VW ID.4
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID.4
Håller med om sådär värde med banaboxtest. BN har gjort en sån också (Anonymous FTW skrev:Verkar ha klara sig riktigt bra i BN... bananlådstest, även om jag personligen inte är stormförtjust i sådana test. Vet jag att bilen har svårt för hårda väskor packar jag i mjuka istället, men visst ska man med flyget utomlands så är det ändå hårda väskor som gäller.
https://insideevs.com/news/498365/volks ... -box-test/
Jag tycker däremot att detta är en mycket bra kommentar till att inte förvara laddsladdar i trunkens undre sektion (som ofta är där de ligger från fabrik):

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.4
Håller med. Att ha laddkablar underst och behöva ta ut packning etc för att kunna lyfta en lucka för att komma åt kabeln är bara drygt. Slutar ju med att kabeln ligger nånstans bland övriga saker
Re: VW ID.4
Jo visst hade det varit trevligt med en liten låda för kablage där fram. I Teslan hade jag just kablar samt tvättgrejer fram.
Men när man kör långt med mkt packning så nyttjar man nog mest CCS.
Först på destinationen man långsamladdar, och då åker ju packningen ut ändå.
Det störiga för mig är mest att det är smutsigt att tvingas öppna bakluckan, har ju ingen elektrisk.
Förövrigt, efter lite mer motorväg säger GOM numera 266km vid 80%.
Men när man kör långt med mkt packning så nyttjar man nog mest CCS.
Först på destinationen man långsamladdar, och då åker ju packningen ut ändå.
Det störiga för mig är mest att det är smutsigt att tvingas öppna bakluckan, har ju ingen elektrisk.
Förövrigt, efter lite mer motorväg säger GOM numera 266km vid 80%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Frugan åkte till fjällen (kittlefjäll) i förra veckan, med de delade upp resan på två dagar och stannade på ett hotell halvägs upp och även på vägen ner. I sådana lägen vill man ju inte behöva packa ur all skidutrustning och all annan packning. Nu tog hon dieselmercan för att göra det lätt och få plats med alla skidor, men hade de tagit vår elbil och velat desitnationsladda på hotellet/motell så hade blivit stökigt om kablarna varit längst ner i trunken (istället för i frunken som på vår Tesla).taliz skrev:Jo visst hade det varit trevligt med en liten låda för kablage där fram. I Teslan hade jag just kablar samt tvättgrejer fram.
Men när man kör långt med mkt packning så nyttjar man nog mest CCS.
Först på destinationen man långsamladdar, och då åker ju packningen ut ändå.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.4
Det svåra är nog att komma ihåg det.Fredrik j skrev:Det är väl inte svårare än att man lägger kabeln längst upp i packningen?
Men det finns ju en lämplig plats att ha den permanent på. På vänstersidan finns en ögla och stropp som man kan hålla den på plats med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Hur är den i omkörningar? Tex köra om en gubbe med hatt i 80? 

Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Re: VW ID.4
Går fint. Finns ju många mellanstora SUVs med dieselmotor på ca 200hk. Men denna har ju ingen växellåda som skall växla ner, turbo som skall spinna upp etc. Så klart bättre än en sådan.Mr S skrev:Hur är den i omkörningar? Tex köra om en gubbe med hatt i 80?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Jag har ingen hatt.Mr S skrev:Hur är den i omkörningar? Tex köra om en gubbe med hatt i 80?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
Va, menar du att man kan göra omkörningar utan att riskera livet med bara 200hk? Läser man amerikanska forum så får man ju intrycket att en elbil måste ha minst 350hk för att inte utgöra nån sorts trafikfara...taliz skrev:Går fint. Finns ju många mellanstora SUVs med dieselmotor på ca 200hk. Men denna har ju ingen växellåda som skall växla ner, turbo som skall spinna upp etc. Så klart bättre än en sådan.Mr S skrev:Hur är den i omkörningar? Tex köra om en gubbe med hatt i 80?
Re: VW ID.4
Förra tiden lärde man sig att man inte för köra om när det kommer mötande trafik.wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: VW ID.4
Just precis. Dom förväntar att alla flyttar på sig. Helljus på.mati skrev:Förra tiden lärde man sig att man inte för köra om när det kommer mötande trafik.wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
Re: VW ID.4
Helt seriöst så är min Model S 100D (ej P) så vansinnigt snabb att gamla regler inte gäller längre. Nu avstår jag dock ändå omkörningar som jag vet inte skulle vara några problem eftersom jag inser att de runt omkring mig inte kan förstå exakt hur snabb min bil är och därför skulle bli rädda och kanske göra nåt dumt.mati skrev:Förra tiden lärde man sig att man inte för köra om när det kommer mötande trafik.wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
Dels är det den faktiska prestandan men nästan lika viktig är den snabba starten man får. Slipper växla ner etc.
