Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Moderator: Redaktion
Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Teknikens Världs åsikter om nya elbils aktörer.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... branschen/
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... branschen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Nio och Lucid.. Fler lyckas säkert men dessa är
mest sannolika IMHO.
mest sannolika IMHO.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Rimac tror jag enormt starkt på som en nischtillverkare och leverantör. Både gällande att göra bilar som konkurrerar med Koenigsegg, McLaren, Lamborghini, Porsche och Ferrari, men även för att konsulta/rådgivning och sälja eldrivlineteknik till andra biltillverkare (gör det redan till bla. Porsche, Koenigsegg, mflr.).
Så Rimac tror jag på allra mest gällande att lyckas och ha en trygg framtid, men de kommer troligen aldrig att bli någon volymtillverkare som konkurrerar med Audi eller Tesla.
Så Rimac tror jag på allra mest gällande att lyckas och ha en trygg framtid, men de kommer troligen aldrig att bli någon volymtillverkare som konkurrerar med Audi eller Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Rivian tror jag kommer lyckas med sin väldesignade pickup med många smarta funktioner och dessutom stora investerare i ryggen.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Vilken elbil är bäst från Kina? Något globalt elbilsmärke lär de nämligen spotta ut.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Beror antagligen på hur mycket pengar man vill lägga, och vilka behov man har.Jonatand skrev:Vilken elbil är bäst från Kina? Något globalt elbilsmärke lär de nämligen spotta ut.
Rent generellt så skulle jag nog välja Polestar 2, men den kanske inte räknas som 100% kinesiskt bilmärke.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Nä, tänker mer på mellanklasssegmentet. Typ det som blir kinesiska VW, KIA, Hyundai.martinot skrev:Beror antagligen på hur mycket pengar man vill lägga, och vilka behov man har.Jonatand skrev:Vilken elbil är bäst från Kina? Något globalt elbilsmärke lär de nämligen spotta ut.
Rent generellt så skulle jag nog välja Polestar 2, men den kanske inte räknas som 100% kinesiskt bilmärke.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Elbilist sedan 2014
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Skulle tro att xpeng och nio kommer lyckas relativt bra.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?Jerker skrev:Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Rimac, Lucid Motors, Rivian, Nio, Canoo
Bankwupt: Bollinger Motors, Fisker, Uniti, Byton, Lightyear, Sono Motors, Vinfast, Faraday Future, Lordstown, Piëch, Apple (enbart biltillverkning)
Bankwupt: Bollinger Motors, Fisker, Uniti, Byton, Lightyear, Sono Motors, Vinfast, Faraday Future, Lordstown, Piëch, Apple (enbart biltillverkning)
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:Fredrik j skrev:Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?Jerker skrev:Det blir polykarbonat som folieras och solcellerna integreras. Den tredje versionen av prototyp som man nu har tagit fram är byggda från grunden till skillnad från version två som var den som man fick provköra. Dessa kommer att ligga till grund för förseriebilarna.Fredrik j skrev:Ja det öppnar ju några frågeställningar. Man baserar sina prototyper på BMW i3, en bil med en ganska avancerad chassiuppbyggnad i kolfiber. Det är lite oklart vilken teknologi Sono kommer använda men troligtvis inte kolfiber monocoque.martinot skrev:Så det var ingen egen teknik eller drivlina som helst då?Klintan skrev:De var BMW i3 med ny kaross, så inte konstigt att det gick att köra. Att kalla dem prototyper är nog en överdrift då ingen teknik gick att ta till produktion. Sågades hårt av Tibor vid provkörning.ELA skrev:Om man ska vara petig så har Sono byggt ett par prototyper. Jag har provat den ena. De var i oljehamnen i Malmö för 2? år sen. Man fick köra en vända på dragstrippen där. Visst var de prototyper, men den gick. Senare har de väl byggt en version 2 som är lite större?
Ett par handbyggda nya har de byggt nu, också långt ifrån seriemässigt utförande.
Känns som lite scamvarning om de tar en helt annan orelaterad färdig bil på gatan och efter lite ombyggnad kallar den för "prototyp". Fishy.
Samtidigt säger man att man inte behöver dyra pressverktyg för karossen. Man ska integrera solceller i karossen så man kan anta någon form av komposit material åtminstone i ytterskalet.
Som jag ser det var syftet med prototyperna mer att utvärdera hela bilkonceptet, inte att validera valda konstruktionslösningar.
Man kan ha sina tvivel om huruvida de kommer att klara av att ta bilen till produktion eller inte, men nån scam är det definitivt inte. De är mycket seriösa och utvecklingen fortgår utan avbrott även om pandemin har saktat ned tempot. Det verkar som att det här projetet har stort stöd i Tyskland och de har knutit till sig en hel del nyckelpersoner med lång och bred erfarenhet från den tyska bilindustrin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Och där ser du stommen jag pratar om. Den som bär upp karossen och som ger möjlighet till någon form av krocksäkerhet. BMW i3 använder en kolfiber monocoque men jag antar att Sono använder en stomme av stål.Jerker skrev:Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vad jag vet så har väl inte andra bilar som byggt med plastkaross något annat under? Det är naturligtvis en stomme som man fäster karossen i, men hur skulle det annars se ut? Här är de två senaste protoyperna, den ena med karossen påmonterad, den andra utan:Fredrik j skrev:Vad jag menar är att man under plasten behöver en stomme av ett mer hållfast material.Jerker skrev:Nej, varför det? De är inte först med att ha plastkaross; det har många bilar haft tidigare och delar av karossen på många bilar som säljs nu är i plast.Fredrik j skrev:Så man ska ha en kaross av stål under ytterskalet då?
