Sant. Men skillnaden är ändå väldigt liten.MWall skrev:Fast du har ju egen firma och kan göra nettolöneavdrag. Då får du tillgodoräkna dig hela lönen som vanligt (med avseende på pension osv).
Tjänstebilsregler 2021
Moderator: Redaktion
Re: Tjänstebilsregler 2021
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tjänstebilsregler 2021
iAkita skrev:Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
Ja, och motsvarande fossilbil får höjt förmånsvärde. Det gör att även elbilarna får det.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.iAkita skrev:Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/
MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
Har skrivit upp mig på gronbilskatt.nu. Kul att det är Volkswagen Sverige som har startat initiativet (?).
Re: Tjänstebilsregler 2021
När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Är själv inne på att sälja min nuvarande bil, men tar troligen då en M3 igen (så får jag se om det blir AWD LR som idag, eller Peformance).mati skrev:När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*
Vet att du inte gillar Tesla, men kanske en PS2 (som också fått sänkta priser med mer konfigurationsmöjligheter) kan vara något?
Kanske även en ny e-tron igen (trots din kritik så är det ju en riktigt bra bil, som jag själv gillar på många sätt, även om jag ogillar SUV:ar generellt)?
Både Audi, Porsche och Polestar gillar jag, och jag hade nog kikat främst på de om jag inte uppskattade Tesla så mycket (trots de brister jag hatar med Tesla, så kan jag leva med det, i ljuset av det positiva med vår M3 och SuC).
Är seriöst inne på att plocka ut en ny förmånsbil innan den 1/7, så kan man ha den i kanske 3-4 år med det lägre förmånsvärdet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:När jag ser detta så funderar jag allvarligt på att plocka ut en ny bil så länge det finns möjlighet. Leasingen på e-Golfen är slut ju. Den är värderad till drygt 200k och restvärdet ligger på 150k. Kanske ändå dags att slå till på nåt nytt innan det är för sent. Men vad ska man ta dårå?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
En Kona till exempel har bra rabatter just ju. Eller finns det nåt annat som är bra och inte kostar skjortan och som går att få innan 1/7?
Efter detta datumet kommer det helt enkelt inte längre vara ekonomiskt försvarbart med en ny elbil. *litehalvpanikjustnu*
Nu ska vi inte överdriva heller. Ca 1300:-/mån högre förmånsvärde är förvisso tråkigt men knappast helt avgörande. Höjningen på 800:-/mån vid årsskiftet var ju nästan lika illa. Totalt sett så påverkar det dock kalkylen en hel del.
Jag tror det blir privatleasing för min del på nästa bil. De påverkas ju inte av det här.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jag tror att de flesta med personalbil tjänar mindre än 45.833 och alltså betalar bilen med sin pension.OfarligTesla skrev:Ja precis vad jag sagt tidigare, men som jag skrev då. Tjänar man så lite hoppas jag man struntar i att plocka ut splitternya tjänstebilar oavsett...Tomas L skrev:En liten uppföljning: Jag kollade precis och "lägre lön så att bruttolönen efter avdrag blir för låg så att dina socialförsäkringar påverkas" är för 2021 en inkomst under 45.833 kr, vilket är avgiftstaket, d v s den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension. Så tjänar man mindre än det och har en personalbil, så betalar man bilen (delvis) med sin pensionsinbetalning, d v s man sänker sin framtida pension.
M3 LR AWD EAP 2021
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ähm ja. Det här handlar om att byta ut e-Golfen eftersom den ändå är tre år gammal med ganska många mil på mätarn, och eftersom jag än så länge verkar kunna få bra betalt för den. Jag kommer garanterat inte byta den mot en dyrare bil som Polestar eller Tesla. Jag är ju inte gjord av pengar. Och ännu mindre kommer jag skaffa en till e-tron. Vilken bil ska man då använda till vardags? Vi behöver en bil som man kan och vill använda varje dag. Det var därför jag kikade på en Kona. Den ligger prismässigt nånstans i samma härad som en Golf.martinot skrev:Vet att du inte gillar Tesla, men kanske en PS2 (som också fått sänkta priser med mer konfigurationsmöjligheter) kan vara något?
Kanske även en ny e-tron igen (trots din kritik så är det ju en riktigt bra bil, som jag själv gillar på många sätt, även om jag ogillar SUV:ar generellt)?
E-tronen är ju tyvärr mer eller mindre osäljbar just nu med tanke på prisdumpningen. Men jag använder den nästan aldrig, egentligen bara när jag inte har tillgång till e-Golfen. Hade jag kunnat bestämma fritt så hade jag bytt ut e-tronen mot en Kona eller e-Niro eller liknande, som blivit vår förstabil, behållit e-Golfen som andrabil, och så hade jag köpt en jättegammal fossilbil som dragbil. Åtminstone tills man får tag i en vettig elbil med drag till ett bra pris. Men det blir lite galet det också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
mati skrev:Ähm ja. Det här handlar om att byta ut e-Golfen eftersom den ändå är tre år gammal med ganska många mil på mätarn, och eftersom jag än så länge verkar kunna få bra betalt för den. Jag kommer garanterat inte byta den mot en dyrare bil som Polestar eller Tesla. Jag är ju inte gjord av pengar. Och ännu mindre kommer jag skaffa en till e-tron. Vilken bil ska man då använda till vardags? Vi behöver en bil som man kan och vill använda varje dag. Det var därför jag kikade på en Kona. Den ligger prismässigt nånstans i samma härad som en Golf.martinot skrev:Vet att du inte gillar Tesla, men kanske en PS2 (som också fått sänkta priser med mer konfigurationsmöjligheter) kan vara något?
Kanske även en ny e-tron igen (trots din kritik så är det ju en riktigt bra bil, som jag själv gillar på många sätt, även om jag ogillar SUV:ar generellt)?
E-tronen är ju tyvärr mer eller mindre osäljbar just nu med tanke på prisdumpningen. Men jag använder den nästan aldrig, egentligen bara när jag inte har tillgång till e-Golfen. Hade jag kunnat bestämma fritt så hade jag bytt ut e-tronen mot en Kona eller e-Niro eller liknande, som blivit vår förstabil, behållit e-Golfen som andrabil, och så hade jag köpt en jättegammal fossilbil som dragbil. Åtminstone tills man får tag i en vettig elbil med drag till ett bra pris. Men det blir lite galet det också.
Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ahh! Trodde du skulle skifta ut din e-tron som tjänstebil mot en ny (eller annan bil). Därav det naturliga förslaget att ersätta den med en ny uppdaterad e-tron (eller Polestar 2).mati skrev:Ähm ja. Det här handlar om att byta ut e-Golfen eftersom den ändå är tre år gammal med ganska många mil på mätarn, och eftersom jag än så länge verkar kunna få bra betalt för den. Jag kommer garanterat inte byta den mot en dyrare bil som Polestar eller Tesla. Jag är ju inte gjord av pengar. Och ännu mindre kommer jag skaffa en till e-tron. Vilken bil ska man då använda till vardags? Vi behöver en bil som man kan och vill använda varje dag. Det var därför jag kikade på en Kona. Den ligger prismässigt nånstans i samma härad som en Golf.martinot skrev:Vet att du inte gillar Tesla, men kanske en PS2 (som också fått sänkta priser med mer konfigurationsmöjligheter) kan vara något?
Kanske även en ny e-tron igen (trots din kritik så är det ju en riktigt bra bil, som jag själv gillar på många sätt, även om jag ogillar SUV:ar generellt)?
E-tronen är ju tyvärr mer eller mindre osäljbar just nu med tanke på prisdumpningen. Men jag använder den nästan aldrig, egentligen bara när jag inte har tillgång till e-Golfen. Hade jag kunnat bestämma fritt så hade jag bytt ut e-tronen mot en Kona eller e-Niro eller liknande, som blivit vår förstabil, behållit e-Golfen som andrabil, och så hade jag köpt en jättegammal fossilbil som dragbil. Åtminstone tills man får tag i en vettig elbil med drag till ett bra pris. Men det blir lite galet det också.
Dår jag med (ledsen att jag missade det innan)!
