VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Testade syrrans Seat app.
Den tog 29,8s att starta.

Tesla appen tog 5,5s att starta.

Hur är det möjligt att Seat appen är så seg?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Beror på. Ibland vill inte min S vakna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Jag har en id4 och den fungerar bra såhär långt till mig och min familjs behov.
Vad är det som dom inte har koll på med mjukvaran?
Om man inte ägt en Tesla innan så vet man helt enkelt inte vad man missar. Grattis(?) :lol:
Jag har kört (Model 3) och den saknar jag inte, men en av de nya X skulle sitta fint men det är mer pengar än jag vill lägga på bil.
Det kräver att man lever med den i några veckor åtminstone. En provkörning räcker inte för att förstå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

B99 skrev:
Haha, har ni sett Sandy Munros senaste video? It´s a great car for an old person. Haahaha
Tycker mest att han är sorglig att se numera. Om den nu är så bra för gamla människor, hur kommer det sig att han först hade svårt att sätta i laddkabeln och sen få igång laddaren i en tidigare video? Han åldras inte väl, det är nästan plågsamt att se honom frivilligt sända ut det till hela världen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
backe

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Om man inte ägt en Tesla innan så vet man helt enkelt inte vad man missar. Grattis(?) :lol:
Jag har kört (Model 3) och den saknar jag inte, men en av de nya X skulle sitta fint men det är mer pengar än jag vill lägga på bil.
Det kräver att man lever med den i några veckor åtminstone. En provkörning räcker inte för att förstå.
Räckte för mig, noll sug att köpa en efter provkörning, däremot så var drivlina härlig och jag bestämde mig direkt att vi måste byta till elbil.
Han som hade den jag provkörde har en Toyota idag, så de ca 2 år han hade den verkar ha räckt också för att bestämma sig.

Förstår inte varför man anses ha fel när man inte vill ha en Tesla? Själv gillar jag att sitta lite högre och det gör familjen också, sen tycker jag helt ärligt att Model 3 ser konstig ut och gillar inte inredningen. Men som sagt, nyare X skulle passa oss bra, skulle troligen uppskattat en ny S också då den tilltalar mig med storlek och design.

MY kanske blir något, gillar fortfarande inte inredningen men fördelarna kanske överväger det jag inte gillar, beror på vad som händer i Berlin och vad de andra får fram.

Men ni som gillar Model 3 kan väl vara nöjda utan att alla håller med?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Förstår inte varför man anses ha fel när man inte vill ha en Tesla?
Förstår att alla inte vill ha en Tesla.

Problemet är att ID4 känns lite mellanmjölk.
Är man priskänslig så kanske en MG 5 kombi eller MG Marvel R gör samma jobb billigare.
Och har man en större budget väljer jag hellre en Tesla MY eller en Ioniq 5.

Men visst, kör man VW idag och är nöjd och vill ha en VW igen, så väljer man en ID4.

Förstår dock att ID4 kommer att sälja bra eftersom VW har många företagsavtal.
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Förstår inte varför man anses ha fel när man inte vill ha en Tesla?
Förstår att alla inte vill ha en Tesla.

Är man priskänslig så kanske en MG 5 kombi eller MG Marvel R gör samma jobb billigare.
Och har man en större budget väljer jag hellre en Tesla MY eller en Ioniq 5.

Men visst, kör man VW idag och är nöjd och vill ha en VW igen, så väljer man en ID4.

Förstår dock att ID4 kommer att sälja bra eftersom VW har många företagsavtal.
Jag är inte priskänslig som att jag inte har råd, men vill inte lägga dom pengarna som en MX kostar.

Varken MY eller Ioniq 5 finns idag, men kan kanske vara ett alternativ sen.

Mellanmjölk får stå för dig, jag tycker den är snyggare, jag och familjen sitter bättre i den, kvalitetskänsla är bättre och det finns en verkstad inom 10 minuter (närmaste Tesla service center 55 mil bort).

Spel, film och acceleration är trevligt men ligger lägre i min prioritering.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

backe skrev:
Håller med. Skulle byta alla spel, Netflix och standardläget på accelerationen på min Model 3 mot fungerande regnsensor, helljusautomatik och simpel farthållare som funkar med snö på fronten om det gick.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Räckte för mig, noll sug att köpa en efter provkörning, däremot så var drivlina härlig och jag bestämde mig direkt att vi måste byta till elbil.
Han som hade den jag provkörde har en Toyota idag, så de ca 2 år han hade den verkar ha räckt också för att bestämma sig.

Förstår inte varför man anses ha fel när man inte vill ha en Tesla? Själv gillar jag att sitta lite högre och det gör familjen också, sen tycker jag helt ärligt att Model 3 ser konstig ut och gillar inte inredningen. Men som sagt, nyare X skulle passa oss bra, skulle troligen uppskattat en ny S också då den tilltalar mig med storlek och design.

MY kanske blir något, gillar fortfarande inte inredningen men fördelarna kanske överväger det jag inte gillar, beror på vad som händer i Berlin och vad de andra får fram.

Vi pratade om mjukvara.
Att bilen överlag inte passar just dig är något helt annat.
Jag kör ju själv en ID4 idag som sagt, men jag har också kört många tusen mil i Tesla så jag vet av erfarenhet att de är betydligt bättre på just mjukvara.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
backe skrev:
Håller med. Skulle byta alla spel, Netflix och standardläget på accelerationen på min Model 3 mot fungerande regnsensor, helljusautomatik och simpel farthållare som funkar med snö på fronten om det gick.
Du har väl en bil med AP2?
Regnautomatiken fungerar riktigt bra med HW3 IMO.
Helljusutomatiken fungerar likadant som på alla andra bilar jag ägt senaste åren, inkl ID4an jag har nu. Dåligt i/runt städer och ok på landsväg.

I helgen körde jag Stockholm-Lomma med ID4an. Det snöade en hel del, och voilà... farthållaren disablades. Fick köra åtminstone 40 mil utan.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Vad känns då model3 som? Havremjölk?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Vad känns då model3 som? Havremjölk?
Model 3 känns som en rymdkapsel. :lol:

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

VW ID.4

Inlägg av themax »

taliz skrev:
Skulle bli ytterst förvånad om jag får min HW2.5 utbytt till HW3 (och något som liknar det FSD jag betalat för) innan det är dags att byta bil. Men hoppfullt att någon upplever att åtminstone regnsensorn är bättre i alla fall.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
backe

Inlägg av backe »

taliz skrev:
themax skrev:
backe skrev:
Helljusutomatiken fungerar likadant som på alla andra bilar jag ägt senaste åren, inkl ID4an jag har nu. Dåligt i/runt städer och ok på landsväg.

I helgen körde jag Stockholm-Lomma med ID4an. Det snöade en hel del, och voilà... farthållaren disablades. Fick köra åtminstone 40 mil utan.

Om jag inte minns fel så har du inte en Max, så då kanske helljusautomatik är som på en M3, men i Max så är det något annat. Kolla gärna teslabjörns filmer, han anser väl att max men framförallt Polestar är det bästa han testat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Har inte heller ID4 någon klassisk farthållare i botten? En sån där gammeldags funktion som bara håller konstant hastighet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Har inte heller ID4 någon klassisk farthållare i botten? En sån där gammeldags funktion som bara håller konstant hastighet.
Låter farligt ;) Så du menar att bilen bara kör på i samma hastighet utan att bromsa eller väja för hinder?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Låter farligt ;) Så du menar att bilen bara kör på i samma hastighet utan att bromsa eller väja för hinder?
Precis. En sån ni allihop säkert klarade av att hantera i er förra bil.
Erik1904

Inlägg av Erik1904 »

Råkade också på otillgänglig farthållare på min ID 4 i samband med snöovädret förra helgen. Kanske inte så konstigt då fronten hade samlat på sig ett par centimeter tjockt lager av blötsnö.

Är hur som helst nöjd med bilen efter en dryg vecka och ca 50 mil. Finns viss utrustning från 1st max jag helt klart hade velat ha, men det var jag ju medveten om när jag valde 1st, inget jag kan beskylla bilen för.

Mest negativa hittills är att däckbullret är rätt påtagligt i farter > 100 km/h lite beroende på asfalt. Sitter det Pirelli på alla 1st 20"? Tycker man läst ganska olika uppfattningar om hur tyst Id.4 är.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Precis. En sån ni allihop säkert klarade av att hantera i er förra bil.
Det tycker jag är dåligt med min Tesla.
När det är skitväder och man har 5cm med snö i fronten, då lägger farthållaren av.
Varför kan man inte då få köra med en "dum" farthållare???

När till och med min första bil, en Fiat 127, 903cc från 1973 hade en dum "farthållare" i form av en handgas, då borde väl man i alla lägen kunna få en dum farthållare även idag.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Vänta finns det ingen dum farthållare på model 3 eller id4?
Det är ju typ konstant snö på min bil på vintern med tanke på hur långt upp jag bor så det låter ju helt värdelöst.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ObscureEconomist skrev:
Vänta finns det ingen dum farthållare på model 3 eller id4?
Det är ju typ konstant snö på min bil på vintern med tanke på hur långt upp jag bor så det låter ju helt värdelöst.
Inte på model S heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

Be henne checka att hon inte har en WiFi-AP med svag signal uppkopplad. Oftast det som stör enheter som har både 4G/LTE och WiFi (de håller för länge kvar vid dålig WiFi innan de växlar över automatiskt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
macky skrev:
martinot skrev:
Det som brukar skilja mest är finare interiör i högre byggkvalitet, mer avancerade tillval, och högre motoreffekt att välja på hos Audi än VW (och Skoda, Seat).

