ganska random. Ibland följer den skyltarna, både vid ökande och minskande hastighet. Och ibland gör den inte det. och det kan vara samma skyltar som den ibland följer och ibland inte...
Men det mest störande är att den inte sänker hasigheten innan skylten, så i många fall får man deaktivera funktionen tillfälligt (toucha bromspedalen). Om man däremot har en bil framför kan man ju bara "följa John" ;)
Model 3 Performance - 21
Model Y Performance - 24
VW iD3 Pro Performance - 21
BMW M Roadster - 00
Audi A3 1.8T - 03
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Dexter »

ErikHallq skrev:
LasseTM skrev:
Dexter skrev:
Jag kan inte få bilen till att identifiera parkeringslucka någonstans.
Kört sakta runt i 5km/h på olika parkeringar där det varit flertal luckor mellan bilarna.
Får inte fram något "P"
Måste man aktivera något innan?
Har jag missat någon inställning?
Samma här, jag har hunnit fickparkera 25 gånger innan jag ser ett P
De gånger jag provat har det fungerat förvånansvärt bra. Men inte utnyttjat det så mycket ännu, så jag kan ha haft tur också. Men jag har för vana att köra nära luckan, sakta förbi, jag har behövt köra lite längre fram än vad jag normalt hade gjort själv. Dvs jag hade stannat tidigare och börjat backa in själv om jag inte hade förväntat mig att bilen skulle göra det. Svårt att uppskatta, men kanske 20-30cm mer. Men som sagt, jag kan ha haft tur också
Jag ska testa lite olika varianter och se om jag kommer på något så bilen ser parkeringsluckan.
Kan ju hända att man gör fel på något sätt.
Summon kom till mig funktionen har ju alldeles för kort räckvidd.
Max 12 meter som inställning i bilen och sen Bluetooth når ju tydligen inte den längden så då får man gå max 6 meter ifrån bilen.
Skulle vilja haft 50 meter om man fick välja.
Lite buggig ännu men blir nog bra efter lite mjukvaruppdatering tror jag.
Inget är ju perfekt i början. :)
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Johlei »

Jag har aldrig lycktats få bilen att tala om att den ser P-luckan innan jag stannar. Däremot när jag kört förbi luckan och svängt upp för att backa in med en enkel sväng så ser bilen luckan och jag kan aktivera autopark. Men teslan klarar inte att parkera med en rörelse utan kör rakt bakåt för länge så att den måste köra framåt lite en gång för att sedan backa in igen... tar 3-4 ggr så lång tid som att bara parkera själv och dessutom beter sig bilen svajigt och ryckigt under hela processen.

Inte imponerad tyvärr.

Nu har jag bara EAP till och med 31/3 men inte ens det har bilen fattat idag utan EAP är fortfarande kvar.... och det är ju iofs med beröm godkänt ;-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Bjelke »

Johlei skrev:
Jag har aldrig lycktats få bilen att tala om att den ser P-luckan innan jag stannar. Däremot när jag kört förbi luckan och svängt upp för att backa in med en enkel sväng så ser bilen luckan och jag kan aktivera autopark. Men teslan klarar inte att parkera med en rörelse utan kör rakt bakåt för länge så att den måste köra framåt lite en gång för att sedan backa in igen... tar 3-4 ggr så lång tid som att bara parkera själv och dessutom beter sig bilen svajigt och ryckigt under hela processen.

Inte imponerad tyvärr.

Nu har jag bara EAP till och med 31/3 men inte ens det har bilen fattat idag utan EAP är fortfarande kvar.... och det är ju iofs med beröm godkänt ;-)
Vi som inte fått något mail ”vet” ju inte om att det är den 31/3 som gäller så vi kanske får det permanent :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LasseTM »

Bjelke skrev:
Johlei skrev:
Jag har aldrig lycktats få bilen att tala om att den ser P-luckan innan jag stannar. Däremot när jag kört förbi luckan och svängt upp för att backa in med en enkel sväng så ser bilen luckan och jag kan aktivera autopark. Men teslan klarar inte att parkera med en rörelse utan kör rakt bakåt för länge så att den måste köra framåt lite en gång för att sedan backa in igen... tar 3-4 ggr så lång tid som att bara parkera själv och dessutom beter sig bilen svajigt och ryckigt under hela processen.

