Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 aug 2019 08:32
Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Läste detta idag.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Vad jag förstått är det inte produktionskapaciteten som är den svaga länken utan överföringskapaciteten från kraftverk till uttaget.mbryngelsson skrev:Läste detta idag.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
Dock tror jag att det kommer att ordna sig genom bl.a. energieffektivisering. Framförallt genom att sprida ut belastningen över dygnet.
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Kladdrövar med låg IQ och hög svansföring?
https://www.nyteknik.se/energi/darfor-b ... ar-7012549
https://www.nyteknik.se/energi/darfor-b ... ar-7012549
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Nej, elbilar har inget med den där ”elbristen” att göra. Jag laddar ju alltid bilen när det är som billigast, alltså på natten, och även under årets dyraste månader kostade inte elen särskilt mycket då. Det fanns alltså ingen elbrist eller överföringskapacitets brist. Det är ju till och med så att elbilar kan vara med och hjälpa till med regleringen om de är styrda av elpriset.Fredrik j skrev:Vad jag förstått är det inte produktionskapaciteten som är den svaga länken utan överföringskapaciteten från kraftverk till uttaget.
Dock tror jag att det kommer att ordna sig genom bl.a. energieffektivisering. Framförallt genom att sprida ut belastningen över dygnet.
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Elbilsladdning blir ändå ganska geografiskt spritt jämfört med en industri. Och så laddas de mest nattetid när övrig förbrukning är låg. Tror inte elbilar är nåt stort problem för elnätet.Fredrik j skrev:Vad jag förstått är det inte produktionskapaciteten som är den svaga länken utan överföringskapaciteten från kraftverk till uttaget.mbryngelsson skrev:Läste detta idag.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
Dock tror jag att det kommer att ordna sig genom bl.a. energieffektivisering. Framförallt genom att sprida ut belastningen över dygnet.
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Det är ju precis det jag försöker skriva. Att flaskhalsen inte är produktion utan i överföringen. Elbilar, som ju är en utspridd last som är relativt enkel att reglera, är ju knappast problemet. Möjligen lokalt om alla ska ladda på samma ställe vid samma tidpunkt.MWall skrev:Elbilsladdning blir ändå ganska geografiskt spritt jämfört med en industri. Och så laddas de mest nattetid när övrig förbrukning är låg. Tror inte elbilar är nåt stort problem för elnätet.Fredrik j skrev:Vad jag förstått är det inte produktionskapaciteten som är den svaga länken utan överföringskapaciteten från kraftverk till uttaget.mbryngelsson skrev:Läste detta idag.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
Dock tror jag att det kommer att ordna sig genom bl.a. energieffektivisering. Framförallt genom att sprida ut belastningen över dygnet.
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Problemen utgörs väl mer av en fråga om tillgänglig max effekt på vissa platser. Så om alla elbilar kan laddas på natten, etc. så lär det ju gå att komma runt det.mbryngelsson skrev:Läste detta idag.
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... s-elbilar/
"En ny studie visar att elbilar förbrukade en halv procent av all ström som producerades i Norge förra året. Påståendet sågar argumentet om att strömmen inte kommer räcka till om alla byter till elbil."
Nu är ju Norge inte Sverige, men det är ju ändå relevant med tanke på den skepticism mot elbilar som fortfarande är rätt utbredd i Sverige i stort.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
En lösning till att klara effekttopparna vid snabbladdare är ju att använda batteribankar. Då kan de trycka en högre maxeffekt än de har säkring för.
Har inte V3-laddarna batteribank?
Det löser så klart inte hela problemet, då det inte är realistiskt att ha så mycket batteri att man klarar en hel dag på en nattladding av bankarna, men det är väl en del i det hela.
På samma sätt borde batteripack i varje hushåll kunna hjälpa till ordentligt för att kunna jämna ut topparna. Lite för klena incentiv för att det skall bli verklighet i nuläget dock
Har inte V3-laddarna batteribank?
Det löser så klart inte hela problemet, då det inte är realistiskt att ha så mycket batteri att man klarar en hel dag på en nattladding av bankarna, men det är väl en del i det hela.
På samma sätt borde batteripack i varje hushåll kunna hjälpa till ordentligt för att kunna jämna ut topparna. Lite för klena incentiv för att det skall bli verklighet i nuläget dock
Model S Standard Range Raven
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Frågan är ju om det är så klokt att sprida ut denna infrastruktur hos individer? Batterier i nästa nod tror jag är bättre. Alternativt att batteripacket placeras ut av nätägaren.jeppe_sthlm skrev:En lösning till att klara effekttopparna vid snabbladdare är ju att använda batteribankar. Då kan de trycka en högre maxeffekt än de har säkring för.
Har inte V3-laddarna batteribank?
Det löser så klart inte hela problemet, då det inte är realistiskt att ha så mycket batteri att man klarar en hel dag på en nattladding av bankarna, men det är väl en del i det hela.
På samma sätt borde batteripack i varje hushåll kunna hjälpa till ordentligt för att kunna jämna ut topparna. Lite för klena incentiv för att det skall bli verklighet i nuläget dock
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Norges elbilar använder 0.5% av landets elproduktion
Sant! Det låter som det mest effektiva. Nätägaren bör ju ha bättre möjlighet att dimensionera och placera batterierna rätt.
Sådana ”lokala” batterier borde ju även kunna lagra producerad solel från hushållen.
Men jag killgissar bara utifrån vad som verkar rimligt på en hög nivå
Sådana ”lokala” batterier borde ju även kunna lagra producerad solel från hushållen.
Men jag killgissar bara utifrån vad som verkar rimligt på en hög nivå

Model S Standard Range Raven