De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.dd88 skrev:Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.
Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hade gärna sett en modern elmotsvarighet till V90 och A6. Hade varit grymt trevligt om Volvo och VAG kunde komma ut med det.Bjelke skrev:Jag är faktiskt förvånad att dom inte tagit fram en A6 i elversion (än), den skulle nog kunna bli populär (tänker samma om Volvos 90-modeller också)...Fredrik j skrev:Personligen väntar jag ju på A4 eller A6 e-tron. Då börjar vi ju prata bilar som jag skulle kunna vara intresserad av. Om dom får en Q4 att gå 600km borde ju en aerodynamiskt bättre låg sedan gå liiite längre och bli en ok husvagnsdragare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu kan du göra en intresseanmälan för en Audi Q4.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html#Världspremiären av nya elbilen Audi Q4 e-tron är snart här. I mitten av april presenteras Audi Q4 e-tron - en kompakt, helt eldriven SUV med all potential att bli familjens bästa vän.
Bilen snålar varken med utrymme eller ultramodern teknik och kommer att finnas tillgänglig både som SUV och som coupé i Q4 e-tron Sportback.
De första leveranserna av Q4 e-tron beräknas redan till sommaren.
Anmäl dig redan nu på någon av länkarna nedan för att bli kontaktad av en återförsäljare med uppdateringar om modellen när vi närmar oss säljstarten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Blev kontaktad av säljare på Audi idag, man vet tydligen ingenting förrän v16 kring pris och paketering.Zalman3 skrev:Nu kan du göra en intresseanmälan för en Audi Q4.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... ncept.html#Världspremiären av nya elbilen Audi Q4 e-tron är snart här. I mitten av april presenteras Audi Q4 e-tron - en kompakt, helt eldriven SUV med all potential att bli familjens bästa vän.
Bilen snålar varken med utrymme eller ultramodern teknik och kommer att finnas tillgänglig både som SUV och som coupé i Q4 e-tron Sportback.
De första leveranserna av Q4 e-tron beräknas redan till sommaren.
Anmäl dig redan nu på någon av länkarna nedan för att bli kontaktad av en återförsäljare med uppdateringar om modellen när vi närmar oss säljstarten.
Först kommer en RWD och strax efter så kommer AWD.
Fick Mail idag inför lanseringen på onsdag 19:00:
Snart öppnar vi orderböckerna för Q4 e-tron och är du bland de första att beställa sker de första leveranserna redan till sommaren. För coupéversionen Q4 Sportback e-tron är försäljningsstarten planerad till sommaren med första leveranser till hösten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.HelectriC skrev:De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.dd88 skrev:Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.
Då föredrar jag faktiskt kardantunnel som bara drabbar en eventuell passagerare i mitten av baksätet.
Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.Robertrimmevik skrev:Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.HelectriC skrev:De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.dd88 skrev:Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.
Inte provat taycan men antar det är samma.
PS2 är väl lite mindre vad jag förstått, men kanske bättre knävinkel och lite mer huvudutrymme?
Model 3 är helt ok tycker jag, mer plats än PS2 tror jag men möjligen lite sämre knävinkel. Model S är lite bredare men mindre plats för huvudet, har för mig knävinklarna är sämre än Model 3 också.
Tror Model Y kommer vara betydligt bättre än alla ovan. ID4 som jag har nu är rejält med plats i bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Är väl bara gamla Model S med takluckan som har mindre plats för huvudet, min från 2018 utan takluckan hade iaf samma som i 3an. Det är mer eller mindre samma utrymme som i 3an förutom just bredden (som faktiskt gör det bekvämare i S). Som jag sitter där fram fick jag lite extra rum bakom mig själv i S mot 3an men tror det har att göra med att jag får sitta någon cm längre bak i 3an för att inte slå knät i skärmen.taliz skrev:
Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.
PS2 är väl lite mindre vad jag förstått, men kanske bättre knävinkel och lite mer huvudutrymme?
Model 3 är helt ok tycker jag, mer plats än PS2 tror jag men möjligen lite sämre knävinkel. Model S är lite bredare men mindre plats för huvudet, har för mig knävinklarna är sämre än Model 3 också.
Tror Model Y kommer vara betydligt bättre än alla ovan. ID4 som jag har nu är rejält med plats i bak.
Taycan och PS2 är ju dock en hel del mindre än både S och 3, inte hunnit testa E-Tron GT ännu.
-
- elbilist
Känns alltså som att det är SUV/crossover som gäller ett tag till framöver på elbil om man har större tonårsbarn.taliz skrev:Jag provsatt baksätet på en etron gt för några veckor sedan. Det var trångt för såväl knä som huvud. Fick tråckla mig in och ut. Är 190cm.Robertrimmevik skrev:Någon som vet hur benutrymmet bak är på en e-tron gt i paritet med PS2, Taycan och MS. Skulle vara intressant att se vilka som lyckats bäst med en icke-suv.HelectriC skrev:De flesta vuxna jag haft med i baksätet på PS2 har faktiskt kommenterat hur mkt bättre man sitter än i den Model S jag hade innan eftersom man inte har knäna i hakan pga fotgaragen i PS2. Att det är mindre plats för mittpassageraren spelar väldigt liten roll eftersom bilen är i en storleksklass som ändå inte gör den lämplig för tre i baksätet.dd88 skrev:Ja det lär dröja innan vi ser en vanlig sedan eller kombi utan nackdelen att man ska behöva sitta med knäna uppe vid hakan pga det dåliga benutrymmet.
