FENDT E100 batteritraktor
Moderator: Redaktion
FENDT E100 batteritraktor
Om 3 år planerar tyska FENDT att börja sälja sin 2017 presenterade batteritraktor E100, en fullt utrustad kompaktmodell. Utvecklingen pågår fortfarande och som ATL anger är batterierna för dyra för traktoranvändning än.
https://www.atl.nu/teknik/da-borjar-fen ... 100-vario/
https://www.atl.nu/teknik/da-borjar-fen ... 100-vario/
Re: FENDT E100 batteritraktor
Mycket spännande.
Men kan någon förklara vad de menar med det här:
Men kan någon förklara vad de menar med det här:
Det finns därför förutom hydrauliska uttag och ett vanligt kraftuttag också två elektriska kraftuttag som kan ge upp till 150 kWh under en kortare tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är jobbigt det där med enhetermati skrev:Mycket spännande.
Men kan någon förklara vad de menar med det här:Det finns därför förutom hydrauliska uttag och ett vanligt kraftuttag också två elektriska kraftuttag som kan ge upp till 150 kWh under en kortare tid.

Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Märkligt att man inte bara lyckas kopiera texten.
Lite spännande är ju att en bonde kan erbjuda konkurrens till Ionity och ladda en elbil med 150kW och "bara" ta 8kr per kWh exempelvis en Påskhelg.Fendt e100 Vario utnyttjar både konventionell och elektrisk utrustning. Den elektriska traktorn är utrustad med två AEF-förberedda kraftuttag för elektriska redskap. Batteriet klarar av att ge en korttidsboost på upp till 150 kW till redskapen. En standardkoppling för kraftuttaget finns också tillgänglig, liksom vanligt hydraulflöde till redskapen. Därför kan Fendt e100 Vario användas med befintlig utrustning utan krångel, och är samtidigt utrustad för att kunna dra nytta av fördelarna med elektriska redskap.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
100kwh är inte särskilt dyrt längre.
Det sitter ju i mellanklassbilar som tex mach-e nu.
En traktor kostar många ggr mer.
Jordbrukssektorn är ju en gigantisk förbrukare av diesel, så det bör nog gå att räkna hem en eldriven traktor, om den nu klarar det som krävs.
Det sitter ju i mellanklassbilar som tex mach-e nu.
En traktor kostar många ggr mer.
Jordbrukssektorn är ju en gigantisk förbrukare av diesel, så det bör nog gå att räkna hem en eldriven traktor, om den nu klarar det som krävs.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
50 kW är ca 68 hk, vilket inte är så mycket. Men för inomgårds uppgifter och lättare uppdrag fungerar den säkert mycket bra.Med Fendt e100 Vario introducerar Fendt en praktisk helelektrisk traktor i kompaktsegmentet med 50 kW effekt som kan arbeta i upp till 5 timmar under normala körförhållanden. Energikällan är ett litiumjonbatteri på 650 V med en hög kapacitet på runt 100 kWh.
Dessutom skulle den kunna ha ytterligare 100kWh batteri i frontlyften. Som lätt kan skiftas till ett annat fulladdat batteri.
Det är kanske ingen traktor man plöjer åkern med 24 timmar i sträck. Men när det gäller hästkrafter får man inte luras av siffrorna. En traktor behöver massvis med vridmoment, men man brukar inte ha så hemskt många hästkrafter jämfört med en personbil.
50kW må låta lite men en elmotor levererar maxvrid från noll vilket gör att de flesta traktoruppgifter löses i paritet med betydligt motorstarkare dieseltraktorer. Harvning i flera timmar gör man nog med andra maskiner än så länge. Som gårdstraktor med lastare är den troligen helt perfekt.
Tesla Y LR -22 EAP
Det Zalman för fram, att låta eltraktorer med 100 kWh batteri (eller flera i 3-pkt fram och bak) utgöra snabbladdare kan bli en bra affär för alla. En traktor körs i genomsnitt 100 till 500 timmar per år, vilket gör att den står still merparten av tiden och kan då laddas med solel de dagar den inte används i lantbruket. Att FENDT och andra tillverkare erbjuder eluttag (1-fas och 3-fas) är en början, men DC uttag ger mindre förluster och med standardiserade V2V snabbladdning på traktorn och ett enkelt sätt att ta betalt är det igång.
