Vad kostar Model S vid leasing/tjänstebil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

peterohlsson

Vad kostar Model S vid leasing/tjänstebil?

Inlägg av peterohlsson »

Jag har googlat en jäkla massa om vilka kostnader som blir för att leasa en bil eller ha en tjänstebil - utan att hitta raka svar.

SÅ - om jag vill ha en Model S (enklaste modellen) som tjänstebil eller leasingbil (vad det nu är för skillnad) - Vad skulle det kosta mig i avdrag på lönen och vad skulle det kosta företaget?

Svara såhär för att göra det superenkelt:

FÖRETAGET FÅR BETALA:

KOSTNAD 1 - XXX kr
KOSTNAD 2 - XXX kr
KOSTNAD 3 - XXX kr
KOSTNAD 4 - XXX kr

JAG FÅR BETALA:

KOSTNAD 1 - XXX kr
KOSTNAD 2 - XXX kr
KOSTNAD 3 - XXX kr
KOSTNAD 4 - XXX kr

Tack så himla mycket på förhand.

//Peter, Norrland
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Re: Vad kostar Model S vid leasing/tjänstebil?

Inlägg av Daniel »

Hej Peter,
det går tyvärr inte att svara så enkelt på din fråga. Detta då det är en mängd faktorer som spelar in i uträkningen av priset för din förmånsbil.
Dessa faktorer kan delas upp i ett par kategorier.

Bilen
- Skattemässigt grundpris på bilen. Detta ligger till grund för förmånsvärdet på bilen, men är inte nödvändigtvis det totala förmånsvärdet på bilen (se punkten under).
- Extrautrustning. All extrautrustning läggs på det skattemässiga grundpriset på bilen. Det är extrautrustningen som gör att det beskattningsbara förmånsvärdet tenderar att sticka iväg, oavsett förmånsbil. Detta då det beskattningsbara grundförmånsvärdet på bilen är schablonberäknat medan extrautrustningen blir "krona för krona" tillagt på förmånsvärdet.
På denna länk kan du själv se förmånsvärdet på den bil du vill ha, samt lägga till pris för eventuell extrautrustning. https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 72a9d.html

Anledningen till att teslan är så fördelaktig ur ett tjänstebilsperspektiv är att schablonbeloppet är beräknat utifrån en jämförelse med andra "liknande" supermiljöbilar". Då det inte finns några supermiljöbilar som är som Teslan (Teslan är ju som bekant bra mycket dyrare), så blir grundförmånsvärdet väldigt lågt. Något som är trevligt.

Ovanstående är grunden för förmånsberäkningen.

Företaget
Tittar man på länken ovan och klickar i att man vill ha den 60kwh-modellen, utan någon som helst extrautrustning, så blir den beskattningsbara förmånen 2 366:- per månad. Detta innebär inte att du får 2 366:- mindre per månad, utan det innebär att din beskattningsbara inkomst ska öka med 2 366:- per månad. Vad din faktiska nettokostnad blir per månad beror på din månadslön och vilken skattetabell som följer av den.

Vissa företag tillämpar dock nettolöneavdrag istället, något som blir betydligt dyrare för dig som anställd.
Då bilen oftast inte köps in av bolaget, utan leasas via någon typ av leasingbolag (handelsbanken finans, gensidige and what not) så tillkommer ju även en månadskostnad för avbetalning av bilen. I de flesta företag så står företaget för denna kostnad. I vissa fall så skickar dock företaget vidare denna kostnad till den anställde. Dvs, den anställde betalar i princip av bilen själv. När detta sker finns oftast ett avtal som garanterar den anställde rätten att köpa ut bilen efter leasingperiodens slut, till då fastställt restvärde (viktigt att restvärdet och marknadsvärdet är någorlunda överensstämmande, annars uppstår en ny förmån här, något som man dock kan komma runt i många fall då begreppet "marknadsvärde" kan variera kraftigt mellan identiska bilar). I dessa fall så fungerar företaget egentligen bara som en intermediär för en bil köpt på avbetalning. Månadskostnaden här för den anställde beror då på vad bilen ursprungligen kostade, hur lång leasingperioden är, och hur högt/lågt restvärdet på bilen är satt i avtalet med leasingbolaget. Ju högre restvärde, desto lägre månadskostnad för bilen, och vice versa.

Sammanfattningsvis kan följande sägas:
Din månadskostnad beror på
1. Bilens grundpris
2. Extrautrustning
3. Leasingupplägget på det aktuella företaget (brutto/nettolöneavdrag, amorteringskostnad för den anställde eller inte på leasingobjektet)
4. Lönenivå (hur mycket förmånstagaren betalar i inkomstskatt)
Användarvisningsbild
Olof Borjesson
Teslaägare

Inlägg av Olof Borjesson »

För min egen del så ökade företagets kostnad med 4000 kr per månad i ökad leasingavgift jämfört med den BMW 320 D Efficient Dynamics jag hade förut. Mina egna kostnader minskade med 600 kr lägre förmånsvärde, 1500 kr lägre bränslekostnader per månad och 350 kr högre intäkter/månad på högre milersättning för tjänsteresor. 9.50 i stället för 6.50 kr/mil. Totalt sett så är det en jättebra affär för mig och firman. Jag hade tjänat på att minska nettolönen med 2450kr, brutto mer än 5000 kr/månad. Då hade företaget också sparat pengar. Jag äger själv firman och har ett tufft förhandlingsläge med mig själv, men firman klarar den relativt lilla extrakostnaden för att jag skall må bra och prestera väl. Lycka till i förhandlingarna ni andra.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Jag har en välutrustad S85, alltså ganska mycket dyrare bil än en naken 60. För företaget kostar bilen ca 6000 kr mer per månad allt inräknat jämfört med Passaten jag hade förut. Förmånsvärdet är jämförbart, något lite högre tror jag, men där kan man komma ned rejält om man skippar några tillval på bilen.