Dock spännande att se vart Lucid Air hamnar. Dom har ju slagit sig för bröstet rejält när det gäller utrymmen.
Kanske är ekvationen lång räckvidd och rymlig kombi just nu omöjlig att få ihop. (Tycker att det är fundamentalt att inte behöva sitta som en gräshoppa i baksätet på en bil)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Stor sedan funkar ju dock, har utan problem suttit bekvämt med 4 vuxna med fällt säte i Model S på långresa och 5 vuxna på 2-3 timmars resor.Robertrimmevik skrev:Känns alltså som att det är SUV/crossover som gäller ett tag till framöver på elbil om man har större tonårsbarn.
Dock spännande att se vart Lucid Air hamnar. Dom har ju slagit sig för bröstet rejält när det gäller utrymmen.
Kanske är ekvationen lång räckvidd och rymlig kombi just nu omöjlig att få ihop. (Tycker att det är fundamentalt att inte behöva sitta som en gräshoppa i baksätet på en bil)
-
- elbilist
Där verkar ju onekligen åsikterna gå isär. Har själv inte suttit bak i en MS utan bara provkört. Har dock suttit bak i en M3 och och då var det väldigt kort ner till golvet.OfarligTesla skrev:Stor sedan funkar ju dock, har utan problem suttit bekvämt med 4 vuxna med fällt säte i Model S på långresa och 5 vuxna på 2-3 timmars resor.Robertrimmevik skrev:Känns alltså som att det är SUV/crossover som gäller ett tag till framöver på elbil om man har större tonårsbarn.
Samma på MS med tyvärr..Robertrimmevik skrev:Där verkar ju onekligen åsikterna gå isär. Har själv inte suttit bak i en MS utan bara provkört. Har dock suttit bak i en M3 och och då var det väldigt kort ner till golvet.OfarligTesla skrev:Stor sedan funkar ju dock, har utan problem suttit bekvämt med 4 vuxna med fällt säte i Model S på långresa och 5 vuxna på 2-3 timmars resor.Robertrimmevik skrev:Känns alltså som att det är SUV/crossover som gäller ett tag till framöver på elbil om man har större tonårsbarn.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja kort ner till golvet är det ju, men tillräckligt med plats för att trycka fram fötterna en hel del så man kan sitta som man gör hemma vid datorn eller soffan, dvs nedsjunken. Det är ju det som jag tycker är det sämsta med SUVar både bak och fram, man sitter väldigt upprätt och inte som jag gör hemma när jag sitter bekvämt.Robertrimmevik skrev:Där verkar ju onekligen åsikterna gå isär. Har själv inte suttit bak i en MS utan bara provkört. Har dock suttit bak i en M3 och och då var det väldigt kort ner till golvet.
Ska inte ha en Skoda då? Jag tycker mig se ett visst intresse från din sida för diverse modeller från Skoda?Jonatand skrev:Om endast 2wd lanseras i morrn blir det köp? För mig tvek faktiskt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja, Skoda och Audi är ju ändå typ samma sak. Samma bil i grunden.HelectriC skrev:Ska inte ha en Skoda då? Jag tycker mig se ett visst intresse från din sida för diverse modeller från Skoda?Jonatand skrev:Om endast 2wd lanseras i morrn blir det köp? För mig tvek faktiskt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Så sjukt mycket floskler så jag orkar inte titta mer 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Den lila färgen var sjukt fin
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
0.26 för sportback.MWall skrev:Cd på 0,28...
Intressant med 35 utan värmepump som standard, någon som har koll på hur mycket mer man får i räckvidd? Orkar inte prova audikonfiguratorn, får huvudvärk av bara tanken på alla 12947717 tillval.
-
Riskfritt, den verkar inte vara öppen än.NEO skrev:0.26 för sportback.MWall skrev:Cd på 0,28...
Intressant med 35 utan värmepump som standard, någon som har koll på hur mycket mer man får i räckvidd? Orkar inte prova audikonfiguratorn, får huvudvärk av bara tanken på alla 12947717 tillval.
BMW i4 M50 -22
4WD i alla fall!Battery Motors Specs Range (WLTP)
Q4 35 E-Tron 52-Kilowatt-Hour One 168 HP / 229 LB-FT 212 - 217 Miles
Q4 40 E-Tron 77-Kilowatt-Hour One 201 HP / 229 LB-FT 323 Miles
Q4 50 E-Tron 77-Kilowatt-Hour Two 295 HP / 339 LB-FT 303 - 309 Miles
Bagaget sväljer 520-1 490 liter, Sportback 535-1 460 liter.
Dragvikten är 1 000 kg, för quattro-versionen 1 200 kg. Max taklast 75 kg.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... fficiella/Priset är från 475 000 kronor för instegaren. Mellanversionen med Proline kostar från 564 700 kronor och fyrhjulsdrivna Q4 e-tron 50 quattro med Proline advanced kostar från 641 900 kronor. Sportback-kaross kostar ca 23 000 kronor. Lansering sker i juni i år, medan Sportback kommer senare till sommaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension