Jag kan verkligen inte förstå mig på farthållaren i Teslan. När jag i ena stunden tror att jag förstått detta, så händer något nytt

Det jag pratar om nu handlar bara om farthållaren när jag har autosteer aktiverat, då jag tror det är skillnad.
Jag trodde det var som följer:
Jag aktiverar autopiloten i tex 80km/h. Det kommer en 70 skylt då sänker den till 70km/h. Kommer en 80km/h skylt så ökar den igen. Kommer en 90 skylt kommer den inte öka automatiskt eftersom det är högre än hastigheten jag en gång manuellt satt. Den gör alla justeringar precis vid skylten. Skärmen visar hela tiden den hastighet den antingen sett eller fått info om via gps på skärmen i form av en hastighetsskylt. Klickar man på skylten så ställer den farthållaren till den hastigheten
Detta har dock aldrig fungerat när jag kört häromkring Stockholm. Den sätter autopiloten till den hastighet som den tror vägen har (det som visas på skärmen i form av en skylt). Men sen anpassar den aldrig hastigheten ifall den sjunker, även om bilen ser den nya skylten (eller via gps) och visar den nya hastighetsbegränsningen i form av en skylt på skärmen. Den kör ändå vidare på för hög hastighet. Sen ibland på skumma ställen så sänker den hastigheten till tex 70 på en 80 väg, trots raksträcka. Den visar att det fortfarande är en 80 väg, men har helt magiskt ändrat maxhastigheten till 70. Scrollar jag på hjulet så är vi uppe i 80 igen, det finns inget som hindrar mig här. Men detta hade jag accepterat och tänkte att det var tråkigt att det fungerar så dåligt med just hastighetsbegränsningarna, men aja. Inte så mycket jobb att scrolla på hjulet.
Men...
Idag åkte jag "Utflyktsvägen" mellan Nyköping och Södertälje för första gången. Där är det för det mesta 70 eller 80 väg, det varierar till och från. Slår på autopilot och till min förvåning så började bilen anpassa hastigheten efter skyltarna. Direkt vid skyltarna ökade eller minskade den hastigheten, precis som jag hade önskat (eller jag, det hade ju varit bra om den gjorde det innan skylten, men aja). Något jag märkte var att jag inte kunde öka hastigheten högre än den gräns jag valt i inställningarna. Tex 2% över hastighetsbegränsningen. Så på 70 väg var det max 72km/h autopiloten ville köra, efter det så sa den att hastigheten för autosteer var begränsat. På 80 väg var det 82 osv. Jag tänkte att nu har Tesla fixat detta, äntligen! kom ju en uppdatering här om dagen. Kände att det var lite tråkigt dock att de begränsade maxhastigheten eftersom skyltningen inte alltid stämmer, men just här fungerade det ju helt ok.
Men... Väl ute på motorvägen mellan Södertälje och Stockholm, men även "vanliga" 70 vägar runtomkring stan så slutade den anpassa hastigheten trots skyltarna som den enligt skärmen såg eller fick info om på gps. Den tuffa vidare i 80 på 70 väg, 100 på en 80 väg, 70 på en 50 väg osv. Det fanns inte heller någon begränsning längre på hur mycket jag kunde ställa maxhastigheten på. Detta trots att den kunde se den nya hastighetsbegränsningen och visa den skylten på skärmen.
Så jag är väldigt fundersam nu. Vet någon här varför bilen beter sig olika, även om den enligt skärmen kör enligt samma förutsättningar? Dvs att den ser skyltar och vägarna är fri från trafik, och inga tvära kurvor.
Det kändes som att jag var inom någon geofencing zon utanför Stockholm som gjorde att autopiloten helt plötsligt faktiskt fungerade som jag hade förväntat, men så fort jag kom i närheten av Stockholm så blev den som vanligt igen och ignorerade skyltar.
Jag förstår ju dock nu varför det är så oklart hur detta fungerar när man läser i olika forumstrådar eftersom bilen (åtminstone för mig) beter sig olika under "samma" förhållanden rent visuellt.