Förutom Mini, Honda E, etc. så glöm inte heller bort Fiat 500 E. Finns enormt många bilar som konkurrerar just inom exakt denna sektorn.
Vassa konkurrenter till Tesla är det mycket värre med. Speciellt när man tar med laddnätfrågan. Det är en helt annan typ av bil än dessa små bilar endast för pendling till stan, jobb och matbutiken.
Här, där laddnät inte spelar någon roll (pendlar du korta sträckor så klarar du dig på att helt ladda hemma på natten), så ser jag för mig att både utbudet, konkurrensen och prispressen kommer bli enormt stor. Mycket större än inom andra segment.
För att tex. nämna Fiat 500 E igen; så blir det rätt tufft för ett litet uppstartsbolag, att konkurrera inom en från start enormt prispressad marknad och du skall slåss med denna typen av bilar som kan leasas för 1999.-/månaden:
https://www.blocket.se/annons/halland/f ... j/95012037
Utrustning
15" fälgar
Lackerade sidospeglar
Elektronisk parkeringsbroms
EV/PHEV Laddkabel Fas 2
Keyless Go
LED Baklyktor
LED Varselljus
NÖDSITUATIONSUPPRINGNING
Smart Audio (cradle)
Sport Mode
läderklädd ratt
Trötthetsvarnare
USB-uttag
12V-uttag
AC
Keyless Nyckelfri Dörrar
Keyless Nyckelfri Start
Kylt handsfack
Detta är konkurrens som Sion kommer möte (och förmodligen ännu värre prispress längre fram)!
Önskar lycka till till Sion (mer konkurrens är alltid bättre för oss kunder), men ser för mig att det kommer ha sina utmaningar för ett nytt litet bolag att direkt gå in på den mest prispressade (och därmed tunna marginaler) marknaden.
Tesla, Rimac, Rivian och andra är ju smarta att starta i segmentet med premiumbilar; höga marginaler, lägre volymer, för att sedan gå in i allt lägre och mer prispressade segment.
Känner att Sion verkligen har gjort det finansiellt och marknadsmässigt extremt svårt för sig med denna märkliga affärsstrategin (är svårt nog som en nykomling i denna branschen). De har verkligen skapat sig en enorm uppförsbacke redan innan start.