Sen kan man ju diskutera det där om företag som står för kostnaden kontra skickar den vidare. Egentligen sicklas kostnaden alltid vidare. Avstår man bilen borde kostnaden istället kunna läggas på ökad bruttolön. Om man har en arbetsgivare som det går att resonera så transparent med. Nu är min situation liknande den som Olof har, jag förhandlar med mig själv och ett par delägare till, vilka också kör Tesla. :)
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

En möjligen dum fråga i anslutning till förmånsvärdesberäkningarna . . . .

Om man använder Skatteverkets beräkningssida kan man ju välja de olika alternativen av Model S-modeller. Vad inkluderar de egentligen?

Ska man lägga till hela värdet av all extrautrustning om man t ex vid beräkningen väljer t ex modellkod 14TE004 Model S Performance 85kWh +, miljöbil eller är värdet på extrautrustningen inkluderat?

Anledningen till frågan är att om man väljer en 14TE001 Model S Performance 85kWh, miljöbil istället för en 14TE004 Model S Performance 85kWh +, miljöbil så skiljer det 2 366:- per månad i förmånsvärde . . . . Värdet på +-paketet i sig är ju endast 58 000 . . .

Förmånsvärde/månad - 14TE004 Model S Performance 85kWh +, miljöbil = 7 016:-
Förmånsvärde/månad - 14TE001 Model S Performance 85kWh, miljöbil = 4 650:-
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Man ska lägga på 90% av värdet på all extrautrustning. Att det ska vara just 90% har jag inte hittat i skrift men det är vad mitt leasingbolag sa.

I extrautrustning räknas inte avgifter så "destinations och dokumentavgift" eller vad den heter ska inte med (bekräftat av skv).

Om du i skatteverkets räknesnurra klickar på "visa detaljerad beräkning" så ser du vilket pris (innan nedsättning) det räknas på.
P85 = 837500 innan nedsättning / 437500 efter nedsättning
P85+ = 989300 / 569300

Man får i kronor räknat alltså något större förmånsvärdesrabatt på en +.

P85+ värdet är alltså inte bara inklusive +-paketet utan även de andra delarna som +-paketet kräver som 21", luftfjädring, teknikpaket.

För att få fram vad du ska lägga på i extrautrusting i förmånsberäkningen så gör du alltså så här:
Klicka i bilen och dess tillval på teslamotors.com för att få fram priset. Dra sen av "destinations- och regelmässig dokuemtavgift" samt grundpriset (627000/717000/837500/989300 beroende på modell). Ta sen 90% av det som är kvar och fyll i som extrautrustning hos skv.
En P85+ med bara det som blir automatiskt ikryssat om man väljer +-paket har alltså 0 i extrautrustning förmånsmässigt. En S85 med bara teknikpaketet har alltså 30150 kr extrautrustning.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare

Inlägg av Delta1 »

Jag tackar och bugar för föredömligt klart svar!
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

matbl skrev:
Man ska lägga på 90% av värdet på all extrautrustning. Att det ska vara just 90% har jag inte hittat i skrift men det är vad mitt leasingbolag sa.

I extrautrustning räknas inte avgifter så "destinations och dokumentavgift" eller vad den heter ska inte med (bekräftat av skv).

Om du i skatteverkets räknesnurra klickar på "visa detaljerad beräkning" så ser du vilket pris (innan nedsättning) det räknas på.
P85 = 837500 innan nedsättning / 437500 efter nedsättning
P85+ = 989300 / 569300

Man får i kronor räknat alltså något större förmånsvärdesrabatt på en +.

P85+ värdet är alltså inte bara inklusive +-paketet utan även de andra delarna som +-paketet kräver som 21", luftfjädring, teknikpaket.

För att få fram vad du ska lägga på i extrautrusting i förmånsberäkningen så gör du alltså så här:
Klicka i bilen och dess tillval på teslamotors.com för att få fram priset. Dra sen av "destinations- och regelmässig dokuemtavgift" samt grundpriset (627000/717000/837500/989300 beroende på modell). Ta sen 90% av det som är kvar och fyll i som extrautrustning hos skv.
En P85+ med bara det som blir automatiskt ikryssat om man väljer +-paket har alltså 0 i extrautrustning förmånsmässigt. En S85 med bara teknikpaketet har alltså 30150 kr extrautrustning.
Det var som f-n, det visste jag inte om +-paketet! Det betyder ju att man får extrautrustningen rabatterad om man leasar en P85+! Dvs pluspaketet, tech, air och 21"
Då beställer jag en sån nästa gång!
Det verkar ju iofs väldigt konstigt. Varför skulle all den extrautrustningen vara rabatterad? +-paketet är ju extrautrustning som vilken som helst, jag kan inte se varför detta skulle vara rabatterat när inte någon annan extrautrustning är det?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Skriv svar