Har alltid sett Audi som "duktiga" på fina och välbyggda interiörer, samt stolar (men det är ju allt VAG, så handlar ju mer om medveten marknadspositionering och varumärkesdifferentiering, än om kunskap gällande hur man bygger bilar).
I VAG räknar du då in Porsche också? Det är ju inte så att allt är samma. Håller med om att de plattformar som i grunden är VW så är det rätt marginell skillnad mellan audi och VW eller Skoda för den delen, tex MEB eller MQB. Men pratar vi MLB eller MLB evo så är ju det en plattform framtagen av audi, A4 och uppåt. Det är helt egna bilar som har lite att göra med VW. Sen lånas den av VW Touareg och Porsche Macan/Cayenne, Bentley Bentayga och Lambo Urus men i grunden en audiprodukt. Nu verkar det som att den framtida strategin är att de billigare/mindre modellerna baseras på en VW plattform som badgas med VW/Skode eller Audi (MEB ex.) och de dyrare audimodellerna utvecklas tillsammans med Porsche, J1 och kommande PPE. Så nog är det skillnad på audi och VW och audi och audi. Gäller bara att veta vilken produkt som är vad. Porsche-audi eller VW-audi.
Det som spelar roll är väl inte vilket märke som utvecklat den, utan vad den levererar.
Är väl fullt naturligt att sådant som kostar mer att utveckla lanseras på de märken man har bäst möjlighet att ta betalt för. Sedan "trillar det ner" i hierarkin precis som J1 nu gjort från Porsche till Audi.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om PPE nyttjas till just en ny Touareg om några år, när de vittjat plånböckerna hos tillräckligt många Porsche och Audi-kunder.
Kanske t.o.m. en Skoda med tanke på deras utveckling senaste åren. You heard it here first! :lol:
Jo, tror du har helt rätt.

Det är klassiskt VAG-tänk att den bra tekniken introduceras under dyrare varumärken, och sedan med tiden som tekniken blir äldre så flyttas den ner till Audi->VW->Skoda->Seat, etc.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:

Tycker det är utmärkt att ni är många som inte väljer Tesla!

Ju fler som väljer bort Tesla (oavsett orsaker) -> ju bättre för oss alla. Tesla får konkurrens (behöver sänka priser, bättra byggkvalitet, etc.) och personligen så vill jag inte att Tesla skall bli det nya Fiat, VW eller Toyota.

Att äga Tesla skall vara lite för oss som tekniskt och känslomässigt vill vara "on the edge" i utvecklingen, och som uppskattar moderna saker.

Skulle Tesla bli "svensson"-märke så skulle de snart bli alldeles för tråkiga och konservativa.

Det sagt så även om jag verkligen är en som förespråkar provkörning, och att det ger ett stort värde, så håller jag med Taliz att det tar ett par veckor innan nya användargränssnitt blir vanebildande och tills att man kommer in i "flytet". Gäller inte bara bilar, utan lika mycket nya uppdateringar av operativsystem och användargränssnitt i telefoner, datorer, TV, mm. Tar nästan minst en månad innan man vet on det är "bra skit" eller "dålig skit".
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Vi pratade om mjukvara.
Att bilen överlag inte passar just dig är något helt annat.
Jag kör ju själv en ID4 idag som sagt, men jag har också kört många tusen mil i Tesla så jag vet av erfarenhet att de är betydligt bättre på just mjukvara.
Kritik är alltid känsligt.

Vissa, även VAG-ägare (utan att avse någon speciell, utan rent allmänt) är väldigt känsliga för minsta kritik mot "sitt" varumärke (även gällande saker som andra ägare av samma varumärke själva ser som uppenbara svagheter och fel).

Ren psykologi; man är inte helt trygg och säker i sina egna val på sina egna meriter, och behöver extern bekräftelse att man valt rätt. Kommer det då fram någon minsta kritik mot sitt varumärke och produkt så blir det då ett hot mot den förstärkelsebilden man är i behov av.

Vissa (ser det dock inte i denna tråden) upplever ibland tom. en sådan kritik som en attack mot en som person (och börjar då i desperation att försöka attackera kritiker av en produkt/egenskap på ett personligt plan för att "försvara" sin produkt/varumärke).

Gäller alla varumärken och produkter, inte bara VAG-märken, men lika mycket Tesla, Nissan, Renault, Ferrari, Toyota, Mercedes, BMW, etc.

Gäller även lika mycket andra produktkategorier som telefoner, TV, datorer, spelkonsoler, etc.

Psykologin är den samma.
Bild
Skriv svar