-
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.4
Har man gaskombi med 110 hk på pappret (men VW har säkert mörkat lite – känns som det kan vara ~12 till...), och inte gillar att ligga i häcken på folk när man ska köra om, så tar man fortfarande sats...wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.4
SwedishAdvocate skrev:Har man gaskombi med 110 hk på pappret (men VW har säkert mörkat lite – känns som det kan vara ~12 till...), och inte gillar att ligga i häcken på folk när man ska köra om, så tar man fortfarande sats...wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
Nackdelen med förbränningsmotor.

Re: VW ID.4
Jo, jag vet. Det krävs inte ens en P-modell för att kunna köra om trots att det kommer bilar ett par hundra meter längre fram. Det är ju det som är så sjukt med en Tesla, men samtidigt vet jag inte om det verkligen är så himla säkert som en del vill ha det till. Jag tror att man tar ungefär samma risk som med en slöare bil. Skillnaden med en Tesla är bara att man kan köra om nästan var som helst medan man kanske aldrig kommer förbi med en annan bil. Man kör inte om förrän det är fritt helt enkelt, för annars dör man. Samma risktagande, men olika utfall.MWall skrev:Helt seriöst så är min Model S 100D (ej P) så vansinnigt snabb att gamla regler inte gäller längre.
Jag har faktiskt kommit på mig själv när jag tänkte ibland, fan vad bra, vilka säkra omkörningar man gör, det här hade aldrig gått bra med en vanlig bil. Men, med en vanlig bil hade jag självklart aldrig kommit på tanken att köra om i en sådan tajt situation. Är det verkligen säkrare med en Tesla då? Jag tvivlar på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
Nej precis. Gäller ju att anpassa omkörningarna ändå. Lutar ändå åt att den är så snabb att jag helt enkelt inte vågar ta de där tveksamma omkörningarna eftersom gränsen är så galet tajt.mati skrev:Jo, jag vet. Det krävs inte ens en P-modell för att kunna köra om trots att det kommer bilar ett par hundra meter längre fram. Det är ju det som är så sjukt med en Tesla, men samtidigt vet jag inte om det verkligen är så himla säkert som en del vill ha det till. Jag tror att man tar ungefär samma risk som med en slöare bil. Skillnaden med en Tesla är bara att man kan köra om nästan var som helst medan man kanske aldrig kommer förbi med en annan bil. Man kör inte om förrän det är fritt helt enkelt, för annars dör man. Samma risktagande, men olika utfall.MWall skrev:Helt seriöst så är min Model S 100D (ej P) så vansinnigt snabb att gamla regler inte gäller längre.
Jag har faktiskt kommit på mig själv när jag tänkte ibland, fan vad bra, vilka säkra omkörningar man gör, det här hade aldrig gått bra med en vanlig bil. Men, med en vanlig bil hade jag självklart aldrig kommit på tanken att köra om i en sådan tajt situation. Är det verkligen säkrare med en Tesla då? Jag tvivlar på det.
Re: VW ID.4
Nu har vi haft vår id4 max sedan i torsdags och kört ca 40 mil.
Får säga att den är bättre på det mesta än jag förväntade mig(inte jättehöga förväntningar), större invändigt och bättre att lasta än väntat, inte så lutande baklucka så det går att lasta ganska högt hela vägen bak.
Piggare än väntat, men det kan man tillskriva att det är en elbil helt enkelt.
Gillar HUD instrumentering och infotainment även om det finns en del att förbättra, men det förväntar jag mig att man gör.
Appen fungerar bra och känns snabb och responsiv även om den har ganska tunt med funktioner än så länge, förväntar mig förbättringar även här.
Travel assist fungerar bra, gillar att den ändrar hastighet automatiskt inför sänkt hastighet så gott som exakt när man passerar skylten.
Barnen trivs väldigt bra i den och uppskattar panoramatak, att dom har egen värmejustering och 2 st USB C I baksätet.
Bra ljudnivå, jag kör på 19" nya dubbdäck och det är ändå väldigt behaglig ljudnivå, ser fram emot att sätta på sommardäck.
Nackdelar är att jag skulle vilja ha sätesinställning och andra inställningar kopplat till nyckeln eller att man bara kunde välja det när man hoppar in, kanske går men inget jag hittat?
Andra nackdelen är att frugan gillar den så mycket så jag knappt får köra den
Inte haft någon bugg i bilen såhär långt vilket känns hoppfullt.
Edit:
Jag har faktiskt en bugg eller om jag inte vet hur man gör, men jag försöker skicka destination från appen, den skickas till bilen och allt ser bra ut men i bilen hittar jag den inte.