Inte imponerad tyvärr.

Nu har jag bara EAP till och med 31/3 men inte ens det har bilen fattat idag utan EAP är fortfarande kvar.... och det är ju iofs med beröm godkänt ;-)
Vi som inte fått något mail ”vet” ju inte om att det är den 31/3 som gäller så vi kanske får det permanent :mrgreen:
Tesla tidszon är ytterst oklar.
Jag har fortfarande EAP
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Dexter »

Jag fick inget mail heller men om man tittar under menyn i bilen vilken firmware man har så ser man när prövoperioden går ut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
ErikHallq skrev:
Lite av en tolkningsfråga. Den kräver att du vrider ratten, men om handen ligger med ett konstant tryck så säger den aldrig åt dig att trycka, iom att du redan uppfyller kravet. Andra bilar kräver bara att du har rört/vridit ratten någon gång under det normala intervallet
Nej det är precis som jag sa, den måste känna av att du håller i ratten när den ska byta fil. Sättet som det görs i Teslorna är att den känner av ett vridmoment via ratten.

Eftersom jag redan håller i ratten så den känner av det när jag kör så behöver jag bara blinka.

Jag tycker att Teslas implementation vid filbyte är riktigt farligt, faktiskt. Har flera gånger hamnat i en situation där jag avaktiverat AP vid filbytet fast jag bara försökte få den att känna av min hand. Jag har ju kört AP väldigt mycket innan och har hittat en bra ställning där jag håller handen så att AP är aktiverad. Men när det kommer till filbyten så verkar det inte funka alls, eller åtminstone inte lika bra.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Provperiod EAP

Inlägg av kenny »

En grej jag inte fattat nu när jag testat är hur man får den att byta fil på kommando? Alltså jag kör NOA och jag vill manuellt byta fil, eller jag avbryter ett filbyte den föreslår och vill sen tvinga den att göra ett vid annat tillfälle. Går det ens?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LarsL »

kenny skrev:
En grej jag inte fattat nu när jag testat är hur man får den att byta fil på kommando? Alltså jag kör NOA och jag vill manuellt byta fil, eller jag avbryter ett filbyte den föreslår och vill sen tvinga den att göra ett vid annat tillfälle. Går det ens?
Bara att slå på blinkersen och hålla i ratten så byter den fil.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Provperiod EAP

Inlägg av kenny »

LarsL skrev:
kenny skrev:
En grej jag inte fattat nu när jag testat är hur man får den att byta fil på kommando? Alltså jag kör NOA och jag vill manuellt byta fil, eller jag avbryter ett filbyte den föreslår och vill sen tvinga den att göra ett vid annat tillfälle. Går det ens?
Bara att slå på blinkersen och hålla i ratten så byter den fil.
Märkligt, har försökt flera ggr och inte fått det att fungera. Det enda jag upplevt fungera är när den själv vill byta fil pga långsammare trafik.

Men jaja, får testa lite till om EAP fortfarande är aktivt imorgon.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

Har testat EAP nu några dagar. Tycker det fungerar bra.
Dock lite inlärning. Bäst fungerar det på detta sätt.
1: lätt hållning i ratten så att den känner av det. Lika bar för vanlig AP.
2: full blinkers för att byta fil. Dvs inte bara ”halvdutt”.

På detta sätt fungerar det att byta fil på föreslagen NOA och även när jag själv vill byta fil med autofilbyte.
Bilen byter smidigt fil i alla normal situationer och jag kan själv styra det när jag vill.
Lätt handgrepp på ratten gör att jag inte störa av påminnelser.

I normal trafik och normal trafikrytm har detta fungerat riktigt bra. Filbytena är mjuka och behagliga.