Stål är nog det billigaste och mest troliga om man ser på vad bilen ska kosta. Inte har man råd med kolfiber väl?
Men det är ju det som är det märkliga. Att man byggde sina prototyper på en bil som är så annorlunda konstruktionsmässigt jämfört med den man tänkt bygga.
Om man tänker använda kolfiber monocoque faller ju bitarna på plats. Men det är ju inte troligt.
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre. Det intressanta med den här bilen är ju deras kombination av liten och kompakt bil till ett lågt pris med en massa bra egenskaper som:martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
* stort bagageutrymme, ett vertikalt bakparti med en stor baklucka som gör att den sväljer mycket bagage och baksäten som fälls till ett plant golv.
* dragkrok, även om den kanske bara blir 750 kg, men jag tror inte att sista ordet är sagt, för detta gäller obromsat släp. De är lite vaga när man frågar dem. Kanske testerna med förseriebilarna kommer att medge en högre vikt på bromsat släp.
* 16A 240V-uttag.
* 11 kW typ 2-uttag för att dela med sig till andra bilar. I appen ska man kunna sätta en nivå på hur mycket man vill släppa till en annan som laddar.
* V2G
* att de släpper reparationsmanualerna helt fria på nätet med videohandledningar i hur man gör service och byter delar på bilen. Man köper reservdelar via postorder från dem.
* en egen bildelnings- och samåkningsapp.
* solceller som laddar både när bilen står still och när man kör.
Jag är väl personligen inte så intresserad av bildelning, t.ex. Men att man ska kunna hjälpa en medelbilist i elektronnöd är ju bra! Solcellerna ger ju iofs lite grann, men jag ser det mest som en gimmick. Men visst, om du fricampar så har du gratis el till dina elartiklar du har med dig ut i naturen!
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Tror hårt på Rivian. El-pickup blir nog stort överlag. (Vanliga pickuper börjar straffskattas bort) med lång räckvidd, stort lastutrymme och stora bränsle besparingar.
Lucid tror jag lyckas tack vare sin långa räckvidd.
FaradayFuture tycker jag har något på gång med sin satsning på lyx i baksätet. (Hoppas bara dom gör något åt exteriören på slutprodukten)
Nio har väll redan lyckats. Och vem vill inte ha möjligheten att uppgradera sitt batteri?
Lucid tror jag lyckas tack vare sin långa räckvidd.
FaradayFuture tycker jag har något på gång med sin satsning på lyx i baksätet. (Hoppas bara dom gör något åt exteriören på slutprodukten)
Nio har väll redan lyckats. Och vem vill inte ha möjligheten att uppgradera sitt batteri?
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Som en Tesla M3?Jerker skrev:Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Ja, det var ju i grunden en BMW i3. Jag har aldrig kört en sån utan då hade jag själv en Zoe och de var ju jämförbara, det lilla man fick köra.martinot skrev:Som en Tesla M3?Jerker skrev:Tja... det var väl inte så mycket att orda om den. Den uppförde sig som en vanlig elbil, varken mer eller mindre.martinot skrev:Kändes de bra vid provkörningen då? Vad var + och -?
Eller mer som en BMW i3?
Totalt olika elbilar!
Elbilar är nästan lika olika som på ICE-sidan. Finns mängder av olika elbilar som skiljer sig enormt åt.
Som att säg att det spelar ingen roll vilken bil man köper, så länge som den tankar bensin.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Vilka elbils nykomlingar kommer att lyckas?
Förarplatsen: kan nämna att utrymmesmässigt så är Sion rejält tilltagen i höjdled så man får lätt rum även om är 2 meter lång. Även sätesskjutsmånen var tillräckligt väl tilltagen för stora/långa personer.
Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.
Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.
Själva körningen var begränsad så inget väghållningstestaktigt utan bara accelerera och bromsa. Funka som elbil skall, men självklart inget i prestandaväg som i en Tesla.
"Färgvalsmöjligheten", T-Fordsvart, ser jag som ett acceptabelt nödvändigt ont, samma med att ingen extrautrustning kan väljas till (förutom dragkrok som det verkar). Allt för att pressa TK och i slutändan priset för kunden.
Mvh PP.
Baksätet: kunde ha varit placerat lite längre bak, men jag fick rum bakom min 175-177 cm långe kompis iaf utan att det kändes för pressat. Framförallt så kom även takhöjden här att hjälpa till en hel del för totala komfortupplevelsen.
Bagageutrymmet: klår många andra bilar, även stora sådana.
Själva körningen var begränsad så inget väghållningstestaktigt utan bara accelerera och bromsa. Funka som elbil skall, men självklart inget i prestandaväg som i en Tesla.
"Färgvalsmöjligheten", T-Fordsvart, ser jag som ett acceptabelt nödvändigt ont, samma med att ingen extrautrustning kan väljas till (förutom dragkrok som det verkar). Allt för att pressa TK och i slutändan priset för kunden.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).