Får säga att den är bättre på det mesta än jag förväntade mig(inte jättehöga förväntningar), större invändigt och bättre att lasta än väntat, inte så lutande baklucka så det går att lasta ganska högt hela vägen bak.
Piggare än väntat, men det kan man tillskriva att det är en elbil helt enkelt.
Gillar HUD instrumentering och infotainment även om det finns en del att förbättra, men det förväntar jag mig att man gör.
Appen fungerar bra och känns snabb och responsiv även om den har ganska tunt med funktioner än så länge, förväntar mig förbättringar även här.
Travel assist fungerar bra, gillar att den ändrar hastighet automatiskt inför sänkt hastighet så gott som exakt när man passerar skylten.
Barnen trivs väldigt bra i den och uppskattar panoramatak, att dom har egen värmejustering och 2 st USB C I baksätet.
Bra ljudnivå, jag kör på 19" nya dubbdäck och det är ändå väldigt behaglig ljudnivå, ser fram emot att sätta på sommardäck.
Nackdelar är att jag skulle vilja ha sätesinställning och andra inställningar kopplat till nyckeln eller att man bara kunde välja det när man hoppar in, kanske går men inget jag hittat?
Andra nackdelen är att frugan gillar den så mycket så jag knappt får köra den

Inte haft någon bugg i bilen såhär långt vilket känns hoppfullt.
Edit:
Jag har faktiskt en bugg eller om jag inte vet hur man gör, men jag försöker skicka destination från appen, den skickas till bilen och allt ser bra ut men i bilen hittar jag den inte.
Re: VW ID.4
Kul att höra att du är nöjd med bilen. Hade förväntat mig att inställning per nyckel skulle finnas. Vad har du för dim. på dubbdäcken?backe skrev:Nu har vi haft vår id4 max sedan i torsdags och kört ca 40 mil.
Får säga att den är bättre på det mesta än jag förväntade mig(inte jättehöga förväntningar), större invändigt och bättre att lasta än väntat, inte så lutande baklucka så det går att lasta ganska högt hela vägen bak.
Piggare än väntat, men det kan man tillskriva att det är en elbil helt enkelt.
Gillar HUD instrumentering och infotainment även om det finns en del att förbättra, men det förväntar jag mig att man gör.
Appen fungerar bra och känns snabb och responsiv även om den har ganska tunt med funktioner än så länge, förväntar mig förbättringar även här.
Travel assist fungerar bra, gillar att den ändrar hastighet automatiskt inför sänkt hastighet så gott som exakt när man passerar skylten.
Barnen trivs väldigt bra i den och uppskattar panoramatak, att dom har egen värmejustering och 2 st USB C I baksätet.
Bra ljudnivå, jag kör på 19" nya dubbdäck och det är ändå väldigt behaglig ljudnivå, ser fram emot att sätta på sommardäck.
Nackdelar är att jag skulle vilja ha sätesinställning och andra inställningar kopplat till nyckeln eller att man bara kunde välja det när man hoppar in, kanske går men inget jag hittat?
Andra nackdelen är att frugan gillar den så mycket så jag knappt får köra den
Inte haft någon bugg i bilen såhär långt vilket känns hoppfullt.
Edit:
Jag har faktiskt en bugg eller om jag inte vet hur man gör, men jag försöker skicka destination från appen, den skickas till bilen och allt ser bra ut men i bilen hittar jag den inte.
Re: VW ID.4
Dodde skrev:Kul att höra att du är nöjd med bilen. Hade förväntat mig att inställning per nyckel skulle finnas. Vad har du för dim. på dubbdäcken?backe skrev:Nu har vi haft vår id4 max sedan i torsdags och kört ca 40 mil.
Får säga att den är bättre på det mesta än jag förväntade mig(inte jättehöga förväntningar), större invändigt och bättre att lasta än väntat, inte så lutande baklucka så det går att lasta ganska högt hela vägen bak.
Piggare än väntat, men det kan man tillskriva att det är en elbil helt enkelt.
Gillar HUD instrumentering och infotainment även om det finns en del att förbättra, men det förväntar jag mig att man gör.
Appen fungerar bra och känns snabb och responsiv även om den har ganska tunt med funktioner än så länge, förväntar mig förbättringar även här.
Travel assist fungerar bra, gillar att den ändrar hastighet automatiskt inför sänkt hastighet så gott som exakt när man passerar skylten.
Barnen trivs väldigt bra i den och uppskattar panoramatak, att dom har egen värmejustering och 2 st USB C I baksätet.