Dock krävs extra uppmärksamhet då filer smalas ihop till en ny fil etc. Den har inte kartdata att inse situationen i vissa trafikplatser.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Provperiod EAP

Inlägg av LarsL »

Elix747 skrev:
Har testat EAP nu några dagar. Tycker det fungerar bra.
Dock lite inlärning. Bäst fungerar det på detta sätt.
1: lätt hållning i ratten så att den känner av det. Lika bar för vanlig AP.
2: full blinkers för att byta fil. Dvs inte bara ”halvdutt”.
2. Funkar precis lika bra med lätt ditt för mig. Bilen blinkar lika länge och envist med lätt duttande ett hårdare.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Elix747 »

LarsL skrev:
Elix747 skrev:
Har testat EAP nu några dagar. Tycker det fungerar bra.
Dock lite inlärning. Bäst fungerar det på detta sätt.
1: lätt hållning i ratten så att den känner av det. Lika bar för vanlig AP.
2: full blinkers för att byta fil. Dvs inte bara ”halvdutt”.
2. Funkar precis lika bra med lätt ditt för mig. Bilen blinkar lika länge och envist med lätt duttande ett hårdare.
Det fungerar med lätt dutt om bilen föreslår ett filbyte. Med full dutt kan man auto-byta fil när man själv vill lika lätt. Enkel dutt gjorde ibland att bilen inte bytte fil eller avbröt halvvägs pga att jag missat att bilen inte var redo. Med full dutt så fungerar det bra oavsett om det är jag som byta fil eller bilen.

Det är ju en del här som beskrivit problem med filbyten. Tyckte det var lite osmidigt i början, men efter det att jag började med full dutt så har det fungerat helt problemfritt.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Provperiod EAP

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Jag tycker att Teslas implementation vid filbyte är riktigt farligt, faktiskt. Har flera gånger hamnat i en situation där jag avaktiverat AP vid filbytet fast jag bara försökte få den att känna av min hand. Jag har ju kört AP väldigt mycket innan och har hittat en bra ställning där jag håller handen så att AP är aktiverad. Men när det kommer till filbyten så verkar det inte funka alls, eller åtminstone inte lika bra.
Konstigt, hade aldrig det problemet när jag körde EAP på vår S. Håller i ratten med högerhanden hela tiden så räcker det, sen måste man ju såklart hänga med när den svänger och inte hålla emot.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Dexter »

Elix747 skrev:
Har testat EAP nu några dagar. Tycker det fungerar bra.
Dock lite inlärning. Bäst fungerar det på detta sätt.
1: lätt hållning i ratten så att den känner av det. Lika bar för vanlig AP.
2: full blinkers för att byta fil. Dvs inte bara ”halvdutt”.

På detta sätt fungerar det att byta fil på föreslagen NOA och även när jag själv vill byta fil med autofilbyte.
Bilen byter smidigt fil i alla normal situationer och jag kan själv styra det när jag vill.
Lätt handgrepp på ratten gör att jag inte störa av påminnelser.

I normal trafik och normal trafikrytm har detta fungerat riktigt bra. Filbytena är mjuka och behagliga.

Dock krävs extra uppmärksamhet då filer smalas ihop till en ny fil etc. Den har inte kartdata att inse situationen i vissa trafikplatser.
Håller med bilen byter fil mjukt och fint när det är ledigt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Curik »

Det är klart att kör man sträckor där det fungerar bra så kommer man ju uppleva systemet som tillförlitligt även fast det inte är det. Det viktiga är ju hur bilen presterar när det funkar som sämst, inte när det är som bäst.

Idag tvärnitade min bil med autopiloten på när jag till vänster passerade en annan bil på motorvägen, det var riktigt obehagligt men som tur var låg ingen bakom.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Provperiod EAP

Inlägg av MWall »

Jag tyckte det fungerade ganska bra att byta fil på motorväg. Skulle kunna betala 5-10 tusen för den funktionen. Det andra som ingår intresserar mig inte alls.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av Remuz »

Inser att det jag ev skulle ge 38k för är AP1 :lol:
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Provperiod EAP

Inlägg av simonk »

Prövotiden verkar vara enligt elontid. "Gäller till den 31/3:e", men fortfarande aktiv idag 3/4.

Jaja, känner inte heller att det är så mycket jag saknar. Möjligen filbytet då.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Provperiod EAP

Inlägg av mikebike »

Två gånger idag när frun körde larmade bilen högt om att den upptäckt en avtagsväg eller något. Märkligt, och det har inte hänt innan (jag aktiverat de nya funktionerna).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar