Fredrik j skrev:
Definitivt skulle jag kunna göra det. Min osentimentala hållning mot varumärken funkar åt båda hållen.
Samma sak här. Hade VAG fått till ett bättre laddnätverk än Ionity, som motsvarade SuC, så hade jag varit mycket nära att köpa en Taycan eller e-tron GT kan jag säga.
Sedan tycker jag alltid om företag som är "först", och lyckas dra igång och skala upp en ny marknad, som tex. Apple, Microsoft, Amazon och Tesla. Sedan kan jag absolut handla från andra företag, även om jag någonstans beundrar duktiga entreprenörer som Jobs, Gates, Bezos och Musk.
Fredrik j skrev:Dagens utbud från tesla lockar inte alls. Model3 skulle behöva vara rejält mycket billigare än konkurrenterna för att jag skulle bli lockad. Egentligen går jag väl och väntar på att någon ska lyckas kopiera teslas drivlina och paketera den som jag vill ha den.
Vore enormt trist och ett stort misslyckande om alla tyckte lika, och om det endast fanns en enda tillverkare. Tyvärr är det ju lite så idag om man skall resa med en elbil att det inte finns mycket annat än Tesla att välja på (skall man däremot endast pendla till stan eller matbutiken så räcker det att kunna ladda hemma och vilken elbil som helst funkar), och därav att det är så viktigt att det så snart som möjligt kommer något som kan konkurrera med Tesla SuC.
Håller vi dock oss till själva bilarna så älskar jag den rena futuristiska konceptliknande interiören hos M3/MY, men däremot så tycker jag exteriören inte är så mycket att hurra för. Rätt medioker design. Samt att byggkvaliteten är verkligen botten hos Tesla, och svårt att snabbt komma i kontakt med företaget ibland. Service och byggkvalitet måste de verkligen förbättra, och vore kul om de fick till en snyggare och mer modern exteriör design (även om det inte är det viktigaste för en praktisk vardagsbil för mig).
Jag vill ha mer konkurrens för att både kunna köpa något annat än Tesla, men även mer konkurrens för att om jag även fortsätter att köpa från Tesla att deras kvalitet och service skall bli bättre. Win-win om vi kan få mycket bättre konkurrens än idag, oavsett om man gillar/köper Teslas produkter eller inte.