Ja, tänk att man får batteritorsk nånstans i ödemarken (visserligen i tyska ödemarken, för jag känner ingen svensk bonde som skulle skaffa en Fendt
).
Man stannar helt enkelt till vid närmaste bondgård och snabbladdar med hjälp av en traktor.
Eller så placeras el-traktorer lite lagom utmed vägarna, till exempel under semestersäsongen när det är många som åker och de ordinarie snabbladdarna är kroniskt upptagna. Det finns massvis med affärsmodeller kring detta skulle jag tro.

Man stannar helt enkelt till vid närmaste bondgård och snabbladdar med hjälp av en traktor.
Eller så placeras el-traktorer lite lagom utmed vägarna, till exempel under semestersäsongen när det är många som åker och de ordinarie snabbladdarna är kroniskt upptagna. Det finns massvis med affärsmodeller kring detta skulle jag tro.
AGCO äger Massey-Fergusson, Valtra och Fendt.
Jag har en Valtra N101 på 121hk.
Senast när jag köpte en ny elektrisk original huvudströmbrytare till min Valtra stod det Fendt på kartongen.
Valtra och Massey-Fergusson har flera modeller som till 99% är samma traktor.
Fendt är ett ganska vanligt märke i Sverige, speciellt i klassen +200hk.
Jag har en Valtra N101 på 121hk.
Senast när jag köpte en ny elektrisk original huvudströmbrytare till min Valtra stod det Fendt på kartongen.
Valtra och Massey-Fergusson har flera modeller som till 99% är samma traktor.
Fendt är ett ganska vanligt märke i Sverige, speciellt i klassen +200hk.
Häromkring har man främst MF, Valtra eller JD. Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett en Fendt här. Men det kan ju bara olika i olika regioner såklart. I Tyskland däremot kan jag knappt minnas att ja sett nånting annat än Fendt. 

https://lantbruksnytt.se/traktorstatistik/
Under första kvartalet 2020 registrerade John Deere 190 traktorer, i år bara 147.
New Holland startar också starkt med 82 traktorer som ger dem plats två. Valtra är trea med 80, Massey Ferguson fyra med 69 och Case IH femma med 63 och Fendt sexa med 54.
I praktiken är det bara 3 aktörer som dominerar marknaden.
John Deere
AGCO(Massey-Fergusson, Fendt, Valtra)
New Holland/Case IH, Fiat
- PoloPrinsen
Riktigt intressant med eltraktor blir det väl när det inte finns någon begränsning i kapaciteten hos den bara för att den råkar gå på el.
Ett 800 kWh stort batteri som med snabbladdning på lunchen ger bonden minst 900-1000 kWh att fördela under arbetsdagen. Då kanske det går att även köra de mer effektkrävande redskapen som tex plogen.
Mvh PP.
Ett 800 kWh stort batteri som med snabbladdning på lunchen ger bonden minst 900-1000 kWh att fördela under arbetsdagen. Då kanske det går att även köra de mer effektkrävande redskapen som tex plogen.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
What is the best battery-powered electric tractor?
Film från 2019
https://solectrac.com/eutility-electric-tractor
Mfl
Film från 2019
https://solectrac.com/eutility-electric-tractor
Mfl
PoloPrinsen skrev:Riktigt intressant med eltraktor blir det väl när det inte finns någon begränsning i kapaciteten hos den bara för att den råkar gå på el.
Mvh PP.
Det är för de tyngsta göromålen som bonden köper traktor med många hästar. Ju större och kraftfullare traktor desto större plog eller harv orkar den med.
Därför tycker jag man kan räkna baklänges och tänka att en traktor som är ute och plöjer/harvar ligger på 80+% av maxeffekten i snitt. Snittraktorn ligger tydligen på 415 hästar idag (mot 136 i snitt för 40 år sen). Googlade och hittade den här artikeln. https://www.atl.nu/teknik/mer-an-dubbla ... -pa-40-ar/
415 hk är lite drygt 300 kW. Under högsäsong kör bonden säkert 12-14 timmar om dagen. Minst. Det är ca 3 000 kWh om man räknar med att traktorn snittar 240 kW. Tid är verkligen pengar för bonden i detta fall. Det är säkert ingen slump att utvecklingen har favoriserat stora starka och dyra traktorer. Hade det varit för 40 år sen och traktorn haft en effekt på 100 kW så hade det räckt med drygt 1 000 kWh.