Fyra förslag som jag tänker på rak arm:
1. Den naturliga ersättaren till din e-Golf blir väl kanske en ny e-Golf (om de finns att köpa nya)?
2. Eller en ID3/ID4, som väl är de bilar från VW som närmast ersätter e-Golf?
3. Ett annat alternativ från VAG skulle ju kunna vara en Skoda Enyaq 4 (kanske mer prisvärd än syskonen ID)?
4. Alternativt den nya Hyundai Ioniq 5 (beroende på pris i förhållande till ID-bilarna)?
Kona och e-Niro känns ju spontant som gammal teknik och idag ganska föråldrade plattformar (även om jag är medveten att mitt förslag 1. ovan också är från samma era).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
E-Golfar finns inte längre att köpa. Och jag vill såklart inte byta till en likadan bil. Lite omväxling är ju alltid bra.martinot skrev:Fyra förslag som jag tänker på rak arm:
1. Den naturliga ersättaren till din e-Golf blir väl kanske en ny e-Golf (om de finns att köpa nya)?
2. Eller en ID3/ID4, som väl är de bilar från VW som närmast ersätter e-Golf?
3. Ett annat alternativ från VAG skulle ju kunna vara en Skoda Enyaq 4 (kanske mer prisvärd än syskonen ID)?
4. Alternativt den nya Hyundai Ioniq 5 (beroende på pris i förhållande till ID-bilarna)?
Kona och e-Niro känns ju spontant som gammal teknik och idag ganska föråldrade plattformar (även om jag är medveten att mitt förslag 1. ovan också är från samma era).
ID3 har jag redan avfärdat. Den är för dyr och jag uppfattar den som en nerköp mot Golfen. Jag föredrar framhjulsdrift dessutom.
ID4/Enyaq eller Ioniq 5 skulle väl i så fall snarare bli en ersättare till e-tron, och då är Ioniq 5 den hetaste kandidaten just nu. Men det beror på hur bra den blir i verkligheten, inte bara på pappret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Ursäkta, men det är väl inget konstigt. 2019 var en annan tid. Det var före Corona och all skit som detta har medfört. Min årliga körsträcka har minskat från ~3000 mil till mindre än 500 mil med närmare noll tjänstemil.MWall skrev:Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Jag köpte e-tron som långfärdsbil att åka till Tyskland med och för tjänsteresor. Men behovet finns inte längre. Och jag tar inte e-tron för småturer till affären när jag har en Golf som är betydligt bättre lämpad för dessa ändamål. Är det så svårt att begripa?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Nej men du brukade skriva exakt samma sak om din Model S. Den bara stod stilla. Du ville inte använda den osv osv. Alltså, jag gillar dig och så men du måste ändå börja uppskatta det du har. Många skulle ge sin ena arm för en E-Tron.mati skrev:Ursäkta, men det är väl inget konstigt. 2019 var en annan tid. Det var före Corona och all skit som detta har medfört. Min årliga körsträcka har minskat från ~3000 mil till mindre än 500 mil med närmare noll tjänstemil.MWall skrev:Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Jag köpte e-tron som långfärdsbil att åka till Tyskland med och för tjänsteresor. Men behovet finns inte längre. Och jag tar inte e-tron för småturer till affären när jag har en Golf som är betydligt bättre lämpad för dessa ändamål. Är det så svårt att begripa?
Jag har nästan exakt samma situation här. Vi tar i3:an de få korta turer vi åker om vi inte är hela familjen för då tar vi Teslan. Men den här situationen är inte för evigt. Redan från i höst blir det säkert annorlunda.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Riktigt så är det inte. Min Model S gick ändå 3000mil/år. Det var bara de sista 2-3 månaderna som jag inte längre använde den så mycket, eftersom jag visste att jag skulle sälja den.
Det stämmer att vi redan då föredrog e-Golfen till kortare turer i närområdet, och det är inget konstigt med det. Vid den tiden reste vi dock mycket mer och jag körde till kunder titt som tätt. Teslan användes mer eller mindre dagligen. Min e-tron används däremot numera bara några enstaka gånger per månad eller så. Resten av tiden står den i garaget och samlar damm. Vad ska jag göra liksom? Sätta mig i bilen och bara köra lite random så att den inte kärvar ihop? Vi har faktiskt gjort det några gånger nu, tagit e-tron istället för Golfen, bara så den får lite vårluft. Men det går inte att komma ifrån att den är för klumpig för småkörningar.
Det stämmer att vi redan då föredrog e-Golfen till kortare turer i närområdet, och det är inget konstigt med det. Vid den tiden reste vi dock mycket mer och jag körde till kunder titt som tätt. Teslan användes mer eller mindre dagligen. Min e-tron används däremot numera bara några enstaka gånger per månad eller så. Resten av tiden står den i garaget och samlar damm. Vad ska jag göra liksom? Sätta mig i bilen och bara köra lite random så att den inte kärvar ihop? Vi har faktiskt gjort det några gånger nu, tagit e-tron istället för Golfen, bara så den får lite vårluft. Men det går inte att komma ifrån att den är för klumpig för småkörningar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
Jo, China19 har ändrat på så mycket.mati skrev:Ursäkta, men det är väl inget konstigt. 2019 var en annan tid. Det var före Corona och all skit som detta har medfört. Min årliga körsträcka har minskat från ~3000 mil till mindre än 500 mil med närmare noll tjänstemil.MWall skrev:Herregud. Vilket evigt gnällande. Varför skaffar du en bil för en miljon som du sen inte vill använda? Kör den och var glad för att du kan köra en så fin bil.
