Livet hade inte varit roligt om det inte var lov att spetsa till sakerMartinen skrev:Som vanligt helt absurda liknelser
Autopilot kanske blir olaglig
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot kanske blir olaglig
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Fast detta är ju ingen omöjlighet att sälja eller köpa maskingevär eller ammunition under villkor att de inte skall användas för att skjuta någon. Det som krävs är samlarlicens...Herr X skrev:Tycker du också att man ska få sälja maskingevär med ammunition om man klart och tydligt skriver att man inte får skjuta någon med dem?Martinen skrev:Det står klart och tydligt när man aktiverar autopilot att man ska hålla ratten.
Då tycker jag att Tesla har ryggen fri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det skulle förvåna mig om det blir något av det här, men om det blir en ändring så är det nog bäst att de ser över om alla bilister måste ha en fot på bromsen också.. det tar inte längre tid att sätta händerna på ratten som att få foten till bromsen, framförallt när man kör med farthållare och sitter med benen i kors ; -) så utred farthållaren också när ni ändå håller på.......
Jävla lobbyister som gör allt för de livrädda fosilbilsbolagen.
Jävla lobbyister som gör allt för de livrädda fosilbilsbolagen.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
Det är nog här skon klämmer som sagt. Hoppas Volvo kommer med autopilot snart, då kommer det vara en fantastisk uppfinning enligt nyhetsblaskorna ... som man borde lagstifta nya bilar att ha ....Jonnen skrev:
.... Jävla lobbyister som gör allt för de livrädda fosilbilsbolagen.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22
....
Volvos AP finns väl redan, i varje fall för provkörning. Dock följer den bara bilen framför och endast upp till 50 km/h, dvs kör bilen framför i diket så gör du det också... hoppas NT provar det också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Den båten ska vi nog sitta ner i.Pontus skrev:dvs kör bilen framför i diket så gör du det också... hoppas NT provar det också.
Bra när de lyckas få tag på någon vet vad den pratar omTiborBlomhall skrev:
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fullkomligt lysande!TiborBlomhall skrev:
(Sen är svensk medias användning av ordet "expert" fullkomligt vedervärdigt. No offence to you, men jag förväntade mig typ en professor i trafikrätt eller nåt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Tänk på det nästa gång du hör en "expert" uttala sig i media.
Det kan vara bara en halvflintig gubbe med en obskyr sajt
Tesla fick punktering under körningen och det kan inte hända Volvo eller manuellt framförda bilar.Pontus skrev:Varför inte Volvo då?
+1Mistafrizz skrev:Bakåtsträvande trångsynta maktgalna fega idioter är vad dom är - milt uttryckt.
Svenska politker/myndigheter/journalister kan alla dra åt helvete!
Skrivet med AP inkopplat på Essingeleden.
Eller en riktig tungviktare inom sitt expertområde!TiborBlomhall skrev:Tänk på det nästa gång du hör en "expert" uttala sig i media.
Skickat från min telefon med Tapatalk
Fattar inte varför tv4 raporterar negativa nyheter kring tesla
Just ap var uppe på nyheterna
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenska nyheter är alltid negativa. Spelar ingen roll vad det handlar om. Väljer alltid en neggig approach.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Tesla är redan höjt till skyarna under lång tid. Det är lågt nyhetsvärde att skriva något positivt nu. Att däremot hitta svagheter, inbillade eller verkliga säljer mer.e5m1r skrev:Fattar inte varför tv4 raporterar negativa nyheter kring tesla
PS Tibor - Bra expertutlåtande!

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Volvos ska enligt deras säljare följa bilen framför även om den kör av vägen. Den ser inte linjerna i gatan men kan bara användas upp till 50 km/h och måste ha en bil framför sig. Så kör bilen framför ut i väggren gör du det också.FAJ skrev:Tesla fick punktering under körningen och det kan inte hända Volvo eller manuellt framförda bilar.Pontus skrev:Varför inte Volvo då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Blir intressant att se vad Ny Teknik hittar på när dom provkör denPontus skrev:Volvos ska enligt deras säljare följa bilen framför även om den kör av vägen. Den ser inte linjerna i gatan men kan bara användas upp till 50 km/h och måste ha en bil framför sig. Så kör bilen framför ut i väggren gör du det också.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Kör Teslan också av vägen om bilen framför gör det? Har förstått att den i vissa lägen följer bilen framför... Nu är det iofs så att Teslan till skillnad mot Volvon lär sig med tiden så det borde ju lösa sig efter ett tag.
Under 30 verkar det som den alltid följer bilen framför istället för linjerna. Har märkt att bilen på bilden blir blå i alla fall. Häromdagen När jag körde i en kö, så hade jag nått pucko framför mig har vinglade i hela filen, och ut i halva vägrenen. Min bil tyckte sett såg kul ut och hakade på. Inte lika mycket men ändå.
Kan kanske vara på sin plats att påminna om vad brittiska politiker gjorde i början av 1900-talet när automobiler började synas på gatorna? Hittar inget citat på nätet, men jag har läst ett flertal tillfällen att de införde en lagstiftning som såg ut så här på ett ungefär:
Maxfart 5 km/h.
En person var tvungen att gå framför fordonet bärandes på en varningsflagga (och ropa varnande ord?).
Vid varje korsning skulle ett antal åtgärder vidtagas i tur och ordning, t.ex.:
Slå på en triangel, tuta i ett horn...
Nåt i den stilen. Politikerna som införde de här reglerna var naturligtvis både rent teknikrädda/fientliga och de hade intressen i hästbranschen osv.
När svenska myndigheter vill utreda Teslas autopilot kan jag inte låta bli att dra paralleller till detta mer än 100-åriga exempel...
Maxfart 5 km/h.
En person var tvungen att gå framför fordonet bärandes på en varningsflagga (och ropa varnande ord?).
Vid varje korsning skulle ett antal åtgärder vidtagas i tur och ordning, t.ex.:
Slå på en triangel, tuta i ett horn...
Nåt i den stilen. Politikerna som införde de här reglerna var naturligtvis både rent teknikrädda/fientliga och de hade intressen i hästbranschen osv.
När svenska myndigheter vill utreda Teslas autopilot kan jag inte låta bli att dra paralleller till detta mer än 100-åriga exempel...
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Under 30 följer den bilen framför och det ser du mycket riktigt på att bilen istället för linjerna blir blå. Jag låg bakom en bil i en kö en gång som tröttnade på att köa och bröt sig ur för att göra en vändning - min bil försökte haka på!Martinen skrev:Under 30 verkar det som den alltid följer bilen framför istället för linjerna. Har märkt att bilen på bilden blir blå i alla fall. Häromdagen När jag körde i en kö, så hade jag nått pucko framför mig har vinglade i hela filen, och ut i halva vägrenen. Min bil tyckte sett såg kul ut och hakade på. Inte lika mycket men ändå.
Det här öppnar ju upp för lysande underhållning vid kökörning om man får en Tesla bakom sigMartinen skrev:Under 30 verkar det som den alltid följer bilen framför istället för linjerna. Har märkt att bilen på bilden blir blå i alla fall. Häromdagen När jag körde i en kö, så hade jag nått pucko framför mig har vinglade i hela filen, och ut i halva vägrenen. Min bil tyckte sett såg kul ut och hakade på. Inte lika mycket men ändå.
Jag missade nyheterna igår - en kollega frågade om dessa, enligt nyheterna så skulle det ha skett en olycka med autopiloten. Vad refererade dom till?
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Åh, säkert bara Ny Teknik som medvetet låter autopiloten köra av vägen...dstr skrev:Jag missade nyheterna igår - en kollega frågade om dessa, enligt nyheterna så skulle det ha skett en olycka med autopiloten. Vad refererade dom till?