En organisation som kallar sig Union of concerned scientists USA har presenterat en vetenskaplig livscykelstudie över olika biltyper.
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... lFY5-K00sC
Elbilen vinner inte oväntat! Den är som regel sämre att producera, men tjänar snabbt in det under användandet. Det är batteripackets storlek som är det mest miljöovänliga att tillverka, så en bil med stort batteri tar längre tid på sig att bli en miljövinst.
En elbil med 250 miles/40 mils räckvidd ger 68% mer utsläpp under tillverkningen än en genomsnittlig fossilbil. Teslas Gigafactory -som helt ska drivas av solenergi - lär väl sänka den procentsatsen. Dock är väl gruvbrytningen av de metaller som ingår antagligen den smutsigaste delen i produktionen.
Studien är gjord på de förhållanden som råder i USA, så här i Sverige går det antagligen mycket fortare för en elbil att bli miljöpositiv eftersom vi har renare elproduktion här.
Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Moderator: Redaktion
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Enligt Elon Musk består en stordel av kostnaden förproduktion av transporter, vilket alltså genererar CO2 utsläpp. Tror att ett batteri i dag åkt tre var runt jorden innan de hamnar i bilen. Kan man som i Gigafactory samla allt till en site minskar det problemet väsentligt. Har ju också talats om att ta råmaterial från gruvor i närområdet. Så när allt detta är på plats så kommer elbilen vara totalt överlägsen.
Enda chansen för att få en rimlig jämförelse mellan elbilar och fossilbilar är att ta bästa tänkbara för fossilbilen och sämsta tänkbara för elbilen. Läggs det lika mycket resurser på elbilar som det idag läggs på att förfina förbränningsmotorer så kommer det hända otroligt mycket. Det känns som ett klassiskt läge för ett paradigmskifte helt enkelt.
Enda chansen för att få en rimlig jämförelse mellan elbilar och fossilbilar är att ta bästa tänkbara för fossilbilen och sämsta tänkbara för elbilen. Läggs det lika mycket resurser på elbilar som det idag läggs på att förfina förbränningsmotorer så kommer det hända otroligt mycket. Det känns som ett klassiskt läge för ett paradigmskifte helt enkelt.
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Gruvbrytningen er den største delen frem til batteriene resirkuleres. Da forsvinner den delen av miljøforurensning. Og ved at batteriteknologien samt motorstyringen forbedres vil også dette redusere forbruket.
Fossilt brennstoff er bare resirkulerbart hvis det er biobrennstoff.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fossilt brennstoff er bare resirkulerbart hvis det er biobrennstoff.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Jo men eftersom mängden batterier lär öka exponentiellt de kommande åren, så kommer det ta långt tid innan det finns tillräckligt med batterier att återvinna.
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Samtidig bedrer batteriteknologien seg grunnet nanoteknologi slik at man får mer ut at hvert ion enn tidl. Batteriene blir lettere og yter likevel mer.
På samme måte som tidl bilene fikk bedre motorer. Lettere og mindre med mer ytelse. Så man fikk mer energiutnyttelse i fossilbiler. Det samme gjelder for batteridrevne biler.
Sent from my iPhone using Tapatalk
På samme måte som tidl bilene fikk bedre motorer. Lettere og mindre med mer ytelse. Så man fikk mer energiutnyttelse i fossilbiler. Det samme gjelder for batteridrevne biler.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Tvivlar på att de räknat in raffineringen av fossila bränslen i sin kalkyl. Det går åt ca 1kW att tillverka en liter bensin. https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9O ... e=youtu.be
Tror inte heller de räknat transporter o dylikt.
Tror inte heller de räknat transporter o dylikt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
Næ, og det er en vanskelig kalkyle.
Og hadde bensin og diesel vært så jævlig bra kan man jo lure på hvorfor europeiske tog går på strøm.
De som i dag sitter og forsvarer fossil fremdrift er nok av samme mentale type som ville forhindre utvikling av bil og tog til fordel av hestevogn. Det er mindre et teknisk argument men en mental innstilling. Derfor påminner meg fossilfora mer om en religiøs sekt som snakker om evigheten enn om mennesker med ervervet kunnskaper med argumenter som baserer seg på evidens.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og hadde bensin og diesel vært så jævlig bra kan man jo lure på hvorfor europeiske tog går på strøm.
De som i dag sitter og forsvarer fossil fremdrift er nok av samme mentale type som ville forhindre utvikling av bil og tog til fordel av hestevogn. Det er mindre et teknisk argument men en mental innstilling. Derfor påminner meg fossilfora mer om en religiøs sekt som snakker om evigheten enn om mennesker med ervervet kunnskaper med argumenter som baserer seg på evidens.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ny livcykelstudie på elbilar - nov 2015
dom får byta till den riktiga sekten (TCS) istället, så ska vi får ordning på dommiksch skrev:Næ, og det er en vanskelig kalkyle.
Og hadde bensin og diesel vært så jævlig bra kan man jo lure på hvorfor europeiske tog går på strøm.
De som i dag sitter og forsvarer fossil fremdrift er nok av samme mentale type som ville forhindre utvikling av bil og tog til fordel av hestevogn. Det er mindre et teknisk argument men en mental innstilling. Derfor påminner meg fossilfora mer om en religiøs sekt som snakker om evigheten enn om mennesker med ervervet kunnskaper med argumenter som baserer seg på evidens.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14