Jag köpte e-tron som långfärdsbil att åka till Tyskland med och för tjänsteresor. Men behovet finns inte längre. Och jag tar inte e-tron för småturer till affären när jag har en Golf som är betydligt bättre lämpad för dessa ändamål. Är det så svårt att begripa?
Körde så lite i tjänsten under 2020 (hade inget riktigt uppdrag i höstas pga. tuffare konjunktur än beräknat, aldrig haft problem innan att hitta uppdrag) att jag var tvungen att finna en orsak till att kunna köra ToR mellan vår två storstäder.
I år fullt uppdrag (behöver verkligen ta igen det tuffare 2020 för mig), men ändå noll mil i tjänsten än så länge (100% hemarbete i nuvarande konsultuppdrag, och aldrig varit på varken kundens huvudkontor, eller det kontor/land där jag ansvarar för IT-avdelningen).
Skulle klara mig utan bil just nu, men så fort vaccinering är klar så kommer jag behöva den i mitt jobb igen. Så eftersom jag behöver bil till hösten, så tänkte jag att det kunde vara vettigt att fundera på att lika gärna plocka ut en ny innan den idiotiska miljöfientliga och arbetsfientliga MP/S-höjningen den 1/7.
Nu är det ju inte säkert att den motionen/förslaget går igenom riksdagen, eller om den flyttas på till årsskiftet. Någon som har koll på hur "förrädarna" Centern och Liberalerna tänker rösta?
Hade jag vetat detta så hade jag nog väntat med en ny M3, och istället bestämt mig när jag provkört en Model Y. Man hatar ju ännu mer politiker som gör saker i sista stund och totalt saknar framförhållning, så det som både företagare och arbetstagare är totalt omöjligt att ha en vettig planering och beslutsprocess.
Men nu är det helt omöjligt att gissa hur det kommer att gå med förslaget...
Sicka ruttna politiker vi har som styr landet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tjänstebilsregler 2021
Det intressanta är hur mycket dyrare det blivit att skaffa elbil jämfört med fossilbil som tjänstebil/personalbil. Om både och elbilar höjs lika mycket blir det ingen skillnad på incitamentet jämfört med tidigare. Hur man rent utav kan få det till miljöfientligt tyder inte på en särskilt imponerande analytisk förmåga.martinot skrev:Alla får det, men det blir relativt sätt ändå dyrare för många elbilar för företag/anställda (då de trots sänkta förmånsvärden är mycket dyrare i inköp än fossilbilar, och den kostnaden tas ut oavsett av företag/anställda på något sätt). Dessutom så försvann nu i år den tidigare sänkning av 10 000 per år i förmånsvärde för rena BEV och anda 0-utsläppsbilar, vilket tillsammans med denna höjningen, slår mycket olyckligt på omställningen till rent elektriska fordon.iAkita skrev:Förmånsvärdet för elbilar blir väl fortfarande nedsatt till motsvarande fossilbil? Eller har jag missat något?martinot skrev:Här ser man hur dåligt "Miljö"-partiets förslag slår på oss vanliga i medelklassen som vill vara lite mer miljövänliga i valet av våra tjänstebilar, och som nu gör det mycket svårare att välja elektrisk istället för fossil drift.Zalman3 skrev:
Extra festligt att "arbetar"-partiet gör dyra tjänstebilar för 1-2 miljoner billigare (troligen till nytta för de allra rikaste), medans det blir bra mycket dyrare för hantverkare, vanliga anställda tjänstemän och oss egen/småföretagare som använder tjänstebilar för att kunna utföra våra arbeten, som oftast (i princip alltid) skaffar billigare tjänstebilar under miljonen.