Men det ska ju till en jävla effekt för att fylla ett så stort batteri på en lunch. Tror dessutom inte en sån lunch tar ~1h direkt heller. Snarare 20 minuter.
Det är stor skillnad mot en personbil som kanske snittar 20-30 kW.
Tunga jobb som plöjning och harvning är sysslor som kanske passar en eltraktor sämst.PoloPrinsen skrev:Riktigt intressant med eltraktor blir det väl när det inte finns någon begränsning i kapaciteten hos den bara för att den råkar gå på el.
Mvh PP.
Men många jobb på ett jordbruk är småjobb.
Tror att Valtra A74 på 75hk är bland Sveriges mest sålda traktor modell.
Min Valtra N101 används till ganska lätta jobb där den lika gärna kunde gå på el.
Exempelvis snöröjning, vedprocessor, rundbalar, köra ved i storsäck, slåttermaskin, hövändare, självlastarvagn för hö, potatissprätt, skogsvagn med kran, använda snöskopan för att flytta saker, använder lastare med snöskopa som skylift för målning mm.
- PoloPrinsen
Helt klart skillnad på gårdar och gårdar. säger inte emot statistiken men anar att det nog inte bara kan vara så enkelt att allt måste vara typ 4 ggr större/starkare nu än på exakt samma marker för 40 år sen. Skulle tippa på att ihopslagning, uppköp, utarrendering mm påverkar det där med val vid inköp väldigt mycket. Men jag är inte så insatt utan gissar mest.
De i släkten som är inne i bonderiandet brukar inte direkt prata sådana detaljer utan lite roligare saker/episoder ur deras vardag såsom vem som i snöröjningssvängen missade att stänga av spridningen på sandaggregatet och således sandade direkt efter påfyllningen vid depån och därifrån nästan ända fram den gata som skulle sandas, men som nu inte hade någon sand alls kvar att sanda gatan som skulle sandas. Typ.
Mvh PP.
De i släkten som är inne i bonderiandet brukar inte direkt prata sådana detaljer utan lite roligare saker/episoder ur deras vardag såsom vem som i snöröjningssvängen missade att stänga av spridningen på sandaggregatet och således sandade direkt efter påfyllningen vid depån och därifrån nästan ända fram den gata som skulle sandas, men som nu inte hade någon sand alls kvar att sanda gatan som skulle sandas. Typ.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- PoloPrinsen
Om du med det menar att klyva ved mha hydrauluttaget så avrekkomenderar jag dig detta och rekommenderar att köpa en separat, eldriven hydraulpump istället.Zalman3 skrev:Tunga jobb som plöjning och harvning är sysslor som kanske passar en eltraktor sämst.PoloPrinsen skrev:Riktigt intressant med eltraktor blir det väl när det inte finns någon begränsning i kapaciteten hos den bara för att den råkar gå på el.
Mvh PP.
Min Valtra N101 används till ganska lätta jobb där den lika gärna kunde gå på el.
Exempelvis snöröjning, vedprocessor, rundbalar, köra ved i storsäck, slåttermaskin, hövändare, självlastarvagn för hö, potatissprätt, skogsvagn med kran, använda snöskopan för att flytta saker, använder lastare med snöskopa som skylift för målning mm.
SÅÅ mycket bättre på alla sätt har jag iaf uppleft det med efter att själv ha provat båda alternativen.
Skulle kunna tänka mig att den förmodligen enskilt viktigaste och i princip året runt dagligen använda traktorn är gårdens lastare. Iaf om man har djur som skall ha foder/balar etc ofta samt allt annat man lastar. Så en alltiallomaskin/gårdsmaskin håller jag med om att den kanske kan vara lättast/lämpligast att elektrifiera.
mvh PP.
Har en vedprocessor Hakki pilke 37 Easy som kan köras både på el och med traktor.PoloPrinsen skrev:Om du med det menar att klyva ved mha hydrauluttaget så avrekkomenderar jag dig detta och rekommenderar att köpa en separat, eldriven hydraulpump istället.Zalman3 skrev:Tunga jobb som plöjning och harvning är sysslor som kanske passar en eltraktor sämst.PoloPrinsen skrev:Riktigt intressant med eltraktor blir det väl när det inte finns någon begränsning i kapaciteten hos den bara för att den råkar gå på el.
Mvh PP.
SÅÅ mycket bättre på alla sätt har jag iaf uppleft det med efter att själv ha provat båda alternativen.
Skulle kunna tänka mig att den förmodligen enskilt viktigaste och i princip året runt dagligen använda traktorn är gårdens lastare. Iaf om man har djur som skall ha foder/balar etc ofta samt allt annat man lastar. Så en alltiallomaskin/gårdsmaskin håller jag med om att den kanske kan vara lättast/lämpligast att elektrifiera.
mvh PP.
Kör i princip bara på el med flyttar den med traktorn.
Kan trycka igenom upp till 10m3 ved I timman!

Ner i en tippvagn eller 1,5m3 storsäckar.
Man kan inte jämföra industrijordbruk med småjordbruk.
Traktorn på bilden är inte avsedd för att dra en 30m bred plog eller harv på en 200Ha åker utan som multimaskin på självägande småjordbruk.
De stora industrijordbruken får nog robotisering av maskinparken före dess. GPS-styrda och förarlösa maskiner som plöjer, harvar, gödslar, sår och skördar. Har man en laddstation kan ju maskinerna själv åka och ladda när det behövs och i övrigt köra dygnet runt.
Traktorn på bilden är inte avsedd för att dra en 30m bred plog eller harv på en 200Ha åker utan som multimaskin på självägande småjordbruk.
De stora industrijordbruken får nog robotisering av maskinparken före dess. GPS-styrda och förarlösa maskiner som plöjer, harvar, gödslar, sår och skördar. Har man en laddstation kan ju maskinerna själv åka och ladda när det behövs och i övrigt köra dygnet runt.
Tesla Y LR -22 EAP
Om batteri- eller bränslecellsdrift vinner för traktorer återstår att se. Ett steg för bränsleceller tycks nu vara på väg.
"PowerCell får uppföljande order på två bränslecellssystem från global amerikansk jordbruksmaskinstillverkare
PowerCell Sweden AB (publ) har fått en uppföljande beställning på två 100 kW bränslecellssystem från en global amerikansk tillverkare av jordbruksmaskiner. Systemen skall användas för fortsatta tester av elektrifiering av traktorer med hjälp av bränsleceller och vätgas och levereras under fjärde kvartalet 2021.
Bränslecellssystemet är framtaget för elektrifiering av bland annat fordon
inom off-road-segmentet, det vill säga, truckar, anläggningsmaskiner och olika typer av arbetsfordon såsom jordbruksmaskiner. Offroad-segmentet är ett segment där det krävs stor tillförlitlighet, hög effekt och stor flexibilitet men också god förmåga att stå emot stötar och vibrationer. Den nu erhållna uppföljningsordern kommer från en större tillverkare av jordbruksmaskiner och de beställda systemen kommer att användas för att testa en elektrifiering av traktorer med hjälp av bränsleceller och vätgas."
Haken som finns är att det inte finns någon utbyggd infrastruktur för att tanka vätgas ännu och att bränsleceller är för dyra tills de massproducerats för bilanvändning.
"PowerCell får uppföljande order på två bränslecellssystem från global amerikansk jordbruksmaskinstillverkare
PowerCell Sweden AB (publ) har fått en uppföljande beställning på två 100 kW bränslecellssystem från en global amerikansk tillverkare av jordbruksmaskiner. Systemen skall användas för fortsatta tester av elektrifiering av traktorer med hjälp av bränsleceller och vätgas och levereras under fjärde kvartalet 2021.
Bränslecellssystemet är framtaget för elektrifiering av bland annat fordon
inom off-road-segmentet, det vill säga, truckar, anläggningsmaskiner och olika typer av arbetsfordon såsom jordbruksmaskiner. Offroad-segmentet är ett segment där det krävs stor tillförlitlighet, hög effekt och stor flexibilitet men också god förmåga att stå emot stötar och vibrationer. Den nu erhållna uppföljningsordern kommer från en större tillverkare av jordbruksmaskiner och de beställda systemen kommer att användas för att testa en elektrifiering av traktorer med hjälp av bränsleceller och vätgas."
Haken som finns är att det inte finns någon utbyggd infrastruktur för att tanka vätgas ännu och att bränsleceller är för dyra tills de massproducerats för bilanvändning.