Bra ljudnivå, jag kör på 19" nya dubbdäck och det är ändå väldigt behaglig ljudnivå, ser fram emot att sätta på sommardäck.
Nackdelar är att jag skulle vilja ha sätesinställning och andra inställningar kopplat till nyckeln eller att man bara kunde välja det när man hoppar in, kanske går men inget jag hittat?
Andra nackdelen är att frugan gillar den så mycket så jag knappt får köra den
Inte haft någon bugg i bilen såhär långt vilket känns hoppfullt.
Edit:
Jag har faktiskt en bugg eller om jag inte vet hur man gör, men jag försöker skicka destination från appen, den skickas till bilen och allt ser bra ut men i bilen hittar jag den inte.
Det där med nyckel för säten/speglar och inställningar för infotainment kanske finns eller kommer men jag har inte hittat ännu? Är ingen jättegrej men hade det på förra bilen och det var skönt
235/55-19 runt om på vinterdäck, kör på Michelin X-ice North 4 med 105t om jag minns rätt.
Re: VW ID.4
I ett test i Norge säger man att Skoda Enyaq är bättre än ID4.
1. Större bagage.
2. Högre frigångshöjd.
3. Snabbare och större skärm.
4. Mer premiumkänsla.
1. Större bagage.
2. Högre frigångshöjd.
3. Snabbare och större skärm.
4. Mer premiumkänsla.
https://www.elbil24.no/tester/skoda-eny ... t/73604107Men Enyaq övertygar på flera punkter att det till och med överträffar sin nära släkting från Volkswagen.
Djupet i bagagerummet är 97 centimeter i Enyaq, när vi mäter från ryggstödet och bakåt till plastramen som bildar lastkanten. I ID-4 är detsamma 94 centimeter. Samtidigt är höjden från bagageutrymmets golv och upp till bagageutrymmet i Enyaq 52 centimeter, medan det är 48 centimeter i ID.4, när dubbelgolvet är i topposition. Bredden är den vanliga mätaren mellan hjulhusen.
Denna skillnad hjälper till att ge de extra liter som utgör skillnaden mellan de två. Medan ID.4 uppges ha 543 liter bagageutrymme, uppges Enyaq att erbjuda 585 liter - en skillnad på 43 liter där.
Premiumkänsla
När du bekantar dig med Enyaq får du en tydlig känsla av att Skoda har blivit en premiumprodukt - mer premium än sin relativa ID.4.
Här har du en vadderad instrumentbräda med kontrasterande sömmar som är mjuka att ta på och det ser exklusivt ut. Detsamma görs i dörrarna, och det bär inte samma märke att de har gjorts på en bränslebrännare. På testbilen, som har lädersäten, är instrumentpanelen klädd i konstläder.
Det stannar inte där, för ovanför mittkonsolen har du en 13-tums kristallklar skärm i bra upplösning. Det här är större än de du får i ID.4, en skärm som sägs vara 12 tum.
Men det stannar inte heller där, för medan huvudskärmen i Enyaq har ett blixtsnabbt svar, var svaret i ID.4 märkbart långsamt vid jämförelse. Skoda har också en mycket mer tilltalande design och grafik på sina skärmar. Det är faktiskt lite konstigt att se så stora skillnader mellan två bilar som vi faktiskt trodde skulle vara ungefär samma produkt.
Det är också ett nöje att se att Skoda har två styrhjul, utformade som rullar, på vardera av rattens ekrar som pekar mot varje sida. Detta innebär att till exempel volymkontrollen manövreras genom att rulla ett hjul uppåt eller nedåt, volymen uppåt och nedåt.
På VW-produkter finns det knappar att hålla ned, som ibland känns så långsamma att du hellre börjar trycka på + och - signera många gånger upp eller ner.
Efter att ha testat VW ID.4 och Skoda Enyaq efter varandra är Enyaq vår tydliga favorit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Ungefär som när jag gjorde en helt säker inkörning i en rondell.MWall skrev:Helt seriöst så är min Model S 100D (ej P) så vansinnigt snabb att gamla regler inte gäller längre. Nu avstår jag dock ändå omkörningar som jag vet inte skulle vara några problem eftersom jag inser att de runt omkring mig inte kan förstå exakt hur snabb min bil är och därför skulle bli rädda och kanske göra nåt dumt.mati skrev:Förra tiden lärde man sig att man inte för köra om när det kommer mötande trafik.wheels skrev:Förr i tiden lärde man sig att ta sats
Dels är det den faktiska prestandan men nästan lika viktig är den snabba starten man får. Slipper växla ner etc.
Men polisen insåg inte det eftersom jag körde en stor, tung bil (MX), dessutom med påkopplat släp.
Och det är ju sant - omgivningen fattar ju inte att jag klår varenda bil.