https://gronbilskatt.nu/
Här kan du se hur det slår totalt att skaffa en elbil (under miljonen) nu i juli 2021 jämför med i juli 2020: https://gronbilskatt.nu/
MP+S för just nu en väldigt miljöfientlig politk, och känns som de har andra viktiga saker på agendan än både miljön och arbetsmarknaden/arbetare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tjänstebilsregler 2021
För mig var 2020 fortfarande ganska normalt när det gäller beläggning, men jag åkte ingenstans och jobbade enbart hemma. 2021 såg ut att börja bra, men ett uppdrag efter det andra sket sig och nu har jag bara en enda kund kvar, som jag jobbat för i 10 år. Men även de vill inte skriva kontrakt med mig. Det är alltså väldigt löst kan man säga, och ingen direkt förbättring i sikte heller. Uppdragsläget har dock väldigt lite med Covid att göra egentligen, det hade troligen blivit så i alla fall. Men att jag inte längre använder bilen i tjänsten och enbart jobbar hemma, är ju såklart covid-relaterat.martinot skrev:Körde så lite i tjänsten under 2020 (hade inget riktigt uppdrag i höstas pga. tuffare konjunktur än beräknat, aldrig haft problem innan att hitta uppdrag) att jag var tvungen att finna en orsak till att kunna köra ToR mellan vår två storstäder.
I år fullt uppdrag (behöver verkligen ta igen det tuffare 2020 för mig), men ändå noll mil i tjänsten än så länge (100% hemarbete i nuvarande konsultuppdrag, och aldrig varit på varken kundens huvudkontor, eller det kontor/land där jag ansvarar för IT-avdelningen).
När det gäller resor till Tyskland är det naturligtvis så att det inte går just nu pga Covid, men anledningen till att jag åkte dit några gånger om året var att jag ville hälsa på min morfar. Men han är död nu och det finns liksom inget skäl för mig längre att åka ner dit. Bara på grund av det kör jag 1000 mil eller så mindre varje år. Och det är ju en permanent förändring som inte heller har med Covid att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tjänstebilsregler 2021
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/
Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/
Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!
Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
Re: Tjänstebilsregler 2021
MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.MWall skrev:Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/
Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!
Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.
Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjänstebilsregler 2021
Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...Zalman3 skrev:MP resonerar väl som så att blir det ett privatköp så blir det väl som för min syster och hennes kompis.MWall skrev:Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/automotorsport ... rdkonster/
Inget parti tycker att det är bra att de billigaste elbilarna blir dyrare och att de dyraste blir billigare, även om man som Socialdemokraterna förklarar det med att "de dyraste bilarna har varit överbeskattade" eller som MP skriver att det är "en bieffekt och att det är privatköp som ska vara normen". Vänsterpartiet tycker att effekterna ska "utvärderas" och Centern talar också om "bieffekter och eventuella framtida justeringar". Liberalerna svarar inte på detaljfrågorna och håller en luddig linje som är svår att förstå, men skriver att effekterna ska utvärderas under 2022.
"privatköp som ska vara normen"
Intressanta formuleringar!
Haha. Nej det var väl ganska väntat att Miljöpartiet inte skulle ha nån koll på hur svensk bilförsäljning ser ut.
Kompisen har 4 barn och en gammal 9 sitsig buss med drag från 2004, som bara används i nödfall.
En Seat Mii duger gott för många korta resor inom stan.
Kompisen sa att Seaten är pigg och en dröm att parkera i stan jämfört med den väldiga bussen.
Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Re: Tjänstebilsregler 2021
Exakt. Man kan ju inte skaffa bil för varje ändamål. Jag skulle kunna parkera en hel fordonsflotta här hemma utan att få platsproblem, men det kan ju inte vara meningen att ha en massa skrotbilar ståendes hemma. Även om det är ganska vanligt här på landsbygden att folk gör just det. Men inte ens MP kan tycka att det är okej, så korkade är de förhoppningsvis inte.MWall skrev:Men sluta. Var ska alla skrotbussar stå parkerade då? Mp vill ju även kraftigt minska antalet parkeringsplatser så bor du i lägenhet är det där upplägget nästan omöjligt. Inte ens jag som har dubbelgarage och plats för fyra bilar på uppfarten utanför skulle vilja ha en tredje bil stående...
Dessutom är det en del kostnader på en gammal buss också. Den rostar, går sönder, ska skattas och försäkras, servas... Då hyr jag hellre en bil.
Målsättningen måste ju ändå vara att ha så få bilar som möjligt i hushållet. Och dessa bilar ska vara så miljövänliga som möjligt såklart. Om det alltid ska vara en elbil eller om det finns bättre alternativ, beroende på körmönster, är en annan fråga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14